PS4 kan bli Sonys sista konsoll

Permalänk
Skrivet av hersses:

En av de främsta anledningarna till varför man skaffar en konsol är för att man ska kunna ha kul med sina vänner i soffan, för ska man lira singleplayer så kan man lika gärna lira på datorn. Men eftersom även allt fler multiplayerspel kräver uppkoppling och att man endast kan köra en person per konsol så har ju spel/konsoltillverkarna mer eller mindre målat in sig i ett hörn. Om jag vill spela ett spel som jag måste spela själv och jag får välja mellan bra eller dålig grafik så är ju pc'n det självklara svaret!

F;rutom det med soffan sa har du ratt, sa javla synd och nog en stor anledning att fler spelar med konsol.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Jo om AMD inte kan konkurrera med Nvidia så lär det nog stanna av lite.

Nvidia borde ligga mer pyrt till där, på lite sikt. De har inga helhetslösningar med cpu och gpu i samma så som både Intel och AMD har. Det känns ändå som framtiden för persondatorer finns där. På ARM-sidan är de med men knappast i ledning. AMD satsar på ARM för servrar, det känns iofs som ett wild card.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dwightschrute:

Varför då?
Vi har skitmycket att hämta ur dagens datorer, 10-20 gånger att hämta jämf med konsollerna.

Så vi behöver inte mer än Intel och Nvidia egentligen. Visst, dyrare priser, men leder det till optimerade spel så är jag nöjd iaf.

Jao, kul när utvecklingen stannar av, verkligen... Varför skulle Intel lägga lika mycket pengar på R&D om inte AMD skulle vara med och konkurrera?
Skulle AMD försvinna skulle även Intel (och Nvidia?) behöva styckas upp ganska rejält på grund av konkurrenslagarna, så då stannar utvecklingen upp ännu mer.

Ju mer konkurrens, desto bättre utveckling. Att vi har mer att hämta ur dagens datorer har inte mycket att göra i sammanhanget, det är det tänket som gjort att utvecklingen av spelen stannat upp så mycket som den gjort idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Funderade dock på att inte köpa fler konsoller och istället köpa de titlar som jag inte fått tid/pengar till att köpa när det väl begav sig och det är en hel del faktiskt då jag knappt köpt några spel alls de 2-3 senaste åren så för mig gör det inte så mycket, det är dock tråkigt om det inte blir någon PS5, Sega är trots allt fortfarande saknade även om jag föredrog Nintendo på den tiden.

Skrivet av Newklear:

Varför skulle det vara tråkigare på PC?

Du får bättre grafik, bättre flyt, lååååångt fler valmöjligheter och billigare spel, samtidigt som maskinen är tystare och lättare att själv underhålla.

Tråkigare och tråkigare, det är som du säger men utbudet till PC är totalt värdelöst. (:

PS3/360 kontrollerna fungerar dessutom till PC och de flesta sticks som säljs i affär fungerar oftast till en typ av konsoll och även PC och customsticks tillverkas även dom oftast för konsoll/PC men jag föredrar iofs konsoll i alla väder.

Konsoller har dessutom bättre exklusiva titlar och det är av den anledningen jag köper konsoller men jag spelar iofs spel på PC med, varför nöja sig med endast en av dom?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Jao, kul när utvecklingen stannar av, verkligen... Varför skulle Intel lägga lika mycket pengar på R&D om inte AMD skulle vara med och konkurrera?
Skulle AMD försvinna skulle även Intel (och Nvidia?) behöva styckas upp ganska rejält på grund av konkurrenslagarna, så då stannar utvecklingen upp ännu mer.

Ju mer konkurrens, desto bättre utveckling. Att vi har mer att hämta ur dagens datorer har inte mycket att göra i sammanhanget, det är det tänket som gjort att utvecklingen av spelen stannat upp så mycket som den gjort idag.

Vad gör det?
Vi kan nog inte komma så mycket längre egentligen ifall utvecklare skulle använda vår nuvarande hårdvara FULLT UT. Så mer utveckling skulle inte bidra så mycket till just spelande.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Spela fightingspel, sportspel och äventyrsspel på PC. FYFAN VAD ROLIGT!!!!

/mega-ironi

Jag håller med sport och fightingspel hör hemma i tvsoffan där man kan spela fyra spelare samtidigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av matnojje:

Jag håller med sport och fightingspel hör hemma i tvsoffan där man kan spela fyra spelare samtidigt.

Stämmer helt och hållet. Problemet är att folk missbrukar sina konsoler till att spela FPS-spel, så att dessa inte kan ha så bra grafik på PC som de skulle kunna ha om de inte behövde portas till/från konsolerna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kr0owe:

Tråkigare och tråkigare, det är som du säger men utbudet till PC är totalt värdelöst. (:

Snart kommer det väl dock emulatorer till PC som klarar av både PS3 och X360, så då lär inte heller det vara något problem längre

Skrivet av Dwightschrute:

Vad gör det?
Vi kan nog inte komma så mycket längre egentligen ifall utvecklare skulle använda vår nuvarande hårdvara FULLT UT. Så mer utveckling skulle inte bidra så mycket till just spelande.

Mer utveckling bidrar väldigt mycket även till just spelande, med tanke på hur mycket begränsningar det sitter i dagens spel.

Bättre hårdvara leder till snyggare (och bättre på andra vis) spel, svårare är det faktiskt inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

En av de främsta anledningarna till varför man skaffar en konsol är för att man ska kunna ha kul med sina vänner i soffan, för ska man lira singleplayer så kan man lika gärna lira på datorn. Men eftersom även allt fler multiplayerspel kräver uppkoppling och att man endast kan köra en person per konsol så har ju spel/konsoltillverkarna mer eller mindre målat in sig i ett hörn. Om jag vill spela ett spel som jag måste spela själv och jag får välja mellan bra eller dålig grafik så är ju pc'n det självklara svaret!

Om det är för att ha kul med vänner i soffan finns det roligare alternativ än konsoler. Något som dessutom förbättrar både din fysik, integration med andra människor samt höjer dopaminet och därmed en förhöjning av tillfredsställelse

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Höga grafiska inställningar och 60fps är inte det som gör ett spel roligt.

Jag kan fläska på för fullt i titlar som Crysis och battlefield men inte gör det dem roligare för det.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

I framtiden så tror jag att, i alla fall när vi inte har konsoller längre, vilket förmodligen kommer hända snart.
Så kanske man har inbyggt i TV:n, som man kan spela flera på. Bilspel och sådant.
Mobiler och surfplattor kommer bli så bra så att dom slår nuvarande konsoller på käften i prestanda.
Piskar dom i strömsnålhet och kylning och ljudnivå. Dom låter ju inte alls egentligen.
Det är ju faktiskt skitkul att spela bilspel, själv då, på en liten surfplatta eller en mobil.
Mycket roligare än att spela på tb+mus eller med en kontroll. Kanske man kan argumentera om att
med konsoller kan man sitta 4 vänner i soffan och spela tillsammans.
Men om alla har varsin mobil och spelar tillsammans via t.ex Wifi, vilket man redan kan,
varför inte göra det? Själv tycker jag det är mycket roligare. Är inte mycket för bilspel egentligen men spelar jag
på en mobil till exempel så kan de vara riktigt kul.
Stationära kommer dö ut för den vardagliga användaren, kanske t.o.m för oss gamers.
Sen så kommer nog bärbara bli ovanligare hos den vardagliga användaren.
Eftersom det finns sådana stora möjligheter med mobiler och surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om det är för att ha kul med vänner i soffan finns det roligare alternativ än konsoler. Något som dessutom förbättrar både din fysik, integration med andra människor samt höjer dopaminet och därmed en förhöjning av tillfredsställelse

Pratar du om sex?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wankeer:

Höga grafiska inställningar och 60fps är inte det som gör ett spel roligt.

Jag kan fläska på för fullt i titlar som Crysis och battlefield men inte gör det dem roligare för det.

Låga grafiska inställningar och låg framerate kan dock väldigt lätt göra ett spel icke-roligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Snart kommer det väl dock emulatorer till PC som klarar av både PS3 och X360, så då lär inte heller det vara något problem längre

Mer utveckling bidrar väldigt mycket även till just spelande, med tanke på hur mycket begränsningar det sitter i dagens spel.

Bättre hårdvara leder till snyggare (och bättre på andra vis) spel, svårare är det faktiskt inte.

Du verkar inte förstå vad optimering betyder eller att använda nuvarande fullt ut!?
Det du verkar säga är att det är bättre för oss konsumenter att betala mer pengar för mindre än att betala mindre för mer.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waowt:

I framtiden så tror jag att, i alla fall när vi inte har konsoller längre, vilket förmodligen kommer hända snart.
Så kanske man har inbyggt i TV:n, som man kan spela flera på. Bilspel och sådant.
Mobiler och surfplattor kommer bli så bra så att dom slår nuvarande konsoller på käften i prestanda.
Piskar dom i strömsnålhet och kylning och ljudnivå. Dom låter ju inte alls egentligen.
Det är ju faktiskt skitkul att spela bilspel, själv då, på en liten surfplatta eller en mobil.
Mycket roligare än att spela på tb+mus eller med en kontroll. Kanske man kan argumentera om att
med konsoller kan man sitta 4 vänner i soffan och spela tillsammans.
Men om alla har varsin mobil och spelar tillsammans via t.ex Wifi, vilket man redan kan,
varför inte göra det? Själv tycker jag det är mycket roligare. Är inte mycket för bilspel egentligen men spelar jag
på en mobil till exempel så kan de vara riktigt kul.
Stationära kommer dö ut för den vardagliga användaren, kanske t.o.m för oss gamers.
Sen så kommer nog bärbara bli ovanligare hos den vardagliga användaren.
Eftersom det finns sådana stora möjligheter med mobiler och surfplattor.

Jag kan ju lugnt säga att jag aldrig skulle byta ut en stationär mot varken en mobil eller surfplatta... Speciellt inte för spelande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Låga grafiska inställningar och låg framerate kan dock väldigt lätt göra ett spel icke-roligt.

Konstigt att ett spel som minecraft då har sålt över 8 miljoner exemplar.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag förstår tanken... men det blev lite snett där.

Minecraft går inte riktigt o jämföra med t.ex. Crysis på lägre inställningar.

Nej det är lite olika saker men min poäng var att ett spel blir inte roligare för att det har snyggare grafik.

Jag personligen tyckte inte crysis2 blev roligare bara för att jag kunde höja grafik inställningarna i det.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tveksamt. Kanske om 10 år. Har inte sett ngt än som imponerat på mig när det gäller streaming.
Inbyggt i tvn är det sista jag vill se med tanke på hur ofta konsoller går sönder.

Haha, jag har haft min trogna ps3 sedan release dagen, inte har den gått sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

"Snygg grafik" är ju såklart en subjektiv åsikt.

Men förstår precis vad du menar. Minecraft är "simpelt" och en riktig storsäljare.

När det gäller Minecraft så är det själva spelmekaniken som säljer. I många andra spel så är det "storyn".

Ja, för min del kommer grafik sist på skalan på vad som gör ett spel bra.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Ja, för min del kommer grafik sist på skalan på vad som gör ett spel bra.

Ja, känns som folk som suktar efter bästa grafiken försöker kompensera för något annat

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wankeer:

Konstigt att ett spel som minecraft då har sålt över 8 miljoner exemplar.

Sen när dras Minecraft av låg framerate?

Det gör det inte på min dator i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fåtölj:

Ja, känns som folk som suktar efter bästa grafiken försöker kompensera för något annat

:P, jag köpte mig en rätt kraftfull pc och många spel är faktiskt roligare på pc men jag saknade vissa exklusiva titlar till 360 som gjorde att jag köpte en begagnad efter att ha sålt min. Ska tillägga att jag haft 360 sen det släpptes i Sverige med.

Men allt handlar ju som med allt annat, smak och tycke. Finns ju de som tycker att konsol spel är tråkiga just bara för att de är lågupplösta och har låg framrate.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Sen när dras Minecraft av låg framerate?

Det gör det inte på min dator i alla fall.

Finns ju på konsol?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Men allt handlar ju som med allt annat, smak och tycke. Finns ju de som tycker att konsol spel är tråkiga just bara för att de är lågupplösta och har låg framrate.

Enligt min mening kan ett jättebra spel förstöras pga grejer som låg upplösning och låg frame rate, bara för att inte tala om extrem mouse acceleration och buggar (tex dåliga konsollportningar).

Jag säger inte att fin grafik och bra framerate gör spelet roligt, verkligen inte. Men det gör att man kan uppskatta ett bra spel mycket mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

det finns joysticks till PC också om du inte visste det. Jo, jag låvar! Har nog haft min gamla bettan ett par år nu.

Allvar, finns det?

Sen finns väl inte alla konsol-spel till PC heller?
Emulering är inte alltid ett alternativ heller ;P

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wankeer:

Finns ju på konsol?

Ja..?

Med tanke på dess simpla grafik, har jag svårt att tro att det skulle lida av några större framedrops, även om jag själv inte prövat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag kan ju lugnt säga att jag aldrig skulle byta ut en stationär mot varken en mobil eller surfplatta... Speciellt inte för spelande.

Jag sa inte att vi hardcore gamers kommer byta till mobil eller surfplatta för spel, inte helt och hållet.
Men att vi kanske inte kommer att ha stationära hemma, många av oss.
Förmodligen (detta är vad jag tror) kommer vi kanske ha spellaptops, integrerade komponenter i TV aparater där man kan spela tunga häftiga spel på.
Kom ihåg att detta är om 10 år, och hur vet du egentligen vad du kommer tycka om
att spela på en skärm i handen eller med tb+mus?
Jag visste t.ex inte om att jag skulle vara intresserad av datorer så mycket som jag är för något årsedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Finns ju på konsol?

Har på Xbox, "laggar" inte även med 4 spelare. Troligen för att man inte riktigt behöver så hög framerate
i ett segt spel som Minecraft. Du kan ju inte jämföra med till exempel Cod, där vill man ha minst 60fps för bra flyt
men Minecraft kan du nog köra på 20 utan några större problem skulle jag tro.
Om man nu inte är fps fanatiker då

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

PS3 går väl knappast sönder om det inte är någon måndags ex som allt annat. Den gamla Xbox 360 versionen gick dock sönder lite väl mycket, men den nyare versionen har inte det problemet.

Tvärtpm för min med 360. Min gamla launch konsoll höll väldigt länge. Min nya slim dog efter kanske 100 timmars användning.

PS3 verkar ha lite bättre kvalitet ja. Bägge mina ps3or funkar fortfarande var av den ena är köpt dag 1 i USA.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waowt:

Jag sa inte att vi hardcore gamers kommer byta till mobil eller surfplatta för spel, inte helt och hållet.
Men att vi kanske inte kommer att ha stationära hemma, många av oss.
Förmodligen (detta är vad jag tror) kommer vi kanske ha spellaptops, integrerade komponenter i TV aparater där man kan spela tunga häftiga spel på.
Kom ihåg att detta är om 10 år, och hur vet du egentligen vad du kommer tycka om
att spela på en skärm i handen eller med tb+mus?
Jag visste t.ex inte om att jag skulle vara intresserad av datorer så mycket som jag är för något årsedan.

För att jag har spelat tillräckligt på surfplatta för att veta att en touchskärm av det slag som används idag aldrig, aldrig, kommer kunna ersätta mus och tangentbord.

Sen förstår jag inte heller varför vi skulle ha spellaptops... Man vill ju inte spela på en liten skärm, så då får man antingen ha en väldigt stor laptop (då kan man lika gärna ha en stationär), eller så får man ha den inkopplad i en extern, större, skärm (då kan man lika gärna ha en stationär).

Att TV-tillverkarna helt plötsligt skulle ge sig in på spelmarknaden har jag också svårt att tro på.

Även om PC'n nån dag fasas ut, så är det verkligen inte inom de närmsta 10 åren.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.