Svårt beslut... (Sista frågor)

Permalänk
Medlem

Svårt beslut... (Sista frågor)

Hej alla glada sweclockare!

Vill först säga ut, tack så mycket!

Ni har hjälpt mig mycket och är evigt tacksam.

Men nu till huvudsaken...

___________________________________________________

Jag har lyckats 95 % med min retro dator.

Den har ändrats mycket dessa senaste 3 månader.

Datorn jag köpte va en typisk W95 dator. Den hade en väldigt föråldrad Pentium 2 på 300 MHz (överklockat 500 MHz), Windows 2000 Professional, budget klonad SB16 ljudkort som kallas ES Audiodrive 1868, två hårddiskar som snurrar i 7200 RPM och har storlekar 80 och 20 GB, hade överraskande 320 MB SDRAM PC133 och en Matrox Graphics Productiva G400 (tror jag) som bara int kunde hantera hårt press (spel och film). Den hade två CD brännare som va rätt coolt. Men ändå så är detta en maxad Windows 95 dator (tror jag).

Jag köpte saker och fick saker från mina vänner, hade instrallerat två DVD-R brännare, en Geforce 2 Pro (trodde det va en GTS), Soundblaster AWE64 (för max kompatiblitet och bra ljudkvalitet), Windows 98 SE och ett nätverskort (hade ingen).

Processorn: Jag köpte två processorer, nämligen två från AMD. En Athlon 'Classic' (800 MHz) och en Duron 'Morgan' (1 Ghz). Men moderkort hae ingen AGP port!

Jag reagerade och blev rasande! Nu va jag tvungen att köpa nya delar!

Nu har jag chansen att höja taket ännu mer, datorn kan bli mer kraftfullare och universal.

Nu var det dags att bygga den ULTIMATA WINDOWS 98 DATORN!

______________________________________________________________
Jag hade en meny av biffiga och moderna (på den tiden) hårdvara på listan.

Grafikkortet: Geforce 2 Pro är en kraftig kämpe men lider fortfarande av mycket föråldrad teknik. Prestandan kan också bli bättre.
Ersättare: Hercules 3D Prophet 9700 PRO 128 MB detta kallar du en riktig grafikkort! Den klarar mycket hård belastning och ger packat mycket bra prestanda. Men kräver mycket watt effekt för att fungera.

Ljudkortet: Soundblaster AWE64 (ISA) har mycket bra kompatiblitet med MS-DOS spel och bra ljudkvalitet.
Ersättare? (beror på moderkort): Soundblaster Live! en PCI ljudkort med en strålande ljudkvalitet och stödjer EAX. Good Shit!

RAM: 320 MB kan bli lite mer för att få mer kraft, men ville inte max då Windows 98 ville nog inte acceptera mer än 1 GB (hårdvarasbuggar)
Ersättare: 512 MB borde räcka för det mesta.

Hårddiskar: Hitachi (80 GB) och Seagate 20 GB bra utrymme och hastighet men kan lite större utrymme kan utnyttjas. W98 SE stödjer max 137 GB utrymme.
Ersättare: 250 GB IDE 7200 RPM Hårddiskar värfor inte?! Mer utrymme blir det bara bättre ju! Kanske 2 st till för dubbla utrymmet! 250 GB funkar bra om jag delar partitionen till 125 GB var. Gamla BIOS kunde begränsa HDD utrymmet också. Nytt moderkort är smart att uppgradera.

Nu till dessa frågor:

Processor: AMD eller Intel? Tufft. Detta gäller Duron, Athlon, Celeron och Pentium III. 1 GHz i alla fall. Men vilken låter bäst att köra Athlon eller Pentium III? Det måste vara en balans mellan prestanda och stabillitet (kylning). HJÄLP MIG VILKEN PROCESSOR! det är så svårt!

Moderkort: Jag skulle köra en som är kompatibel med några av dessa processorer. Det är troligen en Socket A från webhallen. Det borde göra jobbet. Annars kan jag bara köpa ett moderkort till P3:an.

Klyning: Måste min dator ha fläktar i chassit? Vill inte spränga min dator direkt. Den har relativt goda

Nätaggregat: Alla saftiga och el krävande delar behöver mycket kraft för att köras. Speciellt grafikkortet! Hur mycket borde det vara.

Det va nog allt, uppdaterar om jag undrar något.

/ Martin

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en såndär allmän känsla säger mig att du ligger en generation snett, eller så körde jag med kraftigt underdimensionerade datorer länge... eller valde bara OS väldigt skumt.

Jag skulle bygga en dator från första halvan av os-generationen. Så för win95-datorn så skulle jag köra med något typiskt ~1996. Pentium utan MMX, EDO-minnen och pci-grafikkort och ett eller två Voodoo2, SB32 eller SB64 ljudkort är ganska så samtida och passar bra i äldre datorbyggen.

Win98(SE) är lite klurigare. Men en tidig P3 eller Athlon Classic skulle jag köra på. Athlon Classic / K7 ser man inte ofta idag så de börjar kännas lite som en raritet numera. Men säg en P3 som inte är allt för högt klockad, GF2 är helt okej som grafikkort och en lagom mängd minne och lagring. SB Live eller motsvarande ljudkort matchar resten av datorn perfekt.

Nån gång (i sommar kanske?) så ska jag ge mig på att skruva ihop lite gamla datorer igen. Det finns en hel del i gömmorna som fortfarande borde fungera bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Damn du har verkligen kämpat dig fram. Men vad ska du spela på den datorn, eller vill du bara ha den som den bästa win 98 datorn som finns =). Duger inte något mainstream och du kan fortfarande spela alla dina gamla spel du har minnen ifrån

hade en gammal commodore 75mhz pentium 1 dator men den slängdes tyvärr förra året

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tillägga att min tbird 1333 gick bra ihop med win98se men den trivdes bra mycket bättre ihop med w2k.

Samtidigt gick det att köra w2k på rejält slöa datorer, bara det var gott om minne så rullade det okej som labbdator eller enklare kontorsbruk på en Pentium 133.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bara en såndär allmän känsla säger mig att du ligger en generation snett, eller så körde jag med kraftigt underdimensionerade datorer länge... eller valde bara OS väldigt skumt.

Jag skulle bygga en dator från första halvan av os-generationen. Så för win95-datorn så skulle jag köra med något typiskt ~1996. Pentium utan MMX, EDO-minnen och pci-grafikkort och ett eller två Voodoo2, SB32 eller SB64 ljudkort är ganska så samtida och passar bra i äldre datorbyggen.

Win98(SE) är lite klurigare. Men en tidig P3 eller Athlon Classic skulle jag köra på. Athlon Classic / K7 ser man inte ofta idag så de börjar kännas lite som en raritet numera. Men säg en P3 som inte är allt för högt klockad, GF2 är helt okej som grafikkort och en lagom mängd minne och lagring. SB Live eller motsvarande ljudkort matchar resten av datorn perfekt.

Nån gång (i sommar kanske?) så ska jag ge mig på att skruva ihop lite gamla datorer igen. Det finns en hel del i gömmorna som fortfarande borde fungera bra.

Ja, jag är lite skum och mixar med olika generationer. Fast jag gillar det gamla operativsystemet. Det ger mig många minnen.

Hårdvaran, gör inget faktiskt. Siktar bara att få burken lite kraft.

Håller du fortfarande på att meka med gamla burkar? Har du bilder? Borde vara roligt att spana in lite.

Men om jag har AMD produkterna kvar borde jag nästan köpa ett moderkort till det istället. Ljudkortet spelar roll om det har bra ljud och stöd för många spel. Siktar på allting maxat som fungerar med själva operativsystemet.

Kanske en Voodoo 5 5500 i framtiden om jag längtar efter glide.

Skrivet av dontmakeme:

Damn du har verkligen kämpat dig fram. Men vad ska du spela på den datorn, eller vill du bara ha den som den bästa win 98 datorn som finns =). Duger inte något mainstream och du kan fortfarande spela alla dina gamla spel du har minnen ifrån

hade en gammal commodore 75mhz pentium 1 dator men den slängdes tyvärr förra året

En massa gamla 3D-spel. Sen vill jag försöka knuffa till max av alla komponenter som operativsystemet tål.

Gillar en massa gamla operativsystem. Fst måste ochså såklart i framtiden bygga en ultimat MS-DOS speldator med Windows 95.

Skrivet av OSkar000:

Kan tillägga att min tbird 1333 gick bra ihop med win98se men den trivdes bra mycket bättre ihop med w2k.

Samtidigt gick det att köra w2k på rejält slöa datorer, bara det var gott om minne så rullade det okej som labbdator eller enklare kontorsbruk på en Pentium 133.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska dualboota med W2K Pro för att få en stabli dator.

Det är bra att ha en relation mellan en NT och 9x operativsystem.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Kom igen folket!

bara två frågor kvar.

"Klyning: Måste min dator ha fläktar i chassit? Vill inte spränga min dator direkt. Den har relativt goda

Nätaggregat: Alla saftiga och el krävande delar behöver mycket kraft för att köras. Speciellt grafikkortet! Hur mycket borde det vara."

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vusan:

Kom igen folket!

bara två frågor kvar.

"Klyning: Måste min dator ha fläktar i chassit? Vill inte spränga min dator direkt. Den har relativt goda

Nätaggregat: Alla saftiga och el krävande delar behöver mycket kraft för att köras. Speciellt grafikkortet! Hur mycket borde det vara."

Effektuträkningen av så gamla delar vet jag inte exakt nu, men påpekar det viktiga att alla moderna ATX-agg (nyare än 1.3) är uselt svaga på 3,3 och 5V och passar inte alls till gamla prylar.

Personligen har jag sparat ett Tagan 480W i U1-version (ATX 1.3) som ger massor på 3,3 (28A) och 5V(48A!) med total på dessa med 240W. Tyvärr sög kondensatorerna så man måste byta för säker och stabil drift. Exakt samma gäller tyvärr det andra utmärkta gammelagget Antec TruPower. Båda passar bra, men igen byggdes de med riktigt usla kondensatorer med kort livslängd, men båda konstruktionerna var bra. Jag kör iaf mina nostalgiburkar för närvarande med Antec TruPower och Smartpower, men de har max drifttid på någon månad och har inte behövt kondensatorbyte än.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

DU borde verkligen lägga upp bilder på ditt bygg som du håller på med gärna öppna upp allt och visa en sak i taket och hur du mecka osv sen hur du slår på datorn och allt sånt .. NOSTALGI =):D
hade jag inte slängt min comodore 75mhz hade du kunnat ta den nu.

PÅ NHW var det någon som skänkte bort massa gamla cpun förut.. bland annat en amd 1 ghz duron eller något tror jag den hette .. du får hålla utkik där också

Permalänk
Medlem

Du bör definitivt ha någon form av fläktar i chassit. Det behöver man med alla chassin som inte är väldigt luftiga (läs: mer hål än plåt). Beroende på hur mycket värme grafikkortet alstrar kan det ju dock räcka med fläkten i nätagget för att forsla bort varmluften, om man kan tänka sig att ha ett chassi med undertryck (som drar in damm i varenda litet hål).

Som multiman är inne på så kan det vara att det krävs annan fördelning på hur mycket ström man kan ta ut på de olika spänningarna, men den totala effekten borde inte behöva vara så hög om man inte har ett monstergrafikkort. Jag körde nog med ett Matrox G400 på den tiden, om jag inte minns fel och jag tror inte jag hade ett nätagg på mer än 250-300W.
Sen körde jag nog P166MMX på W95-tiden åxå och Celeron 300A (klockad till 450MHz) på W98SE, om jag inte minns fel. De proppar du pratar om här ovan var först med W2k, iaf för min del. Ljudkort var ju typiskt SB16, på den tiden.

Permalänk
Medlem

Nå grabbar så här ser den ut:

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Avstängd

Min Windows 98 burk:

Intel Pentium II - 400mhz
Intel SE440BX-3 moderkort
3dfx Voodoo4 4500 - 32mb AGP
384MB PC-133 SDRAM
Soundblaster AWE32

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Nice den där gulnade färgen på chassit som visar på hög ålder och mognad precis som en good och gammal Whisky

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dontmakeme:

Damn du har verkligen kämpat dig fram. Men vad ska du spela på den datorn, eller vill du bara ha den som den bästa win 98 datorn som finns =). Duger inte något mainstream och du kan fortfarande spela alla dina gamla spel du har minnen ifrån

hade en gammal commodore 75mhz pentium 1 dator men den slängdes tyvärr förra året

Måste man spela med en dator? Får man inte vara nostalgisk och bygga saker bara för tt man vill det?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Måste man spela med en dator? Får man inte vara nostalgisk och bygga saker bara för tt man vill det?

Jodå klart man kan

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte det roliga var projektet med min burk. Leta delar och få allt att funka. Sen spelade jag inte ett smack =D

Funderar på att koppla in den och köra lite moduler i Fast Tracker II

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Nice den där gulnade färgen på chassit som visar på hög ålder och mognad precis som en good och gammal Whisky

Gulnad av solljus. Cheers!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Men alla! Har den bra lufttillgångar?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Min Windows 98 burk:

Intel Pentium II - 400mhz
Intel SE440BX-3 moderkort
3dfx Voodoo4 4500 - 32mb AGP
384MB PC-133 SDRAM
Soundblaster AWE32

http://www.visit.se/~lakan/collection/DOS.jpg

Nice, gillar den!

Bra att du har kvar den gamla goda 3dfx Voodoo kortet kvar! Lång leve 3dfx!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre ha ett voodoo eller voodoo 2 för detta strular i tidiga 3dfx lir har jag märkt.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Skulle hellre ha ett voodoo eller voodoo 2 för detta strular i tidiga 3dfx lir har jag märkt.

Ha bara SLI på. Dubbla Njutning, dubbla Kraft och dubbla det roliga!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Har ett moderkort med tillhörande cpu som du skulle kunna få, kanske fel generation men ändå. Hör av dig om det vore intressant.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Har ett moderkort med tillhörande cpu som du skulle kunna få, kanske fel generation men ändå. Hör av dig om det vore intressant.

No need to.

Men tack ändå.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk

Den datorn som du visar upp och Bygger på är det din "Main" dator, den som du använder för allt vad gäller spel, internet användning, film tittande osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Den datorn som du visar upp och Bygger på är det din "Main" dator, den som du använder för allt vad gäller spel, internet användning, film tittande osv?

Nope.

Har en Dell från 2007 som jag skriver från nu fungerar fortfarande bra.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

AMD blir det! Intel får dra åt skogen.

Athlon (också XP) plockas bort. Vilken processor är bäst Sempron eller Duron?

Älskar Duron för barndomsminnen. Men är Duron (1,6 GHZ) snabb bara? Om den inte är snabb så satsar jag på en Sempron (2600+).

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Hedersmedlem

Inte bumpa din tråd så där!

Gör bara inlägg där du ger mer information som leder tråden framåt.

*Tråd rensad*

Jag håller med om att Duron sitter närmare hjärtat och går man bara på frekvens blir det samma.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Inte bumpa din tråd så där!

Gör bara inlägg där du ger mer information som leder tråden framåt.

*Tråd rensad*

Jag håller med om att Duron sitter närmare hjärtat och går man bara på frekvens blir det samma.

HOLY SH- vänta lite, förlåt vill bara få lite uppmärksamhet av er alla!

Det är svårt Duron är mer i mitt hjärta. Men Sempron är som Duron 2.0 och är oftast snabbare.

Sen måste ni hjälpa till mig! Hur mycket ström blir det ungefär? Min gamla dator är bara utrustad med 220w (om jag har rätt).

Dessa är mina sista frågor innan jag gör mitt köp!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Förresten har en reserv PSU.

Det är en HIPER Type-R 480w.

Overkill. Men bara mitt ända hopp.

hittade info från någon sida.

530 Watt peak power
20 and 24 pins compatible
Full ATX 2.2 compliance
PCI-E cable
Supports ATX up to v2.2 & Intel BTX configuration.
Complies with all Intel & AMD CPU specification requirement.
Gold Plated connector, preventing rust & bad connection.
EZ-Grip Molex connector.
Power Train:
480Watt continuous output. (Peak Load 530 watts)
Newest ATX 2.2 with 2 x 12V connection
Chassis:
Full 1.0 mm Japanese Steel
Complete Mesh Body
Mat Black Finish
Cooling System:
Active Thermal Controlled Circuitry.
120 mm Long Life Fan.
Power-Off Component Protection design.
Note: 120mm fan will stay on for a few minutes after shutdown to vacate additional hot air.
Power Delivery:
CE/TUV Grade Cables
Gold Plated Connector Pins
Braided Power Cables
EZ On/Off Connectors
Serial ATA Connector
Stability System:
Active Power Factor Correction. (Non-US Models)
Electrical Protection:
Over Voltage Protection Circuitry
Over Current Protection Circuitry
Short Circuit Protection Circuitry

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Hedersmedlem

HIPER Type-R är livsfarliga (många brann). Slängde min för jag kunde inte lita på den.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

MaLo hann före. Agget kan säkert gå att använda om samtliga kondendsatorer byts ut, men det handlar om rätt mycket pengar eftersom Hiper gärna brann även på primären och högvoltskondingar är dyra om det ska vara någon kvalitet. Typiskt ett par hundringar för storlekarna i större nätagg enbart för dem. Lägg till ca en hundring till för lågvoltarna, lite beroende på mängden olika modeller använder.

Vad som gjorde Hiper så farliga är att de inbyggda skydden inte verkade fungera i många fall och därför blev datorn inte helt sällan skadad. Dels började de rippla tidigt pga undermålig kvalitet (mycket farligt över tid) och sedan rök (bokstavligt) primärsidan katastrofalt och skickade dödens betjänter vidare till datorns delar.

De aggen jag nämnde tidigare brukade bara svälla kondingarna på lågvoltssidan, iaf Antec, och med Tagan har jag haft kassa primärkondingar men ändå inget som ändå brunnit och förstört något à la Hiper.

Det är också därför jag enbart köper nätdelar med bästa sortens kondensatorer numera och de är tyvärr ovanligare än många tror, speciellt i prisklasserna under 1000kr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro