Toshiba minskar produktionen av flashminnen för att dämpa prisfall

Permalänk
Melding Plague

Toshiba minskar produktionen av flashminnen för att dämpa prisfall

Ständigt fallande priser på solid state-lagring sätter press på minnestillverkarna. Nu agerar Toshiba och minskar produktionstakten med 30 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte bra :/

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Scumbag Toshiba! Hoppas att inte dom andra tillverkarna minskar produktionen!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, va?

Jaha, då vet man vilka man ska undvika.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

SSD-priserna har ju varit sega med att minska som det varit. Det är ju först nu i sommar som de äntligen börjat dala lite.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Sånt här visar så tydligt på att det är något riktigt fel på dagens ekonomiska system imo.

Permalänk
Inaktiv

Suck...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha då köper jag väll hos någon annan då? ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Samsung kommer ju fortsätta prisprässa känner jag. Dom tillverkar ju eget så dom kan ju ta hur låga priser dom vill nästan! Eller? Har jag rätt?

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Varför tillverka mer om det inte gå att sälja? Inte så konstigt att de minskar takten känner jag...

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ett vettigt move för att inte skjuta sig själv i foten med efterfrågan. Dessutom vill ingen köpa "domdär överflödiga minnena". Det måste anses som dåligt omdömme att bara köra på i samma takt, oavsett vad marknaden behöver. Med 64GB minnen för 299kr i butik så är något väldigt knasigt.

Permalänk

Nu framgår det inte var citatet kommer ifrån, men om det kommer ifrån Toshiba så ger jag bara tummen upp åt deras "talespersoner och pressansvariga". Liksom det är såna hära förklaringar som deras kunder uppskattar och stärker deras varumärke.

Istället kunde de ha sagt att de ej såg området som lönsamt idag och sparade in tills marknaden ändras eller något.

Sedan tycker jag minnen idag är för dyra, problemet är dock att det borde finnas större som tar de dyra minnernas plats.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Men men men men jag vill ju ha billiga SSDer.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Lite svårt att undvika Toshiba då de är en av de största OEM-tillverkarna, dessutom kommer säkert de andra få aktörer som finns att göra samma sak.

Sluta gnäll på det kapitalistiska systemet, gillar ni inte det så kan ni ju flytta. Nord Korea vill säkert ha fler arbetare...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Inte bra :/

Skrivet av Jesperu97:

Scumbag Toshiba! Hoppas att inte dom andra tillverkarna minskar produktionen!

Skrivet av Atlas Tasume:

Ursäkta, va?

Jaha, då vet man vilka man ska undvika.

Skrivet av Schnitz:

SSD-priserna har ju varit sega med att minska som det varit. Det är ju först nu i sommar som de äntligen börjat dala lite.

Skrivet av Marticus:

Jaha då köper jag väll hos någon annan då? ...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle de tillverka mer om det inte finns någon egentlig efterfrågan? Hela marknadsekonomin bygger på en god balans mellan tillgång och efterfrågan. Toshiba är ett företag som, liksom alla andra företag, tjänar ett syfte, att dra in pengar till ägarna. Det kan man självklart tycka vad man vill om, men jag tycker inte att man borde bli förvånad över att detta händer.

Permalänk
Medlem

Då ger dom utrymme för Samsung eller Micron att ta andelar av marknaden

Permalänk
Medlem

Läs mer än bara rubriken och notisen på Sweclcokers så slipper ni dra förhastade slutsatser. Så viktigt är det inte att bli "first".

Om man producerar mer än vad där finns efterfråga så TVINGAS man att sänka priset för att bli av med dem. Detta är hur logiskt som helst, speciellt på en marknad som utvecklas så snabbt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Oavsett om de är överflöd eller så lär jag inte handla ifrån dem som ökar priserna på SSD, minneskort osv, svårare än så är det inte.
Samma som med mekanisk även om det inte var företagens fel, lär inte handla en hårddisk förrens priserna är som dem var förr i tiden.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd

Detta är helt rätt, det görs dock av helt fel anledning. Det finns folk som lider av att vi i väst vill ha fler och billigare leksaker och det tär även på våran jord.
Ingenting får kosta något längre, samtidigt som man förväntar sig att ens arbetsgivare ska betala så mycket som möjligt.
Det är självklart ganska logiskt att man strävar åt detta hållet, men när det råkar gå pytte lite åt det andra hållet så ska det minsan gnällas.

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

SSD-priserna har ju varit sega med att minska som det varit. Det är ju först nu i sommar som de äntligen börjat dala lite.

Jag tycker det varit jäkla jämt de senaste åren. Priserna har fallit 50% per år i snitt (samtidigt som de även blivit snabbare "gratis"). Titta på traditionella hårddiskar om du vill ha en seg utveckling, där har priserna till och med gått upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Men men men men jag vill ju ha billiga SSDer.

Priserna kommer antagligen inte ändras.

Jag tror inte majorioteten faktiskt förstår vad dem menar?

Som jag fattat det som så = Folk köper inte så mycket minnen från Toshiba, om folk inte köper minnen, men dem fortsätter tillverka dem, så får dem bara ett enormt lager med, inom kort tid, "gamla" minneskretsar.
Om dem istället drar ner på produktionen, så att efterfrågan följer tillverkningen så slipper dem ha lager med minneskretsar.

Priserna som sagt tvivlar jag starkt på att det kommer ändras. Men som sagt, vi alla vet ju hur WD utnyttjade Thailand-katastrofen för att höja priserna på mekaniska diskar så jag kan inte säga att jag har förtroende för hårdvarutillverkare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Priserna kommer antagligen inte ändras.

Jag tror inte majorioteten faktiskt förstår vad dem menar?

Som jag fattat det som så = Folk köper inte så mycket minnen från Toshiba, om folk inte köper minnen, men dem fortsätter tillverka dem, så får dem bara ett enormt lager med, inom kort tid, "gamla" minneskretsar.
Om dem istället drar ner på produktionen, så att efterfrågan följer tillverkningen så slipper dem ha lager med minneskretsar.

Priserna som sagt tvivlar jag starkt på att det kommer ändras. Men som sagt, vi alla vet ju hur WD utnyttjade Thailand-katastrofen för att höja priserna på mekaniska diskar så jag kan inte säga att jag har förtroende för hårdvarutillverkare.

Ptja kan ju lika gärna vara så att någon kan tillverka billigare kretsar än toshiba och ser detta som en möjlighet att ta dessa motsvarande 30% marknadsandelar. För det är ju nu SSDs börjar blir vanligt bland mainstreams i och med ultrabook. Samtidigt ökar ju tablets och smartphones ständigt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte de som klagar på att priset sänks?

Är det sånna som ni som tycker att bensinpriset idag är helt okej?
(och då pratar jag inte om själva bensinen, utan skatten)
Tycker det är riktigt dåligt av Tosh, blir ju att undvika dom så gott som det går.

Permalänk
Medlem

Det är så här marknadsekonomi fungerar det är ju fritt fram för övriga aktörer att ta marknadsandelar. i det långa loppet anser jag att detta är bra annars kommer ssd gå samma öde till mötes som mekaniska allt för stor prsipress med små marginaler, vilket leder till att mindre fabrikat får ge upp och så står man där med 2-3 storföretag som har oligopol som kan sätta vilka priser dom vill.

Permalänk
Medlem

Problemet här är att det är en överproduktion av kretsar, med andra ord:
DET TILLVERKAS FLER KRETSAR ÄN VAD SOM SÄLJS!
För att dessa 30% ska vara en marknadsandel krävs att någon vill köpa dem (något företag drar sig för eftersom vi har en ekonomisk svacka), annars blir de bara en lagringskostnad för Toshiba, för att senare bli en kostnad då de behöver göra landfill av dem eftersom de är för gamla för att sälja.

Så detta kan faktiskt SÄNKA priset på Toshibas kretsar eftersom de inte behöver lägga pengar på saker de inte tjänar något på.

Permalänk
Medlem

Puckon.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan.

Detta hade man i grundskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är så här marknadsekonomi fungerar det är ju fritt fram för övriga aktörer att ta marknadsandelar. i det långa loppet anser jag att detta är bra annars kommer ssd gå samma öde till mötes som mekaniska allt för stor prsipress med små marginaler, vilket leder till att mindre fabrikat får ge upp och så står man där med 2-3 storföretag som har oligopol som kan sätta vilka priser dom vill.

Skrivet av sorkki:

Varför skulle de tillverka mer om det inte finns någon egentlig efterfrågan? Hela marknadsekonomin bygger på en god balans mellan tillgång och efterfrågan. Toshiba är ett företag som, liksom alla andra företag, tjänar ett syfte, att dra in pengar till ägarna. Det kan man självklart tycka vad man vill om, men jag tycker inte att man borde bli förvånad över att detta händer.

Vad som är fel är hur ett enda företag blivit så stort att de kan styra tillgång själv. Det är INTE marknadsekonomi utan något helt annat.

För att marknadsekonomi skall fungera krävs konkurrens och det har man inte när 1-3 aktörer sköter 95% av produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Jag tycker det varit jäkla jämt de senaste åren. Priserna har fallit 50% per år i snitt (samtidigt som de även blivit snabbare "gratis"). Titta på traditionella hårddiskar om du vill ha en seg utveckling, där har priserna till och med gått upp!

När det gäller mekaniska är vi nog alla överens om att det är den mest bakåtsträvande utvecklingen särklassigt i datorns historia. Men jag tycker nog ändå det gått ganska segt när det gäller GB-priset för SSD.
Redan i feb 2011 kunde man faktiskt få 120GB Intel-SSD för bara 1399 spänn. http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/991463-kingston-ssd-128gb-1490-a/
Så sent som i maj låg samma storlek på runt hela 1200-1300 kr. Inte jätteimponerande om man ser till den gamla måttstocken om dubblat lagringsutrymme till samma pris var 18:e månad.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Entusiast

En halv tråd kan inte läsa verkar det som. Läs hela nyheten först och sedan kan ni gnälla. Det som händer är att Toshiba producerar mer minneskretsar än det finns köpare för. Då producerar man mindre. Allt annat vore ekonomiskt vansinne.

Så om folk tar av sig foliehattarna en stund för det verkar som om de inte bara blockerar illuminatijuderymdödlornas tankeläsning utan även er egen hjärnverksamhet. Hur i hela vida världen skulle ett företag som drar ner på produktionen kunna pressa upp priserna på marknaden? Om Toshiba var ute efter att öka vinstmarginaler genom att pressa upp priserna med mindre produktion så krävs ett monopol, ogliopol eller en stor kartell. Om enbart Toshiba minskar produktionen trots stor efterfrågan skulle istället Samsung, Intel, Hynix med flera öka sin produktion för att sno marknadsandelar från Toshiba och därmed öka sina egna vinster.

Tror alla forum och sidor på internet skulle köra samma stil som spelet Kingdom of Loathing. Där var man tvungen att gå igenom ett test för grundläggande läsförståelse och grammatik för att få skriva i chatten. Verkar som om det hade behövts här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24