Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

@saltanappar: Kul att läsa. Grattis till en riktigt bra deal!

Permalänk
Medlem

@saltanappar vad skönt att det löste sig, det är ju exakt såhär Elgiganten skulle ha agerat från första stund och inte när det eskalerat till en shit storm.

Hoppas att även andra som fick ett halvtaskigt bemötande blir erbjudna samma service

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Även jag fick ett samtal från ett privat nummer, och det hade en helt annan klang än suckandet och stönandet man möttes av i butiken. Elgiganten levererade tillslut även om bemötandet dag ett lämnade mycket att önska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kallas damage control och är inget man bör beröma även om problemet till slut löstes. De är inte ett dugg intresserade av att hjälpa er på ett personligt plan, de vill bara undvika usel PR inför årets största köpfest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det kallas damage control och är inget man bör beröma även om problemet till slut löstes. De är inte ett dugg intresserade av att hjälpa er på ett personligt plan, de vill bara undvika usel PR inför årets största köpfest.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Damage control. Kul att det löste sig för en kund, men alla andra då? Alla som inte orkade stå på sig?
Skiten dom satt i system, att mangla ut "blad" med lockpriser där dom har skrattretande antal ex i lager, det lär väl fortgå. Dessa stora butiker har ju i alla år (och jo, jag har som jag tidigare skrivit (tyvärr) jobbat för en av dessa lador en endaste sommar för mer än 15 år sedan nu) endast haft som affärsmodell att sälja via reor/blad/lockpriser etc, att skapa nån sorts kontinuitet eller kundvård är dom inte intresserade av, deras affärsmodell funkar inte så.

Säljarna får provis och allt handlar bara om att mangla sälj. Klart som fan att en säljare kommer stå och förneka att produkter och deals har funnits. Resultatet av det kommer ju bara bli att kunden antingen vill köpa den varan (som ej finns i lager), vill prismatcha, vill köpa mot leverans/restnotering, eller åker därifrån.

Såhär har det varit ända sen jag jobbade hos en lada. Vi "säljare" fick skit om vi sålde för mycket av rea/blad-varorna. Dåliga marignaler. Samt att dom skulle alltid finnas i lager som en "last resort" om man inte lyckades uppsälja kunden på nått dyrare, det var ju order som manglades ut till alla hela tiden. Just för att slippa detta, sura kunder som gick därifrån tomhänta och spydde galla.
Jag som faktiskt hade ett tekniskt intresse/kunnande var ju helt irrelevant på dessa arbetsplatser, allt handlade bara om att sälja dyrast möjliga produkt, oavsett om kunden behövde den eller inte.

Nä, det finns två saker jag nyttjar dessa butiker för:
1) Beställer online dom få gångerna dom faktiskt lyckas leverera ett bra pris på t ex tv-spel
2) Använder som demo-rum när man vill spana in en produkt IRL

Det skulle inte förvåna mig om personen som hjälpte vår fellow SWEC:are sitter här och läser (hejhej elgiganten!).
Så det var ju ingen välgörenhet dom sysslade med utan precis som @ågren säger, damage control för att personen i fråga ska kunna återrapportera det lyckliga slutet hit.

Permalänk
Medlem

Känns som ett jäkligt schysst pris liontech erbjuder på 1070ti från MSI. 3799 för armour och 3999 för MSI Gaming. Tankar kring detta? Har ingen erfarenhet av liontech heller. Kliar i fingrarna. Presterar ju i skuggan av ett 1080.

Edit; tillbaka på originalpris. Hur kan det gå så fort?!

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofex:

MSI GeForce GTX 1070 Ti Armor HDMI 3xDP 8GB
3799 :-
https://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:9844740

nästa på prisjakt 5185 :-

Vågar man lita på Liontech då?

Permalänk
Skrivet av falconr:

Känns som ett jäkligt schysst pris liontech erbjuder på 1070ti från MSI. 3799 för armour och 3999 för MSI Gaming. Tankar kring detta? Har ingen erfarenhet av liontech heller. Kliar i fingrarna. Presterar ju i skuggan av ett 1080.

Edit; tillbaka på originalpris. Hur kan det gå så fort?!

Hmm märkligt.
Dom hade över 50 i central lager på MSI och armourn fanns ju ca 26? Erbjudandet har vart ute några timmar. Antingen prisfel eller folk som köpt och det tagit slut och "systemet" varit efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Vågar man lita på Liontech då?

¯\_(ツ)_/¯
https://www.sweclockers.com/forum/trad/194250-erfarenheter-av...
aldrig handlat därifrån själv men andras erfarenheter verkar vara OK.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ph4st @Lofex Inlägg flyttade till Dagens fynd — Diskussionstråden

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Ph4st @Lofex Inlägg flyttade till Dagens fynd — Diskussionstråden

Lofex länk finns det inget att beställa på.

Samma gäller den andra ifrån samma butik. Varken pris eller i lager stämmer med posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Lofex länk finns det inget att beställa på.

Samma gäller den andra ifrån samma butik. Varken pris eller i lager stämmer med posten

De har väl gått tillbaka till orginalpris på snabbare än 2 timmar, för MSI Gaming X gtx 1070ti kostade endast 3999 kr nyss.

Permalänk
Medlem

@Math-ematics:
Pga fel uppdatering har artikeln Ni har beställt med order nr. ***** fått fel pris och nya priset är 6299kr.
En ny uppdatering med rätt pris kommer med orderbekräftelsen.

"anonymisering"
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofex:

¯\_(ツ)_/¯
https://www.sweclockers.com/forum/trad/194250-erfarenheter-av...
aldrig handlat därifrån själv men andras erfarenheter verkar vara OK.

Verkar vara en oseriös sida. Alla de billiga grafikortserbjudandena de har enligt Prisjakt nu har ökat väldigt i pris när man går in på deras sida. De skulle ha ett Palit 1080 ti för 6200. Men kostar 9200 när man går in på deras sida.
Samma med ett 1080 som skulle kosta 4100 enligt PJ (kostar 6100).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zann:

@Math-ematics:
Pga fel uppdatering har artikeln Ni har beställt med order nr. ***** fått fel pris och nya priset är 6299kr.
En ny uppdatering med rätt pris kommer med orderbekräftelsen.

Ni som beställt till pris 3999/3799 får alltså inte korten för det priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av falconr:

Ni som beställt till pris 3999/3799 får alltså inte korten för det priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick i alla fall inte. Tittade genom vilka villkor man hade accepterat och tyckte inte det var värt att bråka om det och avbokade därefter (de hade redan ändrat orderns pris till 6k).

Permalänk
Skrivet av Zann:

Jag fick i alla fall inte. Tittade genom vilka villkor man hade accepterat och tyckte inte det var värt att bråka om det och avbokade därefter (de hade redan ändrat orderns pris till 6k).

Rätt oseriös sida som höjer beställningen med 40% utan att bekräfta att kunden vill ha varan till det nya priset.
Dom glömde nog bort det här forumet

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

De har väl gått tillbaka till orginalpris på snabbare än 2 timmar, för MSI Gaming X gtx 1070ti kostade endast 3999 kr nyss.

Kan det vara Black Friday priser som justerades för tidigt?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0mplext:

Eftersom 1070ti-erbjudandena på Liontech verkar ha blivit borttagna:

Palit GeForce GTX1070 Ti Dual 8GB för 3990kr hos Netonnet, närmast på prisjakt 5100kr.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4534938

Oj! Nu blir man ju nästan sugen på att avbeställa det Gigabyte GTX 1080 Windforce OC man köpte på Singles Day (betalade 4400:-) och köpa detta istället. Mest så man slipper vänta i 2 veckor (minst) för 1080 att komma i lager.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tänkte köpa en SSD hårddisk till brorsan nu under rea-veckan för runt 500kr. Vad behöver man tänka på och vilka rekommenderar ni? Kan man köpa vilken som helst eller kräver vissa hårddiskar att man har ett särskilt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Oj! Nu blir man ju nästan sugen på att avbeställa det Gigabyte GTX 1080 Windforce OC man köpte på Singles Day (betalade 4400:-) och köpa detta istället. Mest så man slipper vänta i 2 veckor (minst) för 1080 att komma i lager.

Går i samma tankar som du.
Undrar hur stor skillnad det är på 1070ti och 1080, jag har precis köpt en 1440p 144hz skärm och kör dessutom med två skärmar. Det känns som att det kanske är värt att vänta på 1080-beställningen för min del för att få ut de där extra FPSen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Oj! Nu blir man ju nästan sugen på att avbeställa det Gigabyte GTX 1080 Windforce OC man köpte på Singles Day (betalade 4400:-) och köpa detta istället. Mest så man slipper vänta i 2 veckor (minst) för 1080 att komma i lager.

Skrivet av K0mplext:

Går i samma tankar som du.
Undrar hur stor skillnad det är på 1070ti och 1080, jag har precis köpt en 1440p 144hz skärm och kör dessutom med två skärmar. Det känns som att det kanske är värt att vänta på 1080-beställningen för min del för att få ut de där extra FPSen...

Skickades från m.sweclockers.com

Även om du "sönderöverklockar" detta kort så kommer det aldrig prestera som/bättre än ett 1080. Väntar själv på samma 1080 som dig men tycker att det är värt att vänta pga av prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Även om du "sönderöverklockar" detta kort så kommer det aldrig prestera som/bättre än ett 1080. Väntar själv på samma 1080 som dig men tycker att det är värt att vänta pga av prestandan.

Beställde GTX 1070 Ti ändå, handlar mest om att jag inte vill gå grafikkortslös i 2 veckor. (Mitt GTX 980 Ti dog häromdagen och vem vet hur lång tid RMA-ärendet tar...)

Kan säkert sälja det vidare för samma pris ändå (är inte ute efter att tjäna något) om det skulle visa sig att jag vill använda GTX 1080:it istället när det väl blir skickat.

"Palit GTX 1070 Ti Dual säljes, köpt för mindre än två veckor sedan", etc, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Undrar hur stor skillnad det är på 1070 och 1070ti, jag har köpt en 1070 från Elgiganten för någon vecka sen för 3500 kr. Är det värt att istället köpa 1070 ti för 4000 kr och sälja 1070 för 3500 kr/lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Googlat runt lite och verkar inte vara det bästa 1070 ti på marknaden men beställde ett ifall ett 1080 inte kommer ut till 4-4500kr.

Tror det är ganska ok pris ändå. Hoppas kylaren klarar lite överklockning med.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk

Varit bra sugen på Wireless Charging till min Samsung S8 ett tag nu. Tycker ni detta är ett bra erbjudande?

Belkin Wireless Qi Charging Pad (5W)
149:-

https://www.inet.se/produkt/8301887/belkin-wireless-qi-chargi...

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Varit bra sugen på Wireless Charging till min Samsung S8 ett tag nu. Tycker ni detta är ett bra erbjudande?

Belkin Wireless Qi Charging Pad (5W)
149:-

https://www.inet.se/produkt/8301887/belkin-wireless-qi-chargi...

//Jonathan

289kr står det för mig. Själv kör jag IKEAs vid sängen fungerar perfekt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

289kr står det för mig. Själv kör jag IKEAs vid sängen fungerar perfekt.

Måste vara inloggad för att se erbjudandet

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Googlat runt lite och verkar inte vara det bästa 1070 ti på marknaden men beställde ett ifall ett 1080 inte kommer ut till 4-4500kr.

Tror det är ganska ok pris ändå. Hoppas kylaren klarar lite överklockning med.

Hoppas mer på tur med kisellotteriet än kylaren. GTX 1070 Ti-chippen är helt slumpmässiga när det kommer till överklockning eftersom partnertillverkarna knappt fick göra något med dom. Två identiska kort kan överklocka helt olika; 4% eller över 10%.

Oavsett är 3990:- ett bra pris.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag vet, så sabla rövigt att man får hoppas på lotteriet men jag försöker optimera ljudet så hoppas på kylningen med dock verkar det vara samma klockhastigheter som FE så kollar man benchmarks på tuben så borde man få ett hum över vad det kommer prestera.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||