Copyswede tillåts höja avgiften på externa hårddiskar och USB-minne

Permalänk
Medlem

Copyswede tillåts höja avgiften på externa hårddiskar och USB-minne

Skiljenämnden har idag beslutat att upphovsrättsorganisationen Copyswede ska få höja den så kallade "kassettbandsskatten" för externa hårddiskar och USB-minnen. Skatten för en extern hårddisk ska om tre månader höjas från dagens 40 kronor till 80 kronor.

Copyswede har under längre tid legat i strid med företag inom elektronikbranschen angående den så kallade kassettbandsskatten och de avgifter som spikades redan för ett år sedan har fram tills nu varit något begränsade. Copyswede har haft rätt att ta ut 40 kronor för varje såld extern hårddisk samt 0,5 kronor per gigabyte på sålda USB-minnen. Den tillfälliga avgiften kommer nu att fördubblas till de nivår som Copyswede ville införa redan förra året, 80 kronor per hårddisk och 1 krona per gigabyte i USB-minne.

Skiljenämnden som hanterat fallet meddelar idag att man går på Copyswedes linje och menar att externa hårddiskar och USB-minnen kan anses vara "särskilt ägnade" åt privatkopiering. Alltså privat lagring av exempelvis köpt musik eller film och inte är att förväxla med piratkopiering.

Svenska elektronikbranschen skriver i ett eget pressmeddelande att domen är en stor förlust för konsumenterna och att det inte minst kan betyda en öppning för liknande avgifter även på andra produkter. Bland annat mobiltelefoner som varit på tapeten under en längre tid och där Copyswedes vd Mattias Åkerlind redan förra året, i en intervju med NordicHardware, bekräftade att organisationen utvärderade dessa produktområden.

"Vi är inte där ännu, men vi för diskussioner med importörer och tillverkare om saken. Jag vill inte idag spekulera i vad de diskussionerna kommer att leda till," svarade Mattias Åkerlund i en intervju förra året angående eventuella avgifter på mobiltelefoner.

Just externa hårddiskar och USB-minnen anses av Copyswede och även skiljenämnden vara särskilt använda för privatkopiering och därför alltså bör beläggas med avgifter för att ge ersättning till artister och materialens upphovsmän. Detta då privatkopiering anses kosta upphovsmännen ersättning i förlorad försäljning. Något man på elektronikbranschen ser som en minst sagt förlegad syn.

"Nutidens konsumtion av musik och film stavas streaming. Det är skrämmande att det som klart och tydligt skrivs i lag och förarbeten tydligen enligt denna skiljenämnd inte gäller. Vi kommer att arbeta för att lagstiftningen reformeras," säger Klas Elm vd för Elektronikbranschen.

Man menar också att de flesta idag använder externa lagringsenheter för att göra säkerhetskopior på egenproducerat material som foto, videofilmer från semestrar och annat som inte skulle omfattas av kassettbandsskatten.

http://www.nordichardware.se/nyheter/86-storage/46755-copyswe...

Permalänk
Medlem

Det värsta är inte att det kostar pengar, utan snarare vetskapen att de går till sjukt osköna människor, typ Carola.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Ja visst är det härligt med lobbyister som jobbar med att påverka inflytelserika människor.

Permalänk
Snusfri

Kommer att medföra att ännu fler beställer från utlandet istället vilket minskar intäckterna som de svenska aktörerna får in vilket försämrar arbetslöshetssituationen ännu mer.

Tyvärr så tänker inte politiker och dessa lobbyister längre än vad deras könsorgan räcker.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Sötast

Idioter

Permalänk
Medlem

Har inte funnits nån mp3 fil eller liknande på nått av mina externa lagringsmedia på flera år, har aldrig gjort nån PRIVATkopiering sen kassettbandens tid.

Detta är bara ett sätt att få fram pengar för all PIRATkopiering som dom inte kommer åt.

Helt otroligt att man kan ta ut en avgift för nått som folk inte gör längre...

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara göra privatkopiering olagligt istället så slipper man ge massvis med pengar till en organisation som beter sig som en mafia imo.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

Ännu sjukare är att man ska betala privatkopieringsavgifter, men samtidigt gör utgivarna allt de kan för att man inte ska kunna privatkopiera, t ex med kopieringsskydd och samtidigt som det har blivit förbjudet (väl?) att knäcka kopieringsskydden. Ska man ha en avgift skall man samtidigt förbjuda alla kopieringsskydd.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte så oväntat. Mediamaffian har ju råd med lobbyister så det räcker och blir över.

Jag tycker fortfarande att dessa avgifter borde vara villkorade så att endast de som inte kopieringsskyddar sina verk får del av dessa pengar.
De övriga hindrar ju laglig PRIVATkopiering och ska således inte ha någon ersättning alls.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv

Suck, så korkat och efterblivet och efter sin tid.
Men diskussionerna om att få in en avgift på det som lagras i molnet är väl redan i full fart?

Det man borde gör är att sätta PRIVATkopieringen i system, vad kan man max få dela ut/kopiera till nära och kära? Ett piratbay fast som begränsar en torrent till fem användare per fem användare eller vad det nu kan vara. Kopiera allt man kan bara för att man just kan, och för att man betalar för det. Blir förbannad på det här, vad ska jag kopiera då? Allting är ju redan neduslat med kopieringsskydd så att göra något PRIVAT är ju ganska så svårt, och vem rippar cdskivor egentligen? Jo jag hade något cdripper.exe till min Win98SE för en 15 år sedan...

Permalänk
Medlem

Suck... inte igen.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hjälpsam

Har inte kikat sedan förra omgången, det är väll fortfarande väldigt dålig insikt i Copyswedes ekonomi med intäkter och distribution av pengarna?

EDIT;
Kikade nu och hittade dem. 2011års årsredovisning ser ut som en fint förpackad säljbroschyr för fonder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bara att höja avgiften sen är det klart? Att vi ens ska ha avgift på hårddiskar är sjukt. Jag tror inte ens 5% av alla som äger en hårddisk privatkopierar. Gör en undersökning som visar svart på vitt hur många som faktiskt privatkopierar innan något görs.

Ta bort avgiften är helt klart något jag tycker man ska göra! Känner inte någon som privatkopierar längre. Spotify och nedladdning pirat är det som gäller. Men ändå pröjsar man extra bara för att jag vill ha en portabel disk med egna projekt på!

Låt oss klargöra det IGEN:
Privatkopiering: Man kopierar exempelvis en skiva (som man köpt) till ett USB-minne. Alltså ingenting som är olagligt som PIRAT!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

Det värsta är inte att det kostar pengar, utan snarare vetskapen att de går till sjukt osköna människor, typ Carola.

Bäst idag!

Sedan så fattar jag inte deras tankesätt... Med att höja priserna hoppas dem på en lägre försäljningssiffra som i sin tur ska minimera personers nedladdande p.g.a brist av utrymme som därefter istället ska få folk att köpa Spel/filmer/musik på skiva istället.

Verkar det som en lysande plan? Verkar det som att det kommer fungera? Framförallt, verkar den logisk?

Jag vet ju inte hur ni andra gör men om jag har fullt lagerutrymme på hårddisken för filmer så tar jag bort filmer jag som jag inte önskar att se igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Har inte kikat sedan förra omgången, det är väll fortfarande väldigt dålig insikt i Copyswedes ekonomi med intäkter och distribution av pengarna?

Bra påpekande!

Det är rätt skumt att utnyttja lagar för att driva in avgifter till en intresseorganisation som inte redovisar vad dom gör med pengarna.

Copyswede är i mina ögon mer omoraliska än piraterna.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Citat:

Just externa hårddiskar och USB-minnen anses av Copyswede och även skiljenämnden vara särskilt använda för privatkopiering

Hur tänkte de där egentligen? Kassetter som man använde på 80-talet kunde man inte använda till så mycket annat mer än musik och spel till sin C64. Då var väl avgiften mer befogad. En HDD, intern eller extern, är ett generiskt datamedium. Sinnesjukt!

Artister får väl jobba för sin lön precis om alla andra tycker jag, ut och spela på konserter om det gapar tomt på konto!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Staropramen:

Bra påpekande!

Det är rätt skumt att utnyttja lagar för att driva in avgifter till en intresseorganisation som inte redovisar vad dom gör med pengarna.

Copyswede är i mina ögon mer omoraliska än piraterna.

Skrivet av Fluf:

EDIT;
Kikade nu och hittade dem. 2011års årsredovisning ser ut som en fint förpackad säljbroschyr för fonder.

Här finns lite läsning för de som har tiden att fördjupa sig i siffrorna
http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Såg att ca 1.2M dragits in för VHS under 2011 samt att totala intäkter är strax under 200M, lägsta någonsin (eller på väldigt länge i alla fall).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Detta är tyvärr den mörka sidan av liberal demokrati. Där de som har pengar kan få igenom beslut som annars aldrig skulle komma på frågan. Detta genom att fylla politikernas fickor med pengar, men detta är bara en av de metoder som används. I detta fallet fungerade det och lobbyisterna fick sin vilja igenom.

Men denna avgift på privatkopiering är helt absurd som redan påpekats. Företagen gör ju allt för att man inte ska kunna kopiera sina skivor varesig det nu är film eller musik. Kanske är det på tiden att vi gör våran röst hörd i det hela på allvar.

Bara I Bryssel finns det ca: 15 000 lobbyister som representerar olika företag och intressen. Detta för att få sin vilja igenom på de lagar som tas inom EU.

Lobbyister är och förblir en del av liberal demokrati hur än lite vi tycker om det.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Detta är tyvärr den mörka sidan av liberal demokrati. Där de som har pengar kan få igenom beslut som annars aldrig skulle komma på frågan. Detta genom att fylla politikernas fickor med pengar, men detta är bara en av de metoder som används. I detta fallet fungerade det och lobbyisterna fick sin vilja igenom.

Men denna avgift på privatkopiering är helt absurd som redan påpekats. Företagen gör ju allt för att man inte ska kunna kopiera sina skivor varesig det nu är film eller musik. Kanske är det på tiden att vi gör våran röst hörd i det hela på allvar.

Bara I Bryssel finns det ca: 15 000 lobbyister som representerar olika företag och intressen. Detta för att få sin vilja igenom på de lagar som tas inom EU.

Lobbyister är och förblir en del av liberal demokrati hur än lite vi tycker om det.

Du vet väll att politikerna inte tjänar mer pengar än deras fasta statliga lön? Det är Filmproduktionsföretag, Musikföretag etc som får extra pengar i deras redan överfyllda plånböcker, långt ifrån politikerna. Detta lagförslag kom inte på frågan för att politikerna skulle mottagit mutor som du faktiskt säger med andra ord utan mer p.g.a konstanta krav från film och musikproduktionsföretag då dem anser att fortsatta åtgärder som detta krävs för att minska nedladnning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Du vet väll att politikerna inte tjänar mer pengar än deras fasta statliga lön? Det är Filmproduktionsföretag, Musikföretag etc som får extra pengar i deras redan överfyllda plånböcker, långt ifrån politikerna. Detta lagförslag kom inte på frågan för att politikerna skulle mottagit mutor som du faktiskt säger med andra ord utan mer p.g.a konstanta krav från film och musikproduktionsföretag då dem anser att fortsatta åtgärder som detta krävs för att minska nedladnning.

Ja, filmproduktionsföretag, musikföretag etc får mer pengar i plånboken efter en sådan här lag har gått igenom. Men visst kanske tog jag i lite där med att politikerna skulle ha mottagit mutor (dock kan det fungera så, Sverige må ha bra track record MEN detta innebär inte att det inte förkommer här också). Men det förekommer säkert resor och seminarium som de får gå på gratis som ordnas av dessa företag för att få fram deras krav till politiker.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Korruption är nog vanligare i Sverige än vad många tror, här är ett exempel på hur Antipiratbyrån tillsammans med filmbolaget Warner Brothers köpte svenska poliser http://www.svd.se/nyheter/inrikes/amerikanskt-filmbolag-ansta...

Visa signatur

janee

Permalänk

Dags att börja titta efter alternativa butiker utanför Sverige... ledsen Inet, Webhallen, Komplett etc. men i Sverige kan vi inte tillåta dessa korrupta beslut.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk

Ja, allt du kan lagra en fil på och köpa i butik omfattas. 80 per hdd, 1kr/gb om hdd:n är ett "usb minne"

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

Allvarligt kan vi inte bara betala en lönnmördare att ta itu med problemet? xD
Skämt åsido, men tycker vi borde göra någonting, om det nu finns något vi kan göra då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer att medföra att ännu fler beställer från utlandet istället vilket minskar intäckterna som de svenska aktörerna får in vilket försämrar arbetslöshetssituationen ännu mer.

Tyvärr så tänker inte politiker och dessa lobbyister längre än vad deras könsorgan räcker.

De tänker säkert länge och noga, de är bara så korkade att de inte förstår bättre.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Det konstiga egentligen är ju att dem inte inför avgift på interna 3.5" också. Är ju inte så svårt lixom att köpa ett skal och en intern för att kringgå denna avgift.

Det svåra kommer ju vara usbminnen, lite svårare att göra ett eget Men hur många köper usbminnen idag? Va behändigt förut för att ta med sig dokument etc till skolan, men nu har jag en egen skolhårddisk som jag kopplar in plus att jag sparar allt på dropbox och viktiga arbeten skickar jag till min mejl. Såhär gör alla i min klass, känner ingen som använder usbminnen längre, men men problemen är ju fortfarande där för det, för det är väll många andra som inte gör som jag

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Då kan jag fortsätta ta semesterbilder då

Permalänk
Medlem

Är det Copyswede som ska förvalta och dela ut dessa pengar?

verkar vara en bra affärside från deras sida

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Jävla fucking shit och helvete, BLODIGLAR som suger livet ur det svenska folket!
Snart kommer sverige att vara som USA.
En liten del av befolkingen är stenrik och alla andra är fattiga.
Skolor, sjukhus, transport privatiseras.
Snart kommer vi behöva sjukförsäkring som i USA för att få sjukvård som inte kostar miljoner + vår världshöga skatt.
Och så kommer staten ta och låna pengar för att stoppa i egen ficka så vi tillslut ägs av ett annat land, som Kina äger USA ekonomi.
När ska våra politiker ta den massiva pinnen ur sin kollektiva röv och göra som folket VILL. Inte deras massiva ego och inkomster.
Dom vill Betala av statskulden, ändå ger vi miljardbelop till andra länder för de ''behöver det''.
(Gör inte vi svenskar det? Skolor, sjukhus, vägar och kollektiv trafik e inte grattis gubbar).
Ut ur EU, sluta med sånt här shit som göra den vanlija svenssons liv svårare och STYR LANDET I RÄTT RIKTNING!
*FOR THE SWEDISH PEOPLE!*

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Avstängd

Skitiga och korrupta nämndemän... Skulle inte förvåna mig ett dugg att dessa idioter sitter på dubbla poster och jäviga ut till fingertopparna.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60