Spela upp (KÖPTA) 3D Bluray skivor på datorn.(stereoscopic) vad behövs?

Permalänk
Medlem

Spela upp (KÖPTA) 3D Bluray skivor på datorn.(stereoscopic) vad behövs?

Hej, vet inte under vilken tråd jag ska posta detta men nu gör jag det här. jag har en dator med GTX560 TI TOP , I7 8GB osv.. jag har massa 3D bluray filmer som är köpta. dessa är i stereoscopic 3D. har tidigare sätt sida vid sida 3d. funkar genom att ställa in skärmen. (SAMSUNG SyncMaster SA700) 3D 120hrz. Jag har en Bluray läsare och provat en massa program som power dvd osv ingenting fungerar, filmen visas bara i 2d som vanligt när man väljer 3d i menyn.

så min fråga till er kära är vad man igentligen behöver för att kunna se köpta bluray filmer på datorn? mycket tacksam för svar / tips.

TACK!

Permalänk
Medlem

Har din bluray i datorn 3D stöd?

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Vilken media spelare försöker du använda när du ska kolla på 3D filmer?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Du behöver Power DVD 10 Ultra (fullvärdig) eller senare, ett grafikkort med stöd för HDMI 1.4 samt en bra HDMI-kabel. Enl NVidia så skall ditt kort klara Blu-Ray 3D men du måste aktivera 3D Vision i grafikkortets kontrollpanel. Du kanske redan har testat detta men lycka till i alla fall.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Arcsoft Total Media Theater 5 kör jag i HTPC och arbetsstation. Upplever det som stabilare och bättre än Power DVD som jag kör på min bärbara.

http://www.arcsoft.com/totalmedia-theatre/

Ladda hem och testa (15 dagars trial)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindbergski:

Har din bluray i datorn 3D stöd?

Svar: jag har varit på webhallen, media markt och el giganten. ingen kunde svara på om någon läsare av de dem hade i lager hade 3D stöd.. står ingen ting om det säger alla, de flesta säger att det ska fungera endå om man har rätt program. har aldrig själv hittat en 3D BD läsare.

Skrivet av Uslingen:

Du behöver Power DVD 10 Ultra (fullvärdig) eller senare, ett grafikkort med stöd för HDMI 1.4 samt en bra HDMI-kabel. Enl NVidia så skall ditt kort klara Blu-Ray 3D men du måste aktivera 3D Vision i grafikkortets kontrollpanel. Du kanske redan har testat detta men lycka till i alla fall.

Svar: Jag har allt dedär och har gjort det, Power DVD säger att den inte hittar nåt 3D material typ eller något i den stilen, av installerade det.
----------
Har försökt med ett flertal media spelare inget fungerar. Jag kan spela spel i 3D, se film som ligger på hårddisken i 3D men inte från en köpt bluray skiva.

uppskattar alla svar och tips jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahoek:

Svar: jag har varit på webhallen, media markt och el giganten. ingen kunde svara på om någon läsare av de dem hade i lager hade 3D stöd.. står ingen ting om det säger alla, de flesta säger att det ska fungera endå om man har rätt program. har aldrig själv hittat en 3D BD läsare.
.

10sek på Google gav: http://www.tomshardware.co.uk/forum/270597-14-drives-play-wri...

"All 2X times and faster BD-ROM computer drives will handle 3-D Blu-rays just fine with the proper computer software (72Mb per second speed for 2X drives). Mainly it’s just marketing to label a BD-ROM drive or BD burner as 3-D since any 2X and faster Blu-ray drive can play 3-D movies. The difference in drives are mainly in the reading and writing speed. Some new drives use the BDXL format that allows one to write data and video on 100GB and 128GB Blu-ray media. Only 25GB and 50GB discs will playback in standard Blu-ray video players. The maximum video bit rate for 2-D Blu-ray is 40Mb per second (48Mb per second for video and audio). 3-D Blu-ray has a maximum video transfer rate of 60Mb per second (68Mb per second for video and audio). The maximum data transfer speed for standard Blu-ray 2-D is 54Mb per second. I think the maximum data transfer speed for Blu-ray 3-D is 72Mb per second but I would need to verify that information, they might have allowed a higher speed in the Blu-ray specs. But 72Mb per second is most likely correct since that is the maximum speed of 2X BD-ROM drives. A 1X BD-R writer can write 3-D Blu-ray home made video's but in order to playback the video you need at least a 2X BD-ROM drive."

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

10sek på Google gav: http://www.tomshardware.co.uk/forum/270597-14-drives-play-wri...

"All 2X times and faster BD-ROM computer drives will handle 3-D Blu-rays just fine with the proper computer software (72Mb per second speed for 2X drives). Mainly it’s just marketing to label a BD-ROM drive or BD burner as 3-D since any 2X and faster Blu-ray drive can play 3-D movies."

vad hjälpte dedär? min läsare ska läsa blurays i 12x.. då ska den alltså klara av att läsa 3D bluray skivor??? fattar inte?

texten handlar ju om att bränna 3d material till skiva..

Permalänk
Medlem

Släng ut det där GeForce kortet du har och köp ett Radeon istället. Har själv kört 3D i ett och ett halvt år utan problem. I min tidigare dator hade jag ett Radeon 6870 som fungerar alldeles utmärkt tillsammans med en Onkyo 709 och en 3D projektor. Körde i gång en ny dator med ett GeForce 680 för några veckor sedan. Fick aldrig 3D till att funka så jag köpte ett Radeon 7970 istället. Fungerar klockrent med alla format. Som jag sa, PowerDVD och ett grafikkort med stöd för HDMI 1.4. NVidia har ju inte fattat det här ännu så...

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahoek:

vad hjälpte dedär? min läsare ska läsa blurays i 12x.. då ska den alltså klara av att läsa 3D bluray skivor??? fattar inte?

texten handlar ju om att bränna 3d material till skiva..

Inge problem att spela upp i 3D.

Du har inget annat sätt att spela upp filmen på få att du kan se till att den verkligen fungerar som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Inge problem att spela upp i 3D.

Du har inget annat sätt att spela upp filmen på få att du kan se till att den verkligen fungerar som den ska?

vad ska fungera som det ska? min bluray läsare? den är helt ny och spelar upp 2d blurays helt utmärkt.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt ett försök att rippa skivan själv och se om PowerDVD klarar av att hantera filmen?

Jag använder mig av Powerpvp för 3d material och det fungerar bra för mig

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahoek:

vad hjälpte dedär? min läsare ska läsa blurays i 12x.. då ska den alltså klara av att läsa 3D bluray skivor??? fattar inte?

texten handlar ju om att bränna 3d material till skiva..

"All 2X times and faster BD-ROM computer drives will handle 3-D Blu-rays just fine with the proper computer software"

Vad är det du inte förstår??? Om din BR läsare kan läsa BR skivor i 2x eller högre hastighet så fixar den att spela upp 3D BR (med rätt mjukvara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Arcsoft Total Media Theater 5 kör jag i HTPC och arbetsstation.

Har provat denna och fungerar för mig när jag skall spela upp blu ray 3D med Nvidia glasögon.

Fungerar både över HDMI 1.4 (till 120hz projektor) samt till 120hz skärm via DVI.

Skrivet av ahoek:

så min fråga till er kära är vad man igentligen behöver för att kunna se köpta bluray filmer på datorn? mycket tacksam för svar / tips.

TACK!

För att få blu ray 3D att fungera måste du enligt Nvidia använda ett av deras 4 partnerprogram som stödjer det. Arcsoft är ett av dem.

"Blu-ray 3D support requires the purchase of a compatible video playback software application from Corel, CyberLink, ArcSoft,
or Roxio."

Källa: http://www.nvidia.co.uk/object/3dtv-play-uk.html

Permalänk
Medlem

Värt att fråga då jag inte sett det i tråden än. Har du Nvidia 3D vision glasögon och IR sändare, om ja har du också gått in i nVidia kontrollpanelen och satt upp dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Värt att fråga då jag inte sett det i tråden än. Har du Nvidia 3D vision glasögon och IR sändare, om ja har du också gått in i nVidia kontrollpanelen och satt upp dessa?

Eftersom han kan spela spel i 3D samt se annan film i 3D så ja, han har glasögon, sändare och i övrigt rätt inställningar i nVidia kontrollpanelen.

Skrivet av ahoek:

Har försökt med ett flertal media spelare inget fungerar. Jag kan spela spel i 3D, se film som ligger på hårddisken i 3D men inte från en köpt bluray skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Eftersom han kan spela spel i 3D samt se annan film i 3D så ja, han har glasögon, sändare och i övrigt rätt inställningar i nVidia kontrollpanelen.

ahh sorry, missade det.

Skickades från m.sweclockers.com