Integrationspolitiken i landet Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Skrattretande med skeptikerna här som avfärdar allt som myt utan att ens ha försökt visa egen fakta på att summorna är fel! Jobbar precis som Aftonbladets redaktion.

Från mitt första inlägg i frågan.
"259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn."

Föräldrapenning: Lägstanivå för barn födda från och med 1 juli 2006 180kr
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e4f679ad-ba0...

Antal dagar per barn är 480.

180kr * 480dgr = 86 400kr/barn
3 * 86 400kr = 259 200kr retroaktivt i föräldrapenning för 3 barn, precis som det står i exemplet.

@Sentenced som sa
"Man kan ju även med det klassiska sunda bondförnuftet lista ut att det inte riktigt är förankrat i verkligheten. Varför skulle flyktingar/invandrare överhuvudtaget arbeta om de kan få dessa bidragsnivåer? "

Precis det som var min poäng, finns en orsak till att många som kommer till Sverige inte direkt anstränger sig för att få ett jobb.

Men för helvete, det alla reagerar på är att man får den där summan RETROAKTIVT och där finns banne mig än så länge INGET som bevisat det påståendet, så är det nån som driver Aftonhoranargumentation så är det du. Du kom med påståendet och du ska bevisa att det är fakta, inte tvärtom.

VAR finns det att läsa att man får bidrag retroaktivt?

Vidare är det ingen är som vill att invandrare (alla inräknade) ska få massa bidrag för att inte göra något. Jag vill heller inte det. Dock så är jag för att ta emot människor från andra länder och under en kort period försöka få dem in i arbetslivet.
Bara för att jag är för invandring betyder det inte att jag är för att de får massa bidrag.

Heck, jag gillar inte folk som lever på bidrag oavsett om de är svenskar, turkar eller jänkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Skrattretande med skeptikerna här som avfärdar allt som myt utan att ens ha försökt visa egen fakta på att summorna är fel! Jobbar precis som Aftonbladets redaktion.

Från mitt första inlägg i frågan.
"259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn."

Föräldrapenning: Lägstanivå för barn födda från och med 1 juli 2006 180kr
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e4f679ad-ba0...

Antal dagar per barn är 480.

180kr * 480dgr = 86 400kr/barn
3 * 86 400kr = 259 200kr retroaktivt i föräldrapenning för 3 barn, precis som det står i exemplet.

@Sentenced som sa
"Man kan ju även med det klassiska sunda bondförnuftet lista ut att det inte riktigt är förankrat i verkligheten. Varför skulle flyktingar/invandrare överhuvudtaget arbeta om de kan få dessa bidragsnivåer? "

Precis det som var min poäng, finns en orsak till att många som kommer till Sverige inte direkt anstränger sig för att få ett jobb.

Skratttretande att det är minst 3 st som försökt få dig att förstå att du drar fram "retroaktivt" ur din hatt. Det finns ingen sådan källa där detta anges. Det skulle inte bara vara "många" som inte skulle anstränga sig. Ingen skulle göra det om de fick pengar som är jämförbara med en heltidsanställning. Du inser väl själv hur absurt det låter om du tänker efter. Känner du inga flyktingar/invandrare själv och kan fråga dem om de får ut dessa summor av pengar? Vad lever du i för bubbla egentligen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ni anstränger er uppenbarligen för att undgå information, det har diskuterats länge att man ska ta bort retroaktiv föräldrapenning och finns många artiklar i ämnet. Varför ger ni er in i en diskussion om integration och effekten av höga bidrag när ni inte har den minsta kunskap i ämnet? Slutdiskuterat för mig i denna tråd då det är tvunget att hänvisa till grundläggande och känd information som diskuteras i nyhetsmedia allt som oftast.

http://rod.se/%C3%A4ndrad-f%C3%B6r%C3%A4ldraf%C3%B6rs%C3%A4kr...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/foraldrapenning-bromsar-...
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/06/12/dagens-integration...
http://www.folkpartiet.se/Jan-Bjorklund/Nyhetsbrev/?nid=19415...

Det diskuteras och ifrågasätts för att det är ett problem, det har tom våra politiker insett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Ni anstränger er uppenbarligen för att undgå information, det har diskuterats länge att man ska ta bort retroaktiv föräldrapenning och finns många artiklar i ämnet. Varför ger ni er in i en diskussion om integration och effekten av höga bidrag när ni inte har den minsta kunskap i ämnet? Slutdiskuterat för mig i denna tråd då det är tvunget att hänvisa till grundläggande och känd information som diskuteras i nyhetsmedia allt som oftast.

http://rod.se/%C3%A4ndrad-f%C3%B6r%C3%A4ldraf%C3%B6rs%C3%A4kr...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/foraldrapenning-bromsar-...
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/06/12/dagens-integration...
http://www.folkpartiet.se/Jan-Bjorklund/Nyhetsbrev/?nid=19415...

Det diskuteras och ifrågasätts för att det är ett problem, det har tom våra politiker insett.

Jaha ja, saken är den att det garanterat finns retroaktiv föräldrapenning. Tyvärr köper jag inte din version av det hela utan vill se hur det är utformat. Om du tänker diskutera just retroaktiv föräldrapenning och kommer med en mängd siffror. Ja då får du faktiskt styrka ditt påstående. Det är du uppenbarligen oförmögen att göra utan du gissar alternativt förlitar dig på att någon annan person har rätt.

Om du alltså inte själv läst hur reglerna är så varför tar du upp det till diskussion? Jag vill veta vad reglerna är och du börjar svamla om aftonbladet och annat trams i rena offer-rollen bara för att jag mfl vill veta vad du grundar ditt påstående på.

Du har helt enkelt inte källa för ditt påstående alltså. Då gör du helt rätt i att avsluta diskutera. Jag bryr mig inte ett skvatt om det diskuteras på nätet i olika bloggar och ledare. De talar om en sak och du talar om en sak. Ingenstans tar de upp samma siffror som du gjort. Gör om gör rätt. Visa oss källan där det står vad retroaktiv föräldrapenning innebär i konkreta siffror. Inte en blogg, inte en ledare utan en källa. Fråga någon universitetsstudent eller liknande om du har problem med att definiera vad en källa är.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Den av regeringen beställda undersökningen Förmån och fälla - nyanländas uttag av föräldrapenning (2012) problematiserar och analyserar vilken påverkan dagens regelverk har på integrationsinsatser.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Den av regeringen beställda undersökningen Förmån och fälla - nyanländas uttag av föräldrapenning (2012) problematiserar och analyserar vilken påverkan dagens regelverk har på integrationsinsatser.

Alltså har jag kommit in i nån slags onskefull dimension där ni vill driva mig till vansinne? Den ena skriker om siffror som han inte har någon källa till och så poppar du upp som gubben ur lådan där du HAR en källa men ingen argumentation?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Att räkna på hur mycket en viss grupp människor maximalt kan få ut under "optimala förhållanden" har inte så mycket värde, då det är väldigt få som får den summan och det intressanta är istället den totala kostnaden för en viss politik.
Vissa områden är dessutom nog konstigare att få vettiga källor ifrån än andra, orsaken kan vara flera och det är öppet för konspirationer. I detta fall med invandrare så har väl inte försäkringskassan m.m. något behov att upplysa folk om vad som exakt gäller.

Sedan allt prat om brist på källa som delvis används som avledningsargument.. Så ställer jag mig frågan till varför vi ska hjälpa folk som är i nöd från andra länder? Kan någon ge mig en vetenskaplig källa som antyder att att vi behöver göra detta, om inte någon källa överhuvudtaget gess till påståendet att vi behöver hjälpa, så kan vi komma fram till att vi inte alls behöver göra detta och alla pengar som detta kostar kunde vi använda till annat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Att räkna på hur mycket en viss grupp människor maximalt kan få ut under "optimala förhållanden" har inte så mycket värde, då det är väldigt få som får den summan och det intressanta är istället den totala kostnaden för en viss politik.
Vissa områden är dessutom nog konstigare att få vettiga källor ifrån än andra, orsaken kan vara flera och det är öppet för konspirationer. I detta fall med invandrare så har väl inte försäkringskassan m.m. något behov att upplysa folk om vad som exakt gäller.

Sedan allt prat om brist på källa som delvis används som avledningsargument.. Så ställer jag mig frågan till varför vi ska hjälpa folk som är i nöd från andra länder? Kan någon ge mig en vetenskaplig källa som antyder att att vi behöver göra detta, om inte så kan vi komma fram till att vi inte alls behöver göra detta och alla pengar som detta kostar kunde vi använda till annat.

Du vill ha en vetenskaplig förklaring för humanitär hjälp? Hur menar du "behöver" göra? Det är väl klart som fan vi inte behöver hjälpa nån överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Du vill ha en vetenskaplig förklaring för humanitär hjälp? Hur menar du "behöver" göra? Det är väl klart som fan vi inte behöver hjälpa nån överhuvudtaget.

Ja en vetenskaplig förklaring på varför humanitär hjälp av folk från andra kontinenter är bra för oss själva, det är inte mycket att begära innan vi öser pengar på sådant. Då syftar jag på att hjälpa, istället för att vara rationell egoistisk och utnyttja allt så mycket som vi kan. (ta deras läkare m.fl)

Nå det jag ville framhäva är att det handlar mycket om känslor och man med överdriven källkritik kan använda vilseledande argument för att gå förbi saker som är svåra att bevisa. Påståendet att invandrare får X antal kronor ska självklart ha en vettig källa, påståendet med retroaktiv föräldrapenning som politiker m.fl. har pratat om är knappast inte osant, man ska dock vara kritisk till reglerna. Sedan är dessa regler av mystisk anledning svåra att få tag på.. Nu kan dock orsakerna till detta vara flera.

*edit*
Det jag menar med vilseledande argument är att man t.ex. kan fokusera på detaljer som är irrelevanta för att komma undan sakfrågan, en tusenlapp upp eller ner ser jag som i princip likadant. Men uppger man exakta siffror så ska man självklart ha en källa som stryker detta.
Samma argumentteknik görs inom piratkopieringen, ingen kan bevisa på att någon förlorar på detta, därmed kan inte någon hellre påstå att den gör detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja en vetenskaplig förklaring på varför humanitär hjälp av folk från andra kontinenter är bra för oss själva, det är inte mycket att begära innan vi öser pengar på sådant. Då syftar jag på att hjälpa, istället för att vara rationell egoistisk och utnyttja allt så mycket som vi kan. (ta deras läkare m.fl)

Nå det jag ville framhäva är att det handlar mycket om känslor och man med överdriven källkritik kan använda vilseledande argument för att gå förbi saker som är svåra att bevisa. Påståendet att invandrare får X antal kronor ska självklart ha en vettig källa, påståendet med retroaktiv föräldrapenning som politiker m.fl. har pratat om är knappast inte osant, man ska dock vara kritisk till reglerna. Sedan är dessa regler av mystisk anledning svåra att få tag på.. Nu kan dock orsakerna till detta vara flera.

*edit*
Det jag menar med vilseledande argument är att man t.ex. kan fokusera på detaljer som är irrelevanta för att kunna undan sakfrågan, en tusenlapp upp eller ner ser jag som i princip likadant. Men uppger man exakta siffror så ska man självklart ha en källa som stryker detta.
Samma argumentteknik görs inom piratkopieringen, ingen kan bevisa på att någon förlorar på detta, därmed kan inte någon hellre påstå att den gör detta.

Varför ska humanitär hjälp vara bra för oss?

Retroaktiv föräldrapenning handlar inte i den här tråden om en tusenlapp hit eller dit utan att man i princip kan få enorma summor genom detta förfarande. Därför är det inte underligt att jag mfl vill veta källan till detta.

Att politiker mfl snackar om det gör inte påståendet att det är flera hundra tusen som det handlar om sant. Det framgår inte vilka summor som politikerna menar heller för den delen. Därav blir det problematiskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Varför ska humanitär hjälp vara bra för oss?

Nu beror det på vilken verklighetstolkning man har, men i princip alla handlar om att göra det man tror är bäst för en själv. Även om detta kan innebära att hjälpa andra för att man sedan tror detta hjälper en.
Så frågan vad tjänar jag själv på detta är något man alltid ska fråga innan man öppnar plånboken.

Skrivet av Sentenced:

Retroaktiv föräldrapenning handlar inte i den här tråden om en tusenlapp hit eller dit utan att man i princip kan få enorma summor genom detta förfarande. Därför är det inte underligt att jag mfl vill veta källan till detta.

Att politiker mfl snackar om det gör inte påståendet att det är flera hundra tusen som det handlar om sant. Det framgår inte vilka summor som politikerna menar heller för den delen. Därav blir det problematiskt.

Att det är flera hundra tusen låter som du tidigare har sagt orimligt.
Det är dock konstigt på att våra myndigheter inte är öppnare om alla siffror, men det handlar nog inte direkt att de vill mörklägga, utan att de inte ser något behov av att informera folket. Och om de gjorde det så skulle det i sin tur kanske användas på ett syfte som de inte gillar.

Jag tycker i princip alla myndigheter ska visa sina kostnader, då även sjukhus, så man får en inblick i vad vissa sjukdomar kostar m.m. Nu är jag ej insatt i sjukvården, men jag tog det som ett exempel för att visa att jag i princip menar allt. Sedan är det såklart svårt att göra vissa indelningar som fängelse där vissa vill ha andelen invandrare, ja vad är en invandrare till att börja med?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

@bud_bundy

Humnitär hjälp görs inte i vinstdrivande syfte.

Du lär inte hitta någon vetenskaplig artikel som bevisar att det är till din gagn att använda strumpor när det är kallt ute, men likförbannat använder du strumpor. Vill du inte ta en sådan artikel innan du köper strumpor? Så du är helt såker på att du kommer tjäna på det?

I detta fall var det på inget sätt avledningsargument, han kommer med ett påstående, säger att det är fakta och har inga källor på det. Att du försvarar honom genom ovanstående argument är bara konstigt.
Vi räver ingen vetenskaplig studie, utan en källa på att regelverket verkligen är som han/hon beskriver det. Två vitt skilda saker där du själv lär veta att vetenskapliga studier kan vara av olika värden och inte heller behöver betyda något ommde saknar signifikans.

Edit:
Sjukhus kostnader torde falla under offentlighetsprincipen och således lätt för dig att ta del av. Vem ska de rapportera till annars menar du? Olika sjukhus har olika priser för samma undersökningar och behandlingar vilket blir svårt att sammanställa nationellt. Då måste de redovisa siffrorna lokalt men hur många är intresserade av dessa? De som är det har inte svårt att få tag på informationen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Alltså har jag kommit in i nån slags onskefull dimension där ni vill driva mig till vansinne? Den ena skriker om siffror som han inte har någon källa till och så poppar du upp som gubben ur lådan där du HAR en källa men ingen argumentation?

Jag hade inget nytt att tillföra utan ville bara dela med mig av en undersökning som skulle kunna vara intressant. Problem?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10