Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

hur stänger man av turbogrejen i bulldozer?

Permalänk
Medlem

hur stänger man av turbogrejen i bulldozer?

min processor verkar leva sitt egna liv och hoppar mellan 1,7Ghz, 3,2Ghz och 4,2Ghz. jag vet att bulldozer stänger av kärnor som inte används men på något mysko sätt känns det som om det påverkar temperaturen i min dator. vet ni hur man gör så att klocken blir statisk utan att fippla för mycket med den? har en fx-8120 på ett asus sabertooth 990fx.

en annan fråga. vet ni någon bra och stabil klock på prollen med en corsair h100? är lite ny till överklockning men får aldrig tummen ur a***et till att sätta igång och det skulle vara trevligt med en riktlinje att gå efter

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk

En cpu "skall" underklocka sig själv, för att spara energi. Om du i windows ställer in hög prestanda energischemat och stänger av cool and quite (så heter det på äldre amd-prollar) så får du bort det. Men finns ingen anledning att göra så.

Alla cpuer är olika, du får testa dig fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: stavfel

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

så processorns galna hoppande påverkar inte temperaturen som jag trodde? varje dag lär man sig något nytt. tack för hjälpen

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

så processorns galna hoppande påverkar inte temperaturen som jag trodde? varje dag lär man sig något nytt. tack för hjälpen

Det påverkar absolut temperaturen! Men åt rätt håll, en CPU som puttrar på i 1,7 GHz drar mindre energi än en på 4,2 så den blir inte lika varm när den inte belastas maximalt. Enda nackdelen med att ha energisparfunktionerna påslagna är att de i vissa fall kan göra en hårt klockad dator instabil när den växlar mellan låg och hög belastning, men det är sällan ett problem om man inte verkligen pressar max klock.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|