Oculus Rift - 500 dollars open source-HMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Finns det någon spekulation när konsument versionen ska släppas?
Jag skulle jätte gärna vilja köpa en, men jag väntar nog tills det kommer en med 1920x1080.

2014 - 2015 är det som sagts, med en reservation för att de inte vill släppa den om det inte finns en större mängd tillämpningar färdiga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

2014 - 2015 är det som sagts, med en reservation för att de inte vill släppa den om det inte finns en större mängd tillämpningar färdiga.

/hulle.

Okej. Man kanske ska ta och köpa ett devp kit i såna fall, så kan man testa hur det är så länge. Såg en video när en person körde War Thunder med Oculus Rift. Det såg extremt kul ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Okej. Man kanske ska ta och köpa ett devp kit i såna fall, så kan man testa hur det är så länge. Såg en video när en person körde War Thunder med Oculus Rift. Det såg extremt kul ut.

Den är ju häftig helt klart och väldigt spännande men jag skulle inte köpt den för att spela längre stunder.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Holy goddamn.... ni med en Rift... dra in Outerra Anteworld och testa lite. Det är grymt kul att leka hulken och "hoppa" runt i 50m-hopp eller köra bilen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mig29 i Outerra är en av de bästa upplevelserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Mig29 i Outerra är en av de bästa upplevelserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste man köpa det va? Är det värt det?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Då måste man köpa det va? Är det värt det?

/hulle.

Jag tycker absolut det. Detta är bara början för Outerra, blir nog en massa kul i framtiden. Billigare att köpa det nu.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Undrar om någon kan hjäpa mig med ett test. Jag är nyfiken på hur stor bildyta jag kommer få. Så om någon kan ta på sig sin rift och kolla hur mycket av omvärlden skärmen täcker. Sedan ta sin tv och flytta så nära så tvns bildyta täcker samma och ge mig tvns storlek och avståndet till densamma. Att upplevelsen inte är detsamma begriper jag jag är mest nyfiken på hur stor pixel grid effekt jag måhända kommer behöva dras med om nu Riften får 1080p paneler.

Nu ska linserna på något sätt fokusera på det som är i mitten så kanske det går att på så sätt gröta ihop pixlarna så de till synes ger en högre upplösning men som sagt då har jag ett worst case scenario i alla fall.

Högst tacksam om någon tar sig tid att testa detta. Jag har försökt på GTplanet men det blir bara en diskussion om hur det inte går att jämföra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Undrar om någon kan hjäpa mig med ett test. Jag är nyfiken på hur stor bildyta jag kommer få. Så om någon kan ta på sig sin rift och kolla hur mycket av omvärlden skärmen täcker. Sedan ta sin tv och flytta så nära så tvns bildyta täcker samma och ge mig tvns storlek och avståndet till densamma. Att upplevelsen inte är detsamma begriper jag jag är mest nyfiken på hur stor pixel grid effekt jag måhända kommer behöva dras med om nu Riften får 1080p paneler.

Nu ska linserna på något sätt fokusera på det som är i mitten så kanske det går att på så sätt gröta ihop pixlarna så de till synes ger en högre upplösning men som sagt då har jag ett worst case scenario i alla fall.

Högst tacksam om någon tar sig tid att testa detta. Jag har försökt på GTplanet men det blir bara en diskussion om hur det inte går att jämföra.

Svårt att förstå hur du menar, menar du hur stor FOV man har i hjälmen?

Nu har jag glasögon vilket försämrar din field of view eftersom man inte kommer riktigt lika nära linserna som utan, men tja, gör en "fantomenmask" med fingrarna (du vet sådär upp och ner), typ så blir det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Undrar om någon kan hjäpa mig med ett test. Jag är nyfiken på hur stor bildyta jag kommer få. Så om någon kan ta på sig sin rift och kolla hur mycket av omvärlden skärmen täcker. Sedan ta sin tv och flytta så nära så tvns bildyta täcker samma och ge mig tvns storlek och avståndet till densamma. Att upplevelsen inte är detsamma begriper jag jag är mest nyfiken på hur stor pixel grid effekt jag måhända kommer behöva dras med om nu Riften får 1080p paneler.

Nu ska linserna på något sätt fokusera på det som är i mitten så kanske det går att på så sätt gröta ihop pixlarna så de till synes ger en högre upplösning men som sagt då har jag ett worst case scenario i alla fall.

Högst tacksam om någon tar sig tid att testa detta. Jag har försökt på GTplanet men det blir bara en diskussion om hur det inte går att jämföra.

Du är ute och cyklar, GTPlanet har rätt, går absolut inte jämföra på det sättet. Sätt ett förstorningsglas 1cm från skärmen på din mobil så fattar du nog.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

De fattar ju inte vad jag är ute efter. Näsan mot en 120 tums duk är ett förslag i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De fattar ju inte vad jag är ute efter. Näsan mot en 120 tums duk är ett förslag i alla fall.

Det är svårt att jämföra så.

Men kolla på den här videon, http://www.youtube.com/watch?v=OKwA_wDO3o0

Vid 1.40 sätter de kameran i riften och filmar genom ena linsen. Ungefär så ser det ut... lite lågupplöst och mycket mycket aliasing. Själva pixelgriden (det svarta mellan pixlarna) stör inte särskilt mycket.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vid 1.40 sätter de kameran i riften och filmar genom ena linsen. Ungefär så ser det ut... lite lågupplöst och mycket mycket aliasing. Själva pixelgriden (det svarta mellan pixlarna) stör inte särskilt mycket.

Hmm, kommer inte ögat närmre linsen än sådär?
Baserat på videon så verkar foven förvånasvärt smal.. Den kanske bara är felinställt i spelet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, kommer inte ögat närmre linsen än sådär?
Baserat på videon så verkar foven förvånasvärt smal.. Den kanske bara är felinställt i spelet?

Jo, det kommer mycket närmare. Kameran ser bara vad ditt ena öga ser dessutom.

Med det sagt så är FOV:en inte helt täckande.

Som jag skrev innan i tråden: "Nu har jag glasögon vilket försämrar din field of view eftersom man inte kommer riktigt lika nära linserna som utan, men tja, gör en "fantomenmask" med fingrarna (du vet sådär upp och ner), typ så blir det."

Men jag tycker att videon visar rätt bra hur själva displayen ser ut.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Usch va taggad jag är på denna. Blir nog till att lägga en beställning inom de närmsta dagarna!

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är svårt att jämföra så.

Men kolla på den här videon, http://www.youtube.com/watch?v=OKwA_wDO3o0

Vid 1.40 sätter de kameran i riften och filmar genom ena linsen. Ungefär så ser det ut... lite lågupplöst och mycket mycket aliasing. Själva pixelgriden (det svarta mellan pixlarna) stör inte särskilt mycket.

/hulle.

Jag skulle säga mycket lågupplöst. Kan bara inte se hur EN 1080p panel delat på två ska va nära nog för mina krav om jag finner 1080p 46" lite för lågupplöst på 1 meters håll. Jag måste sitta ungefär så långt ifrån för att inte störa mig för mycket på pixel griden. Den är rätt svår att vänja sig vid jag lyckades aldrig med 32" HD Readyn jag körde några år utan fick flytta bak så det försvann.

Var och glutta på 4K TV idag och vilken dröm alltså. Stå med näsan mot och tänka var är gridden är man inte bortskämd med
Men när det gäller VR headsets har det alltid imponerat hur konservativa de är med upplösningen. Även Sony som fortsätter med sina 720p OLEDs. De har en liten ursäkt där med tanke på att de faktiskt kör OLED i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag skulle säga mycket lågupplöst. Kan bara inte se hur EN 1080p panel delat på två ska va nära nog för mina krav om jag finner 1080p 46" lite för lågupplöst på 1 meters håll. Jag måste sitta ungefär så långt ifrån för att inte störa mig för mycket på pixel griden. Den är rätt svår att vänja sig vid jag lyckades aldrig med 32" HD Readyn jag körde några år utan fick flytta bak så det försvann.

Var och glutta på 4K TV idag och vilken dröm alltså. Stå med näsan mot och tänka var är gridden är man inte bortskämd med
Men när det gäller VR headsets har det alltid imponerat hur konservativa de är med upplösningen. Även Sony som fortsätter med sina 720p OLEDs. De har en liten ursäkt där med tanke på att de faktiskt kör OLED i alla fall.

Det har varit funderingar på att sätta in två 1080p-paneler, en för varje öga. Grejen är att 1 m från en 46" 1080p ser nog värre ut än 5 cm från en 5" 1080p.

Allt hänger på hur billiga panelerna hinner bli, de sjunker ju i pris som stenar iom att alla mobiler har dessa nu och de massproduceras enormt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja förhoppningsvis är det så samt lite fiffig användning av optik som nämnts tidigare kan förhoppningsvis lindra effekten. Men hur de ska lyckas med det utan mer blur är frågan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja förhoppningsvis är det så samt lite fiffig användning av optik som nämnts tidigare kan förhoppningsvis lindra effekten. Men hur de ska lyckas med det utan mer blur är frågan.

Men har du en/har du testat en?

Det är en väldigt speciell upplevelse även med den begränsade tekniken i devkittet, så det krävs inte mycket mer för att det skall bli enastående faktiskt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men har du en/har du testat en?

Det är en väldigt speciell upplevelse även med den begränsade tekniken i devkittet, så det krävs inte mycket mer för att det skall bli enastående faktiskt.

/hulle.

Har inte fått möjlighet att testa. Att potential finns med VR behöver jag inte testa något för att inse

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har idag en 120hz med 3D. Det är riktigt coolt och snyggt med 3D, men man orkar inte spela längre sessioner. 2-3 timmar, ungefär.

Ni som har Oculus, är det också mer en fräck gimmick? Och inget man kanske spelar med varje dag 8-10 timmar?