Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Vet någon om det finns överklockningsmöjligheter på cpun alternativt gpun?

Edit: Antar att det är låst som det brukar vara i tex laptops...

Helt lönlöst då dom går löjligt varma redan som dom är!
Däremot nerklocka dom så fläkten tystnar o lite svalare tycker jag är bra

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Deinterlacen funkar inte så nra med openelec, nån som fått till det? Bilden liksom vibrerar när man kör med deinterlace.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 13", iPad 2
Stationär: Intel Core i7 2600k, 8GB ram, Geforce 9800 GTX+, flera hårddiskar
HTPC: Intel Core™ 2 Duo E6600, 6 GB ram, Geforce 8800 GTS 320 mb

Permalänk
Medlem

Har kikat på denna sedan den kom innan jul men som vanligt är man velig.

Även om jag inte behöver en i5 egentligen så har jag bestämt mig för att invänta den.

två frågor som säkert ingen kan svara helt säkert, men någon kanske har hört några rykten i alla fall.

1. är det april som gäller fortfarande?
2. hur mycket dyrare kan den bli?
3. samma storleksformat som nuvarande modell?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Svårt att köra W7/8 via USB va ?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/windows-to-go-fa...

Permalänk
Medlem

Det där är ju inget operativsystem utan bara sparade inställningar.
Redan installerat W7/8 krävs ju för att det skall fungera.

XP kunde man få att fungera som "live" (mycket begränsat dock) men efter det är det nog kört.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det där är ju inget operativsystem utan bara sparade inställningar.
Redan installerat W7/8 krävs ju för att det skall fungera.

XP kunde man få att fungera som "live" (mycket begränsat dock) men efter det är det nog kört.

Nej, där har du fel. Bara att läsa på hur det egentligen fungerar...

http://www.techradar.com/news/world-of-tech/roundup/how-to-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntax-Error:

Nej, där har du fel. Bara att läsa på hur det egentligen fungerar...

http://www.techradar.com/news/world-of-tech/roundup/how-to-in...

Jag läser och fortfarande så krävs ett win7/8 OS på datorn för att stickan skall fungera.
Sammanfattas ganska bra i:
"Om du vill arbeta hemifrån eller när du är ute och reser sätter du in USB-minnet i Windows 7- eller Windows 8-datorn så kan du öppna och använda alla appar och filer du behöver".

Hade det varit en live funktion så skulle det klara sig utan ett OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Har kikat på denna sedan den kom innan jul men som vanligt är man velig.

Även om jag inte behöver en i5 egentligen så har jag bestämt mig för att invänta den.

två frågor som säkert ingen kan svara helt säkert, men någon kanske har hört några rykten i alla fall.

1. är det april som gäller fortfarande?
2. hur mycket dyrare kan den bli?
3. samma storleksformat som nuvarande modell?

Är själv sugen på och var nästan på väg att köpa en liten låda men så lyckades du dra mina tankar till i5. Är det värt att vänta 1 månad för att få en bättre processor i burken eller klarar jag mig mer än väl med det som går att snickra ihop redan idag? Har inga planer på flera displayer osv. bara HDvideo och surfande i allmänhet

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jag läser och fortfarande så krävs ett win7/8 OS på datorn för att stickan skall fungera.
Sammanfattas ganska bra i:
"Om du vill arbeta hemifrån eller när du är ute och reser sätter du in USB-minnet i Windows 7- eller Windows 8-datorn så kan du öppna och använda alla appar och filer du behöver".

Hade det varit en live funktion så skulle det klara sig utan ett OS.

Nej, fortfarande fel. Det enda som krävs är i princip möjligheten att (från kompatibel hårdvara) boota från USB till din i princip fullständiga Windows 8-installation.

What is Windows To Go?
"Windows To Go is a new feature for enterprise users of Windows® 8 that enables users to boot a full version of Windows from external USB drives on host PCs."

Does Windows To Go rely on virtualization?
"No. Windows To Go is a native instance of Windows 8 that runs from a USB device. It is just like a laptop hard drive with Windows 8 that has been put into a USB enclosure."

Why does the operating system on the host computer matter?
"It doesn’t other than to help visually identify if the PC has compatible hardware."

http://technet.microsoft.com/en-us/library/jj592680.aspx

Permalänk
Avstängd

Tänkte fråga om någon som har Celeron varianten kan kolla om Viaplay fungerar (Förutsatt att ni har det då)

Permalänk
Medlem

Äntligen är nätverksstrulet löst. Jag provade att sätta sourcen till nätverks driver(uppsatta i Windows 7), direkt länkar med IP adress inne i XBMC, inget av detta fungerade särskilt bra.

Inte förrens jag la till dem genom att bläddra till sharen i XBMC så fungerade det. Nu har den full tillgång till nätverks sharen direkt vid uppstart.

Annledningen till att jag ville mappa det mot nätverks drivers eller ip adress var för att minimera risken att Severn får ett annat namn vid ominstallation(som sker 2-3 gånger om året). Men nu får jag istället hålla koll på vad datorn heter och alltid sätta samma namn vid ominstallation.

På vägen stötte man dessutom på diverse buggar (förutom det ovannämnda) så man kan ju kontatera att XBMC känns mer eller mindre som ett lapptecke som försöker täcka in allt för mycket. Ett tipps är att inte förlita sig på Import / Export funktionen.

Hade hoppats på att de fokuserade på 1 platform ex Windows (då större delen av användaren sitter där) men det är snarare tvärtom där man försöker lappa ihop över så många platformar som möjligt och det gör såklart att kompliciteten blir enorm. Som om den inte redan var tillräcklig med bara en platform.

Ett av de problem som kvarstår är en hel vetenskap att förstå sig på. Ställer man in grafikrutinerna på att köra 23Hz så går filmer väldigt mjukt men nenyn laggar, ställer man in den på 60hz så laggar filmer(panoreringar) och menyn går bra. Problemet med detta är att man kan få audiosync problem . Antar att det är som vanligt med XBMC men i detta fallet vill man påstå att felet är hårdvara.

Jag har insett att man kan inte få det att fungera perfekt och för mig är det viktigare att filmer går mjukt än att menyn går mjukt så 23Hz it is.

Det jag uppskattat allra mest hade varit om XBMC kunde rekomendera hårdvara, mjukvara och inställningar till dettta som man vet fungerar bra för så som det är nu så är det verkligen inte lätt att få tag i grejer som XBMC fungerar perfekt på. Man får investera hur många timmar som helst för att hitta något som kan passa ihop och visst en del tycker sådant är roligt men en hel del är bara casual users.

MEN som jag ser det så är XBMC det bästa alternativet trotts alla små störiga buggar så man får väll lära sig acceptera dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Äntligen är nätverksstrulet löst. Jag provade att sätta sourcen till nätverks driver(uppsatta i Windows 7), direkt länkar med IP adress inne i XBMC, inget av detta fungerade särskilt bra.

Inte förrens jag la till dem genom att bläddra till sharen i XBMC så fungerade det. Nu har den full tillgång till nätverks sharen direkt vid uppstart.

Annledningen till att jag ville mappa det mot nätverks drivers eller ip adress var för att minimera risken att Severn får ett annat namn vid ominstallation(som sker 2-3 gånger om året). Men nu får jag istället hålla koll på vad datorn heter och alltid sätta samma namn vid ominstallation.

På vägen stötte man dessutom på diverse buggar (förutom det ovannämnda) så man kan ju kontatera att XBMC känns mer eller mindre som ett lapptecke som försöker täcka in allt för mycket. Ett tipps är att inte förlita sig på Import / Export funktionen.

Hade hoppats på att de fokuserade på 1 platform ex Windows (då större delen av användaren sitter där) men det är snarare tvärtom där man försöker lappa ihop över så många platformar som möjligt och det gör såklart att kompliciteten blir enorm. Som om den inte redan var tillräcklig med bara en platform.

Ett av de problem som kvarstår är en hel vetenskap att förstå sig på. Ställer man in grafikrutinerna på att köra 23Hz så går filmer väldigt mjukt men nenyn laggar, ställer man in den på 60hz så laggar filmer(panoreringar) och menyn går bra. Problemet med detta är att man kan få audiosync problem . Antar att det är som vanligt med XBMC men i detta fallet vill man påstå att felet är hårdvara.

Jag har insett att man kan inte få det att fungera perfekt och för mig är det viktigare att filmer går mjukt än att menyn går mjukt så 23Hz it is.

Det jag uppskattat allra mest hade varit om XBMC kunde rekomendera hårdvara, mjukvara och inställningar till dettta som man vet fungerar bra för så som det är nu så är det verkligen inte lätt att få tag i grejer som XBMC fungerar perfekt på. Man får investera hur många timmar som helst för att hitta något som kan passa ihop och visst en del tycker sådant är roligt men en hel del är bara casual users.

MEN som jag ser det så är XBMC det bästa alternativet trotts alla små störiga buggar så man får väll lära sig acceptera dem.

Hm, funkar utmärkt för mig att synka bildfrekvensen till källan.
Då får man ju både mjuka filmer och ett fint UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hm, funkar utmärkt för mig att synka bildfrekvensen till källan.
Då får man ju både mjuka filmer och ett fint UI.

Jag provade detta nu, vad jag gjorde var att sätta drivrutinerna på 60Hz och sen inne XBMC satte jag att matcha till video. Jag provade både start/stop och alltid men detta gav fruktansvärt lagg. Stängde jag av det så rullade filmen på okay men då med lite lagg vid panoreringar.

Har du ändrat något mer under uppspelnings fliken?

Jag har kört XBMC på en Zotac ION box sen tidigare och visst körde jag med förra versionen av XBMC där då men om man valde att macha till video så fick man ganska mycket audio sync problem som blev värre och värre. Det konstiga var dock att det gälde inte alla filmer.

Anledningen till att du får mjukare playback med NUC:en kan så klart bero på TVn?

Antar att hårdvaran spelar väldigt stor roll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag provade detta nu, vad jag gjorde var att sätta drivrutinerna på 60Hz och sen inne XBMC satte jag att matcha till video. Jag provade både start/stop och alltid men detta gav fruktansvärt lagg. Stängde jag av det så rullade filmen på okay men då med lite lagg vid panoreringar.

Har du ändrat något mer under uppspelnings fliken?

Jag har kört XBMC på en Zotac ION box sen tidigare och visst körde jag med förra versionen av XBMC där då men om man valde att macha till video så fick man ganska mycket audio sync problem som blev värre och värre. Det konstiga var dock att det gälde inte alla filmer.

Anledningen till att du får mjukare playback med NUC:en kan så klart bero på TVn?

Antar att hårdvaran spelar väldigt stor roll.

Kör med "Adjust display refresh to match video: allways"
Och "Sync playback to display"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör med "Adjust display refresh to match video: allways"
Och "Sync playback to display"

Jag har provat det med nu och det är samma lagg, ej sebart. Vad kör du för inställning i Windows? 60Hz? 23Hz? Spelar det egentligen någon roll när man säger att den ska anpassa det inne i XBMC?

Ställer du kanske in några andra inställningar under Sync playback to display?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har provat det med nu och det är samma lagg, ej sebart. Vad kör du för inställning i Windows? 60Hz? 23Hz? Spelar det egentligen någon roll när man säger att den ska anpassa det inne i XBMC?

Ställer du kanske in några andra inställningar under Sync playback to display?

Kör såhär, och se till att alla inställningar stämmer.
Dessa inställningar kör jag på min NUC och min vanliga dator också, och jag har inget lagg eller problem med ljud osv.
Kör med 1920x1080 60p i windows. Men det ska inte göra någon skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa en Intel NUC men har lite funderingar kring den.

Låter den något?
Klarar i3an att köra spelemulatorer?
Får jag mycket mer för pengarna om jag köper delar och bygger ihop en HTPC själv?

Tacksam för svar <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har nu installerat w7-64 plus XBMC 12 RC1.
Hade ett par krasher under installationen men problemet var nog att den ville köra mina minnen i 1.35v mot standard 1.5v.

Spontant så känns den rapp som vilken modern dator som hellst.

XBMC verkar tuffa som förväntat.
HD ljuden verkar fungera bra.
24hz är inga problem, inga ryckningar alls.

Direkt ur lådan så hade kylfläkten ett litet väsande ljud, men numera är den knäpptyst.

Hur bra bildflyt får du (utan "Sync playback to display" aktiverat)? Vad får du för fps vid uppspelning?

Permalänk
Medlem

Står på randen inför ett köp när en oväntad fråga dök upp i huvudet.

Har alla mina kablar gömda i ränna och då jag tänkt hänga NUCen på baksidan av TVn så måste även NUCens kabel ligga i rännan.
Hur lång är strömkabeln mellan NUCen och tegelstenen? Hade varit trevligt om det var mer än två meter (men gissar på 1,2m)??

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Står på randen inför ett köp när en oväntad fråga dök upp i huvudet.

Har alla mina kablar gömda i ränna och då jag tänkt hänga NUCen på baksidan av TVn så måste även NUCens kabel ligga i rännan.
Hur lång är strömkabeln mellan NUCen och tegelstenen? Hade varit trevligt om det var mer än två meter (men gissar på 1,2m)??

Ögonmåttar den till 1,2m

Edit: Nej, vid närmare undersökning skulle jag vilja säga 1.5m

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Ögonmåttar den till 1,2m

Typiskt då måste sladd o tegelsten gömmas bakom tvn med.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Typiskt då måste sladd o tegelsten gömmas bakom tvn med.

Eller så köper du en ny och längre för en 50 lapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Eller så köper du en ny och längre för en 50 lapp

Sista delen av sladden ja. Men den delen där nätagget sitter fast får du inte loss för 50 kr. Speciellt inte heller när sladden behöver va 3 meter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Sista delen av sladden ja. Men den delen där nätagget sitter fast får du inte loss för 50 kr. Speciellt inte heller när sladden behöver va 3 meter.

170kr på dustin får det väl vara värt då:
http://www.dustinhome.se/product/5010057397/kabel-nat-3-polig...

Finns garanterat billigare på andra ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

170kr på dustin får det väl vara värt då:
http://www.dustinhome.se/product/5010057397/kabel-nat-3-polig...

Finns garanterat billigare på andra ställen

Fast nu skriver han ju flera gånger att det är den ANDRA delen av sladden (alltså själva nätaggregatet) och den är ju dyrare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Fast nu skriver han ju flera gånger att det är den ANDRA delen av sladden (alltså själva nätaggregatet) och den är ju dyrare..

Jaha, då är nog det bästa att skarva den kabeln. Blir nog billigast så.

Permalänk

Ska läsa på mera om NUCen men en fråga till er som använder den till att spela upp film.

Idag så använder jag en boxee för att spela upp film, den är i mitt tycke väldigt enkel att använda
för att spela upp filmer från en nas.
Går det att få NUCen lika enkel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Ska läsa på mera om NUCen men en fråga till er som använder den till att spela upp film.

Idag så använder jag en boxee för att spela upp film, den är i mitt tycke väldigt enkel att använda
för att spela upp filmer från en nas.
Går det att få NUCen lika enkel?

Min erfarenhet av de båda produkterna du nämner är :

Boxee : Enkel men hårvarumässigt för klen för GUI:t(ex Movie wall) dessutom massor med konstigheter i mjukvaran(som inte längre uppdateras). Jag retunerade min Boxee efter som den helt enkelt hade för mycket problem och på den tiden återgick till WDTV som jag aldrig haft problem med.

XBMC på NUC : Mycket mer flexibelt och mycket bättre flyt i menyer(även om det inte är perfekt). XBMC är utveklad huvudsakligen för hobby användaren vilket innebär att i de flesta fall tar det ett tag att hitta vad som fungerar och inte fungerar och då försöka välja ut det som passar en bäst. Självklart är det snabbt att installera och lägga till source men förr eller senare kommer du springa på problem som du måste in o rota i deras forum för att lösa och i vissa fall kommer det inte finnas lösningar. Med det sagt så vill jag ändå säga att jag skulle valt XBMC vilken dag som helst framför ex Boxee av en mängd anledningar. Om du är nöjd med Boxee så lär du bli ännu mer nöjd med XBMC så länge som du är redo att lägga lite tid på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Fast nu skriver han ju flera gånger att det är den ANDRA delen av sladden (alltså själva nätaggregatet) och den är ju dyrare..

hehe inte ens jag orkar läsa mina inlägg ordentligt så därför missas det hela tiden.

Dustin har NUCen nedsatt 490 kr i april så kommer nog bli en nu i månaden.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

nja, det verkar som den är nedsatt 300:- från 2290:- till 1990:-
Dom kanske vill bli av med i3 varianten nu när i5 står runt dörren. kan ju finnas risk att i3 varianten kommer bli lite "kall"