Permalänk
Medlem

Vad tycker du,ni om våffeldelning då?
Det är nu inga som förlorar på detta för våffelmixen och grädden är ju betald i affären av piraterna och ska det då inte vara tillåtet att dela ut dessa våfflor gratis?
Sen att dom som säljer våfflorna inte tjänar lika mycket hör inte hit överhuvudtaget kan dom inte konkurrera med gratis så kan dom inte det finns inget olagligt i att ge bort våfflor gratis.

Och det är just sådana här övergrepp som kommer att bli vanligare och vanligare framöver om övervakning,idiot lagar (dvs exakt det ni övervaknings fanatiker,dom som inte bryr sig helt enkelt driver framåt aktivt,heller passivt) fortsätter som det har gjort dom senaste åren.

Läst lite mer om detta nu och hittade en lysande kommentar https://freesocial.org/notice/2729497
Lite ironi också: btw, trästocksfestivalen (festivalen våffeldelningen hände på) borde ju bli vräkta från det område som de har festivalen på, eller från Sverige, eller från Planeten Jorden kanske rent av. Jag menar, de låter ju festivalbesökarna gå på konserter helt gratis, hur ska de övriga festivalerna som tar tusentals kronor för deras biljetter kunna sälja dem i Sverige om Trästocksfestivalen delar ut sina biljetter GRATIS??!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Så länge vi båda vet vad jag menar kan det ju inte vara någon större fara...

Back to topic.

Inte i detta fallet kanske men eftersom det faktiskt är så stor skillnad på de två så är det lika bra att hålla isär dem som man bör. Annars är det fullt möjligt att något kostym-miffo någon dag får för sig att använda "fildelning" som term istället för "piratkopiering" och simsalabim är internet olagligt hur mycket samma miffo säger att "det som egentligen menas är".

Här är ju inte konsekvenserna värre än att någon påpekar skillnaden för en, men det är lite som att en ko och en färdiggrillad hamburgare inte är samma sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Inte i detta fallet kanske men eftersom det faktiskt är så stor skillnad på de två så är det lika bra att hålla isär dem som man bör. Annars är det fullt möjligt att något kostym-miffo någon dag får för sig att använda "fildelning" som term istället för "piratkopiering" och simsalabim är internet olagligt hur mycket samma miffo säger att "det som egentligen menas är".

Här är ju inte konsekvenserna värre än att någon påpekar skillnaden för en, men det är lite som att en ko och en färdiggrillad hamburgare inte är samma sak.

Tänkte bara dela med mig av lite kunskap:) Verkar som att du är medveten om det men kanske intressant läsning om hur lagtolkning går till.
Bara för att en lag är otydligt skriven eller helt enkelt är föråldrad så behöver inte det medföra kryp hål eller att man applicerar det på "fel" saker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prejudikat
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspraxis
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagtolkning

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Tänkte bara dela med mig av lite kunskap:) Verkar som att du är medveten om det men kanske intressant läsning om hur lagtolkning går till.
Bara för att en lag är otydligt skriven eller helt enkelt är föråldrad så behöver inte det medföra kryp hål eller att man applicerar det på "fel" saker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prejudikat
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspraxis
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagtolkning

Nej det behöver det inte göra, men man lämnar dörren öppen för det i onödan genom att blanda ihop termer. Det är lite som att info från FRA aldrig skulle kunna beställas av andra än säpo och någon till. Det höll ju i ungefär 1 val och sen var det bortglömt. Eller som när vår käre överkuku dyrt och heligt lovade att luddigheter i lagarna absolut inte skulle användas för att jaga ungdomar, vilket sen dess har blivit hela fokusen.

Ändamålsglidning pågår hela tiden gällande många olika saker. Inte bara piratkopiering och de sakerna utan det gäller allt ifrån trafikföreteelser till pensions-system. Hur mycket det kan glida avgörs av hur mycket frispel som tillåts i gällande formuleringar av lagar och regler. Så ett dyrt och heligt "löfte" om att någonting skall användas på ett visst sätt även om det också lämnar öppet för andra användningssätt ger jag inte mycket för, och det borde ingen annan göra heller tycker jag.

Edit**
Det är ungefär samma hållning som jag har till övervakning. Om det inte finns en anledning så finns det heller inget behov. Med andra ord om en lag eller regel är luddig så finns det antingen en anledning till det vilket betyder att alla löften om hur det är "tänkt" att användas är värdelösa, eller så finns det inget behov av luddigheten och den kan göra om med ordentliga formuleringar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Vad tycker du,ni om våffeldelning då?
Det är nu inga som förlorar på detta för våffelmixen och grädden är ju betald i affären av piraterna och ska det då inte vara tillåtet att dela ut dessa våfflor gratis?
Sen att dom som säljer våfflorna inte tjänar lika mycket hör inte hit överhuvudtaget kan dom inte konkurrera med gratis så kan dom inte det finns inget olagligt i att ge bort våfflor gratis.

Och det är just sådana här övergrepp som kommer att bli vanligare och vanligare framöver om övervakning,idiot lagar (dvs exakt det ni övervaknings fanatiker,dom som inte bryr sig helt enkelt driver framåt aktivt,heller passivt) fortsätter som det har gjort dom senaste åren.

Läst lite mer om detta nu och hittade en lysande kommentar https://freesocial.org/notice/2729497
Lite ironi också: btw, trästocksfestivalen (festivalen våffeldelningen hände på) borde ju bli vräkta från det område som de har festivalen på, eller från Sverige, eller från Planeten Jorden kanske rent av. Jag menar, de låter ju festivalbesökarna gå på konserter helt gratis, hur ska de övriga festivalerna som tar tusentals kronor för deras biljetter kunna sälja dem i Sverige om Trästocksfestivalen delar ut sina biljetter GRATIS??!!

Rätt intressant, men på det stora hela en lika dålig jämförelse med piratkopiering som att kalla det för stöld. Hade film och musikindistrins problem vara med folk som gjorde sina egna filmer och musik och gav bort så vore det en sak.

Jag skulle snarare jämföra piratkopiering med nån som betalar för en lunchbufé och sedan sitter på uteserveringen och ger bort talrik efter talrik till folk på gatan. Men även där faller det som så gott som alla försök till att jämföra piratkopiering med handel av fysiska föremål. Och det gäller åt båda hållen, allt för många som försvarar piratkopiering har inte förstått vad förlorade säljtillfälle är samtidigt som motståndarna överskattar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Vad tycker du,ni om våffeldelning då?
Det är nu inga som förlorar på detta för våffelmixen och grädden är ju betald i affären av piraterna och ska det då inte vara tillåtet att dela ut dessa våfflor gratis?
Sen att dom som säljer våfflorna inte tjänar lika mycket hör inte hit överhuvudtaget kan dom inte konkurrera med gratis så kan dom inte det finns inget olagligt i att ge bort våfflor gratis.

Och det är just sådana här övergrepp som kommer att bli vanligare och vanligare framöver om övervakning,idiot lagar (dvs exakt det ni övervaknings fanatiker,dom som inte bryr sig helt enkelt driver framåt aktivt,heller passivt) fortsätter som det har gjort dom senaste åren.

Läst lite mer om detta nu och hittade en lysande kommentar https://freesocial.org/notice/2729497
Lite ironi också: btw, trästocksfestivalen (festivalen våffeldelningen hände på) borde ju bli vräkta från det område som de har festivalen på, eller från Sverige, eller från Planeten Jorden kanske rent av. Jag menar, de låter ju festivalbesökarna gå på konserter helt gratis, hur ska de övriga festivalerna som tar tusentals kronor för deras biljetter kunna sälja dem i Sverige om Trästocksfestivalen delar ut sina biljetter GRATIS??!!

Tramsigaste jag har läst. Du kan ju inte jämföra en våffla som består av fysiska ingredienser som alla är betalda för med piratkopiering? Inlägget om festivalen var också den väldigt befriad från intelligens.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Tramsigaste jag har läst. Du kan ju inte jämföra en våffla som består av fysiska ingredienser som alla är betalda för med piratkopiering? Inlägget om festivalen var också den väldigt befriad från intelligens.

Som sagt, exakt som att likställa piratkopiering med stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nej det behöver det inte göra, men man lämnar dörren öppen för det i onödan genom att blanda ihop termer. Det är lite som att info från FRA aldrig skulle kunna beställas av andra än säpo och någon till. Det höll ju i ungefär 1 val och sen var det bortglömt. Eller som när vår käre överkuku dyrt och heligt lovade att luddigheter i lagarna absolut inte skulle användas för att jaga ungdomar, vilket sen dess har blivit hela fokusen.

Ändamålsglidning pågår hela tiden gällande många olika saker. Inte bara piratkopiering och de sakerna utan det gäller allt ifrån trafikföreteelser till pensions-system. Hur mycket det kan glida avgörs av hur mycket frispel som tillåts i gällande formuleringar av lagar och regler. Så ett dyrt och heligt "löfte" om att någonting skall användas på ett visst sätt även om det också lämnar öppet för andra användningssätt ger jag inte mycket för, och det borde ingen annan göra heller tycker jag.

Edit**
Det är ungefär samma hållning som jag har till övervakning. Om det inte finns en anledning så finns det heller inget behov. Med andra ord om en lag eller regel är luddig så finns det antingen en anledning till det vilket betyder att alla löften om hur det är "tänkt" att användas är värdelösa, eller så finns det inget behov av luddigheten och den kan göra om med ordentliga formuleringar.

Ja det är onödigt att lämna dörren öppen. Går inte att skriva lagar på det sättet du vill. Då skall lagar ändras varje gång en företelse ändras lite utifrån det tidigare. Om nu politiker och rättsväsendet sviker så är det inte fel på systemet. Är väldigt off topic nu så beger mig ut härifrån.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Ja det är onödigt att lämna dörren öppen. Går inte att skriva lagar på det sättet du vill. Då skall lagar ändras varje gång en företelse ändras lite utifrån det tidigare. Om nu politiker och rättsväsendet sviker så är det inte fel på systemet. Är väldigt off topic nu så beger mig ut härifrån.

Det går alldeles utmärkt, det enda som krävs är att man sätter gränser och är specifik gällande möjliga undantag. "Kanske" är inte en rättssäker term på något sätt och har ingen plats i ett system som vill hävda sig vara eller arbeta för rättvisa.

Är det så att någonting faller utanför samtliga gällande lagar och regler, ja då har de som utformat dessa inte tänkt till ordentligt vilket självklart är någonting som behöver ses över. Men det är fördelaktigt framför godtyckligt tillämpande av catch-all-formulerade diton.

Sen tycker jag inte alls detta är så långt offtopic. Det handlar om det grundläggande problemet som även finns inom övervakningens vara eller icke vara. Problemet är detsamma och det är frågan vart gränserna går?. När är det ok att övervaka och när är det inte ok? När är det ok att vara luddig och när är det inte det? Min princip är att utan adekvat motivering så finns det heller inget behov och inte som det är idag när istället behovet försöker motiveras.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag har en simpel fråga. Tycker ni att övervakning hade varit okej om det var omöjligt att missbruka makten dom har, och om all fildelning var laglig?

Jag själv var rätt anti det här med övervakning ända tills jag började läsa om darknet, .onion och liknande. Det var den sjukaste skiten jag har hört talas om.

Det känns iaf som att folk inte vill bli övervakade pga dom inte litar på staten/personal som gör det. Men rent teoretiskt om det var omöjligt att missbruka övervakningen så skulle jag vilja veta lite vad ni tycker om det.

Hur skulle det kunna vara "omöjligt" för myndigheterna att missbruka sin makt? Vi är ju i stort sett totalt kontrollerade och numrerade från födseln. Hälften av pengarna vi tjänar ser vi aldrig röken av annat än som en siffra. Vi har ju för bövelen inte ens en författningsdomstol i detta land. Övervakning i olika former har och kommer alltid att missbrukas av makthavare. Historiskt har vanligt folk blivit utsatta för fruktansvärda övergrepp från myndigheter och jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara slut med det nu, tvärt om.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Hur skulle det kunna vara "omöjligt" för myndigheterna att missbruka sin makt? Vi är ju i stort sett totalt kontrollerade och numrerade från födseln. Hälften av pengarna vi tjänar ser vi aldrig röken av annat än som en siffra. Vi har ju för bövelen inte ens en författningsdomstol i detta land. Övervakning i olika former har och kommer alltid att missbrukas av makthavare. Historiskt har vanligt folk blivit utsatta för fruktansvärda övergrepp från myndigheter och jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara slut med det nu, tvärt om.

Vänta lite här. Du menar att du inte har en blekaste aning om vad dina skattepengar går till?

Här är ett exempel på hur 3 timmar på sjukhuset kan se ut om du inte betalar skatt
http://i.imgur.com/pSh2c.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Vänta lite här. Du menar att du inte har en blekaste aning om vad dina skattepengar går till?

Här är ett exempel på hur 3 timmar på sjukhuset kan se ut om du inte betalar skatt
http://i.imgur.com/pSh2c.jpg

Nu riskerar vi att spåra iväg från ämnet övervakning. Men som svar på din fråga: Nej, jag i likhet med många andra har inte full insikt i vart alla skattepengar hamnar. Den viktiga insikten i detta sammanhang är istället att makthavare vill dra in och fördela så mycket man bara kan därför att det stärker deras makt över medborgarna.
Du tar upp sjukvården. Detta är ett bra exempel på hur kontroll utövas från myndigheternas sida. Har myndigheterna kontroll över fördelning av mediciner och livsnödvändig vård så är man som medborgare totalt beroende av statsmakten.
Tråden handlade om övervakning. Min poäng är att övervakning av medborgare i kombination med en stark statsmakt inte är en hälsosam kombination ur medborgarens synvinkel.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Som jag brukar säga... jag har inget att dölja, så det vore helt ok för mig.

Du har inget privat i ditt liv heller?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad för typ av övervakning. Sitter just nu själv och övervakar ett inhängnat område där oberhöriga inte har tillträde, ser inget fel med det.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Beror ju lite på vad för typ av övervakning. Sitter just nu själv och övervakar ett inhängnat område där oberhöriga inte har tillträde, ser inget fel med det.

Det är ju dock ett bra exempel på när övervakning används korrekt.
Om obehörigha inte skall vara inom området så betyder ju det att (förutsatt att övervakningen gäller just enbart området) alla som är på området utan tillstånd redan har brutit mot reglerna. Det vill säga regelbrott först, övervakning sen.

Som motsats så kan övervakningen sättas så den övervakar allting runtomring området, för att "se till att ingen tar sig in". detta stoppar för det första ingen från att ta sig in, och det förutsätter att alla runt området är där för att göra det. Detta vore alltså ett typiskt felaktigt sätt att använda övervakning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är majoriteten som vinner i val får mer eller mindre 50% av alla lagar på sig som de inte tycker om. Därför tycker jag att det inte är ok. Ett lysande exempel är fildelning.

Dessutom litar jag inte på staten tillräckligt för att låta dem se allt jag gör. Det är fortfarande bara människor även om de jobbar för staten. Sånt här missbrukas alltid på ett eller annat sätt. I dagens Sverige har jag inget att dölja men i Kina skulle jag ha det. Vissa saker är inte fel bara för att de är olagliga och alla saker är inte antingen bra eller dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Övervaka egendom och företag är ju helt klart något man ska få göra, men sätta upp kameror över hela stan kanske inte är det hetaste i allmänhetens ögon.

Kan tänka mig att övervakning kan var till god hjälp runt populära pubar/barer/klubbar som ofta hamnar i stök eller ställen med högt intresse typ tunnelbanor och flygplatser.