Permalänk
Medlem

Random Dator-frys

Hej, jag köpte nyss ett nice gaming paket som jag har byggt ihop. Efter lite krångel med att installera windows (något med skivan osv) så kom jag in i windows. När jag börjar uppdatera och allt som man brukar göra med en ny dator så fryser den sig. Tänkte att det kanske bara va ett random frysning men tänkte google'a det ändå.

Min settup:

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII
Processor: Intel Core i7-3820 3,6GHz
SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB
Nätagg: Corsair CX 600W V2 80+
RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming
Moderkort: Gigabyte GA-X79-UD3 Intel X79

Ett svar från google var att minnen kan vara annorlunda inställt från moderkortet eller nått. Men ofc så kan det ju bero på något annat ville bara berätta vad jag har hittat hittills.

Någon som stött på samma/liknande problem eller bara någon som vet en lösning?
Alla svar uppskattas!

Tack!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterad firmware i SSD enheten? Om du har en annan HDD och har orken så kan du testa att installera windows på denna och se om det är SSDn som spökar. Det är onekligen så att det finns en hel del bekymmer med dessa ibland.

Lyckas du med att installera windows och att det bara är vid uppdatering av windows det låser sig så har jag svårt att tänka mig att det har med minnerna att göra men jag kan ha fel.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Börja felsöka minnen sedan Ssd ocZ rör jag inte med tång:p

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Börja felsöka minnen sedan Ssd ocZ rör jag inte med tång:p

Jag uppdaterade firmwaren på min ocz agility innan jag rörde den (fixar *alla* problem.. )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

jag testade gå in på ocz hemsida och skaffa firmware uppdateringen. Men eftersom det är min primary drive så ville den inte uppdatera den.. Har ingen annan hårddisk som jag kan använda som primary just nu. Hjälp?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Du har ingen annan dator som du kan installera SSDn i? En kompis dator, annan dator i familjen....

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Jag hittade en fungerande disk. Och nu har jag installerat det till ssd'n. Det funkade i över en timme men sen hängde det sig igen.. Grafikkortet är 25-28 grader så kan ju knappast vara den. När den hänger sig fryser skärmen och musiken slutar. Sen är det bara trycka på knappen tills den stängs av. Någon som vet vad felet kan vara nu?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Hängde det sig även med windows installerat på den andra disken menar du eller när du uppdaterat FW och åter kör på SSD? Om det hänger sig när operativet ligger på andra disken så är det ju uppenbarligen inte SSD som är problemet utan något annat. Om det hänger sig först efter att du åter installerat windows på SSD kan det ju fortfarande vara den som är felet.

Annars kanske du kan testa att uppdatera BIOS på moderkortet om det skulle vara något där som gör någon komponent inkompatibel. Hade själv ett sådant problem nyligen men då starta inte min dator alls så inte samma fenomen som din. Kan även testa att köra med en minnespinne i ett tag för att se vad som händer?

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt vara grafikkortet då jag hade ett som var liknande en gång. Skärmen frös och jag fick starta om. Du har inget annat grafikkort? Kom ihåg att testa en sak i taget dock.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Jag har inget annat grafikkort.. mitt gamla krashade helt så det är värdelöst.. och nej det va inte på den gamla disken det va när jag bytte tillbaka till ssd'n. Får väl se om/när det händer igen och hur ofta det händer(har hänt 5 gånger hittills).

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Japp, nu hände det igen.. Lite störande att det ska avbryta mitt skyrim spelande.. ska testa och uppdatera bios och se ifall det hjälper

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Japp, nu hände det igen.. Lite störande att det ska avbryta mitt skyrim spelande.. ska testa och uppdatera bios och se ifall det hjälper

Om du tittar i Windows eventloggar, ser du liknande felmeddelande inför varje frysning?
Har du aktiverat att det ska skapas dumpfiler, skapas det dumpfiler?
Ifall det gör detta så läs här: http://mikemstech.blogspot.se/2011/11/windows-crash-dump-anal...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ett annat fel, eller vet inte men som får mig att tro att det är ssd'n är i början av varje start av datorn kommer det upp att den vill köra checkdisc och när jag lät den ladda första gången stod den igång i över en timme och då laddade den igenom massa filer men. Stängde av pga att jag inte kunde sova med den igång och den had laddat ca 50k filer. (tog kort med mobilen för att hinna läsa): Recovering orphamed file x*massa siffror* (nummer på fil 50000 i slutet) into directory file 11290.
Detta bläddra som sagt va igenom så snabbt att man inte kunde läsa genom att kolla på det.. Någon som sett det innan och vet vad felet kan vara?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Om det inte hände med den andra disken (du bör kanske köra ett par dagar med den) så är ju felet lokaliserat till SSDn eller kompabilitet med SSDn. Testa uppdatera BIOS annars skulle jag kontakta leverantören och få SSD:n utbytt. Du kan ju köra på ångerrätt (14 dagar) så kan du välja en annan variant av SSD.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att det händer bara ibland. Ibland när jag spelar och ibland när jag inte gör ngt utan chrome. Nu har jag suttit några timmar på age of empires 3 bara för att testa och innan när jag körde skyrim så hänger det sig lite då och då. Då tycker jag det känns som grafikkortet eller ram'et(?).

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Du borde köra en dag på den andra disken med installerat windows osv och se om det händer igen. Händer det inte är det SSDn som strular. Det är så jag skulle gjort om jag var du. Uteslutningsmetoden är det bästa sättet att kmma fram till vart felet sitter och i och med att SSD med sandy bridge är en mycket vanlig problemkälla skulle jag börjat där. Om du läser lite mer så kan du se att det är många som får eller brukade få blåskärm och frysningar helt utan anledning och orsaken har varit SSD enheten.

Mitt tips är alltså fortfarande att köra på den andra disken en dag för att se om problemet försvinner. Enkelt och säkert sätt för att utesluta SSD som felkälla.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

testade en stund med den andra disken. Blev samma sak :/ Men det verkar hända oftast när jag kör tyngre program, typ skyrim på högsta. Men på andra spel(äldre) kan jag spela länge utan att det händer ngt. Så ska testa med ett annat grafikkort och se ifall det hjälper

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Har nu testat med ett annat grafikkort. Samma fel som innan, bara att nu när jag startade skyrim så hänger den sig först när jag trycker på continue game och andra försöket när jag precis kom in i spelet. Så där blev det sämre än innan.

Testade också köra på bara den andra hårddisken igen. Med ssd'n utkopplad, men samma fortfarande.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Då borde du alltså kunna utesluta grafikkort och SSD. Testa då att bara ha ett ramminne i om du inte gjort det? Händer det igen så byt ut det mot ett annat och testa igen.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Eller så kör du ett minnestest typ http://memtest86.com/ instruktioner finns på hemsidan. Låt det köra några timmar med båda minnesmodulerna i datorn i rätt socklar. Dvs 1&3 eller 2&4 titta i din manual vilket som rekommenderas (antar att det är 1&3 på 99% av moderkorten).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Hade du uppdaterat BIOS eller hur var det? Clear CMOS är ett annat tips. Plocka ur batteriet från moderkortet och vänta 30 sekunder sen i med det igen. Fast finns kanske en knapp för clear CMOS på ditt moderkort skulle jag tippa.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Ram'et sitter i slot 1 & 2, stod i manualen att det skulle ge högst prestanda när man bara har 2 stickor. Ska testa den där minnestest saken lite senare idag.

Jag tror jag updaterade bios, eller jag är inte säker men hittar man updateringar på (i mitt fall) gigabytes hemsida?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Försökte få igång minnes test programet.. kopierade över filerna men när jag bootar på skivan så laddas det inte och windows startas som vanligt. Sen hittade jag BIOS updateringarna. Men tydligen är det bara för x86 och inte x64.. så det gick ju inte installera.. försökte googla runt för att hitta från någon annan hemsida än gigabytes official, men fanns inget. Det ända som jag skulle kunna testa just nu är väl och köra på ett ramminne och se ifall det hjälper.
Någon som har x64 och detta moderkort och lyckats updatera? Tell me how!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Försökte få igång minnes test programet.. kopierade över filerna men när jag bootar på skivan så laddas det inte och windows startas som vanligt. Sen hittade jag BIOS updateringarna. Men tydligen är det bara för x86 och inte x64.. så det gick ju inte installera.. försökte googla runt för att hitta från någon annan hemsida än gigabytes official, men fanns inget. Det ända som jag skulle kunna testa just nu är väl och köra på ett ramminne och se ifall det hjälper.
Någon som har x64 och detta moderkort och lyckats updatera? Tell me how!

Jag antar att du brände ut .iso filen så att den skapade en bootbar skiva.

När din dator bootar så behöver du trycka på "Delete" eller "F12" för att få upp en boot meny där du kan välja att boota på CD skivan. Eller så går du in i BIOS och ändrar att den ska boota på CD först och HDD sedan. Det borde lösa uppstarts ordningen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

jag testade gå in på ocz hemsida och skaffa firmware uppdateringen. Men eftersom det är min primary drive så ville den inte uppdatera den.. Har ingen annan hårddisk som jag kan använda som primary just nu. Hjälp?

Guide för bootning via usb minne.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag antar att du brände ut .iso filen så att den skapade en bootbar skiva.

När din dator bootar så behöver du trycka på "Delete" eller "F12" för att få upp en boot meny där du kan välja att boota på CD skivan. Eller så går du in i BIOS och ändrar att den ska boota på CD först och HDD sedan. Det borde lösa uppstarts ordningen.

Det var det jag gjorde, testade med både som ISO fil och med filerna i ISO't inbränt på skivan. Använde F12 och bootade på skivan. Började ladda i ca 1 sekund sen bootade vanliga windows. Så vet inte riktigt vad felet är

Har redan löst det felet, men denna guiden kan vara bra att ha till nästa updatering. Tack ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit och spelat mindre krävande spel i ca fyra timmar. Tänkte, Hhhm kanske det fixade sig själv? *Startar skyrim* loadar, kollar runt i staden jag är i och så hänger den sig... Har spelat assasins creed brotherhood en stund + Bloodline champions utan några som helst problem. Surfat runt och kollat på youtube, har till och med testat a new dawn för att se hur grafikkortet klarar det och inget har vart några som helst problem. Och under testet på A new dawn så låg grafikkortet på 99-100% användning hela tiden. Så den använder ju kortet till max. Men som sagt nu när jag startar skyrim så hänger den sig efter några sekunder in-game..

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

kika upp inställningar i bios på ramminnena samt om den upptäcker båda stickorna där och 2133 mhz kan vara väldigt instabilt på en del moderkort så kanske ett par långsammare hjälper då moderkortet kanske inte klarar av dem men testa och höj volten om den är låg på minnena till 1.55 och dra upp dom till 1600 mhz om de nu inte ligger på 2133 mhz i bios som standard så sätter nog de flesta moderkort med ivy bridge och sandy bridge minneshastigheterna på 1333 mhz och man får klocka upp dem själv vad jag minns och var då försiktig med volten på minnena

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Så här ser inställningarna ut. Gjorde det när jag hörde att det kunde vara felet så det borde ju inte vara inställningarna

Högst upp kunde man välja mellan deactivated(eller nått) och profile 1 & 2. Tog 1 så blev det uppclockat till det jag skulle ha sen sparade jag och avslutade. Vet inte vad DDR voltage och VTT voltage är, eller vad skillnaden är och vf den ena är på 1,6 och andra på 1,05.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

http://i.imgur.com/BvS9W.jpg

Så här ser inställningarna ut. Gjorde det när jag hörde att det kunde vara felet så det borde ju inte vara inställningarna

Högst upp kunde man välja mellan deactivated(eller nått) och profile 1 & 2. Tog 1 så blev det uppclockat till det jag skulle ha sen sparade jag och avslutade. Vet inte vad DDR voltage och VTT voltage är, eller vad skillnaden är och vf den ena är på 1,6 och andra på 1,05.

Det du har inställt är en "överklockning" av minnet. Eftersom du har problem så prova med att köra "stock" dvd 1333 eller 1600.
Vilken volt som minnena klarar står på paketen som de levererades i, har du inte kvar den så slå upp dem på nätet och ställ in den volt som tillverkaren rekommenderar.
Detta borde ifs bli rätt ifall du väljer "Deactivated" och väljer "standard" (eller vad valet heter) på Performance Enchance.

När du har fått allt stabilt efter din felsökning så kan du återvända och öka. Dock så ska det mycket till för att du ska märka skillnaden i verkliga livet med "överklockat" minne.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.