Ingen bild när datorn startas upp (testat olika grafikkort)

Permalänk
Medlem

Ingen bild när datorn startas upp (testat olika grafikkort)

Precis som Titeln säger så får min vän ingen bild på sin dator när han startar upp den. Den ger inga som helst varningspip ifrån sig och allting verkar starta perfekt, förutom det faktum att han inte får någon som helst bild.
Vi har testat med 2 olika grafikkort, så det är inte det som är problemet.
Min gissning är att det enda som vore logiskt är fel på Moderkortet?

Några andra förslag på saker som kan vara fel?

Tack:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Testa resetta CMOS och se om det skulle göra susen~

Permalänk
Medlem

Antar att ni kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortets utgångar?

Permalänk
Avstängd

Har ni kopplat in ATX12V kabeln vid cpu sockeln?

Har du testat köra med endast 1 minne?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Provat andra skärmkablar och annan skärm?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Testa resetta CMOS och se om det skulle göra susen~

CMOS har jag testat att resetta (tagit ut batteriet, väntat ett tag och satt in det igen)

Skrivet av fazzel:

Antar att ni kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortets utgångar?

Det finns inga utgångar på moderkortet (det är ett MSI P55). Och ja vi kopplar in det i portarna på grafikkortet (testat båda)

Skrivet av Blazin87:

Har ni kopplat in ATX12V kabeln vid cpu sockeln?
Har du testat köra med endast 1 minne?

Den vanliga 24pins ATX?:S datorn har fungerat innan alltså, så allt är korrekt kopplat, något har bara gått sönder:)
Nej jag har inte testat att köra med bara ett minne, eftersom av egna erfarenheter så brukar alltid moderkortet pipa eller reagera annorlunda när RAM minnet är trasigt, inte bara boota och låtsas som ingenting för att sen inte ge någon bild:/

Skrivet av FatherOfThree:

Provat andra skärmkablar och annan skärm?

Fo3

Ja, testat 2 olika skärmar, 2 olika kablar (en av skärmarna var igång precis innan på en annan rigg, så den fungerar med 100% säkerhet)
Och vi har också testat olika DVI-VGA adaptrar:)

Tack för alla svar hittills!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweezy:

Den vanliga 24pins ATX?:S datorn har fungerat innan alltså, så allt är korrekt kopplat, något har bara gått sönder:)
Nej jag har inte testat att köra med bara ett minne, eftersom av egna erfarenheter så brukar alltid moderkortet pipa eller reagera annorlunda när RAM minnet är trasigt, inte bara boota och låtsas som ingenting för att sen inte ge någon bild:/

nej, jag menar 6pins/8pins kontakten som ska sitta vid cpu sockeln..... atx12v heter det

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

nej, jag menar 6pins/8pins kontakten som ska sitta vid cpu sockeln..... atx12v heter det

ja det är den, som sagt : datorn har fungerat felfritt i drygt ett år o ni dog den bara plötsligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Testat sätta i en annan PCI-E-slot på moderkortet?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweezy:

ja det är den, som sagt : datorn har fungerat felfritt i drygt ett år o ni dog den bara plötsligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså, det skrev du inte i original posten....hur dog den? stod den på och du satt och spela nåt och bara tvär dog? berätta lite mer ingående vad som hänt så skulle det hjälpa till att lösa problemet som uppstått

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

CMOS har jag testat att resetta (tagit ut batteriet, väntat ett tag och satt in det igen)

Strömkabeln ska vara utdragen så att man slipper vänta i en hel evighet. Ibland måste ännu mer bort som tex grafikkortet när man får problem med att få bild.

Skrivet av sweezy:

ja det är den, som sagt : datorn har fungerat felfritt i drygt ett år o ni dog den bara plötsligt..

Det där är jätteviktigt att man skriver direkt i första inlägget. Ju mer detaljer vi får hur den gick sönder och vad han gjorde innan den. Ju lättare är det att ge rätt råd.

Vad är nätaggets märke modell och ålder?
Vem har byggt datorn? Han? butik? Märkesdator?
Har hans hus problem med åsknedslag eller strömmen?
Är hans dator full med damm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Strömkabeln ska vara utdragen så att man slipper vänta i en hel evighet. Ibland måste ännu mer bort som tex grafikkortet när man får problem med att få bild.

Det där är jätteviktigt att man skriver direkt i första inlägget. Ju mer detaljer vi får hur den gick sönder och vad han gjorde innan den. Ju lättare är det att ge rätt råd.

Vad är nätaggets märke modell och ålder?
Vem har byggt datorn? Han? butik? Märkesdator?
Har hans hus problem med åsknedslag eller strömmen?
Är hans dator full med damm?

Ber om ursäkt för dålig information i första inlägget!
Nätagget är drygt 1 år gammalt och är ett Corsair 650w
Jag personligen har byggt datorn och jag har byggt ganska många datorer innan dess och jag vet att allt är rätt inkopplat osv.
Hans hus har migvetligen inte haft problem med strömmen eller åsknedslag.. men det är han nog itne säker på själv
Hans dator var ganska dammig (inte speciellt farligt) och den är dammrensad nu.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |