Permalänk
Medlem

dåliga Kluster

Har en hårddisk vars många kluster "längst upp på hårddisken" är trasiga. När man kör Scandisk i Dos och ser massa B så finns det bara B i början, men inga alls i slutet. Tror att hårddsken slitits mer just där det gamla Windows låg eftersom datorn knappt hade något ram-minne innan det ökades.

När jag installerat Windows är det då bland dessa kluster Windows ligger. Om jag hade börjat med att t.ex lägga in en stor film på 700 mb så att just filmen hade tagit upp dessa kluster hade windows då lagt sig på de kluster som ligger längre bak?

Jag förklarar enormt krångligt, men jag vill alltså lägga Windows på ett område på hårddisken som inte har använts så mycket. Går det.

Man ser ju på översynen i Scandisk att alla B ligger i början, men inga i slutet av hårddisken. Det är ju bara en visuell förenkling, men om jag lägger in denna stora fil kommer den då att lägga sig bland dessa dåliga kluster så att de bra klustreran kan användas till Windows där informationen inte får gå förlorad.

Visa signatur

Bengt

Permalänk
Medlem

Det borde funka... Ett annat alternativ är att du skapar en liten partition i början på disken och ser till att den partitionen är så stor att den täcker in området med de trasiga klusterna... Installera sedan windows på partition nr2 på disken...

Ett tips är dock att köra scandisk med jämna mellanrum och kolla så att det inte blir fler trasiga kluster, för i så fall är disken på väg att lämna in...

Permalänk
Medlem

Försökte göra en formatering, men det blev problem direkt. Då skrev jag format/q i stället. Alltså gjorde en snabbformatering och fick bort allt från hårddisken. Sedan körde jag alltså Scandisk.

Om jag då kör fdisk och partitionerar om hårddisken är ju risk att jag inte kan formatera sedan. Hårddisken är med andra ord rejält på upphällningen.

Men nu kommer frågan. Partition magic finns och där kan man alltså partitionera utan att formatera sedan. Är det rätt och var hämtar man i så fall detta program. Har aldrig använt det. Skulle vara kul att använda detta omtalade program någon gång och nu synes det ju också befogat.

Visa signatur

Bengt

Permalänk
Medlem

Jag la två filer som täckte över "B-området" med råge. Hoppas nu bara inte Windows flyttar dessa och lägger sig på samma område själv under installationen. Vet inte vad jag fått det ifrån, men fått för mig att hårdisken har ett område där systemfiler brukar läggas, men det är väl fel. Det skulle i så fall innebära att det finns ett område som bara används för operativsystemets filer. Hoppas detta är fel eftersom det i så fall är detta område som är mest nära förestående att förstöras och tappa sin information.

Det intressanta är när man kollar diskytan att det hackar i hårddisken när den just går över området där alla B är även om den just kollar området mellan två B-områden medan den är helt tyst när den kommit förbi detta område helt. Tror alltså att klustrerna helt enkelt är bättre i "slutet" av hårddisken och det är där jag vill ha filer som tillhör operativsystemet.

Visa signatur

Bengt

Permalänk
Medlem

Hur gammal är disken?
Det är ett garrantiärende om du har garrantin kvar så då ska du få den bytt.
Annars brukar diskar med kassa kluster ha gjort sitt.
Grannens höll i en vecka från att den gick ner första gången.
Disken stendog anndra gången.

Sedan hade jag över en som var så skadad att effter scandisk kontrolerat den gick det inte ens att skriva til disken så det blide en ny disk till den datorn vad jag vet.

Så det är nog dacks att tänka på en ny disk om man säger så.

Permalänk
Medlem

Jo, jag kunde ju inte ens formatera den. Försökte detta, men det gick inte. Det jag nu har gett mig in på är egentligen helt fel, men kul.

Det är ju ingen dator jag har något viktigt på. När jag skriver detta har jag installerat Windows och den är faktiskt tystare nu. Vet inte om det är inbillning, men den verkar snabbare också. Hårddisken kan ju ha använt samma område hela tiden och då slits det bra mycket. Egentligen ska man ha två stycken hårddiskar kanske.

Där operativsystemet är ska man inte ha sina viktiga filer för den hårddisken slits fortare.

Vill bara passa på att tacka alla som svarat mig varje gång jag haft något problem. Inte bara denna gång utan jag har ju varit här förut.

Kan egentligen lite om det mesta, men när det dyker upp något är det bara att gå hit och det är fantastiskt bra. Egentligen borde man ju svara också, men jag tycker inte jag behärskar något område så där fantastiskt bra. Men man lär sig ju hela tiden. Sedan verkar alltid någon ha kommit före med ett svar.

By the way. Har för mig att man kunde kolla de senaste inläggen som skrivits. Nu hittar jag inte den länken.

Visa signatur

Bengt