2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Farhågan är om det är en modell som går sönder men det kan man väl inte veta än? Hoppas inte killen andra längst fram till höger löder ihop min, ser inte ett dugg fokuserad ut!

De tillverkar definitivt inte själva HDDn själva, bara skalet i så fall. HDDs behöver utrustning för miljarder kronor att tillverkas, och det finns bara 3st hårddisktillverkare just nu, resten är uppköpta av de. De enda som har en 2TB 2.5"s disk är Western Digital, och den säljs inte som vanlig intern HDD, så det är väldigt konstigt om OEMen fått tag på sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Hoppas inte killen andra längst fram till höger löder ihop min, ser inte ett dugg fokuserad ut!

det beror på att Beatles-luggen nått dit nu. en gång i tiden satte den stopp för tillverkningen här, nu är det Kinas tur att få hår i maskineriet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De tillverkar definitivt inte själva HDDn själva, bara skalet i så fall. HDDs behöver utrustning för miljarder kronor att tillverkas, och det finns bara 3st hårddisktillverkare just nu, resten är uppköpta av de. De enda som har en 2TB 2.5"s disk är Western Digital, och den säljs inte som vanlig intern HDD, så det är väldigt konstigt om OEMen fått tag på sådana.

Här är ett foto av en "internal hard drive" som den kinesiska tillverkaren har på sin sida:

Som man ser så är det Seagates logo som skymtar i bakgrunden...

Permalänk
Medlem

Om dessa e från samma fabrik som WD's 2.5" 2 TB, vilket de möjligen e, så KAN de va så att dessa "noname" kommer från batchar som inte håller WD's kvalitetskrav men är ändå fungerande enheter. Skulle ju vara förödande för alla parter om skiten pajjar innan garantitiden gått ut (1 år). Man vet inget om framtiden med säkerhet.

Jaja, tar man backup ofta så minimerar man risken för dataförluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker personligen inte att 17mm tjocklek låter allt för udda, det är väl ganska standard för en 2.5"-disk, eller? Sen får ni tänka på att de troligtvis tar måttet på kabinetten, inte hårddisken i sig. Aldrig att det får plats 2x2.5"-diskar i en kabinett på 17mm.

Jag har köpt ett billigt 2,5" chassi på ebay.. Det var i typ 0,5mm tjock alu plåt... Så har man diskar som är 7-8 mm tjocka så går det...

Det låter dock osannolikt, jag vet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om dessa e från samma fabrik som WD's 2.5" 2 TB, vilket de möjligen e, så KAN de va så att dessa "noname" kommer från batchar som inte håller WD's kvalitetskrav men är ändå fungerande enheter. Skulle ju vara förödande för alla parter om skiten pajjar innan garantitiden gått ut (1 år). Man vet inget om framtiden med säkerhet.

Jaja, tar man backup ofta så minimerar man risken för dataförluster.

Står väl två års garanti på cdons sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Perfekt disk för PRIVATkopiering, bara att dela med sig av alla sina filer till polare, man kan tillochmed låna ut disken utan att behöva känna sig alltför rädd att den går sönder, kostade ju 600kr, hoppas bara det är en 2tb och inte några muttrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Står väl två års garanti på cdons sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer. Har varit med om fall där butiken enl. lag svarar för första året, dvs man kan enl. denna skicka tillbaka varan till inköpstället, därefter får du själv åberopa ytterligare garanti gentemot tillverkaren å skicka varan dit (Kina i detta fall), lär kosta mer än det smakar, om det ens funkar?

För välkända märkesvaror med agentur i Sverige skickar man den defekta varan dit, vissa större butiker kan även efter 1 år ombesörja detta. I CDON's fall får man fråga dem vad som gäller efter första året.

Den som orkar får gärna gräva vidare ...

Permalänk
Medlem

Från CDON:
-----
Svar 2012-06-05 13:40
Hej Linus,

Det är en hårddisk med 2TB, precis som det står på siten.
-----

Så det verkar vara bara 1 disk på 2TB i storlek. Jag har beställt så det blir väl till att se, men det verkar ju lovande

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Eller så vet inte kundtjänsten vad de snackar om

Permalänk
Medlem

För er som inte vet så händer det ofta att ägarna (västvärlden) vill ha x antal produkter från deras egen produktion-företag i asien,
de i asien tillverkar "dubbelt" så många, hälften vit och hälften till svarta marknaden i asien.
Därför kan man hitta så billiga produkter i asien med lappar/kartonger osv som är skrivna på svenska och alla andra språk på kläder/elektronik etc.

Sen finna det MASSOR pirat-kopior på ALLT

Beställde iaf en på faktura för 549kr med 50kr rabattkoden
Kineserna på bilden gör ju inte hdd, kanske chippet till skalet men jag vill bara åt hdd'n.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Alltså skulle de inte säga emot om man sa till dem att det går att skicka 480 MB/s.

Men det jag egentligen menade var att de inte har en aning om skillnaden mellan bit och byte. De tror antingen att det är samma sak, eller så känner de bara till den ena. Hur som helst använder de b och B synbarligen slumpmässigt, utan att ens misstänka att de kanske använder fel beteckning.

Japp. Dom skulle inte fatta ett smack.

Permalänk
Medlem

Av döma av bilderna så skulle det här kunna vara 2TB varianten:
http://szfdwang.en.made-in-china.com/product/mewQytXUrZhv/China-Hard-Disk-Drive-500GB-1tb-2tb.html

Fast man blir ju inte mycket klokare av det. Först står det 2.5" i beskrivningen, men längre ned börjar de yra om 1.8, 2.5 eller 3.5 tums format. Förvirring minst sagt...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk

Spännande tråd som jag kommer följa. Funderar på att beställa två till backup själv. Som någon annan skrev, är det inte 2TB och 2.5tum så är det ju bara att begära pengarna tillbaka, annars kan man anmäla CDON för bedrägeri.
CDON-supporten måste tro att folk är helt galna som hela tiden frågar om det som står på deras sida är verkligen är sant
Tacksam till er detektiver också som river i ärendet

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_amal:

Spännande tråd som jag kommer följa. Funderar på att beställa två till backup själv. Som någon annan skrev, är det inte 2TB och 2.5tum så är det ju bara att begära pengarna tillbaka, annars kan man anmäla CDON för bedrägeri.
CDON-supporten måste tro att folk är helt galna som hela tiden frågar om det som står på deras sida är verkligen är sant
Tacksam till er detektiver också som river i ärendet

Daft?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Daft?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du forumet?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_amal:

Menar du forumet?

Japp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nja, Sveriges befolkning har förmodligen inte ens koll på att USB 2.0 har någon begränsning.
Dom skulle ju inte kunna veta att USB 2.0 är begränsat till 480 + (någon enhet).

Jag tror inte jag är särskilt långt ifrån sanningen om jag påstår att majoriteten av svenskar inte ens vet att det finns olika versioner av USB.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sitter här riktigt jäkla förväntansfull och vill veta vad ni kommer få i era brevlådor!
btw, trodde först att cdon hade blivit hackade av någon "nolifer" kines som jobbar för något skumt fake HDD tillverkare.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Wizbro:

Jag tror inte jag är särskilt långt ifrån sanningen om jag påstår att majoriteten av svenskar inte ens vet att det finns olika versioner av USB.

De flesta vet nog att de finns, men inte vad som skiljer dem åt. 3.0 respektive 2.0 när det kom var säkert en av de första sakerna försäljarna på typ SIBA tog upp för att sälja sina överprisade burkar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Sitter här riktigt jäkla förväntansfull och vill veta vad ni kommer få i era brevlådor!
btw, trodde först att cdon hade blivit hackade av någon "nolifer" kines som jobbar för något skumt fake HDD tillverkare.

Mm, jag har beställt en, och det känns nästan som att vänta på julafton bär man var liten.. .. Vad ska man få liksom? En fet 2 TB WD 2,5" disk, eller en låda med två feta skruvar och ett sd-kort på 2 GB ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Mm, jag har beställt en, och det känns nästan som att vänta på julafton bär man var liten.. .. Vad ska man få liksom? En fet 2 TB WD 2,5" disk, eller en låda med två feta skruvar och ett sd-kort på 2 GB ...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du får en 2TB 3.5".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Om dessa e från samma fabrik som WD's 2.5" 2 TB, vilket de möjligen e, så KAN de va så att dessa "noname" kommer från batchar som inte håller WD's kvalitetskrav men är ändå fungerande enheter. Skulle ju vara förödande för alla parter om skiten pajjar innan garantitiden gått ut (1 år). Man vet inget om framtiden med säkerhet.

Jaja, tar man backup ofta så minimerar man risken för dataförluster.

Tänker i liknande banor men såg ditt inlägg och citerar därför.

Med tanke på alla driftstörningar hos WD efter Thailandskatastrofen skulle man kunna tänka sig att WD dumpar ett stort parti diskar som inte uppfyller deras egna krav. Diskarna kan antingen vara från tiden innan översvämningarna och varit utsatta för väta i någon form, eller diskar som tillverkats direkt efter fabrikerna startade upp igen med tänkbara renrums- och kalibreringsproblem.

Nidec som tillverkar 90% av alla HD-motorer fick ju i stort sett all sin utrustning utslagen och där kan man tänka sig potentiella livslängdsproblem med lager eller liknande när tillverkarna fick jaga delar på annat håll. Problem som gör att WD eller Seagate inte vågar ge normala garantier, men att diskarna ändå testar ok i första läget.

Med tanke på prisläget på diskarna bör man vara misstänksam.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Möjligt scenario. MEN jag peronligen tror inte en stor tillverkare som WD skulle riskera sitt rykte genom att skicka ut en eller flera batcher med sämre enheter. Det ju inte direkt som att köpa livsmedel som närmare sig bäst före datum eller 2:a sorterings kläder (där man vet vad man köper).

Mina personliga tankar & åsikter.

/Kim

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tror du får en 2TB 3.5".

Det tror jag med.. Hellre det än två 1 TB 2,5" ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Själv slog jag till på den här som verkade mer lockande;
http://cdon.se/hemelektronik/oem_extern_h%C3%A5rddisk_1tb_modell%3a_vk-23a_(bl%C3%A5)-20639301
1TB 7200 varv 32MB cache USB3.

Förmodligen bara att den även fungerar med USB 3.0 gränssnittet men med USB 2.0 hastighet

Beskrivning

OBS! Manual bara på Engelska
Minne: 1TB med ultra hastighet
Hårddiskstorlek: 2,5 inch
Snabb installations guide
Interface typ: USB 2.0 & 3.0
Yttermått hårddisk: 15x126x78 mm
Vikt: 200g
Fungerar mellan 5°C-40°C
Fungerar inte mellan -40°C - -65°C
USB 2.0 portabel hårddisk
Speed 7200rpm
Cache 32MB

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kim_1138:

Möjligt scenario. MEN jag peronligen tror inte en stor tillverkare som WD skulle riskera sitt rykte genom att skicka ut en eller flera batcher med sämre enheter. Det ju inte direkt som att köpa livsmedel som närmare sig bäst före datum eller 2:a sorterings kläder (där man vet vad man köper).

Mina personliga tankar & åsikter.

/Kim

Det är väl just det de inte riskerar om de skickar enheterna till någon annan som säljer dem vidare namnlöst?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Existerar massa sådana på ebay (samt skojarsidor på nätet), så helt otroligt är det knappast.
Även 2tb 3.5" extern hdd för det priset är "för" billigt i dagsläget..

Däremot som någon påpekade tidigare, tittar man på bilderna verkar det bara röra sig om ett tomt fodral..

Fast så kan de ju hända att det är en utgående produkt? För om man kollar prisjakt hittar man den bara på CDON.... Men vafan de e ju bara att testa och se!
Får man 2TB för 599:- eller i mitt fall 4TB för 1198:- ska man va nöjd som satan!

Visa signatur

Corsair carbide 500R | Intel i7 Extreme 980x 4.50GHz | Corsair H100 | OCZ Agility 120GB | Asus Rampage III Formula | 16GB Corsair DominatorGT/2000MHz | Gigabyte GTX580 1,5GB SOC edition x2 SLI | Corsair TX 850W | Seagate Barracuda 3TB x3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänker i liknande banor men såg ditt inlägg och citerar därför.

Med tanke på alla driftstörningar hos WD efter Thailandskatastrofen skulle man kunna tänka sig att WD dumpar ett stort parti diskar som inte uppfyller deras egna krav. Diskarna kan antingen vara från tiden innan översvämningarna och varit utsatta för väta i någon form, eller diskar som tillverkats direkt efter fabrikerna startade upp igen med tänkbara renrums- och kalibreringsproblem.

Nidec som tillverkar 90% av alla HD-motorer fick ju i stort sett all sin utrustning utslagen och där kan man tänka sig potentiella livslängdsproblem med lager eller liknande när tillverkarna fick jaga delar på annat håll. Problem som gör att WD eller Seagate inte vågar ge normala garantier, men att diskarna ändå testar ok i första läget.

Med tanke på prisläget på diskarna bör man vara misstänksam.

2.5" 2 TB fanns inte hösten 2011 när Thailandsöversvämmningarna inträffade, i varje fall inte officiellt.
Troligen, som vi båda spekulerat, KAN de va batchar som man inte är fullt nöjd med och dumpar iväg till en
"OEM" som skruvar dit ett modifierat billigare elektronikkort (utan USB 3.0) som inte avslöjar diskens ursprung (WD). Ska bli intressant å se vad tex. Crystalinfo säger om diskens modell/tillverkare.

Att CDON inte skeppar förrän efter kampanjens slut tyder på att man inte har grejorna i eget lager.

Permalänk
Medlem

Smart Dealsen är la alltid att de köper stora partier från Alibaba eller liknande... Vad jag förstått...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010