Behöver eran hjälp! Partitionsproblem!

Permalänk
Medlem

Behöver eran hjälp! Partitionsproblem!

Hallå kära hackers och datornördar! Eftersom grabbarna på Macworld forum inte kunde hjälpa mig så får jag vända mig till er!

TANKEN BAKOM...
TANKEN BAKOM DESSA OPERATIONER VAR ATT TRIPLE BOOT (OSX, LINUX, WINDOWS) SKULLE VARA MÖJLIG, DET SLOG DOCK SLINT.

HÅRDVARA
Macbook Pro 8,2
750 Gb hdd 5400 rpm Toshiba

HÄNDELSEFÖRLOPPET
1. Refit installerades för att kunna boota Linux (manuell installation)
2. Ubuntu installerades på en exFat partition gjord i Skivverktyg (250 gb).
3. En swap-partition på 4 gb skapades automatiskt och en Grub-partition också.
4. En windows-partition skapades via Gparted partition tool genom en Ubuntu livedisk. (ca 108 gb)
5. Windows-installationen hittade inte windows partitionen.
6. Refit hittade inte ubuntu i den partitionen. (Här började det bli knas)
7. MBR tabellen justerades genom Gdisk i terminalen så att man skulle kunna boota rätt partitioner.
8. Alla partitioner tas bort genom Gparted och ubuntu livedisken, förutom Macintosh HD, Recovery HD och Refit. ( Dett gjort med tanken på en clean installering, gör om gör rätt)
9. Genom Gparted skapas nu istället unallocated space där de Linux, Windows, Swap och Grub-partitionerna funnits.
10. Skivverktyg visar nu endast partitionerna Macintosh HD och Recovery HD. (se bifogad bild)
11. Det går inte att göra Macintosh HD större trots att det finns runt 350 gb unallocated space.
12. Mac OS X Lion ominstalleras.
13. Nothing new on the eastern front.

PROBLEMET
1. Jag kan inte se det utrymmet som är unallocated space genom Skivverktyg, vilket är majoriteten av allt utrymme på disken.
2. Jag kan inte ändra storleken på Macintosh HD.

UTFÖRDA UPPDRAG FÖR ATT RÅDA BOT (UTAN LYCKA)
1. Reparerat skivan/skivbehörigheter.
2. Installerat om OS X Lion.

OTROLIGT TACKSAM FÖR HJÄLP!
OM NI BEHÖVER MER INFORMATION SÅ SÄG TILL!

Skickades från m.sweclockers.com

http://forum.macworld.se/topic/150805-partitionsproblem/page_...

Permalänk
Medlem

I Skivverktygen, när du klickar på "750Gb Toshiba..." (inte på Macintosh HD) till vänster, vad står det att disken har för storlek? (Total kapacitet nere till höger)

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

I Skivverktygen, när du klickar på "750Gb Toshiba..." (inte på Macintosh HD) till vänster, vad står det att disken har för storlek? (Total kapacitet nere till höger)

Jag återkommer när jag är hemma från jobbet och har datorn framför mig! Du kan ta en kik på den ursprungliga tråden (länken längst ner i posten) där finns en prnt-screen av skivverktyg samt en länk till skivverktygloggen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför du lägger linux på eXFAT. Annars kan jag inte säga mycket.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag fattar inte varför du lägger linux på eXFAT. Annars kan jag inte säga mycket.

Okänd anledning. Minns ej varför!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör windows 7 och osx på samma disk (inte bootcamp utan hacintosh/bootloader). Det var krångligt att hitta rätt metod för att få det att funka men sen löste det sig. Såhär gjorde jag, antar att det skulle funka om du gjorde samma om du bara installerade ubuntu efteråt. Jag började med flera olika diskar och satte ihop dem sen.

1. I osx (fungerande med bootloader) minskade jag min aktiva partition till rätt storlek. Om det inte går att göra detta i skivverktyg direkt så kan du flytta och resizea partitionen m.h.a. t.ex. superduper och sen lägga tillbaka den i rätt storlek.
2. Gör en fat32 partition i skivverkty i osx, lika stor som du vill att din windowspartition skall vara.
3. Starta upp windows från en annan hdd och kopiera över windowspartitonen till din nya skapade fat32 partition. Du kan ändra volym på den om du vill. Ett sjukt bra program för detta är paragon hard disk manager.
4. Boota upp windowspartitionen. Antagligen kommer windows inte starta, men sätt isåfall i windowsskivan så kommer den att reparera startupen.
5. Ställ i bootloadern igen så som du vill ha den.
--------Här var jag klar, men du fortsätter ---------
Jag har som sagt inte gjort detta, men det skadar inta att prova.

6.Skapa den sista partitionen. Om du inte kan se OSX filsystem på disken så rekomenderar jag dig att skapa den sista partitionen i OSX skivverktyg och sen ändra filformat i windows.
7. Starta windows och använd paragon harddisk manager för att flytta över en fungerande ubuntupartition till disken.
8. Reparera startupen(om det behövs)

Har inte själv pillat så mycket i MBR, men jag hoppas att det jag sagt hjälper dig på något sätt.

Lycka till!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Jag kör windows 7 och osx på samma disk (inte bootcamp utan hacintosh/bootloader). Det var krångligt att hitta rätt metod för att få det att funka men sen löste det sig. Såhär gjorde jag, antar att det skulle funka om du gjorde samma om du bara installerade ubuntu efteråt. Jag började med flera olika diskar och satte ihop dem sen.

1. I osx (fungerande med bootloader) minskade jag min aktiva partition till rätt storlek. Om det inte går att göra detta i skivverktyg direkt så kan du flytta och resizea partitionen m.h.a. t.ex. superduper och sen lägga tillbaka den i rätt storlek.
2. Gör en fat32 partition i skivverkty i osx, lika stor som du vill att din windowspartition skall vara.
3. Starta upp windows från en annan hdd och kopiera över windowspartitonen till din nya skapade fat32 partition. Du kan ändra volym på den om du vill. Ett sjukt bra program för detta är paragon hard disk manager.
4. Boota upp windowspartitionen. Antagligen kommer windows inte starta, men sätt isåfall i windowsskivan så kommer den att reparera startupen.
5. Ställ i bootloadern igen så som du vill ha den.
--------Här var jag klar, men du fortsätter ---------
Jag har som sagt inte gjort detta, men det skadar inta att prova.

6.Skapa den sista partitionen. Om du inte kan se OSX filsystem på disken så rekomenderar jag dig att skapa den sista partitionen i OSX skivverktyg och sen ändra filformat i windows.
7. Starta windows)och använd paragon harddisk manager för att flytta över en fungerande ubuntu partition till disken.
8. Reparera startupen(om det behövs)

Har inte själv pillat så mycket i MBR, men jag hoppas att det jag sagt hjälper dig på något sätt.

Lycka till!

Rätta mig om jag missuppfattat! Problemet är att komma tillbaka på ruta 1. Det som jag gjorde fel var att jag freestylade för mycket när det redan fanns lämpliga guider för tripleboot på mac skivverktyg kan inte partitionera om hårddisken just nu och den känner inte igen partitioner gjorda med annat verktyg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Prova att boot upp i recovery mode (cmd + r, vid boot). Gå in i Disk Utility (Utilites -> Disk Utility) och klicka på disken och sen "Partition" tabben. Kan du då välja en partition om hela din disk? I sådana fall bör du kunna installera om OS X till denna nya partition sen efter att du klickat på "Apply".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

I Skivverktygen, när du klickar på "750Gb Toshiba..." (inte på Macintosh HD) till vänster, vad står det att disken har för storlek? (Total kapacitet nere till höger)

Den totala diskkapaciteten är precis så stor som hårddisken är...

Skrivet av rastersize:

Prova att boot upp i recovery mode (cmd + r, vid boot). Gå in i Disk Utility (Utilites -> Disk Utility) och klicka på disken och sen "Partition" tabben. Kan du då välja en partition om hela din disk? I sådana fall bör du kunna installera om OS X till denna nya partition sen efter att du klickat på "Apply".

Hmm... Jag kan inte "dra" i Macintosh HD för att göra den större... Däremot verkar jag kunna ändra "partitionslayout". Det verkar bli den slutgiltiga utvägen att blåsa ur hela disken och installera om Lion över hela disken. Kruxet är bara att jag inte fick med någon skiva med min dator, Lion var förinstallerat och om jag ändrar partitionslayouten så raderas Recovery HD vilket känns lite jobbigt sådär. Jag har förlorat den förut och fått tillbaka den, men lite ångestframkallande är det allt. Någon rekommendation?

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat partitionerna med Gparted via Ubuntu livedisken så ser det ut såhär hmm.. lite oroväckande

Permalänk
Skrivet av LudvigN:

Efter att ha kollat partitionerna med Gparted via Ubuntu livedisken så ser det ut såhär hmm.. lite oroväckande

Får bara:

Citat:

Google Drive

You need permission to access this item.

You are signed in as abc@example.com, but you don't have permission to access this item. You can request access from the owner or choose a different account. Learn more

Request access Choose a different account

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Får bara:

Woops första gången jag försökte dela från Drive ta denna iställethttps://www.box.com/shared/29ff46343061396c49a4