Hårddisken trillar ur vid filöverföring ... varför?

Permalänk

Hårddisken trillar ur vid filöverföring ... varför?

Jag köpte för en tid sedan en USB 3.0-docka (Kjell&co) samt en Western Digital 3Tb - hdd.

Tanken var att arkivera lite skit plus köra Windows säkerhetskopiering.

När jag för över mindre filer så går det bra men om jag försöker kopiera över några Gb eller köra säkerhetskopieringen så trillar hårddisken ur Windows för att någon sekund senare dyka upp i explorer igen. Men då har filkoperingen avbrutits naturligtvis ...

Det verkar alltså som att när det blir mer intensifierad filöverföring så går disken/dockan/Windows ner och när kopieringen avbrutits så går disken upp igen.

Hur kan man komma förbi detta utan att behöva köpa några nya grejer?

Permalänk
Medlem

Kan du länka usb dockan, kan va nåt billigt skit kjell har sålt till dig kanske?

Har du testat med att byta kabel och usb port?

Permalänk
Skrivet av Nasra:

Kan du länka usb dockan, kan va nåt billigt skit kjell har sålt till dig kanske?

Har du testat med att byta kabel och usb port?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Kabel funkar och har testat att lägga över bluraymaterial via den porten så det bör vara ok.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en sådan i USB-2 version. En sak som möjligen kan krångla är anslutningarna i botten, för både ström och data. Kika ner så att det är rent, utan skräp. Likadant med HDn. Även att disken glider ner rakt och verkligen får bra kontakt i själva dockan. Nätdelen är inte världens bästa och kan kanske få problem med större, mer strömkrävande diskar. Eller så är den helt enkelt defekt.

Hur förvarar du HDn när den inte sitter i dockan?

Efter att du kontrollerat enligt ovan och är säker på att anslutningarna är felfria, men det ändå krånglar, testa disken direkt i en dator, med sata-kabel. Då får du reda på var felet ligger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har en sådan i USB-2 version. En sak som möjligen kan krångla är anslutningarna i botten, för både ström och data. Kika ner så att det är rent, utan skräp. Likadant med HDn. Även att disken glider ner rakt och verkligen får bra kontakt i själva dockan. Nätdelen är inte världens bästa och kan kanske få problem med större, mer strömkrävande diskar. Eller så är den helt enkelt defekt.

Hur förvarar du HDn när den inte sitter i dockan?

Efter att du kontrollerat enligt ovan och är säker på att anslutningarna är felfria, men det ändå krånglar, testa disken direkt i en dator, med sata-kabel. Då får du reda på var felet ligger.

Hårddisken ligger i en stötsäker plastlåda när den inte används. Är för övrigt ganska nyinköpt och funkar utmärkt i sig självt dvs. inkopplad direkt i burken.
Inget skit i kontakterna heller...

Skulle väl vara väggvårtan då - får se om jag hittar på någon ersättare att testa med.

Det lustiga är kopierar jag en större fil eller kör säkerhetskopiering så trillar disken ur vid exakt samma tidpunkt varje gång. Typ buffert som blir full eller något. Den går ju upp precis därefter igen men då är som sagt kopieringen avbruten.

Tack för tipsen!

Permalänk

Problemet löst !

Jag testade endast med USB-portar fram på datorlådan (Fractal Design R3). När jag testat med en port direkt från moderkortet fungerade det utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Distordera:

Problemet löst !

Jag testade endast med USB-portar fram på datorlådan (Fractal Design R3). När jag testat med en port direkt från moderkortet fungerade det utmärkt.

Budgetkvalitet i vanlig Fractal-ordning alltså?

Måste ju vara dålig kabellayout, kontaktering eller annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro