Parallella, minidator med 64 kärnor

Permalänk
Medlem

Parallella, minidator med 64 kärnor

Hejsan! Så igår surfade jag runt lite på nätet och hittade detta intressanta projekt: Parallella: A Supercomputer For Everyone
Har inte riktigt förstått vad detta verkligen betyder ännu, men som jag har förstått det...
Så är detta en Dual-core ARM A9 CPU med ett Epiphany Multicore Accelerator (16 or 64 cores) i samma storlek som en Raspberry Pi
med ett pris på under $100 (i USA), som heller inte drar någon märkvärdig ström.

Citat:

The E64G401 is 64-core microprocessor
Features

64 High Performance RISC CPU Cores
800 MHz Operating Frequency
100 GFLOPS Sustained Performance
1638GB/s Local Memory Bandwidth
102GB/s Network-On-Chip Bisection Bandwidth
8 GB/s Off-Chip Bandwidth
2 MB On-Chip Distributed Shared Memory
2 Watt Maximum Chip Power Consumption
IEEE Floating Point Instruction Set
Fully-featured ANSI-C/C++ programmable
GNU/Eclipse based tool chain
Source synchronous LVDS off chip links for host or direct chip-to-chip interfacing.
Chip to chip links for integrating up to 64 chips on a single board
324-ball 15x15mm flip-chip BGA

Altså, 800MHz på 64 kärnor.
Detta låter ju som att det är för bra för att vara sant, vad är haken (finns den)?
Och även om detta visar sig vara ett klent chip i förhållande till Folding, så är jag otroligt nyfiken på PPW (Performance Per Watt).

Har vi någon vänlig själ där ute som kan förklara detta lite djupare?

//Pirri

edit: rättstavning
edit2: rättstavade i deras Features

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en felstavning, 800MHz låter rimligt och lite googlande visar mig att det stämmer.

Exakt vilka instruktioner den kan hantera och vilken typ av beräkningar den är bra på har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Såg den för ett par dagar sen, intressant är den. F@H skulle dock behöva en ARM-kompatibel klient för att kunna köras på denna. Men om det skulle komma borde PPD/W vara mycket bra.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Ser intressant ut
Även om det skulle bli några få tusen i ppd så skulle det ändå va smidig o ha en stå 24/7 då man lätt får den undangömd och drar lite ström

Permalänk
Entusiast

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=phoronix_e...

Där finns ett test av ett litet kluster med ARM-processorer mot Atom, Fusion och Ivy Bridge. Resultatet är att Ivy Bridge vinner både på rå prestanda och prestanda per watt så än så länge ger nog ARM lite för dålig prestanda per watt för att det ska vara intressant.

Det har börjat dyka upp små modulära ARM-socs för just servrar som man bygger ihop till kluster. Eftersom de är så nya så är det lite oklart hur de klarar sig i praktiken än och de få tester jag kan hitta är lite motsägelsefulla och det verkar bero väldigt mycket på vilken last de får och hur de väljer att räkna just för tillfället. Till exempel var en ARM-server 15x mer energieffektiv än en Sandy Bridge Xeon, men vad man valde att inte nämna var att de räknade på TDP och att Xeon bara belastades till ca 15 % under testet och ändå gav lite mer prestanda än en fyrkärnig ARM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24