Uppgradera med 2 Grafikkort?

Permalänk
Medlem

Uppgradera med 2 Grafikkort?

Tjena tjena allesammans. Som titeln lyder vill jag alltså uppgradera till 2 grafikkort. Jag är inte så "hej" på datorer riktigt. Så behöver lite hjälp.

Jag köpte min dator på NetOnNet för 11000 kr, Jag har ingen aning vad jag har för nätagg eller moderkort. Detta spelar tydligen stor roll och jag har ett AMD Radeon HD 6850 1GB just nu, Tänkte sätta i ett 2GB också. Men är lite orolig över kylning m.m.
Vad behöver jag göra för att få allt att funka? Lite tips hade vart gött

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Inte särskilt smart att sätta in ett 2GBs 6850 ifall du har ett 1GB, det adderas nämligen inte och du kommer heller inte kunna använda 2GB, det kommer att gå ner till 1GB totalt.

Du kan skriva in DxDiag i sökfältet som finns när du trycker start. För att få reda på nätagget kan du öppna datorn och kolla specifikationerna där.

Vad är det för märke på datorn?

Permalänk
Medlem

Dessutom så skalar inte crossfire (2 st amd grafikkort ihopkopplade) så himla bra med gamla mellanklasskort.. Om du har en färdigplockar "märkesdator" så kanske de har snålat in på moderkort och nätaggregat så att crossfiremöjligheter inte ens finns. Jag råder dig att spara lite och köpa ett nytt mellanklasskort, de har grym prestanda för cirka 2000 nu, och ett 6850 kostar väl typ 12-1300 fortfarande? Annars kolla marknaden här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Det är en HP Pavillion Elite...Finns ej att köpa längre (Tror jag) Och vad tycker du jag ska göra med grafikkorten? Ska jag ta 1 2GB, eller 2 1GB? Eller har du andra förslag? Helst inte för dyrt.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte lönt att byta 1GB till 2GB... Om du ska ha två kort ska det vara 2st 1GB 6850. Tvivlar starkt på att du kommer kunna ha det i din dator dock.

Orsaken är HP. Som blekfet skrev, nätagget i datorn är förmodligen riktigt kasst, knappast något du ska driva 2 grafikkort med. Att moderkortet har CF är nog ganska tveksamt.

Skulle väntat med datordelar, sparat pengar (önska i julklapp, födelsedag etc.) för att sedan köpa en helt ny dator.

Permalänk
Medlem

Jo det är just detta jag gör just nu, Jag samlar ihop lite till en önskelista...Tänkte därför att grafikkort är ju inte helt fel att få. Dator införskaffades förra sommaren, Och har definitivt inte råd eller ork att samla ihop till en ny dator. Mer tips?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se på bilder på 6850 så använder man en 6pins pci-e strömförsörjningskabel till det, undrar bara vad du har för nätaggregat så att vi kan vara säkra på vilka kort din dator kan driva. De flesta mellanklasskorten idag kräver nog 2 st. sådana strömkablar ifrån nätaggregatet, vilket iofs går att lösa med en enkel molexadapter. Det jag vill råda dig till är att köpa ETT bättre kort, för 2000 kr så kan du få bättre prestanda än 2 st 6850.

Permalänk
Medlem

1 kort låter trevligt. Tips på något? Och om jag nu väljer ett för runt 2000 kr...Är det något mer som ska göras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatMiggz:

1 kort låter trevligt. Tips på något? Och om jag nu väljer ett för runt 2000 kr...Är det något mer som ska göras?

ska bara klargöra en sak för dig som de flesta inte förstår som inte är datorkunniga, antalet GB (1gb/2gb/3gb/4gb) på ett grafikkort påverkar inte prestandan på något sätt!

kan tipsa dig om 7870 för runt 2000kr, ska nog inte vara några problem även om du bara har 460w nätagg eftersom resten av ditt system är strömsnålt och det kommer ge dig en rejäl boost i prestanda, 7870 har 2x 6 pins så du kommer behöver koppla 2x molex till 6 pins på ditt nätagg misstänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatMiggz:

1 kort låter trevligt. Tips på något? Och om jag nu väljer ett för runt 2000 kr...Är det något mer som ska göras?

Ett GTX 660 eller ett 7870 kommer nog bli utmärkt.
AMD eller nvidia beror på vad du ska spela för spel etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

kan tipsa dig om 7870 för runt 2000kr, ska nog inte vara några problem även om du bara har 460w nätagg eftersom resten av ditt system är strömsnålt och det kommer ge dig en rejäl boost i prestanda, 7870 har 2x 6 pins så du kommer behöver koppla 2x molex till 6 pins på ditt nätagg misstänker jag

1 6-pins står det på gigabyte 7870 på inet. Men antar att det är fel då eftersom det faktiskt står 2 6-pins på alla andra.
Kanske bättre för TS att stoppa in ett 660 då eftersom det bara krävs 1 6-pin på det, garanterat att strömmen inte blir något problem med andra ord.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ett GTX 660 behöver bar en 6-pin, så ett sånt fungerar garanterat i din dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

1 6-pins står det på gigabyte 7870 på inet. Men antar att det är fel då eftersom det faktiskt står 2 6-pins på alla andra.
Kanske bättre för TS att stoppa in ett 660 då eftersom det bara krävs 1 6-pin på det, garanterat att strömmen inte blir något problem med andra ord.

oh det visste jag inte såklart ska han ha ett GTX 660 istället då!

http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2...

fraktfritt sweclockers

https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

exakt under 2000 köp och njut av bättre spelupplevelse!

GLÖM INTE ATT AVINSTALLERA DRIVRUTINERNA FÖR DITT AMD KORT INNAN DU PLOCKAR UR DET !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

ska bara klargöra en sak för dig som de flesta inte förstår som inte är datorkunniga, antalet GB (1gb/2gb/3gb/4gb) på ett grafikkort påverkar inte prestandan på något sätt!

Vad i ...
Detta är som att säga att antalet GB RAM du har inte ökar 'prestandan'.. nee, inte så länge det räcker till! Men när det är fullt, ja då går prestandan åt helvete.
Nu är det ju så att man oftast inte behöver mer än 1GB VRAM: OM du kör i max 1920x1080 på 1 skärm. Det finns dock vissa spel där man inte kommer kunna tex. maxa texturupplösningen pga. att man har för lite VRAM.

För att göra det förståeligt för TS: Att ha 'bara' 1GB kommer inte hindra dig från att maxa dom flesta spelen.

edit: Detta kort är det bästa kortet man kan få för 2000kr.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite förvirrad. Någon som kan länka allt jag behöver, Jag spelar spel som : WoW,Diablo 3,BF3, Cod etc etc....Grafikkortet fattar jag...Men är det bara grafikkortet jag behöver? Just nu kör jag BF3 på Medium med runt 30-40 fps. Kommer detta ökas med detta kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatMiggz:

Nu blev jag lite förvirrad. Någon som kan länka allt jag behöver, Jag spelar spel som : WoW,Diablo 3,BF3, Cod etc etc....Grafikkortet fattar jag...Men är det bara grafikkortet jag behöver? Just nu kör jag BF3 på Medium med runt 30-40 fps. Kommer detta ökas med detta kort?

Om du har Intel Core i7 2600, som det är på datorn du länkade på webhallen, så är det en bra processor.
Anledningen till att du får låg FPS i BF3 är förmodligen grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatMiggz:

"PCI Express x16 kortplatser (totalt/lediga) 1" så nej, du kan inte ha 2 grafikort i den datorn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Om du har Intel Core i7 2600, som det är på datorn du länkade på webhallen, så är det en bra processor.
Anledningen till att du får låg FPS i BF3 är förmodligen grafikkortet.

Alltså köper jag GTX 660'n och de borde boostas och jag kan lira på höger fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatMiggz:

Alltså köper jag GTX 660'n och de borde boostas och jag kan lira på höger fps?

Ja, om det nu är grafikkortet som drar ner prestandan, vilket jag skulle säga med 99% säkerhet att det är.

Dina alternativ är Nvidia GTX 660 eller Radeon HD7870.
Enligt PassMark's benchmark-sida är
HD7870 23% bättre än ditt nuvarande
GTX 660 11% bättre än ditt nuvarande

Du har alltså redan ett relativt bra grafikkort, och jag är lite fundersam över varför du får så låg FPS som du säger.
Men jag skulle fortfarande säga att det är grafikkortet som borde uppgraderas i din dator.

edit: Benchmarken jag länkade är inte på något sätt 100% korrekt, men det är en fingervisning. Jag skulle tagit ett HD7870.
edit2: Mer specifikt detta kort: http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Ja, om det nu är grafikkortet som drar ner prestandan, vilket jag skulle säga med 99% säkerhet att det är.

Dina alternativ är Nvidia GTX 660 eller Radeon HD7870.
Enligt PassMark's benchmark-sida är
HD7870 23% bättre än ditt nuvarande
GTX 660 11% bättre än ditt nuvarande

Du har alltså redan ett relativt bra grafikkort, och jag är lite fundersam över varför du får så låg FPS som du säger.
Men jag skulle fortfarande säga att det är grafikkortet som borde uppgraderas i din dator.

Då tackar och bugar jag! Blir till att införskaffa något av dessa till julen! Tack för hjälpen!
Liten fråga till bara : Hur stor är skillnaden i spelen om man går från 8GB RAM till 16GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatMiggz:

Då tackar och bugar jag! Blir till att införskaffa något av dessa till julen! Tack för hjälpen!
Liten fråga till bara : Hur stor är skillnaden i spelen om man går från 8GB RAM till 16GB?

Ingen, med dagens spel. Som sagt, så länge RAM'et räcker till är det inga problem.
För att använda 8GB RAM idag behöver man anstränga sig lite. Det kan bli ett problem om du har 20 flikar öppna i firefox, installerar photoshop, kollar på film, och spelar wow samtidigt.

edit: Om du ska köpa kortet till jul så kan läget på marknaden ha ändrats väldigt mycket. Jag skulle rekommendera att du gör en till tråd när det är dags, eller att du helt enkelt kollar på prisjakt.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Ingen, med dagens spel. Som sagt, så länge RAM'et räcker till är det inga problem.
För att använda 8GB RAM idag behöver man anstränga sig lite. Det kan bli ett problem om du har 20 flikar öppna i firefox, installerar photoshop, kollar på film, och spelar wow samtidigt.

Bra att veta då jag sitter på 8GB nu...Tänkte fall man skulle uppgradera. Men då blire inget med det Då tackar jag för allt!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan ett GTX 660 och ett 6850 är mycket mycket större än 11%. I BF3 får man t.ex. nästan dubbla prestandan med ett 660 jmf med ett 6850. Som sagts köp ett 660 det fungerar garanterat i din nuvarande dator.

http://www.anandtech.com/bench/Product/539?vs=660

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

660 klarar väl av att lira ultra i 1920x1080? För lat för att leta upp det men du kommer märka en enorm skillnad!

EDIT: I testet som SWEC gjorde så hade de 60 som medelvärde och 51 som lägstavärde med ultra-inställnignarna i 1920x1080 i bf3.. Men de lirar väl en singleplayer-del i sitt test? Så kanske high med en del AA och AF i 64player då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skillnaden mellan ett GTX 660 och ett 6850 är mycket mycket större än 11%. I BF3 får man t.ex. nästan dubbla prestandan med ett 660 jmf med ett 6850. Som sagts köp ett 660 det fungerar garanterat i din nuvarande dator.

http://www.anandtech.com/bench/Product/539?vs=660

Nu är du ute och cyklar.
Enligt sweclockers 660-recension får tom. HD5870 64fps, och GTX660 80fps.
Du tänker förmodligen på 660 Ti, men även där är skillnaden långt ifrån dubbel.

GTX660 får dock mer fps än 7870 i testet. Om jag kommer ihåg rätt så är BF3 ett av de spel som GeForce-korten är starka på, och anledningen till att HD7870 får hög poäng på PassMark kan vara för att folk ofta klockar det kortet.
Om man primärt spelar BF3 och inte vill klocka kortet kan 660 möjligtvis vara ett bättre köp.

Om TS kan tänka sig gå upp några hundralappar så är 660 Ti ett självklart köp, och mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS