Problem med dator.. Vägrar boota..

Permalänk
Medlem

Problem med dator.. Vägrar boota..

Hejsan

Nu har jag råkat ut för något väldigt skumt problem som jag inte lyckas lösa på egen hand och skulle vilja be er om hjälp..

Jag har underdagen haft min stationära PC igång och kört lite Spotify, när den helt plötsligt bara dör.. Jag var inte vid datorn när detta hände så jag vet inte om det dök upp något felmeddelande eller liknande.. Hur som haver startade jag upp datorn på nytt och har du "Starta reparations program och Starta windows normalt" att välja på.. Tänkte att det kanske var bäst att låta reparationen gå så jag tryckte igång den och lämnade datorn. När jag kommer tillbaks 5 min senare så har den fastnat på Loading windows files och går inte förbi det.. Startar om datorn på nytt och provar att Starta windows normalt, då dyker "startar windows" fram och sedan bootar datorn om sig..

Här börjar jag tappa tålamodet.. Jag provar att starta Windows i felsäkert läge men samma sak där, startar windows och sedan rebootar den.. Då tar jag fram en Windows 7 skiva och trycker in i cd-romen och tänker att en ominstallation kanske vore på sin plats.. Bootar från CD:n och Loading Windows files körs igenom, sedan "Starting Windows" och där fastnar den.. Provar att byta från SSD disken till en vanlig disk och för att se om installationen vill fungera men samma problem.. Provar med en annan Windows skiva men samma problem.. Restore default i bios men samma problem..

Jag har provat i stort sätt allting jag kan komma på men inget fungerar.. Ni ser datorn specs i min signatur och vore tacksam om någon kunde hjälpa mig..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Trasigt ramminne.

CALLED It!

låt mig veta

Veta*
Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Trasigt ramminne.

CALLED It!

låt mig feta

Kör ominstallation nu och den går längre än tidigare... Har inte öppnat datorn på ett tag och kylningen i den är ganska rejäl.. Aldrig överklockat den... Vad är det som eventuellt kan ha förstört minnena? Drog ut 2 utav 4 stickor, den ena utav dom två är den närmast prollen, har en ganska stort processor kylare men det är fortfarande fritt mellan minnesmodulen och kylareflensen..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Minnen är precis som hårdiskar...
Det handlar bara om otur.
Knappt en tusendel av alla minnen som ger med sig går att anklaga användaren för.

Skulle inte förvåna mig om de har kapat ned på kvalitetskontrollen en del nu när priserna gått i backen också..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Minnen är precis som hårdiskar...
Det handlar bara om otur.
Knappt en tusendel av alla minnen som ger med sig går att anklaga användaren för.

Skulle inte förvåna mig om de har kapat ned på kvalitetskontrollen en del nu när priserna gått i backen också..

Träligt.. Minnena är typ 2 månader gamla men jag antar att det inte är något som går på garanti eller liknande?? Skiten fungerar nu iaf så är väldigt tacksam för din hjälp.. Dock lite besviken på mig själv.. hade inte en tanke på att det skulle vara det som orsakade problemet.. I bios läste den in 16 Gb ram vilket är vad jag har, och jag kopplar minnesproblem till blåskärmar och random reboots, inte omöjlig uppstart samt ominstallation... :S

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du skall bara vara så glad att det var så simpelt som ram modulerna.

Och självklart får du de trasiga minnena ersatta på garantin; hör av dig till dem du köpte de av så löser det sig

se på det såhär istället:
Det är ca 1 på 100'000 ramminen som går sönder inom kort efter inköp.
Nu kan jag näst in till lova dig att du aldrig kommer drabbas av det igen, i hela ditt liv!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Du skall bara vara så glad att det var så simpelt som ram modulerna.

Och självklart får du de trasiga minnena ersatta på garantin; hör av dig till dem du köpte de av så löser det sig

se på det såhär istället:
Det är ca 1 på 100'000 ramminen som går sönder inom kort efter inköp.
Nu kan jag näst in till lova dig att du aldrig kommer drabbas av det igen, i hela ditt liv!

Nog för att jag är glad att det var enkelt löst.. Minnena är från Inet, har själv aldrig behövt reklamera/felanmäla något mot dom men vad jag har hört så brukar dom vara väldigt lätta att ha och göra med när det kommer till sånt och allt annat också för den delen..

Återigen väldigt tacksam för din hjälp..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Nog för att jag är glad att det var enkelt löst.. Minnena är från Inet, har själv aldrig behövt reklamera/felanmäla något mot dom men vad jag har hört så brukar dom vara väldigt lätta att ha och göra med när det kommer till sånt och allt annat också för den delen..

Återigen väldigt tacksam för din hjälp..

A, inet är enligt min erfarenhet mycket smidiga när det gäller reklamationer; räkna med att det tar strax under 2 veckor dock.

Sen så får du gärna använda "gilla"knappen på de inlägg du finner givande om du ytterligare vill via tacksamhet

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

A, inet är enligt min erfarenhet mycket smidiga när det gäller reklamationer; räkna med att det tar strax under 2 veckor dock.

Sen så får du gärna använda "gilla"knappen på de inlägg du finner givande om du ytterligare vill via tacksamhet

Självklart ska allt gillas! Funktion jag inte lärt mig använda på Swec.. Används dock flitigt på Swedroid och XDA... Har bara inte blivit av här..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |