Lämna tillbaka Diablo 3, Webhallen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderort
Registrerad
Dec 2005

Lämna tillbaka Diablo 3, Webhallen?

Jag köpte Diablo 3 på releasedagen på Webhallen i Stockholm.
Spelet är aktiverat på Battle.net, så jag har "använt" cd-nyckeln.

Om jag hade köpt spelet digitalt via Battle.net så verkar det inte som att det hade varit några problem att lämna tillbaka spelet. Men nu blir det ju en annan visa när Webhallen är med på ett hörn också.

Anledningen till att jag vill lämna tillbaka spelet är att det inte alltid går att spela (nere flera timmar i streck en söndag? come on!), att det kopplar ifrån och att man får en rad andra felmeddelanden vilket gör att man inte kan spela, ens single-player.

Vad tror ni? Vad tycker ni är rimligt osv? Är medveten om att minst hälften här per default tycker jag överreagerar, men det här är seriöst min åsikt och jag står fast vid den, tycker det är skamligt att det inte fungerar som det ska när man betalat för det. För mig personligen hade det kanske varit en annan sak om Blizzard hade engagerat sig i EU-communityt och informerat/styrt upp lite mer seriöst, men så är inte fallet och därmed irrelevant.

Rent krasst vill jag gå till Webhallen och lämna tillbaka spelet, men det är ju aktiverat på mitt Battle.net-konto så då blir det lite krångligare. Hur skulle man lösa en sån situation?
Och oavsett om ni håller med anledningarna till att lämna tillbaka spelet — låtsas att det exempelvis inte gick att spela från Sverige överhuvudtaget, och Blizzard svarar inte på frågor om detta; ett solklart fall för att få pengarna tillbaka. Hur fungerar det, när det är en tredje part man köpt det ifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Jag tycker det är helt fel att få lämna tillbaka det efter man aktiverat sin CD-Key. Då skulle man alltså kunna köpa spelet, spela igenom det och lämna tillbaka det.

Läs de villkor du skrev på när du beställde. Köpte du i butik eller på nätet gäller olika regler. Jag tycker det är vidrigt av dig, men det är egen åsikt

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

Det bästa du kan göra är väl att kontakta webhallen och fråga helt enkelt.

Själv tänker jag ge Blizzard ett par veckor på sig att åtgärda alla dessa problem.

Skrivet av Nerfherder:

Jag tycker det är helt fel att få lämna tillbaka det efter man aktiverat sin CD-Key. Då skulle man alltså kunna köpa spelet, spela igenom det och lämna tillbaka det.

Problemet är att det ofta inte går att spela. Betalar du 500 för ett spel så ska du kunna spela det också, utan att konstant bli utkastad eller mycket downtime.

[B][I]CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | Gigabyte G1 GTX1070ti | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 PRO 500GB | Steelseries Sensei, Rival | Audio-technica ath-m50x | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Nerfherder:

Jag tycker det är helt fel att få lämna tillbaka det efter man aktiverat sin CD-Key. Då skulle man alltså kunna köpa spelet, spela igenom det och lämna tillbaka det.

Läs de villkor du skrev på när du beställde. Köpte du i butik eller på nätet gäller olika regler. Jag tycker det är vidrigt av dig, men det är egen åsikt

Det borde ju faktiskt göra skillnad eftersom produkten inte går att bruka eller vad man ska säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg - Härlanda
Registrerad
Jun 2004

Din teoretiska situation i slutet har med verkligeten att göra... hur? Det är en helt annan situation.

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Nerfherder:

Jag tycker det är helt fel att få lämna tillbaka det efter man aktiverat sin CD-Key. Då skulle man alltså kunna köpa spelet, spela igenom det och lämna tillbaka det.

Läs de villkor du skrev på när du beställde. Köpte du i butik eller på nätet gäller olika regler. Jag tycker det är vidrigt av dig, men det är egen åsikt

Du är ju mer vidrig som tycker att någon annan är vidrig för att den har en annan åsikt än dig.. kom igen.

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Lägg spelet på hyllan i ett par veckor så kommer det fungera alldeles ypperligt sen.

Trots att Blizzard har haft åtskilliga år på sig att utveckla, så kommer det alltid att inträffa oförutsägbara situationer. Barnsjukdom eller vad man ska kalla det. Låt dem optimera spelet nu i början, har ju bara varit live i 5 dagar.

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX Systemdisk: Intel 510 120Gb SSD GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderort
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Nerfherder:

Jag tycker det är helt fel att få lämna tillbaka det efter man aktiverat sin CD-Key. Då skulle man alltså kunna köpa spelet, spela igenom det och lämna tillbaka det.

Läs de villkor du skrev på när du beställde. Köpte du i butik eller på nätet gäller olika regler. Jag tycker det är vidrigt av dig, men det är egen åsikt

Planen är alltså inte att spela spelet efter jag lämnat tillbaka det, jag får det gladeligen borttaget från mitt Battle.net-konto, och det är det min fråga främst handlar om - hur skulle det gå till rent praktiskt med tanke på att vi är tre parter i detta?

Ska gräva fram villkor osv och läsa på. Och tack för att du tycker det är vidrigt av mig, det värmer.

Skrivet av Mansonite:

Det bästa du kan göra är väl att kontakta webhallen och fråga helt enkelt.

Japp, kommer göra detta i slutändan, men det är en fråga utan supertydligt svar så därför är jag nyfiken på vad andra tänker.

Skrivet av Mineralvatten:

Din teoretiska situation i slutet har med verkligeten att göra... hur? Det är en helt annan situation.

Ja precis, jag vill till viss del diskutera min riktiga situation, och till viss del den teoretiska.
Hur skulle det lösas rent praktiskt om man köper spel man inte kan spela? Så är ju faktiskt min (och många andras för den delen) situation. Men då måttet på hur mycket skit man bör gå med på att svälja ihop med produkten man köpt varierar från person till person vill jag även ta upp det teoretiska exemplet, för att få svar på just den frågan.

För att förtydliga:
Det är som jag skrev in alla som håller med om att man borde få lämna tillbaka spelet i denna situation. Låtsas då att du tycker att man borde det. Hur ska det gå till rent praktiskt, då det är tre parter i denna situation? (Webhallen, Blizzard och jag).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

alla blizzards aktuella spel delar loginserver och det är EXTREMT många som spelar på helgerna.. ta det lugnt och gå ut och ta lite frisk luft

OnT, du kommer inte få en krona från webhallen eftersom cd-keyn är aktiverad och därav förbrukad.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Hurivida nyckeln är förbrukad eller ej, borde inte spela någon roll. Enkelt är att Blizzard stryker spelet från Bnet, kund får tillbaka pengar för sin "defekta" produkt (vilket den i nuläget är...än).

CD-nycklar genereras, och att använda "förbrukad CD-nyckel" som en ursäkt att inte lämna pengarna tillbaka, är bara en korkad ursäkt.

Edit: Vart Webhallen sen ska få sina pengar ifrån är inte kundens problem. Webhallen har köpt spelen från sin distrubutör, troligtvis något som är starkt relaterat till Blizzard själva - där ska nog pengarna hämtas ifrån (vilket låter rimligt) - förbrukad cd-nyckel eller inte! Det är faktiskt mer synd att den fysiska skivan, spelkartongen och allt pappersmaterial....det bara slängs - en cd-nyckel genereras hundrafaldt innan Webhallen hinner gå ut och slänga den fysiska produkten i soporna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011

De utför uppdateringar på problem som har funnits, så som jag har förstått så är servern nere pga den anledningen. De ger också gott om info på eu forumet om problemet, men de kan inte svara i de 100-tals trådar som folk gör. De har en "sticky" tråd där de ger kortfattat information, tycker inte de behöver ge mer än det.

Tycker att alla överreagerar och jag visste innan jag köpte spelet att det skulle vara instabilt de första dagarna pga de vet inte hur servarna skulle hålla när de är online. Däremot att de drar ner det på en söndag eftermiddag är lite dålig tajming men jag är ganska säker att de har anledningar till det.

Sen förstår jag att folk jobbar och har endast lite tid till att spela, men ni som har det så kommer ha chans att spela senare. Jorden går ju inte under för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Uvania:

alla blizzards aktuella spel delar loginserver och det är EXTREMT många som spelar på helgerna.. ta det lugnt och gå ut och ta lite frisk luft

OnT, du kommer inte få en krona från webhallen eftersom cd-keyn är aktiverad och därav förbrukad.

Fast i det här fallet är ju inte övriga spel påverkade alls, utan enbart D3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2001

Finns ingen ångerrätt när du köper i butik. Endast om det är goodwill från butiken isf, köper du något som skickas hem till dig gäller distansköplagen, vilket ger dig rätt att öppna och undersöka varan i fråga men den ska vara i princip oanvänd. Dock kan jag tänka mig att det finns undantag för mjukvara t.ex.

Men seriöst, vänta med att köpa nästa gång istället!

Dator, en till dator, en bärbar dator, en till bärbar dator, en platta - fast den är en dator, o.s.v.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av tackle:

För mig personligen hade det kanske varit en annan sak om Blizzard hade engagerat sig i EU-communityt och informerat/styrt upp lite mer seriöst, men så är inte fallet och därmed irrelevant.

Det gör dom också, här kan du läsa hur arbetet fortgår med att få upp servrarna http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4210102986
Och svar ja du överreagerar en smula, spelet är fortfarande så pass ungt att man får räkna med sånt här "strul".

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hdhsg
Registrerad
Jan 2012

Du vet att Bf3 hade samma problem med när man försökte spela på releasen, vänta några dagar så kan du spela.

i7 860 @2.80Ghz -
12 GB ram -
Gigabyte P55-UD3L -
MSI Twin Frozr III 6950 2048 gb -
Corsair TX 750 -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Reyintaz:

De utför uppdateringar på problem som har funnits, så som jag har förstått så är servern nere pga den anledningen. De ger också gott om info på eu forumet om problemet, men de kan inte svara i de 100-tals trådar som folk gör. De har en "sticky" tråd där de ger kortfattat information, tycker inte de behöver ge mer än det.

Tycker att alla överreagerar och jag visste innan jag köpte spelet att det skulle vara instabilt de första dagarna pga de vet inte hur servarna skulle hålla när de är online. Däremot att de drar ner det på en söndag eftermiddag är lite dålig tajming men jag är ganska säker att de har anledningar till det.

Sen förstår jag att folk jobbar och har endast lite tid till att spela, men ni som har det så kommer ha chans att spela senare. Jorden går ju inte under för det.

Lust att länka till den sticky tråden ? skulle vara schysst!

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Theunit:

Lust att länka till den sticky tråden ? skulle vara schysst!

Länkades några kommentarer upp av en annan person, men länkar den här också.

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4210102986

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Reyintaz:

Länkades några kommentarer upp av en annan person, men länkar den här också.

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4210102986

Okok! ursäkta missade det tidigare tackar!

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Sep 2008

Nu har ju jag också pröjsat för en produkt... 600:- för att vara exakt och ahr inte kunnat lira mer än en timme sen release.

Köpte BF3 förra året, och många vet vilka problem det var med det spelet. Fick det retunerat och spelet ströks från Origin, som om jag aldrig köpt det.
Köpte det igen ett par veckor senare då det gick att spela.
tycker det är helt RIMLIGT att man ska få retunera sin produkt i detta läge, oavsett om produktnyckeln är förbrukad.

Tänk: Du köper en dvd-spelare, ser på 2 dvd filmer sen går den sönder pga fabriksfel. Är det orimligt att lämna tillbaka den då?

Nu tänker jag ju iof ge blizzard tid att fixa skiten men kommer jag inte kunna spela i veckan som kommer kommer jag absolut se till att få mina pengar tillbaka.

Jag har en Dator, och den är snabb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011

We are slowly opening up the service to allow players to connect. This is part of our continued testing. There is a chance that this will result in the service becoming unavailable again at some point, and we will continue to update you as this testing progresses.

Från deras sticky tråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av folkeryd:

Nu har ju jag också pröjsat för en produkt... 600:- för att vara exakt och ahr inte kunnat lira mer än en timme sen release.

Köpte BF3 förra året, och många vet vilka problem det var med det spelet. Fick det retunerat och spelet ströks från Origin, som om jag aldrig köpt det.
Köpte det igen ett par veckor senare då det gick att spela.
tycker det är helt RIMLIGT att man ska få retunera sin produkt i detta läge, oavsett om produktnyckeln är förbrukad.

Tänk: Du köper en dvd-spelare, ser på 2 dvd filmer sen går den sönder pga fabriksfel. Är det orimligt att lämna tillbaka den då?

Nu tänker jag ju iof ge blizzard tid att fixa skiten men kommer jag inte kunna spela i veckan som kommer kommer jag absolut se till att få mina pengar tillbaka.

men gör ett klokt val som vi som varit med om 100releaser vänta med att köpa nya spel för det finns då fan inte ett enda onlinespel med babysjukdomar.... vad ska de göra? De kan inte se varenda situation!!!!!!!!!! Fan klaga inte på detta epidemin i WoW var då fan mycket störigare!!!!!

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012

Jag är kluven i frågan, jag är (precis som många andra) härdad vad gäller datorspel och mjukvara och accepterar att det kan vara struligt den första tiden. Men varför är detta ok för spel och mjukvara? Om vi istället köpt en tv som vi inte kan använda dygnet runt så skulle vi ju lämna tillbaks den direkt (ja viss skillnad i pris men exemplet är bara för att illustrera tankesättet som jag och många andra tycks dela)...

(Jag kommer ändå behålla D3 eftersom jag har roligt de gånger jag kan spela)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Du överreagerar, ge spelet lite tid att sätta sig så kommer det nog flyta på. Finns nästan inga större spel som lanseras utan problem den första tiden

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Reyintaz:

We are slowly opening up the service to allow players to connect. This is part of our continued testing. There is a chance that this will result in the service becoming unavailable again at some point, and we will continue to update you as this testing progresses.

Från deras sticky tråd

"Istället för att låta alla spela släpper vi bara in ett par i taget så det blir så billigt som möjligt för oss." är vad jag ser.

OT: Jag tycker det är helt rätt att man ska få lämna tillbaka, man har inte fått den vara man betalat för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av folkeryd:

Nu har ju jag också pröjsat för en produkt... 600:- för att vara exakt och ahr inte kunnat lira mer än en timme sen release.

Köpte BF3 förra året, och många vet vilka problem det var med det spelet. Fick det retunerat och spelet ströks från Origin, som om jag aldrig köpt det.
Köpte det igen ett par veckor senare då det gick att spela.
tycker det är helt RIMLIGT att man ska få retunera sin produkt i detta läge, oavsett om produktnyckeln är förbrukad.

Tänk: Du köper en dvd-spelare, ser på 2 dvd filmer sen går den sönder pga fabriksfel. Är det orimligt att lämna tillbaka den då?

Nu tänker jag ju iof ge blizzard tid att fixa skiten men kommer jag inte kunna spela i veckan som kommer kommer jag absolut se till att få mina pengar tillbaka.

#1 Pröjsar man 600:- för något som går att få för 150:- billigare så kan inte pengar vara ett problem.

#2 vet man inte skillnad på garanti och ångerrätt så bör man läsa på innan man gör dåliga jämförelser.

Dator, en till dator, en bärbar dator, en till bärbar dator, en platta - fast den är en dator, o.s.v.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av trisse23:

Nee men förvänta dig inte att varenda sak du köper ska fungera felfritt? vad tror du att inget problem uppstår när några miljoner loggar in samtidigt osv. Inget onlinespel har funkat optimalt vid release bara förvänta sig.

Det är 5 dagar sen release...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av LeVvE:

Det är 5 dagar sen release...

Ja och spelare över hela världen fortsätter konstant att köpa spelet vem vet nästa dag är det kanske 250,000 personer som köpt det och tänker spela oxå. Det ökas konstant tryck på servern minst 1 månad kan man förvänta sig. Är ju samma sak med grafikkortrelease coilwhine och ouppdaterade drivrutiner? .... de har rätt o klaga för 6k men vafan 600 för att sedan lämna in o köpa igen......

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderort
Registrerad
Dec 2005

Har inte påstått att livet vänts upp och ner, funderar endast på det praktiska/skäliga kring att lämna tillbaka något man betalat för som inte fungerar som det ska.

Kanske överreagerar kring detta också då, men jag tycker det är konstigt att man inte skulle få prata om det här, för att någon tar illa upp över att man har en åsikt? Eller har jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Med motiveringen att spelet inte funkar som det ska och inte är optimerat, kan man lika gärna strunt i att köpa grafikkort överhuvudtaget va? Inte direkt många som kommer med opolerade drivrutiner, HD7970 framför allt. Likaså har inte GTX 680 eller 690's drivrutiner varit helt finslipade. Plöstligt har man ingen dator eller nåt spel. Till TS, lugna ner dig

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av LeVvE:

Det är 5 dagar sen release...

Och de patchar / fixar det med downtime idag...
Tycker det är segt, men det kanske är små " osynliga till början " fixar de måste hitta och fixa + att det hela tiden tillkommer mer och mer buggar och glitchar, de vill ju inte ha 10 downtimes utan hellre 1 större när de fått reda på de flesta major buggar.

Sen om det tar lång tid eller inte, whatever har man köpt ett ONLINE spel som man spelar på SERVRAR så får man väl tänka efter "hmmm kommer spelet funka helt perfect första veckar - 2 -3 veckor frammåt, nja kanske, kanske inte." Jag köpte och lirade launch natten, kom in efter 50 min error 37 och var lika glad hela,,,nästan hela tiden.

Nu kanske folk tycker jag tar deras parti och är tjatig, men jag tänker inte döma ett spel pga servrar downtime eller launchen. Sådant kan hända vilket spel som hellst. ( som är online ).

Till TS, dåligt... vänta någon vecka och testa igen och spela "problemfritt?" om du nu inte "lyckas" få tillbaks pengarna.

Peace out, D3 är uppe igen.

Edit: "Kanske överreagerar kring detta också då, men jag tycker det är konstigt att man inte skulle få prata om det här, för att någon tar illa upp över att man har en åsikt? Eller har jag fel?" Ifrån TS.

Nja överreagerar, kanske lite. Men att utrycka din åsikt? Ja absolut ska du får det.

I7 8700K @4.5, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710