Lämna tillbaka Diablo 3, Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Tycker att du ska växa upp som inte kan inse att TS anser att sin produkt är defekt och vill lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Lagarna gäller även spel, så du vet..

Skrivet av EkrJkr:

Jag har faktiskt inte köpt spelet än, det var helt uppenbart att detta skulle hända med Blizzard. Inte deras fel heller då andra spel som ni har kört knappast har nått WoW eller Diablo i antal spelare och popularitet. Men jag håller med om att man bör kunna ställa högre krav på ett företag som Blizzard närm an är påväg att släppa ett spel som många har väntat på i åratal. De stressade fram nästintill alla expansioner till WoW och nu har de lyckats göra detsamma med Diablo 3.

Ska köpa den om ett par veckor så att jag spela i lugn och ro

jag har spelat sen dag ett och har inte märkt några problem alls. vet inte vad det är folk håller på med om de inte kan spela. har spelat nästan 60 timmar den här veckan. du kan lugnt gå och köpa det när som helst.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat förstår jag mig inte på TS...

Ett av de mest efterlängtade spelen i världshistorien, hur kan man räkna med att det inte kommer bli överbelastat. Sedan att det har varit nere i ett par timmar idag för att de ska göras stabilare skadar ju inte.

Vissa klagar på att man inte kan spela SP på ett sånt här spel, men hur i h-vete tror ni det hade sett ut isåfall? Gold farmers alá deluxe...

Skaffa lite tålamod...

Visa signatur

PSU: EVGA 750W HDD1: 2st Corsair Force 3 120GB SSD i RAID 0 HDD2: 2st WD 1TB i RAID 0 GPU: GTX 970 CPU: Intel 4790K @ 4.6Ghz CPU Kylare: Mugen Grand Kama Cross Minne: Corsair 12BG 1600Mhz Mobo: Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det gör dom också, här kan du läsa hur arbetet fortgår med att få upp servrarna http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4210102986
Och svar ja du överreagerar en smula, spelet är fortfarande så pass ungt att man får räkna med sånt här "strul".

Man skall räkna med sådant strul? Köper du defekta varor med leende på läpparna?

Till TS: Om varan är defekt har återförsäljaren rätt upp till 3 försök att fixa produkten, därefter blir det liknande ersättnings-produkt eller pengar tillbaka. I vanliga fall är det så men till mjukvara vet jag ej.
Personligen tycker jag att spelföretagen inte skall ha denna mentalitet, att släppa spel mot pengar som inte fungerar. Det är som att låta bilföretag sälja bilar som inte går att starta. hmmmm... Dock blir ju dessa bilar miljövänligare när de står stila

Permalänk
Skrivet av tackle:

Jag köpte Diablo 3 på releasedagen på Webhallen i Stockholm.
Spelet är aktiverat på Battle.net, så jag har "använt" cd-nyckeln.

Om jag hade köpt spelet digitalt via Battle.net så verkar det inte som att det hade varit några problem att lämna tillbaka spelet. Men nu blir det ju en annan visa när Webhallen är med på ett hörn också.

Anledningen till att jag vill lämna tillbaka spelet är att det inte alltid går att spela (nere flera timmar i streck en söndag? come on!), att det kopplar ifrån och att man får en rad andra felmeddelanden vilket gör att man inte kan spela, ens single-player.

Vad tror ni? Vad tycker ni är rimligt osv? Är medveten om att minst hälften här per default tycker jag överreagerar, men det här är seriöst min åsikt och jag står fast vid den, tycker det är skamligt att det inte fungerar som det ska när man betalat för det. För mig personligen hade det kanske varit en annan sak om Blizzard hade engagerat sig i EU-communityt och informerat/styrt upp lite mer seriöst, men så är inte fallet och därmed irrelevant.

Rent krasst vill jag gå till Webhallen och lämna tillbaka spelet, men det är ju aktiverat på mitt Battle.net-konto så då blir det lite krångligare. Hur skulle man lösa en sån situation?
Och oavsett om ni håller med anledningarna till att lämna tillbaka spelet — låtsas att det exempelvis inte gick att spela från Sverige överhuvudtaget, och Blizzard svarar inte på frågor om detta; ett solklart fall för att få pengarna tillbaka. Hur fungerar det, när det är en tredje part man köpt det ifrån?

Har du använt produkten, så borde du ju rimligtvis inte få lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Om koden är aktiverad är det inte så mycket att göra.
Fast ifall man orkar läsa igenom dels webhallen och blizzards ToS så kanske det går att hitta ett kryphål.
Men i stort så har du accepterat att produkten är din någon slags "bytt är bytt och kommer aldrig tillbaka igen" kontrakt.

Så länge produkten inte är defekt så går det inte att lämna tillbaka ifall förpackningen är bruten eller ifall koden är använd.
(Att inte lyckas logga in gills inte eftersom i blizzards ToS står det säkert något om server downtime och "not being able to access the game".)

Men...
Ha så kul med diablo, spelet är skit roligt.

Visa signatur

It's a tarp!

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen har han rätt att påpeka "fel i varan" vilket skulle kunna leda till prisavdrag eller potentiell hävning av köpet. Dock är mjukvarubaserade produkter relativt oprövade av svenska domstolar vad ja vet och det finns alltså ingen solid rättspraxis att luta sig tillbaka på. Det skulle då ta ytterst långt tid för ett sådant fall att tas upp i rätten och i just det här enstaka fallet tror jag inte rätten skulle bedöma det som tillräckligt för att häva köpet. Speciellt inte då Blizzard förmodligen kommer reparera felet med en uppdatering vilket skulle kunna räknas som en reparation.

Ytterst svårt att definiera mjukvara på det här sättet dock. Skulle vara givande om ett liknande fall togs upp i svensk rätt. Det var ju mycket prat om detta då Skyrim var så buggigt i början till exempel.

Permalänk
Medlem

Det var uppenbart att blizzard skulle få problem med sina servrar, så varför köpte du ens spelet, om du tänker lämna tillbaks det då det inte fungerar?

/facepalm

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Nu kan det ju vara så att alla inte är lika pålästa om Blizzard som du är eller att man trodde att Blizzard testat servrarna så att de klarade kapaciteten av det antal som tänkt spela. Sanningen ligger dock förmodligen i att det inte blivit ekonomiskt av Blizzard att bekosta extra stora servrar för launch eftersom de vet att de inte kommer vara så stort tryck i längden. Det blir då billigare att ha färre servrar bara för att de annars suttit med onödiga kostnader då spelarantalet börjar stabilisera sig.

Permalänk
Medlem

När man godkänner ett användaravtal så hjälper inga lagar då du har accepterat varan och att den kan fungera dåligt ibland. Att just DIN definition är annorlunda hjälper föga. Skriver Blizz in en rad att dom har rätt att få åtgärda saker genom att göra tjänsten otillgänglig och du acceptera detta, ja då hjälper ingen lag eftersom du sagt "OK".

Köp i butik = ingen laglig ångerrätt utan bara goodwill från butiken isf.

Köp via postorder = distansköplagen om varan är i stort orörd. Vart den gränsen går för spel är nog vid bruten förpackning eftersom man då fått tillgång till nyckeln och tar man bort klistermärket kan inte butiken veta vilken du har använt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Och vadfan spelar det för roll för världen om jag fuskar i singleplayerläge?

Tanken är väl ang AH.
Den finns ju direkt när du startar, så har man fuskat till sig prylar så är det easy cash i ah.
Spelar när det kommer handla om IRL pengar på AH

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av tackle:

Jag köpte Diablo 3 på releasedagen på Webhallen i Stockholm.
Spelet är aktiverat på Battle.net, så jag har "använt" cd-nyckeln.

Om jag hade köpt spelet digitalt via Battle.net så verkar det inte som att det hade varit några problem att lämna tillbaka spelet. Men nu blir det ju en annan visa när Webhallen är med på ett hörn också.

Anledningen till att jag vill lämna tillbaka spelet är att det inte alltid går att spela (nere flera timmar i streck en söndag? come on!), att det kopplar ifrån och att man får en rad andra felmeddelanden vilket gör att man inte kan spela, ens single-player.

Vad tror ni? Vad tycker ni är rimligt osv? Är medveten om att minst hälften här per default tycker jag överreagerar, men det här är seriöst min åsikt och jag står fast vid den, tycker det är skamligt att det inte fungerar som det ska när man betalat för det. För mig personligen hade det kanske varit en annan sak om Blizzard hade engagerat sig i EU-communityt och informerat/styrt upp lite mer seriöst, men så är inte fallet och därmed irrelevant.

Rent krasst vill jag gå till Webhallen och lämna tillbaka spelet, men det är ju aktiverat på mitt Battle.net-konto så då blir det lite krångligare. Hur skulle man lösa en sån situation?
Och oavsett om ni håller med anledningarna till att lämna tillbaka spelet — låtsas att det exempelvis inte gick att spela från Sverige överhuvudtaget, och Blizzard svarar inte på frågor om detta; ett solklart fall för att få pengarna tillbaka. Hur fungerar det, när det är en tredje part man köpt det ifrån?

Jag tycker som många andra, ger det några veckor så har blizzard nog fixat server strulet. Jag själv har inte haft ngt problem alls så länge servern har vare uppe. Bara bra att dom stänger den när de strular än att låta en halvbra server vara uppe å kasta ut folk med mera. De här är väll de man får räkna med nya online lir. Startar cuben å lirar lite zelda medans jag väntar på att blizzard fixar skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är 5 dagar sen release...

Alltså är det diablo 3s första helg och första söndag. Sannolikt så spelar allra flest samtidigt på söndag eftermiddagar då även de som inte är så spelgalna loggar på trotts de vanligtvis gör annat på fredag och lördagkvällar.

Skrivet av Lixonski:

Vissa klagar på att man inte kan spela SP på ett sånt här spel, men hur i h-vete tror ni det hade sett ut isåfall? Gold farmers alá deluxe...

Hur skall du kunna använda AH och "farma" guld om du spelar singleplayer och offline?

Rimligtvis skulle du ju isåfall inte kunna använda en singleplayer karaktär online alls, precis som i Diablo 2 där de hade en separat kategori.

Permalänk
Medlem

Kom igen, tänk lite realistiskt!

Det vore inte affärsmässigt lönsamt för blizzard att köpa feta servrar bara för att klara av releaseveckan. Nästkommande veckor blir trycket mycket lägre på servrarna och då är den aktuella miljön troligtvis mer än tillräcklig.

Dock kan jag hålla med om att ett kösystem vore trevligt, men vem vet, det kanske kommer, eller så behövs det inte inom kort. Be patient!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nerfherder:

Jag tycker det är helt fel att få lämna tillbaka det efter man aktiverat sin CD-Key. Då skulle man alltså kunna köpa spelet, spela igenom det och lämna tillbaka det.

Läs de villkor du skrev på när du beställde. Köpte du i butik eller på nätet gäller olika regler. Jag tycker det är vidrigt av dig, men det är egen åsikt

Vidrigt var väl lite väl överdrivet xD

Å andra sidan har de ju utformat detta just för att man inte ska kunna lämna tillbaka spel, att man inte ska kunna sälja det vidare, vilket jag tycker är skit, jag tycker att man borde ha rätt att reklamera sitt spel om det är ospelbart, annars ger det ju spelföretagen rätt att sälja vilken skit som helst och ändå få massa pengar för det.

Det borde väl inte vara något problem att inför att system där nyckeln avaktiveras om man lämnar in den till sin återförsäljare, och sen kan den aktiveras igen för att kunna säljas av återförsäljaren igen, inte konstigare än så.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

#1 Pröjsar man 600:- för något som går att få för 150:- billigare så kan inte pengar vara ett problem.

#2 vet man inte skillnad på garanti och ångerrätt så bör man läsa på innan man gör dåliga jämförelser.

men dom som va 150kr billigare var kanske slutsålda? tänkt på det?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Skriver Blizz in en rad att dom har rätt att få åtgärda saker genom att göra tjänsten otillgänglig och du acceptera detta, ja då hjälper ingen lag eftersom du sagt "OK".

Vissa lagar är dispositiva, andra är det INTE. Man kan inte avtala sig ifrån vadsomhelst, köplagen är mycket mer dispositiv än konsumentköplagen.
Med det sagt är jag inte 100% säker på vad som gäller i detta fallet, men tror nog vi som konsumenter har en hel del skydd på vår sida mot defekta produkter (förutsatt att detta kan klassas som det)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara intressant i sammanhanget?
Och nej det är inte jag som skrivit artikeln (skyddar mig mot påhopp ).
http://www.radron.se/Artiklar/Sag-ifran-om-buggiga-spel/

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker när jag läser kommentarer som "Det är bara X dagar sen release" eller "Väx upp!" är: Hur fan kan ni godkänna att företagen inte kan leverera färdiga produkter?

Tyvärr är det typiskt oss svenskar, företagen har rätt och har du något att säga så säg det runt middagsbordet.

Jag blir bara glad när jag ser folk som sätter press på företagen, annars skulle det aldrig komma någon innovation.

Men vad vet jag, fyllde alldeles nyss tjugo så kan knappast något om verkliga livet! Eller? ;O

Permalänk
Medlem

Om du går och köper ett busskort och sedan någon dag senare inte kommer på bussen för den är full, vill du lämna tillbaka busskortet då?

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

Om du går och köper ett busskort och sedan någon dag senare inte kommer på bussen för den är full, vill du lämna tillbaka busskortet då?

Kanske bättre liknelse om busskortet slutar fungera, och man vet inte när det börjar fungera igen. Då kanske man skulle överväga att kontakta Västtrafik (alt. dyl) för att eventuellt häva köpet. Eller så kan man vänta, det är ett val man själv får göra.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen säger ju bland annat:

***************************************************************************************
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:

säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
***************************************************************************************

Nu kanske du inte ska inleda med att komma svingandes med Konsumentköplagen, men som konsumenter har vi ett ganska rejält skydd, och varan går ju bevisligen inte att använda som du tänkt dig. Det är bra att veta om sina rättigheter, och skyldigheter för den delen.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Vissa lagar är dispositiva, andra är det INTE. Man kan inte avtala sig ifrån vadsomhelst, köplagen är mycket mer dispositiv än konsumentköplagen.

Köplagen är helt och hållet dispositiv, dvs det går att avtala om annat än vad som står i denna.
KKL är däremot inte dispositiv överhuvudtaget utan är tvingande till konsuments fördel (indispositiv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Som sagt, villkor och avtal står inte över lagen. Fast förstår inte hur det knyter an, står det i avtalen att spelet inte levererar det som står på kartongen?

Det står mest troligt nånstans att servrarna kommer inte vara uppe 24/7 året om utan vara nere av olika anledningar ibland. Detta kan man välja att inte acceptera innan man spelar för första gången och då kanske TS hade haft lite kött på benen, men som jag förstår det så har han redan spelat en del och således accepterat att servrarna inte alltid finns tillgängliga (sen finns det ju såklart nån gräns på vad man kan acceptera för downtime, men några timmar lär inte överskrida den gränsen).

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kanske bättre liknelse om busskortet slutar fungera, och man vet inte när det börjar fungera igen. Då kanske man skulle överväga att kontakta Västtrafik (alt. dyl) för att eventuellt häva köpet. Eller så kan man vänta, det är ett val man själv får göra.

Fast spelet fungerar ju, bara att det är fullt på login servrarna oftast?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Lagar och avtal hit och dit, jag tycker att Blizzard får ta på sig problemen och ersätta de som är drabbade! (Jag är inte en av dem).

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Intressant frågeställning i tråden. Den hade kunnat vara vettig, men tyvärr tycks den ha råkat postats i "Sweckoclers Barnhörna"

Hade varit intressant med en kommentar från webhallen, eller annan återförsäljare angående detta. Själv tycker jag att det är hög tid att spelbranschen återgår till att göra klart spelen innan dom släpps.

Och varför ska det vara ok för ett spel att vara trasigt för att det bara är fem dagar sen release.
Om vi som passerat skolåldern köper ett spel inför en långhelg, ja, då är det mer eller mindre den helgen vi har på oss för spelet. Vissa har spelande som "nöje man gärna hinner med", inte "livsnödvändigt tidsfördriv i tonårstristessen"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av onegiantleap:

Köplagen är helt och hållet dispositiv, dvs det går att avtala om annat än vad som står i denna.
KKL är däremot inte dispositiv överhuvudtaget utan är tvingande till konsuments fördel (indispositiv).

Ja, du har helt rätt. Att kalla den "mycket mer" dispositiv var dumt av mig.
Oavsett vad så handlade detta främst om att poängtera att det är konsumentköplagen som gäller här, och att man inte alls kan avtala sig bort från vadsomhelst genom att tvinga användaren att klicka på en "godkänna" knapp.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

det lättaste är väl att skylla på din dåliga dator och din dåliga internet uppkoppling och sen kommer det ta månader innan du kan få tillbaka dina pengar..

ett annat sätt att hindra dig från att kunna lämmna tillbaka är att de visar på sina datorer att det är lätt att logga in.. lyckas de med det så faller dina yrkanden lite i trovärdighet.

men känns skönt att du värderar dina timmar som du kommer lägga på detta under 550kr som spelet kostade, själv hade jag suttit ute i solen och njutit av att slippa spela

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Fast spelet fungerar ju, bara att det är fullt på login servrarna oftast?

Hej jag har köpt en bil, den fungerar jättebra men fick ingen nyckel till bilen. Det är ju sorgligt, men vad som är bra är att bilen fungerar jättebra! Dom lovar! Om jag nu bara hade kunnat starta den..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Uppskattar att folk siktar på seriös diskussion!
Kommer troligtvis inte lämna tillbaka spelet då det blir för mycket jobb osv, men jag tycker fortfarande att frågan är aktuell.

Det mest intressanta är att det mest blir en definitionsfråga om hur mycket skit man ska acceptera från Blizzard, i stort sett.
För vissa är det otänkbart att man inte skulle acceptera en massa downtime för att spelet är mindre än en vecka gammalt osv, andra tycker att det borde vara löst vid det här laget.

Av någon anledning verkar det även uppröra väldigt många att diskutera detta också, känns lite som att battle.net-forumen smittat av sig hit på nåt sätt.

Jag har en kompis som jobbar på Webhallen, ska fråga honom och se vad han säger.