PS4 kan bli Sonys sista konsoll

Permalänk
Medlem

Det var ju översvämningar i Thailand och även jordbävningar i Japan som har vart mindre bra för Sony.
Sedan att tv-delen har gått back bra länge.. är ju ett proboblem till.
Men annars har dom nyss köpt in sig i Olympus så antar att det kostade en slant.
PS3 har säljförbud i Kina men har kanske dom andra konsollerna också.

Citat:

After having recorded enormous losses for four years, including a record $5.7 billion loss last year, the PlayStation makers and once television pioneer was able to record a $312 million Q1 loss for 2012 and followed up with a Q2 loss of $198.

While this would be a sign of alarm for any of the big players like the two mentioned above, this marks a welcomed change for Sony who seems be lowering its losses with each quarter.

Verkar som Sony minskar sina förluster iaf vilket är ett bra tecken

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, dock inte diskussionen här på forumet. Flerspelar-läge med splitscreen är ingen standard på pc. Konsoler är precis som mediaspelare, till för vardagsrummen där människor vill ha plug n play möjligheter utan krångel i windows. Alla människor är inte datorentusiaster, så den diskussionen på forumet om "vad som är bäst" känns irrelevant.

Att Sony skulle droppa en release av PS4 finns inte på kartan. Konsolspel är väl egentligen den enda säkra inkomstkällan genom licensavgifter för sålda spel. Dock kan jag inte påstå att jag sett många nyinköpta tv apparater från Sony hemma hos folk.
Efter Sonys W4000-serie så tycks det gått utför för dem på tv-fronten. Då var det rätt många som nappade på att tvn hade rekordlåg inputlag. Tror ingen modell sedan den serien lyckats bättre med just detta. Å andra sidan tycks Sony de satsa desto mer på mobiltelefonsutveckling, och jag gissar att mobilförsäljningen är rätt hög.
Att Sony krympt sedan 2000 är kanske inte så konstigt. Utbudet elektronikprodukter från andra tillverkare har ökat i takt med globaliseringen. Kvalitetsskillnader tillverkare emellan har också krympt. Förr kunde man prata om "bra märke". Idag är det snarare tillverkares olika serier av produkter man ställer mot varandra och inte märket som sådant.
Förr levde väl Sony lite på sitt höga anseende, men det håller inte idag. Av naturliga skäl kan man säga att Sony har krympt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knuckles:

Nu vet jag inte vad du har för kass TV men mina spel går alltid i 30+fps och en hel del som t.ex Forza går 60fps konstant.

Ja, för det har ju mycket att göra med vilken TV man har.... Det är i konsolerna som begränsningen sitter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Streaming är nog tyvärr framtiden.. sen lär det nog inte slå igenom förrän gemene man har bättre uppkoppling i hemmet

Kommer ta många många år då internetleverantörerna gör sitt bästa för att begränsa bandbredden numera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av wankeer:

Jaha, nej det är sant. Men om det nu hade varit exklusivt till pc vad tror du hade varit den största skillnaden förutom grafiken?

Att hela spelet är gjort helt och hållet för mus, tangentbord, Full HD, 60 fps, bra hårdvara och seriösa gamers. Inte en massa kompromisser med GUI, input och grafik för att P12:or ska kunna sitta fem meter ifrån skärmen med en handkontroll och spela i 720p @ 30 fps på Low. Tänk på CS: Det är gjort enbart för PC, och har därför inga kompromisser som förstör känslan i spelet. BF3 är ett exempel på ett spel som finns till konsoler, men där de ändå har lyckats bra med PC-versionen. CoD: MW3 är exempel på motsatsen. Massa text ("BUZZKILL!!!", "100!" etc) som kastas rakt i ansiktet på en i mitten av skärmen, precis i det område där det inte får komma upp någon text! Jämför med BF3, där all text presenteras på ett mycket elegant sätt i den nedre delen av skärmen. Dessutom är viktig info ("Enemy Killed", "Vehicle Disabled" etc) större än mindre viktig ("Resupply", "Spot Bonus"). (Så kanske det är på CoD med, men jag är tyvärr inte insatt.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Konstigt att ett spel som minecraft då har sålt över 8 miljoner exemplar.

Inte ett dugg konstigt. Minecraft har en simpel design, som är väldigt lämpad för dess "låga" grafik, och hos dom flesta har man en framerate som är dubbel jämfört med många stora konsolspel.

Många konsolspel har lagt ribban på designen betydligt högre än vad hårdvaran kan leverera, och då blir slutresultatet en vrld som försöker vara fotorealistisk, men bara ser grötig ut av hackiga kanter och lågupplösta texturer. Minecraft må ha simpel grafik, men det är fan så mycket snyggare än dom flesta komplexa titlar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ozo64:

Kommer ta många många år då internetleverantörerna gör sitt bästa för att begränsa bandbredden numera.

Det är väl egentligen inte bandbredden som är problemet... Då det bara ska vara "bilder" som streamas till klienten, och de flesta redan nu kan streama i HD, så är det snarare svarstiderna som behöver förbättras.

Att det inte tar 2 sekunder från att man trycker på en knapp tills att något faktiskt händer är nog viktigare än att det inte är superhög upplösning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Konstigt att ett spel som minecraft då har sålt över 8 miljoner exemplar.

Minecraft har dock väldigt snygg grafik även om den är lågupplöst. Hela poängen med dess grafik är att den ska vara lågupplöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Är bärbara billiga och grymt snabba, så är stationära ännu billigare och ännu snabbare, precis som det är nu... Så jag förstår fortfarande inte varför laptops skulle knuffa bort stationära datorer från marknaden.

Tråkigt nog verkar du vara för trångsynt. Du fattar inte vad jag menar.
Ingen idé att lägga tid på att förklara heller.

Permalänk
Medlem

2012
använder konsol för att spela
lol

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waowt:

Tråkigt nog verkar du vara för trångsynt. Du fattar inte vad jag menar.
Ingen idé att lägga tid på att förklara heller.

På vilket sätt är jag för trångsynt..?

Jag antar att du menade att hårdvara blir mer effektiv ju mer den utvecklas, och att hårdvaran om 10 år kommer ha förbättrats och effektiviserats så pass mycket att de springer varv runt dagens stationära datorer.

Detta håller jag med om till 100%, det tror jag alla gör.

Men om du samtidigt tror att utvecklingen utav stationära datorer kommer stanna av helt, så är det nog snarare du som är trångsynt, tyvärr.

Inte lätt att ha en diskussion om du avslutar med att det är fel på alla andra och att du inte kan förklara...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ovanligt att det blir pajkastning i en tråd som handlar om konsoler.

Vad som hänt med spelen om tio år vet nog ingen. Jag har varit med om två generationsomgångar där tunna klienter varit det hetaste som finns, till att vara helt stendött, till att vara det enda som gäller i princip (smartphones, plattor, appar i TV, reciever osv). Just nu pekar det mesta på att även alla spel bakas in i TV:n, telefonen osv.
Jag vet dock en sak, och det är att det alltid kommer gnällas vad som än händer. Och att utvecklingen alltid kommer att förändra ditt tankesätt.

Senaste fem årens utveckling pekar mot mobilitet och mikrotransaktioner men att det också börjar sippra ut motstånd till detta både här och där. Strömlinjeformade och enkla spel flödar över marknaden men svåra, speciella och märkliga spel får mycket fokus. Stora företag påpekar att gigantiska produktioner är utdöende och Indiespel poppar upp överallt.

Jag skulle då inte vilja satsa pengar på en ny konsol just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Hur kan du veta vad jag tänkte på? Jag har inte antytt något och jag varken erkänner eller förnekar nånting heller. Att du tolkar det som att jag menade sex är inget bevis på något.

Av ren nyfikenhet, vad exakt tänkte du på?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

På vilket sätt är jag för trångsynt..?

Jag antar att du menade att hårdvara blir mer effektiv ju mer den utvecklas, och att hårdvaran om 10 år kommer ha förbättrats och effektiviserats så pass mycket att de springer varv runt dagens stationära datorer.

Detta håller jag med om till 100%, det tror jag alla gör.

Men om du samtidigt tror att utvecklingen utav stationära datorer kommer stanna av helt, så är det nog snarare du som är trångsynt, tyvärr.

Inte lätt att ha en diskussion om du avslutar med att det är fel på alla andra och att du inte kan förklara...

Okej låt oss säga såhär då: Om 10 år så kommer datorer vara (även bärbara) så bra, inte bara jämfört med dagens utan även då kanske
så bra för en billig peng så att det inte är någon större skillnad mellan en bärbar och en stationär.
Jag tror att hårdvaran kommer utvecklas så att vi inte kommer ha några 'dåliga' datorer längre.
Varför inte? Billigare att tillverka högre kvalité osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Av ren nyfikenhet, vad exakt tänkte du på?

Twister

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waowt:

Okej låt oss säga såhär då: Om 10 år så kommer datorer vara (även bärbara) så bra, inte bara jämfört med dagens utan även då kanske
så bra för en billig peng så att det inte är någon större skillnad mellan en bärbar och en stationär.
Jag tror att hårdvaran kommer utvecklas så att vi inte kommer ha några 'dåliga' datorer längre.
Varför inte? Billigare att tillverka högre kvalité osv.

Ja, och då förutsätter du att utvecklingen utav stationära datorer i princip stannat av, medans utvecklingen utav laptops gått snabbt framåt... Varför skulle förhållandet mellan prestandan mellan laptops och stationära förändras om 10 år, jämfört med i dagsläget?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ja, och då förutsätter du att utvecklingen utav stationära datorer i princip stannat av, medans utvecklingen utav laptops gått snabbt framåt... Varför skulle förhållandet mellan prestandan mellan laptops och stationära förändras om 10 år, jämfört med i dagsläget?

Och var i mitt inlägg sa jag att stationära avstannar?
Snarare att det kommer vara onödigt med stationära för dom flesta gamers eftersom dom flesta gamers
inte kräver en dator som spelar på alla spel i max med 200fps.
10 år är en lång tid i datorvärlden. Kolla på bärbara för 10 årsedan och en stationär för 10 årsedan.
Sen tar du en ny bärbar vs en ny stationär.
Skillnaden är större än du tror.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waowt:

Och var i mitt inlägg sa jag att stationära avstannar?
Snarare att det kommer vara onödigt med stationära för dom flesta gamers eftersom dom flesta gamers
inte kräver en dator som spelar på alla spel i max med 200fps.
10 år är en lång tid i datorvärlden. Kolla på bärbara för 10 årsedan och en stationär för 10 årsedan.
Sen tar du en ny bärbar vs en ny stationär.
Skillnaden är större än du tror.

Eftersom du säger att laptops kommer hinna ikapp stationära så säger du ju att den ena utvecklas mycket snabbare än den andra...

Sen kommer du inte med en vanlig dator kunna spela alla spel på högsta inställningarna med 200fps, det kan du inte idag heller, så där vet jag inte vad du menar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Lite synd är det ju att Sony "liger risigt till"
Det Gottiga tror jag blir att (Förhoppningsvis) PC-spel uppmärksammas mer. Alldeles för många tycker att PC-Spel är för rika och bortskämda. Visst, En bra dator kostar mer än en konsoll, men gud vad mycket bättre spelupplevelsen blir...

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jag sa inte att vi hardcore gamers kommer byta till mobil eller surfplatta för spel, inte helt och hållet.
Men att vi kanske inte kommer att ha stationära hemma, många av oss.
Förmodligen (detta är vad jag tror) kommer vi kanske ha spellaptops, integrerade komponenter i TV aparater där man kan spela tunga häftiga spel på.
Kom ihåg att detta är om 10 år, och hur vet du egentligen vad du kommer tycka om
att spela på en skärm i handen eller med tb+mus?
Jag visste t.ex inte om att jag skulle vara intresserad av datorer så mycket som jag är för något årsedan.

Jag tror inte att vi kommer se konsol i TV ( Syftar inte på enkla mobil spel ), då i princip alla vill ha olika kvalitet, pris och storlek på TV:n och utveckligen går ju snabbt på skärmtekniker vilket inte är i hand med l konsoler som ska finns tillgänglig en lång tid för att utveckla massor av kvalitets spel till enheten.
En extern konsol är trots allt inte svår att ta med sig. Dom kommer där i mot bli portablare och helt trådlösa.

Att spela genom att peta på en skärm kommer aldrig vara optimalt eller lika ergonomiskt som att sitta med en kontroll så länge det inte kommer något helt ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Eftersom du säger att laptops kommer hinna ikapp stationära så säger du ju att den ena utvecklas mycket snabbare än den andra...

Sen kommer du inte med en vanlig dator kunna spela alla spel på högsta inställningarna med 200fps, det kan du inte idag heller, så där vet jag inte vad du menar.

Läste du överhuvudtaget? Hur mycket har inte bärbara kommit ikapp sedan 10 år tillbaka?
Alltså, varför skulle dom inte utvecklas snabbare (det gör dom, på flera sätt).
Dom flesta väljer en laptop framför en stationär, även för spel.
Själv skulle jag gärna ha en grym spellaptop, men det som hindrar mig är priserna, inget annat.

Skrivet av leafbranch:

Att spela genom att peta på en skärm kommer aldrig vara optimalt eller lika ergonomiskt som att sitta med en kontroll så länge det inte kommer något helt ny teknik.

Mobilen/surfplattan är din kontroll, det finns inte heller bara spel man måste trycka på skärmen, utan sådana som
du rör på hela enheten för att förflytta dig osv. Sen har jag aldrig sagt att vi alla enbart kommer spela på touch-enheter.
Men eftersom dom ökar kraftigt nu, så kommer det nog öka mer senare då fler avancerade spel kommer till mobilerna

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte att detta rykte stämmer.

Permalänk
Medlem

Nu minna damer och Herrar.....
Konsoler är mycket billigare än datorer och att sitta och spela fifa med ett gäng kompisar i vardagsrummet går liksom inte på dator...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Varför då?
Vi har skitmycket att hämta ur dagens datorer, 10-20 gånger att hämta jämf med konsollerna.

Så vi behöver inte mer än Intel och Nvidia egentligen. Visst, dyrare priser, men leder det till optimerade spel så är jag nöjd iaf.

Ren myt, spel är bättre och lättare att optimera för konsol. så 10 gånger är att ta i, kanske 3 gånger mer KRÄVANDE grafik men absolut inte mer än 3 gånger så bra (om man inte har en überdator)

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

Ren myt, spel är bättre och lättare att optimera för konsol. så 10 gånger är att ta i, kanske 3 gånger mer KRÄVANDE grafik men absolut inte mer än 3 gånger så bra (om man inte har en überdator)

Läs om läs rätt.
OM de skulle utnyttja VÅR hårdvara fullt ut.
Spel är bättre på konsoll? Vad gör du då på sweclockers, ett datorforum?

Tre gånger mer Krävande grafik? Nu trollar du mössan av dig. Jag tror inte du vet vad optimering betyder. Det betyder inte att göra ett spel mer krävande..

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waowt:

Läste du överhuvudtaget? Hur mycket har inte bärbara kommit ikapp sedan 10 år tillbaka?
Alltså, varför skulle dom inte utvecklas snabbare (det gör dom, på flera sätt).
Dom flesta väljer en laptop framför en stationär, även för spel.
Själv skulle jag gärna ha en grym spellaptop, men det som hindrar mig är priserna, inget annat.

Jag har ingen koll på laptops för 10 år sedan, så jag vet faktiskt inte, jag vet bara hur otroligt mycket starkare än stationär är idag.

Att de är så pass dyra kanske visar på att de inte utvecklats så mycket som du verkar tro?

Skrivet av Waowt:

Mobilen/surfplattan är din kontroll, det finns inte heller bara spel man måste trycka på skärmen, utan sådana som
du rör på hela enheten för att förflytta dig osv. Sen har jag aldrig sagt att vi alla enbart kommer spela på touch-enheter.
Men eftersom dom ökar kraftigt nu, så kommer det nog öka mer senare då fler avancerade spel kommer till mobilerna

Tror inte det finns något spel (förutom de extremt simpla spelen såklart) på någon mobil/surfplatta som är tillräckligt bra för att kunna spelas någon längre stund, faktiskt. Det funkar helt enkelt inte med den tekniken som används idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Knuckles:

Själv så har jag inte haft några märkbara lagg på min 360 (1st gen Elite). Kör för det mesta racing och fps

Skulle kunna bero på att man inte kan göra snabba och precisa rörelser i FPS-spel med en handkontroll. Titta på när de klättrar upp i ett torn i den här Far Cry 3-videon. Det är oerhört tydligt att de spelar på en konsol. Man ser att de för det första bara kan rotera ganska långsamt i sidled och för det andra att de har svårigheter att rotera och gå samtidigt. De kan helt enkelt inte röra sig snabbt och på ett naturligt sätt, vilket de hade kunnat om de hade spelat på PC. Jag blev fruktansvärt besviken när jag förstod att ett grafik-/gameplaydemo för Far Cry 3 är inspelat på konsol!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Och var i mitt inlägg sa jag att stationära avstannar?
Snarare att det kommer vara onödigt med stationära för dom flesta gamers eftersom dom flesta gamers
inte kräver en dator som spelar på alla spel i max med 200fps.
10 år är en lång tid i datorvärlden. Kolla på bärbara för 10 årsedan och en stationär för 10 årsedan.
Sen tar du en ny bärbar vs en ny stationär.
Skillnaden är större än du tror.

Vad jag minns är det snarare tvärtom, att laptops för 10 år sedan var ganska nära desktops i spelprestanda, dock med betydligt högre prislapp såklart.

Det är på senare år när våra effektmonster till SLI-lösningar dykt upp som laptops är chanslösa.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag tror att den stationära PC'n kommer att utvecklas till någon form av konsol avsedd för spel tbh.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken