Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa skol/underhållningsplattan för ~ 3000:- ? (Samt en fråga om tangentbord)

Permalänk
Medlem

Bästa skol/underhållningsplattan för ~ 3000:- ? (Samt en fråga om tangentbord)

Haj. Nästa år bjuder på en hel radda med teoretiska ämnen, som bär med sig en hel del anteckningar och annat sådant tjafs. Min handstil är dessvärre obotligt bedrövlig, och min hand har dessutom en tendens att krampa ihop sig efter ca. 10 minuters aktivt skrivande. Antar att jag håller pennan på något märkligt sätt. Hursomhelst, de senaste två åren har jag primärt använt min smartphone (Galaxy S) som anteckningsblock, något som har fungerat rätt bra, men ändå inte bra nog. Jag finner skärmen för liten för att jag ska kunna få en ordentlig överblick över strukturen osv.
Jag kommer dessutom att vara hemifrån relativt mycket i sommar, och då skulle det ju vara fint att ha en apparat som klarar av att hantera både grafiktunga och allmäntunga applikationer hyfsat smärtfritt. Den behöver absolut inte ha något integrerat 3G-modem, då Galaxyn är mycket duktig på att agera router.

Har tittat på diverse laptops, men ingen har riktigt tilltalat mig. De flesta känns för dyra och klumpiga, med relativt mediokra batteritider. Vill ju kunna använda den en dag med sex timmars lektioner utan att oroa mig för om batteriet ska räcka eller inte.
Istället bestämde jag mig för att kika lite närmre på surfplattor. Själv kan jag i stort sett ingenting vad gäller mobil hård o mjukvara, förutom lite CPU och GPU kunskap, men förvånande nog VERKAR det dock som om en Apple produkt är mest prisvärd i det här sammanhanget, nämligen iPad2. Som titeln föreslår är det inte bara en surfplatta jag är ute efter, jag vill även ha en smidig (fysisk) tangentbordslösning till den. T.ex. :

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/tillbehr/apple-i...

Att skriva längre texter på en touchscreen är fasen jobbigare än att skriva med papper och penna.

~ 3,000 för själva plattan, samt ytterligare 3-400:- för ett tangentbord är jag beredd att ge. Hjälp uppskattas.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Ser helt fantastisk ut. Men hur presterar Tegra2 och GeForce ULP i dagsläget? Speciellt med en sådan hög upplösning? Vill minnas att den utklassas av SGX 540?

Annars är det helt klart den smidigaste lösningen.

Själv har jag (för nöjes skull) tittat lite på denna:

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/toshiba-...

~ 4500:- känns ju dock, somsagt, lite dyrt.

Sedan vet jag heller inte hur bra stöd Android egentligen har för 2+ kärnor.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Ser helt fantastisk ut. Men hur presterar Tegra2 och GeForce ULP i dagsläget? Speciellt med en sådan hög upplösning? Vill minnas att den utklassas av SGX 540?

Annars är det helt klart den smidigaste lösningen.

Själv har jag (för nöjes skull) tittat lite på denna:

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/toshiba-...

~ 4500:- känns ju dock, somsagt, lite dyrt.

Sedan vet jag heller inte hur bra stöd Android egentligen har för 2+ kärnor.

http://www.inet.se/produkt/1971133/asus-transformer-tf300t-bl...

Med möjlighet att köpa till ett tangentbord för en tusing extra

Tegra 3 i denna också!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Jag har en iPad2 och apples trådlösa tangentbord och skriver rätt mycket med den (och jag skriver rätt mycket). Jag köpte appen "Pages" som fungerar riktigt bra. Dock är det inte lika bra som en valfri laptop. Rätt vad det är måste man använda touchen för det ena eller det andra. Kan man leva med det så kan en valfri platta göra jobbet bra, annars är nog en laptop att föredra, trots allt. Värt att fundera lite på är vilka appar som kan göra det man vill. Till just anteckningar använder jag själv Evernote som har den stora fördelen att den synkar riktigt smidigt mellan paddan, telefonen och datorerna (åtminstone på iOS och OSX). Finns till både iOS, Android, win, mac och linux också (tror jag). Alternativ till plattan skulle väl vara en ultrabook - Macbook Air eller Asus Zenbook eller liknande, men då är det ju ett annat pris än 3000 förstås.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

http://www.inet.se/produkt/1971133/asus-transformer-tf300t-bl...

Med möjlighet att köpa till ett tangentbord för en tusing extra

Tegra 3 i denna också!

Mjo, men med tangentbord kostar den ju somsagt runt 5,000:- ... Oerhört lockande förutom det, dock.

Och, ja, att jag kommer att få använda touchen då och då är en självklarhet. Men om jag fann det någorlunda OK med en 4" skärm och ett virtuellt tangentbord, ska det nog inte vara några problem med ~ 10" och ett fysiskt tangentbord.
Dock har ju Android stöd för vanliga USB-möss.

Tack för alla förslag! Får bli till att ta sig en funderare.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Om 6 timmar är gränsen för vad de ska klara och du ska skriva/surfa/nåt annat som inte inkluderar spel har du ju en uppsjö laptops att välja på, min asus u46s klarar sig lätt 7 timmar på en laddning när jag sitter och programmerar/skriver (alltså inget grafiktungt) samt att ultrabooks har väl sådan batteritid som krav? Jag är själv sugen på en platta men endast när win 8 kommer (har ingen användning av en uppblåst telefon) men jag har väldigt svårt att se mig göra någonting produktivt med en platta, externt tangentbord eller inte. Är mer ett "vilja ha" begär bara :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Om 6 timmar är gränsen för vad de ska klara och du ska skriva/surfa/nåt annat som inte inkluderar spel har du ju en uppsjö laptops att välja på, min asus u46s klarar sig lätt 7 timmar på en laddning när jag sitter och programmerar/skriver (alltså inget grafiktungt) samt att ultrabooks har väl sådan batteritid som krav? Jag är själv sugen på en platta men endast när win 8 kommer (har ingen användning av en uppblåst telefon) men jag har väldigt svårt att se mig göra någonting produktivt med en platta, externt tangentbord eller inte. Är mer ett "vilja ha" begär bara :p.

Mjo, kanske kan vara värt att vänta på Win 8 även för egen del. En laptop känns för klumpig, ultrabook, javisst, men de är på tok för dyra. Just därför en billigare (men samtidigt kraftfull) platta känns som det optimala valet.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Archos g9 kanske? Finn i en mängd olika storlekar