Alla Ikoner och Program på hela datorn har blivit .ink filer

Permalänk
Medlem

Alla Ikoner och Program på hela datorn har blivit .ink filer

Hej SweC!

Jo, det här såhär att min kompis fixade en bild åt mig i paint (ringade in ett ställe på Skyrim-kartan) och skickade denna bild till mig, när jag försöker öppna denna bild så kommer fönstret där man ska välja program att öppna filen upp.
Jag väljer då Paint och försöker att öppna bilden men det går inte. Så då tar jag och byter filnamn på bilden från Bild.ink till Bild.jpg och försöker öppna (då
han spartat bilden som.jpg) men det står att filen är skadad. Det är då jag ser att alla mina ikoner i Aktivitetsfältet har fått Paint ikonen, jag tittar sedan på Skrivbordet och ser att alla ikoner utom mappar, papperskorgen och minecraft har fått paintikonen och är .ink filer.
Jag kollade sedan på startmenyn och samma sak där, VARENDA program har blivit .ink!

Så nu måste jag gå in i program på datorn för att överhuvudtaget kunna öppna något program, och vissa har blivit helt omöjliga att öppna.

Så min fråga nu är; hur fixar jag detta??

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Minecraft inte har gjort så är att du har .exe-filen på skrivbordet antagligen. Det smidigaste sättet är ju helt klart att göra en "systemåterställning" och välja en punkt innan du gjorde detta. Inga filer på datorn kommer att försvinna, men program som är installerade efter det hände..

Permalänk
Medlem

Systemåterställning rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar, öppnar du CMD skriver

assoc.lnk=lnkfile

och klickar på enter

Permalänk
Medlem

Tusen tack för de snabba svaren, det blir nog en återställning!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Jag väljer då Paint och försöker att öppna bilden men det går inte. Så då tar jag och byter filnamn på bilden från Bild.ink till Bild.jpg och försöker öppna (då
han spartat bilden som.jpg) men det står att filen är skadad. Det är då jag ser att alla mina ikoner i Aktivitetsfältet har fått Paint ikonen,

jag tittar sedan på Skrivbordet och ser att alla ikoner utom mappar, papperskorgen och minecraft har fått paintikonen och är .ink filer.
Jag kollade sedan på startmenyn och samma sak där, VARENDA program har blivit .ink!

jo han sparade säkert bilden som en jpg, men vad han sen skickade dig är antagligen en annan historia..

de har alltid varit "ink-filer", det var din omaccociation tack vare din kompis skickade ink som gör att systemet nu tror att de är bildfiler, därav att de i sin tur accocieras till bildprogramsikonen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

jo han sparade säkert bilden som en jpg, men vad han sen skickade dig är antagligen en annan historia..

de har alltid varit "ink-filer", det var din omaccociation tack vare din kompis skickade ink som gör att systemet nu tror att de är bildfiler, därav att de i sin tur accocieras till bildprogramsikonen.

Ok, är det så det ligger till, tack för förklaringen

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Ok, är det så det ligger till, tack för förklaringen

bara ett antagande alltså, men det känns som det borde ligga på topp 10-listan över vanligaste Windowstabbar.

vet inte hur många gånger jag fått en bunt med inkar skickade, "kolla in dessa från skidturen." .. "ok, men du har glömt att dela ut mappen till din dator"

kolla hur stor bilden är annars, är den 1k eller så är saken klar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint