Permalänk
Medlem

Asus Radeon 7970 DCII

Köpte nya datordelar och byggde ihop för ung. två månader sen, dator i signatur. Har problem med mitt 7970 DCII. Det känns inte som allt är som det ska då det går varmt, ~75-80+ i load (BF3 och WoW), och pga av detta även låter som ett fanskap. Kyler lika dåligt och låter lika mycket som det 580 referens jag hade tidigare. Är sjukt besviken på kortet då jag var ute efter ett tyst system och detta är det enda som låter.
Frågan är ju, har jag alltså missuppfattat det jag läst om kortet och det är såhär det är? Eller, är det någon som är galet?

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Låter sjukt konstigt, mitt 7970dc2top är aldrig över 50 grader och aldrig över 10% fläkthastighet vilket är jävligt tyst. fått 48 grader en gång på bf3 maxat. sen igen dock har jag ju bra låda och övrig kylning.. men i ditt fall låter det lite väl överdrivet, vi får se vad de andra på forumet säger, har ingen direkt lösning..

Edit:
http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review/...
där står det mycket om kortet temps o watt, satt o fundera om du hade för klent strömagg, drar 400w i metro 2033, kanske lite mera i bf3, sen har du 150w till resten av systemet isf.. men vettefan. mina temps i windows är 38 just nu. 22 ambient. vad har du för temps i windows?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Köpte nya datordelar och byggde ihop för ung. två månader sen, dator i signatur. Har problem med mitt 7970 DCII. Det känns inte som allt är som det ska då det går varmt, ~75-80+ i load (BF3 och WoW), och pga av detta även låter som ett fanskap. Kyler lika dåligt och låter lika mycket som det 580 referens jag hade tidigare. Är sjukt besviken på kortet då jag var ute efter ett tyst system och detta är det enda som låter.
Frågan är ju, har jag alltså missuppfattat det jag läst om kortet och det är såhär det är? Eller, är det någon som är galet?

Kort ska väl låta när du kör ett högt krävande spel som Bf3 och wow i sig är ett MMO som också kräver datorarbete, även om de inte är så "snyggt".
Jag har själv ett 7970 och de kan väl låta lite då och då när fläktarna går. Mitt GPU ligger däremot på 50 - 60 C..Men jag har dock inte spelat bf3 på de här kortet, sluta med de spelet för länge sen.

Sen vad jag vet är FD Define R4 ganska trång? Har du övriga fläktar i chassit som blåser ut/in luft? För Dc2 kylaren blåser all varm luft i datorn, vilket behöver ett par fläktar på chassit. Annars cirkulerar all varm luft i chassit vilket också kan leda till de du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Låter sjukt konstigt, mitt 7970dc2top är aldrig över 50 grader och aldrig över 10% fläkthastighet vilket är jävligt tyst. fått 48 grader en gång på bf3 maxat. sen igen dock har jag ju bra låda och övrig kylning.. men i ditt fall låter det lite väl överdrivet, vi får se vad de andra på forumet säger, har ingen direkt lösning..

Det du beskriver är anledningen till att jag köpte kortet.

Skrivet av Hagge:

Kort ska väl låta när du kör ett högt krävande spel som Bf3 och wow i sig är ett MMO som också kräver datorarbete, även om de inte är så "snyggt".
Jag har själv ett 7970 och de kan väl låta lite då och då när fläktarna går. Mitt GPU ligger däremot på 50 - 60 C..Men jag har dock inte spelat bf3 på de här kortet, sluta med de spelet för länge sen.

Klart det inte är knäpptyst när man lirar. Men mina temps känns fortfarande off, och ljudnivån. Även i idle.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Det du beskriver är anledningen till att jag köpte kortet.

Klart det inte är knäpptyst när man lirar. Men mina temps känns fortfarande off, och ljudnivån. Även i idle.

Sorry menade inte o låta dryg när jag sa, att de ska låta. Men jag förstår vad du menar, jag trodde också den skulle ha lägre ljudnivåer..men såklart inte:( Om din låter i idle, så kanske något är fel? Har du checkat att fläktarna snurrar? Om de är balanserade, alltså att dem inte typ gungar medans dem snurrar? Vad har du för temp i Idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Sorry menade inte o låta dryg när jag sa, att de ska låta. Men jag förstår vad du menar, jag trodde också den skulle ha lägre ljudnivåer..men såklart inte:( Om din låter i idle, så kanske något är fel? Har du checkat att fläktarna snurrar? Om de är balanserade, alltså att dem inte typ gungar medans dem snurrar? Vad har du för temp i Idle?

Ligger väl +- 50c i idle. Kallt rum.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Ligger väl +- 50c i idle. Kallt rum.

låter lite konstigt...kollat ifall flältarna roterar rätt? Kolla i catalyst för fläkthastighet ifall du inte har afterburner och ifall rummet är kallt så kanske de värt o checka insuget på chassit?

Permalänk
Medlem

har samma kort och mitt kort ligger på 50c i idle. ca 18-25% fläkt på.

startar man bf3 och kör på så blir det inte så värst varmt då fläkten snurrar på lite.

jag tror inte 50c är så farligt. det påverkas så mycket av rums temperatur osv.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Du borde kolla upp det. Öppna chassit, leta efter damm, kolla fläktarna.. Mitt kort går ju inte äns över 50C på High i BF3..

Permalänk

Jag har samma kort. Mitt ligger på 52 grader som max i BF3, 28 grader idle.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

har samma kort och mitt kort ligger på 50c i idle. ca 18-25% fläkt på.

startar man bf3 och kör på så blir det inte så värst varmt då fläkten snurrar på lite.

jag tror inte 50c är så farligt. det påverkas så mycket av rums temperatur osv.

Skrivet av Slaktardej:

Jag har samma kort. Mitt ligger på 52 grader som max i BF3, 28 grader idle.

Skrivet av Waowt:

Du borde kolla upp det. Öppna chassit, leta efter damm, kolla fläktarna.. Mitt kort går ju inte äns över 50C på High i BF3..

Datorn är så dammfri som den kan bli. Båda fläktarna snurrar.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Datorn är så dammfri som den kan bli. Båda fläktarna snurrar.

Båda.....?

Tror du själv kan lista ut varför ditt kort blir så varmt. Svårt att kyla något med för varm luft.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Du får sätta in en massa chassifläktar. Du kanske kommer få leva med ett ständigt: BÖÖÖöööÖÖÖÖÖÖÖöÖÖÖÖöÖÖH från datorn

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

låter som om fler insug och ett eller två utsug skulle lösa biffen här

mne det kostar några öre om man inte har fläktar hemma.

lycka till

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Datorn är så dammfri som den kan bli. Båda fläktarna snurrar.

Skrivet av Tarasus:

Båda.....?

Tror du själv kan lista ut varför ditt kort blir så varmt. Svårt att kyla något med för varm luft.

Skrivet av Yooriitzz:

Du får sätta in en massa chassifläktar. Du kanske kommer få leva med ett ständigt: BÖÖÖöööÖÖÖÖÖÖÖöÖÖÖÖöÖÖH från datorn

Skrivet av abbebandy:

låter som om fler insug och ett eller två utsug skulle lösa biffen här

mne det kostar några öre om man inte har fläktar hemma.

lycka till

Gissar att TS menar grafikkortsfläktarna!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har två st 7970 cu II och dom ligger på 75 och 82 grader på max i BF3.
Har ett antec p280 med dubbla insugsfäktar framtill dubbla fläktar framför grafikkorten
Scythe gentleman typhon 1850rpm över fläktstyrning, tror dessa kort
Håller den värmen..... Tyvärr!
Fast satan va bra det flyter ;-)...... Tycker dock att fläktarna låter men inte
Överdrivet mycket.... 150fps på Metro i bf3.....räcker för mig
Tror dom som skriver att dom kör singelkort max i BF3 och har en temp på
50-60 grader skarvar hårt... Mina ligger på 33 och 37 grader under lite surfande
Inget fel på kortet tror jag.... Det är ett hett kort!

Permalänk
Medlem

Jag menar såklart grafikkortsfläktarna. Har 2 insug (fram) och 1 utsug (bak) (https://www.inet.se/produkt/5322147/be-quiet-silentwings2-140...)

Skullle ju kunna flytta en av de främre fläktarna till sidoplåten och se om det blir någon skillnad, och i sådana fall köpa till en extra fläkt.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Jag menar såklart grafikkortsfläktarna. Har 2 insug (fram) och 1 utsug (bak) (https://www.inet.se/produkt/5322147/be-quiet-silentwings2-140...)

Skullle ju kunna flytta en av de främre fläktarna till sidoplåten och se om det blir någon skillnad, och i sådana fall köpa till en extra fläkt.

Gör det direkt och du kommer att få en helt annan temp i burken. En sida och två bak/uppe skulle vara bäst för dig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Har själv ett R4, har nu fem fläktar i den, alla som styrs med fläktkontroller. (De två medföljande på chassits kontroller, och de andra tre på en jag fläktkontroller jag har sedan tidigare). Är tvungen att dra upp fläktarna på max när jag ska spela, och föredrar också att ställa upp grafikkortsfläkten till ca 40 - 50% under spelande för att se till att hålla grejerna på vettiga temperaturer. De tillfällen jag glömmer bort det, kan temperaturen lätt springa iväg mot och ibland över 70° (Max överklockat i CCC). När jag inte spelar, så föredrar jag att klocka ner kortet till ca 700/700, så att jag kan dra ner fläktarna i chassit och då ligger kortets fläkthastighet på 10%, temperaturen 41°.

Tillägg:
Har monterat fläktar i samtliga platser utom platserna i taket, stänger av fläktarna i fronten och sidan när jag inte spelar. Så att enbart medföljande inblåset och utblåset, plus fläkten som blåser in från botten är igång vid normal användning, allt för att hålla ljudvolymen på en hyfsad nivå.

Tillägg2:
Har i stort sett identisk setup, så fler chassifläktar + fläktkontroller bör kunna lösa ditt problem.

Permalänk
Skrivet av RobNuqem:

Har två st 7970 cu II och dom ligger på 75 och 82 grader på max i BF3.
Har ett antec p280 med dubbla insugsfäktar framtill dubbla fläktar framför grafikkorten
Scythe gentleman typhon 1850rpm över fläktstyrning, tror dessa kort
Håller den värmen..... Tyvärr!
Fast satan va bra det flyter ;-)...... Tycker dock att fläktarna låter men inte
Överdrivet mycket.... 150fps på Metro i bf3.....räcker för mig
Tror dom som skriver att dom kör singelkort max i BF3 och har en temp på
50-60 grader skarvar hårt... Mina ligger på 33 och 37 grader under lite surfande
Inget fel på kortet tror jag.... Det är ett hett kort!

Skarvar inte en decimal. Mitt kort blir 52 grader som mest, med en rumstemp på 22 grader. 30 grader idle.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Måste vara dåligt lyftflöde eller något konstigt med kylaren. Mitt är 46c just nu och när båda är i farten når det översta 75-80c och då kör jag med överklock på 1100MHz.