Skrivet av ågren:
Det kallas damage control och är inget man bör beröma även om problemet till slut löstes. De är inte ett dugg intresserade av att hjälpa er på ett personligt plan, de vill bara undvika usel PR inför årets största köpfest.
Skickades från m.sweclockers.com
Exakt. Damage control. Kul att det löste sig för en kund, men alla andra då? Alla som inte orkade stå på sig?
Skiten dom satt i system, att mangla ut "blad" med lockpriser där dom har skrattretande antal ex i lager, det lär väl fortgå. Dessa stora butiker har ju i alla år (och jo, jag har som jag tidigare skrivit (tyvärr) jobbat för en av dessa lador en endaste sommar för mer än 15 år sedan nu) endast haft som affärsmodell att sälja via reor/blad/lockpriser etc, att skapa nån sorts kontinuitet eller kundvård är dom inte intresserade av, deras affärsmodell funkar inte så.
Säljarna får provis och allt handlar bara om att mangla sälj. Klart som fan att en säljare kommer stå och förneka att produkter och deals har funnits. Resultatet av det kommer ju bara bli att kunden antingen vill köpa den varan (som ej finns i lager), vill prismatcha, vill köpa mot leverans/restnotering, eller åker därifrån.
Såhär har det varit ända sen jag jobbade hos en lada. Vi "säljare" fick skit om vi sålde för mycket av rea/blad-varorna. Dåliga marignaler. Samt att dom skulle alltid finnas i lager som en "last resort" om man inte lyckades uppsälja kunden på nått dyrare, det var ju order som manglades ut till alla hela tiden. Just för att slippa detta, sura kunder som gick därifrån tomhänta och spydde galla.
Jag som faktiskt hade ett tekniskt intresse/kunnande var ju helt irrelevant på dessa arbetsplatser, allt handlade bara om att sälja dyrast möjliga produkt, oavsett om kunden behövde den eller inte.
Nä, det finns två saker jag nyttjar dessa butiker för:
1) Beställer online dom få gångerna dom faktiskt lyckas leverera ett bra pris på t ex tv-spel
2) Använder som demo-rum när man vill spana in en produkt IRL
Det skulle inte förvåna mig om personen som hjälpte vår fellow SWEC:are sitter här och läser (hejhej elgiganten!).
Så det var ju ingen välgörenhet dom sysslade med utan precis som @ågren säger, damage control för att personen i fråga ska kunna återrapportera det lyckliga slutet hit.