Rätt att byta dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Okt 2005

Rätt att byta dator?

Hej alla på swec.
I Tisdags var jag in till webhallen och skulle köpa mig en ny laptop.
Ringde innan om lite frågor jag hade bl.a så fråga jag om dem visste när
deras webhallen config 17" skulle komma in i lager igen,
då fick jag till svar att dem hade inte fått nån leverans bekräftelse eller nått.
Så minst 1 till 2 veckor skulle det ta.
Och jag behöver datorn tidigare än så.
Så jag åkte in till dem och köpte mig en msi gt70 och en samsung ssd istället.
Åkte hem stoppa i ssd´n och installera allt och är nöjd.
Men så såg jag i går att dem hade fått in den dator jag egentligen ville ha helt plötsligt.
Dem måste ju vetat att den var på väg in till dem?
Så det jag undrar är har jag nån rätt alls att lämna tillbaka min msi och ssd´n och lägga
dem 1000kr extra som deras webhallen config kostar?

Mvh Micke

[Thermaltake Soprano][AMD Phenom II 965] [GA-890GPA-UD3H] [Corsair Dominator 1600mhz] [Club 3D 5850]
Msi GT70 onc
Acer 5838zg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Palaven
Registrerad
Apr 2012

Öppet köp om man har kvittot? Tvivlar om paketeringen ör bruten dock. Kan ingenting om detta <:

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av ^fel:

Öppet köp om man har kvittot? Tvivlar om paketeringen ör bruten dock. Kan ingenting om detta <:

Skickades från m.sweclockers.com

öppnad för packning inget öppetköp...
om man byter SSD kan garantin sluta vara giltitg för den delen också. (beror lite på företaget)

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Palaven
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av simon253:

öppnad för packning inget öppetköp...
om man byter SSD kan garantin sluta vara giltitg för den delen också. (beror lite på företaget)

Något att lägga i minnet förmodar jag :3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Nej du har ingen rätt att lämna tillbaka datorn, öppet köp är förövrigt ingenting man har rätt till alls när man handlar över disk utan något som de flesta butiker bara har som policy. Däremot kanske de är schyssta och tar tillbaka den om du vill köpa en dyrare modell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Nov 2007

Du kan ju alltid prata med dem men det känns ganska kört eftersom du har börjat använda produkten tyvärr.
Men som sagt ring och prata med dem säg hur allt har gått till och fråga om det finns något dem kan göra
annars får du väl försöka sälja MSI datorn men då går du nog med ganska mycket i förlust tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Okt 2005

Ok var lite de jag var rädd för.
Maila dem tidigare idag så får se om dem hör av sig nånting.
Tack för svaren

[Thermaltake Soprano][AMD Phenom II 965] [GA-890GPA-UD3H] [Corsair Dominator 1600mhz] [Club 3D 5850]
Msi GT70 onc
Acer 5838zg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Micke_Trenne:

Ok var lite de jag var rädd för.
Maila dem tidigare idag så får se om dem hör av sig nånting.
Tack för svaren

Är den datorn så j**la datorn så viktig?
duger inte den du köpte?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Okt 2005

då deras dator har ett grafikkort som är många gånger bättre än mitt så vill jag
gärna ha den andra.
men de verkar som att de blir ett köp av en sån ändå å tjejen får ta msi´n

[Thermaltake Soprano][AMD Phenom II 965] [GA-890GPA-UD3H] [Corsair Dominator 1600mhz] [Club 3D 5850]
Msi GT70 onc
Acer 5838zg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Nej du har absolut ingen rätt att byta datorn, det är helt upp till goodwill från Webhallens sida om de gör detta.
Dessutom har du ingen som helst basis för din slutsats att "Dem [sic] måste ju vetat att den var på väg in till dem [sic]?". De meddelade dig att de inte hade någon leveransbekräftelse vilket inte på något sätt förhindrar en leverans att dyka upp strax därefter.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Okt 2005

men dem som företag borde ju iaf få veta om det dem har beställt blivit skickat eller inte.
Vore ju jävligt konstigt annars.
Skulle vilja se mina kunder när jag kommer me min lastbil på jobbet utan att dem vet ett smack...

[Thermaltake Soprano][AMD Phenom II 965] [GA-890GPA-UD3H] [Corsair Dominator 1600mhz] [Club 3D 5850]
Msi GT70 onc
Acer 5838zg

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Webhallen har tusentals med produkter. De lägger beställningar kontinuerligt och det är inte alls otroligt att leverantörerna inte kan ge dem exakt leveransbekräftelse hela tiden och att det då dagligen kommer in leveranser som de inte vet om i förväg är på väg.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Micke_Trenne:

men dem som företag borde ju iaf få veta om det dem har beställt blivit skickat eller inte.
Vore ju jävligt konstigt annars.
Skulle vilja se mina kunder när jag kommer me min lastbil på jobbet utan att dem vet ett smack...

Bara för att de inte har fått en bekräftelse betyder ju inte att det inte har beställt?

Vet många företag som heldre säger att de inte vet när det är oklart, de vill ju gärna inte säga ett datum till kunden och sedan blir det försenat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Så om jag har förstått det rätt:

Du vill ha dator A.
Dator A finns inte inne, och Webhallen vet inte när de får in den utan säger att det nog tar 1-2 veckor.
Du har inte tålamod att vänta på dator A, så du köper dator B istället.
När du kommit hem och använt dator B en stund (dvs brukat produkten) så ser du att dator A nu finns.
Nu vill du att Webhallen ska ta tillbaks dator B (till en kostnad för dem, då de måste sälja om datorn som "demo-produkt") så att du kan få köpa Dator A.

Jag tycker du ska kontakta Webhallen, men var beredd på att de inte kommer att gå med på det, då det faktiskt var du själv som valde att inte vänta.
Du har ingen "rätt" till att byta bara för att Webhallen inte uppgav någon/rätt leveransdag, så om Webhallen går med på det så är det på ren goodwill.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av simon253:

öppnad för packning inget öppetköp...
om man byter SSD kan garantin sluta vara giltitg för den delen också. (beror lite på företaget)

http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130354-guide-en-...

Läs!

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007

Att få saker levererade är en stor djungel. Leverantörer säger ett datum, dom skjuter fram
det och sen kan det ändå komma i tid. Så jag förstår helt och hållet svaret du fick. Svårt att
veta när skärmen hos dom säger 2 veckor och sen efter någon dag så finns den levererad
för leverantören glömt och meddelat webhallen i detta fall.
Men som sagt, kontakta webhallen och pratade med dom. Kostar inget extra =O)

// Freddan

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Sorry för Off Topic, men...

Skrivet av twit:

"Dem [sic] måste ju vetat att den var på väg in till dem [sic]?".

"Dem" nummer två är faktiskt korrekt. Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus.

Ett litet test för att se om man behärskar de/dem: http://quiz.svd.se/default.aspx?sTid=871

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Micke_Trenne:

men dem som företag borde ju iaf få veta om det dem har beställt blivit skickat eller inte.
Vore ju jävligt konstigt annars.
Skulle vilja se mina kunder när jag kommer me min lastbil på jobbet utan att dem vet ett smack...

Du har inte jobbat i butik hör jag?

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Va likadant för mig, ingen dyr grej så utan en retur på mina hörlurar som slutat funka..

Han tog emot dem å allt pappersarbete klart, "inom 3-5 arbetsdagar" så han och tamefan hade jag ett mail om att jag kunde hämta ut dem när jag kom hem^^

Gnäll inte så mycket, varför är en 17" så otroligt viktig? Man må sitta framför en dator hela tiden men det finns viktigare och bättre saker:)