En skärm är alltid mörkare

Permalänk
Medlem

En skärm är alltid mörkare

Tjippen, jag har upptäckt att en av mina 3 skärmar alltid är mörkare än de andra 2, ofast den i mitten, men varierar.

vad beror det på igentligen, skärmarna är ljusa å fina inviduellt inkopplade.

Graffekort: HD7950
1st Fujitsu E22W-6
2st Samsung SyncMaster 206BW

alla 3 ger som sagt fin ljus bild inviduellt men så fort jag kopplar på alla 3 så ballar en ur. oftast den i mitten som är primär och sitter på DVI kontakten på graffekortet.

bootar jag upp datorn med bara 2 skärmar är det inget problem. detta kommer endast med 3 skärmar och 9 av 10 gånger på Primären (DVI)

någon som har nå lösning?

jag upptäckte nu att muspekarn är ljus som vanligt.

EDIT:

kör jag Eyefinity blir alla 3 mörkare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förutsätter att du värmt upp dem så de är stabila innan du jämför, och att du kalibrerat dem för olika skärmar har ganska olika bild om det inte är kalibrerade pro skärmar, men tn paneler sprider enormt.
Om de fungerar var och en för sig men ändrar egenskaper när du har flera inkopplade så måste problemet ligga i grafikkortet/datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förutsätter att du värmt upp dem så de är stabila innan du jämför, och att du kalibrerat dem för olika skärmar har ganska olika bild om det inte är kalibrerade pro skärmar, men tn paneler sprider enormt.
Om de fungerar var och en för sig men ändrar egenskaper när du har flera inkopplade så måste problemet ligga i grafikkortet/datorn.

ja de har jag också kommit fram till, jag gissar på drivrutinerna, iom att muspekarn inte blir mörkare, den behåller sin ljusa färg.

funderar på om jag skall prova Beta drivaren 12.7 som finns på AMD.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.