Tagit vatten över huvudet med min utbildning. Hur gör jag nu?

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Ska försöka göra matten så gått det går innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Jag ska i alla fall prova på projektet i matematik som vi ska börja med nästa vecka bara jag kommer igenom övningsuppgifterna.
Har gjort 3 uppgifter på ca 2 timmar...

Tre uppgifter på 2 timmar är väl inget fel? Det är typ den takten du lär hålla på en typisk tenta Det finns uppgifter där det har tagit mig en timme att ens förstå facit. Uppgifter tar mer tid på högskolan.

Sen är det såklart bra att du gör övningsuppgifterna, men jag känner få som hinner med/väljer att göra mer än några enstaka uppgifter tills nästa övning. Gör så många du hinner, hinner du inte med alla så stanna inte kvar på äldre uppgifter utan börja på nya istället. Bli inte heller rädd när det går sjukt fort på övningen, det är inte meningen att du både ska hinna anteckna allt det övningsledaren gör och förstå vad det är som händer i realtid!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Random-person:

Bli inte heller rädd när det går sjukt fort på övningen, det är inte meningen att du både ska hinna anteckna allt det övningsledaren gör och förstå vad det är som händer i realtid!

Meningen är väl också egentligen att man skall förbereda sig och kanske läsa kurslitteraturen (redan före föreläsningar och lektioner). Nu är kanske tanken en smula utopisk, men om man väl tar sig tid att göra det blir det inte alls lika stressigt att hänga med.

Permalänk
Avstängd

Matematik ger sig över tid. Om inte annat så mognar matte i huvudet på en utan att man behöver göra någonting. Jag var själv aldrig bra på matte i skolan, men upptäcker till min förtjusning att jag förstår saker jag läste för 10 år sedan nu, trots att jag inte övat på det eller läst det sedan då (och då begrep jag ingenting).

Men, jag har fördomar mot ingenjörer, bland annat på grund av matematiken. Det söker sig mångt fler personer till ingenjörsutbildningarna än vad som är ingenjörer i själ och hjärta. Är du ingenjör i själ och hjärta så kämpa på och eventuellt lev med kassa betyg i matte. En riktig ingenjör har intuitiv förståelse för allt fysikaliskt, en riktig ingenjör kan precis allt och kan bygga allt. 99,9999% (jag var som sagt aldrig bra på matte ) av alla ingenjörer jag träffar är inte _riktiga_(TM) ingenjörer. en riktig ingenjör måste inte kunna räkna avancerad matte, men denne kan alltid vända sig till en rekorderlig formel- och tabellsamling.

En riktig ingenjör bär för övrigt hatt och lever i industrialismens tidevarv och kunde göra alltifrån nitroglycerin till elektronrör från vad han fann i en skog eller på en ö, och bestämma sin exakta position efter stjärnorna. En riktig ingenjör reser i ballong och behärskar samtliga apparater som slutar på -skop. Idag finns inte längre några riktiga ingenjörer. Däremot hittar du drösar med folk som kallar sig för ingenjörer som inte ens äger en multimeter eller ett mikroskop, de kan citera .NET-apier, men inte det periodiska systemet eller ämnens specifika värme. Bah!

(MBY har druckit sig full på Whisky igen, MBY talar smörja.)

Edit: Om jag ska (försöka) vara lite allvarlig så är en av de mest värdefulla egenskaperna hos en riktig(TM) ingenjör att kunna höfta. Överslagsberäkning. Förstå koncepten. Den förkrossande majoriteten av integralerna eller derivatorna man faktiskt möter i verkligheten kommer ändå att bestämmas numeriskt (rent krasst, en dator gör jobbet åt dig, allt du behöver behärska är grundläggande programmering). Om du inte ens kan nå ämnet med matematik (vilket är rätt vanligt) så kan du alltid simulera. Simuleringar är sällan optimala (då hade det inte behövts någon simulering).

Förutom att kunna en massa saker om fysiska ting (mekaniska detaljer, optik, fysik, elektroteknik, etc) så behövs egentligen bara att man är någorlunda vass på programmering. Det är det enda i sak som tillkommit sedan 1800-talet. Den som buar åt någon som löser problem numeriskt genom programmering/simulering/etc i stället för att räkna på det en gång för alla har inte förstått att det alltid finns något problem som är så bortom all förståelse av någon enskilds kunnande av matematik, så det är inte mycket att peka finger över att den ena simulerar när den andra räknar. Framförallt; en bra ingenjör löser problem. Hur denne löser problemen är upp till egen preferens och fallenhet. En ingenjör bygger saker, uppfinner och behärskar. Ingenjör, det är ett tillstånd och profession, en livsstil, ett kall, ett mentalt tillstånd. Jag skulle säga att mindre än hälften av alla som läser ingenjörsutbildningar faktiskt blir ingenjörer i den meningen. Och likaledes, det finns många ingenjörer som aldrig läst något ingenjörsprogram.

Matematiken på en ingenjörsutbildning kan vara utmanande för många. Inte så konstigt, det är en matematikintensiv utbildning. Problemet är bara att det sällan är ett matematikintensivt yrke som väntar. Mina tips är knappast ögonahöjande:
* Använd pluggkamrater, studer i grupp
* Öva, öva, öva. Om det är något som är det minsta kul (t.ex. en speciell fascinerande funktion [ju mer oanvändbar och esoterisk desto roligare, flitiga myrans funktion anyone?] koncentrera dig på detta. Hellre få mediokra betyg på en kurs om du inför dig själv kan säga att du nog vet mer om just funktion X (formel Y, förhållande Z, whatever) än de flesta.
* Om du kör fast: Ge upp! Ja, det är viktigt att känna av sina begränsningar. Bättre att gå till nästa uppgift än att stångas med något man inte begriper eller upplever som godtyckligt eller ologiskt. Ge upp och gå vidare.
* Hitta din nisch
* Facit kan faktiskt innehålla fel. Jag läste en gång en uppskattning om att åtskilliga procent(!) av svaren i facitböcker i matematik var fel. Sannolikheten är stor att du någon gång ska springa in i ett fel i facit under 9 år grundskola, 3 år gymnasium och 3-5 år högskola. Det viktiga är koncepten. Det är inte värt att få rätt svar till priset av att du förstör ett matematisk koncept du håller på att lära dig/finna.
* Lärare efterfrågar metod och struntar många gånger i rätt svar. Men! De har väldigt svårt att legitimt kunna underkänna rätt svar även om fel metod används -> lös uppgiften på tentor till vilket pris som helst, även om du inte är i närheten av att använda "rätt" metod. Chansen är att du åtminstone får en halv poäng där rätt metod men fel svar hade gett dig noll poäng.
* Bli bundis med lärarna. Diskutera filosofiska spörsmål med dem kring ämnet du läser. De gör att de ser dig (det kanske är mer relevant om du ska söka vidare till en forskningsutbildning e.dyl, men det skadar aldrig). Var dock inget plåster.
* Det plågsammaste utav allt: ifrågasätt inte, även där läraren objektivt eller intersubjektivt har fel. Vet du att du kan demonstrera ditt argument med en labb, dock, utmana (jag tjafsade länge med en lärare om det tveksamma "verktyget" 'potentialvandring' tills jag äntligen kunde täppa truten på läraren med hjälp av två labbaggregat och en last. Potentialvandring är ej tillämpligt i verkligheten)!
* Först och sist: Plugga med andra. Jag säger detta två gånger eftersom det är mitt egna enskilt största misstag under studietid, att inte plugga med andra. Andra människor är lika socialt rädda som du, och förmodligen idioter. Man kan dock lära sig mycket av idioter).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Första året på ingenjörsprogrammen är då agnarna skiljs från vetet

Detta är så sant så!

Skrivet av Lcdposter1337:

Har börjat på en ingenjörsutbildning och matematiken är betydligt svårare än den vi fick göra på gymnasiet och känner att det kommer bli ett helvete att gå denna utbildningen.

Kortade av din post lite Som de andra har sagt ska du inte ge upp så tidigt! Men det är inte fel att anmäla sig till andra utbildningar heller, kanske du kan hoppa in någostans? Du påminner om mig själv förutom att jag har körkort *harkel* men ingen bil... Själv går jag en webbrelaterad utbildning med massor av programmering. Mitt matematik- och logiksinne är åt helvete men jag har kämpat mig genom det första året tack vare resurslektioner och massor av snack med lärarna över skype och email.

Du noterade också att du behöver 5k varje månad för att överleva? Har du funderat på att göra småjobb åt vänner som att bygga en dator eller göra något relaterat till det du är bra på? För några år sedan då jag inte fattade hur man byggde dator bad jag en vän fixa det åt mig, som tack betalade jag för delarna och gav en extra slant för monteringsarbetet. Nuförtiden frilansar jag lite hit och dit till folk som inte kan teckna digitalt eller designa hemsidor En bra liten extra inkomst utöver studiepengarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

En riktig ingenjör bär för övrigt hatt och lever i industrialismens tidevarv och kunde göra alltifrån nitroglycerin till elektronrör från vad han fann i en skog eller på en ö, och bestämma sin exakta position efter stjärnorna.

Han fick ju lite oväntat en del uppmärksamhet under os:

Permalänk
Avstängd

Hehe, jag förutspår extra många "gilla" av inlägget som avslöjar dennes något komiska namn!

Edit: Fast det var faktiskt inte han jag tänkte på i första hand.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Håller med om att första året är tuffast. Jag missade alla mina fyra tentor första terminen på Datateknik. Gick direkt från gymnasiet till högskolan och var inte alls beredd på hur mycket arbete som krävdes. Hade som mest sex tentor efter mig, men kom in i pluggandet och löste det. Nu kan jag välja och vraka mellan jobb, så det var värt allt slit.

En del har lätt, medan andra har det svårare. Har man då lite svårare är det lätt att jämföra sig med de som inte behöver lägga så mycket tid på studierna och känna sig dum. Som tur är säger det inget om vilka som får jobb efter utbildningen. Där värderas din personlighet högre än betygen.

Det viktigaste för mig var att hitta ett bra gäng att plugga med. Utan dom hade jag nog inte klarat mig lika bra.

EDIT: Det är inte helt ovanligt att tentor består av typuppgifter som är kopierade från gamla tentor eller övningsuppgifter. Då kommer man undan med att mekaniskt lära sig lösa dom. Å andra sidan lär man sig inte så mycket under en sådan kurs. Fast om det är en svår kurs kan det vara skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Det var ett jävla stort hopp från gymnasiematematiken.
Någon som kan hjälpa mig med denna? Det ser ut som alienspråk i mina ögon...

http://i.imgur.com/GeJfS.png

http://i.imgur.com/GeJfS.png

Svårighetsgraden är egentligen ofta löjligt låg när man väl förstått vad alla symboler står för (som i detta fall).
Däremot kommer man givetvis att fastna om man direkt kastar sig över uppgifterna utan att noga läsa vad alla symboler och begrepp innebär först.
Detta kan vara en kulturskillnad mot gymnasiet där alla i princip verkar hoppa över alla förklaringar och bara sätta igång och stoppa in siffror i färdiga formler..

Angående just denna uppgift så betyder den där "e" liknande symbolen "tillhör". Det står alltså först på ren svenska "9 tillhör mängden F".
Med "bestäm" antar jag att de menar att man ska avgöra om det påståendet är sant eller falskt.
Så vi tittar efter : Jo, 9 tillhör mängden av tal {4,3,9,-1}, så påståendet är sant.

Nästa påstående betyder på ren svenska "9 tillhör inte mängden G".
Vi tittar efter. Nej, 9 tillhör inte mängden av tal givna i G. Så påståendet är sant.

Nästa påstående med F U G med den u liknande symbolen betyder att man slår ihop mängden av tal i F och G. Det hela uttalas F union G.
Så det bli helt enkelt {4,3,9,-1, 5, 2 10}. (dubbletter räknas inte, så om tex 4 förekommer både i G och F så tar vi med den bara en gång.)

Nästa påstående med det upp och ned vända U:et uttalas F snitt G och innebär att man bildar mängden av tal som är gemensamma för F och G.
Vi kollar. Det är -1 och 4. Så F snitt G blir {-1, 4}.

Och så vidare. Så när du väl läst och förstått vad symbolerna står för är "uträkningarna" inte svårare än lågstadiematte (iallfall i just detta fall).
Så till skillnad från i gymnasiet så är det ofta inte själva uträkningen av övningsuppgifterna som är det svåra. Det svåra är nästan alltid att förstå teorin bakom. Övningsuppgifterna är egentligen bara en liten koll att du förstått teorin och inte själva huvudpoängen med matten.
Så ägna tiden framförallt åt att läsa teorin.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Svårighetsgraden är egentligen ofta löjligt låg när man väl förstått vad alla symboler står för (som i detta fall).
Däremot kommer man givetvis att fastna om man direkt kastar sig över uppgifterna utan att noga läsa vad alla symboler och begrepp innebär först.
Detta kan vara en kulturskillnad mot gymnasiet där alla i princip verkar hoppa över alla förklaringar och bara sätta igång och stoppa in siffror i färdiga formler..

Angående just denna uppgift så betyder den där "e" liknande symbolen "tillhör". Det står alltså först på ren svenska "9 tillhör mängden F".
Med "bestäm" antar jag att de menar att man ska avgöra om det påståendet är sant eller falskt.
Så vi tittar efter : Jo, 9 tillhör mängden av tal {4,3,9,-1}, så påståendet är sant.

Nästa påstående betyder på ren svenska "9 tillhör inte mängden G".
Vi tittar efter. Nej, 9 tillhör inte mängden av tal givna i G. Så påståendet är sant.

Nästa påstående med F U G med den u liknande symbolen betyder att man slår ihop mängden av tal i F och G. Det hela uttalas F union G.
Så det bli helt enkelt {4,3,9,-1, 5, 2 10}. (dubbletter räknas inte, så om tex 4 förekommer både i G och F så tar vi med den bara en gång.)

Nästa påstående med det upp och ned vända U:et uttalas F snitt G och innebär att man bildar mängden av tal som är gemensamma för F och G.
Vi kollar. Det är -1 och 4. Så F snitt G blir {-1, 4}.

Och så vidare. Så när du väl läst och förstått vad symbolerna står för är "uträkningarna" inte svårare än lågstadiematte (iallfall i just detta fall).
Så till skillnad från i gymnasiet så är det ofta inte själva uträkningen av övningsuppgifterna som är det svåra. Det svåra är nästan alltid att förstå teorin bakom. Övningsuppgifterna är egentligen bara en liten koll att du förstått teorin och inte själva huvudpoängen med matten.
Så ägna tiden framförallt åt att läsa teorin.

Japp, håller med om att den där uppgiften var jävligt enkel.

Permalänk
Avstängd

Hur blir det med CSN och jag skippar matten helt och bara läser det andra ämnet och läser upp lite ämnen på komvux där man även kan få studiestöd. Om jag gör så utan att anmäla till CSN kommer jag då få CSN nästa höst om jag tar minst 60p? Det kanske inte går att blanda högskolestudier med komvuxsstudier?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lcdposter1337:

Hur blir det med CSN och jag skippar matten helt och bara läser det andra ämnet och läser upp lite ämnen på komvux där man även kan få studiestöd. Om jag gör så utan att anmäla till CSN kommer jag då få CSN nästa höst om jag tar minst 60p? Det kanske inte går att blanda högskolestudier med komvuxsstudier?

CSNs regler är en snårskog av byråkrati och voodoo. Det är säkrast att ringa och fråga och se till att få beskedet skickat på mail eller per post också så du har det skriftligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Har börjat på en ingenjörsutbildning och matematiken är betydligt svårare än den vi fick göra på gymnasiet och känner att det kommer bli ett helvete att gå denna utbildningen.

Var exakt samma för mig. Flyttade till en ny stad (Uppsala) och började plugga till civ. ing. men pallade inte med matten. Hade då läst till Matte E+Fysik B utan några som helst problem på gymnasiet, men *hela* gymnasiematten repeterade vi på typ 1,5 veckor, sen var det ungefär lika mycket nytt som hela gymnasiematten varje vecka efter det (fast mycket svårare).

Hade väl kanske gått om man hade kämpat, men den psykiska och fysiska hälsan drabbades av att jag bara satt inlåst själv och pluggade hela kvällarna och nätterna och aldrig träffade någon, festade, motionerade o.s.v. Till slut började man inbilla sig saker och levde i nån slags fantasivärld.

Hoppade av det efter förta året och började på Data- och systemvetenskap istället, men det var så flummigt och tråkigt att det kändes totalt meningslöst. Hade dock inga problem att få CSN under den tiden, men inte fullt. Då var det ganska lätt att beviljas undantag om man bara förklarade varför, vet inte om det är svårare nu.

Bytte sedan till en 2-årig yrkesutbildning (Ky) och skaffade sedan ett heltidsjobb. Konsekvensen blev då förstås 2 år av CSN-lån i onödan som man måste betala tillbaks, men förutom det så överlevde jag.

Tror det är bättre att byta utbildning än att försöka hitta ett jobb med bara gymnasieutbildning. Även om jobbet i sig kanske går jättebra att utföra med bara gymnasieutbildning kommer du att slåss om det med andra som har högre utbildning än så. Att ha nånting mer att komma med gör det betydligt mycket lättare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Gjorde inte jag heller. Inse att du får lägga ner mer tid än andra på skiten. Precis som mig

Precis, finns bara ett sätt att lösa problemet. Plugga plugga plugga. 10-15h extra matteläsande i veckan så kommer man snabbt ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Wall of text.

Är själv utbildad till Civ.Ingenjör, Maskin/Mekatronik, och jag håller med dig. Det är koncepten och förstår helhetsbilden med en inblick hur de olika delarna av ett helt system fungerar som är det viktiga.

Detta skiter totalt skolan i och du får inte din titel utan att kunna räkna avancerad matte tyvärr. Men du har rätt MBY, som vanligt ska man kanske tillägga.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Detta skiter totalt skolan i och du får inte din titel utan att kunna räkna avancerad matte tyvärr. Men du har rätt MBY, som vanligt ska man kanske tillägga.

En största(?) anledningen till att matte:n på ingenjörsprogrammen är ju för att öka problemlösningsförmågan.
Sedan vet vi alla att vi sällan om någonsin kommer använda dessa formler i verkligheten (sant för mig som läst bioteknik i alla fall).

Det viktigaste man får ut av utbildningen är ju trots allt "verktyg" för att inhämta och bearbeta information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En största(?) anledningen till att matte:n på ingenjörsprogrammen är ju för att öka problemlösningsförmågan.
Sedan vet vi alla att vi sällan om någonsin kommer använda dessa formler i verkligheten (sant för mig som läst bioteknik i alla fall).

Det viktigaste man får ut av utbildningen är ju trots allt "verktyg" för att inhämta och bearbeta information.

Även att bygga upp en kännedom om vilka faktorer och vilka tillvägagångssätt kan få betydelse för ett visst problem. När (eller om) man stöter på ett nytt problem så är det guld värt att man känner igen det och veta vilken kunskap man måste repetera, för att kunna göra en bra bedömning om vad nästa steg är.

Permalänk
Medlem

Planering är allt, vet detta av erfarenhet då jag är inne på år 3 nu med min civil ing utb. Dessutom så är det upplagt på min skola att man har ganska tuffa ämnen i början för att skrämma bort elever med låg ambitionsnivå, det blir lättare med tiden, möjligtvis inte gör att ämnena blir lättre men för att man kommer in i allt och får klart för sig hur man ska göra. Plugga smart istället för hårt, kom på vilket upplägg som passar dig, hur du ska hålla dig motiverad och vad du vill uppnå. Ge inte upp efter 2v, återuppta tråden om 3 terminer om det är lika jobbigt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hamnade i exakt samma situation. Klarade inte första året så det var bara att skaffa jobb och byta utbildning. Pluggade heltid och jobbade heltid en termin få att få ihop poängen så jag kunde få CSN-lån igen. Det är inte rekommenderat. Blev inte mycket fritid kan jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag klarade inte någon matematik första året. Det blev jävligt knapert på höstterminen när jag inte fick csn, men hade pengar från sommarjobb som tur var. Mitt problem var att jag var för lat att ta tentorna, och omtentorna som gick hela tiden var jag också för lat för att ta (man är väl en idiot). På höstterminen i tvåan lärde jag mig studieteknik. Hösten i trean var jag i Tjina och våren i trean klarade jag min första mattetenta. Nu sitter jag här på mitt sjätte år (jaja) och gör mitt exjobb i Tjina. Har några kurser kvar.. men, de får jag ta när jag kommer hem.

tl;dr
Bara plugga på, tappa inte hoppet för att du missar en tenta..bara på det igen och ta omtentan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Stort sett ALLA har problem med matematiken. Alla jag pluggade med svor över den iaf och det var väldigt många som fick tenta om flertalet gånger för att klara tentorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

...
Några tips på hur jag ska göra?

Har du hittat någon lösning?