Permalänk
Medlem

Böjda pinnar...

Skaffade ett nytt moderkort idag och när jag skulle ta bort gammal kylpasta från min CPU så råkade jag tappa den ungefär en decimeter, böjde kanske 7-10 pinnar..

Fick lite panik men så kom jag på att det brukar gå att böja tillbaka dem, efter ungefär 20 minuter så var dem "någorlunda rak". Det går att sätta i CPU:n i moderkortet MEN bara om jag sätter i ovandelen först. Lutar liksom CPU:n lite grann för att få i de översta pinnarna och sen är bara att sätta i den som vanligt.

Bootade datorn med mina gamla komponenter (just in case) och det funkade helt perfekt. CPU:n låg på 47C i BIOS och jag tänkte direkt att någon pinne har hamnat i något cp-kläm och istället för att kortsluta allt så ligger den bara där och värmer upp allt tills det börjar brinna. Men jag fortsatte in i Windows och den ligger nu på 30-33C. Växlar mellan 30, 31 och 32 grader ovanligt snabbt (det är möjligt att jag är lite paranoid).

Hursomhelst, tror ni att det är okej att köra med denna CPU i ytterligare 6-12 månader? Har inte alltför mycket pengar att spendera just nu annars hade jag nog köpt en ny direkt.

Edit //
Har nu toppat på 38C...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EcazS:

Skaffade ett nytt moderkort idag och när jag skulle ta bort gammal kylpasta från min CPU så råkade jag tappa den ungefär en decimeter, böjde kanske 7-10 pinnar..

Fick lite panik men så kom jag på att det brukar gå att böja tillbaka dem, efter ungefär 20 minuter så var dem "någorlunda rak". Det går att sätta i CPU:n i moderkortet MEN bara om jag sätter i ovandelen först. Lutar liksom CPU:n lite grann för att få i de översta pinnarna och sen är bara att sätta i den som vanligt.

Bootade datorn med mina gamla komponenter (just in case) och det funkade helt perfekt. CPU:n låg på 47C i BIOS och jag tänkte direkt att någon pinne har hamnat i något cp-kläm och istället för att kortsluta allt så ligger den bara där och värmer upp allt tills det börjar brinna. Men jag fortsatte in i Windows och den ligger nu på 30-33C. Växlar mellan 30, 31 och 32 ovanligt snabbt (det är möjligt att jag är lite paranoid).

Hursomhelst, tror ni att det är okej att köra med denna CPU i ytterligare 6-12 månader? Har inte alltför mycket pengar att spendera just nu annars hade jag nog köpt en ny direkt.

AMD eller Intel?

30-40C är helt normalt på Idle.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är AMD, vi är ju trots allt i AMD forumet ;).
Det är en Phenom II X4 965.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Skaffade ett nytt moderkort idag och när jag skulle ta bort gammal kylpasta från min CPU så råkade jag tappa den ungefär en decimeter, böjde kanske 7-10 pinnar..

Fick lite panik men så kom jag på att det brukar gå att böja tillbaka dem, efter ungefär 20 minuter så var dem "någorlunda rak". Det går att sätta i CPU:n i moderkortet MEN bara om jag sätter i ovandelen först. Lutar liksom CPU:n lite grann för att få i de översta pinnarna och sen är bara att sätta i den som vanligt.

Bootade datorn med mina gamla komponenter (just in case) och det funkade helt perfekt. CPU:n låg på 47C i BIOS och jag tänkte direkt att någon pinne har hamnat i något cp-kläm och istället för att kortsluta allt så ligger den bara där och värmer upp allt tills det börjar brinna. Men jag fortsatte in i Windows och den ligger nu på 30-33C. Växlar mellan 30, 31 och 32 grader ovanligt snabbt (det är möjligt att jag är lite paranoid).

Hursomhelst, tror ni att det är okej att köra med denna CPU i ytterligare 6-12 månader? Har inte alltför mycket pengar att spendera just nu annars hade jag nog köpt en ny direkt.

Edit //
Har nu toppat på 38C...

Om som du säger att den bootar och fungerar så är det nog inget att oroa sig för. Dock skulle jag nog inte plocka ur och sätta i den för många gånger med tanke på hur du får göra detta. Då de kanske kan gå av.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Kör på tills det går sönder, om det går sönder dvs. Tror inte det om du inte håller på och pillar för mycket in och ut ur sockeln:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem

det kommer nog funka ett tag till ja

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Om som du säger att den bootar och fungerar så är det nog inget att oroa sig för. Dock skulle jag nog inte plocka ur och sätta i den för många gånger med tanke på hur du får göra detta. Då de kanske kan gå av.

Helt klart, jag brukar sällan röra CPU:n överhuvudtaget.

Förstår ni varför det står att den ligger på 47-50C i BIOS? Jag har en H50 och själva pumpen sätts ju i CPU Fan kontakten och sen har man en annan fläkt som går in i en Sysfan kontakt eller hur man nu vill ha det. Tänkte om det kan ha något med H50:n att göra eller om den bara inte riktigt "kommer igång" förrän man har bootat.

Permalänk
Medlem

Och om den nu skulle gå sönder så har väl de flesta moderkort en sorts "fail-safe" så att allting inte ryker?

Permalänk
Medlem

BIOS klockar inte ner din processor vad jag vet. Du får däremot mindre temperatur i Windows då den klockar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Helt klart, jag brukar sällan röra CPU:n överhuvudtaget.

Förstår ni varför det står att den ligger på 47-50C i BIOS? Jag har en H50 och själva pumpen sätts ju i CPU Fan kontakten och sen har man en annan fläkt som går in i en Sysfan kontakt eller hur man nu vill ha det. Tänkte om det kan ha något med H50:n att göra eller om den bara inte riktigt "kommer igång" förrän man har bootat.

Inga strömsparfunktioner alls i BIOS.
Dessutom så mäts inte temperaturen där på kärnorna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Aah, okej. Det låter logiskt, antar jag :S

Permalänk
Hjälpsam

Måst erkänna att jag gjort samma sak, fick klantigt nog för mig att CPUn satt fast i kudden, pinnarna vilar mot och tappade den i bordet, blev också några böjda pinnar jag böjde tillbaka med kreditkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Helt klart, jag brukar sällan röra CPU:n överhuvudtaget.

Förstår ni varför det står att den ligger på 47-50C i BIOS? Jag har en H50 och själva pumpen sätts ju i CPU Fan kontakten och sen har man en annan fläkt som går in i en Sysfan kontakt eller hur man nu vill ha det. Tänkte om det kan ha något med H50:n att göra eller om den bara inte riktigt "kommer igång" förrän man har bootat.

Nej där är du helt ute och reser tyvärr. På H50 ska pumpen sitta i en annan fan kontakt. Fläkten ska kopplas till CPU fan. Pumpen ska kopplas i en annan eftersom den ska gå på max rpm hela tiden.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få det interna nätverket att fungera, men det kan ju inte bero på det här... Eller? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EcazS:

Jag kan inte få det interna nätverket att fungera, men det kan ju inte bero på det här... Eller? :S

System fel 60 är min gissning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter tredje installationen av drivrutinerna så funkade det o_O

Skrivet av Eltarion:

Nej där är du helt ute och reser tyvärr. På H50 ska pumpen sitta i en annan fan kontakt. Fläkten ska kopplas till CPU fan. Pumpen ska kopplas i en annan eftersom den ska gå på max rpm hela tiden.

Var tvungen att kolla manualen igen, du har rätt. Bytte nyss men det blir då ingen skillnad i idle.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EcazS:

Efter tredje installationen av drivrutinerna så funkade det o_O

funkar det nu och du låter det vara så borde det fungera ett tag till

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!