Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Jag har Adata SX300, 64 Gbyte, i min NUC. Tempmätaren i CrystalDiskInfo är alltid på rött, men hittills har jag inte haft några problem. Kör BIOS-läge automatic.

Till den som behöver minneskylare och ännu inte har upptäckt Ebay (och har tid att vänta några veckor på jiffypåsen från Hong Kong)... Åtta stycken för 25 kronor, inklusive frakt: http://www.ebay.com/itm/Aluminium-Heat-Sink-Heatsink-For-DDR-...

//Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miracle:

Vilken SSD kör ni. Själv har jag Intel 525 120gb.

Kanske kan vara värt att köpa några flänsar. Ändrade fläkten från automatic till 70% i torsdags ska kolla nu om det är så att den har dött nu. Den som vi har haft mest problem med sitter under ett konferensbord och kanske inte de bästa kylningsmöjligheterna.

Jag kör på Intel 525, 120GB.
De kylflänsarna jag köpte var 6mm höga.
På övre sidan fanns det gott om plats för högre flänsar, men på undersidan av hårddisken så var det EXAKT 6mm som fick plats mot bottenplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostrid:

Har haft problem med min NUC tidigare då den efter ett tag tappade hårddisken.
Hängde sig och efter omstart klagade den på att det inte fanns någon systemdisk.
Efter att den fått kyla ner sig funkade det sedan bra igen.
Öppnade man och kände så var hårddisken väldigt väldigt varm.

Löste det med att beställa hem Zalman VGA RAM Heatsink-kylare och satte fast på hårddiskens minneskretsar vilket har funkat klockrent då jag nu inte har drabbats en endaste gång efter det av någon mer hängning. Då jag kör utan trådlöst kort i min NUC så fick jag plats med 2 kylare på ovansidan och 2 st. på undersidan av min hårddisk.
http://www.quietpc.com/zm-rhs1

Min polare fick EXAKT samma problem.
Vi tog ut disken och stoppa tillbaka den och sen så fungerade det.
Kanske var så att den blev överhettad.

Jag kör en intel 525 120gb disk. Och har haft på min NUC hela tiden sen jag fick den för ungefär 1 månad sen. Bara gjort omstarted vid uppdateringar.
Har inte haft några sådana här problem.
Men det kanske beror på vilken disk man kör också.
Jag kör även med ett wifi kort i min. Ett Intel Ultimate-N 6300.
Fick dock sätta i en extra wifi antenn för att komma upp i 450mbit. Nucen har ju bara 2 antenner installerade och wifi kortet jag köpte kräver 3 för att komma upp i dom höga hastigheterna. Fungerar klockrent med 3 antenner.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

intressant, jag har precis köpt mig en NUC och Intel 120 GB disk. Den har nu börjat bråka med mig och symptonen verkar vara som ni säger, den tappar disken helt plötsligt och sedan går den inte att starta igen för disken finns inte. Detta löses genom att dra ut strömmen och sedan starta den.

Om den bara idlar och os´et tuffar på, då verkar det funka. Men jag testade att kopiera ca 20 GB data till disken och efter några minuter se ger den upp och stängs ner och bootar.

Tråkigt.....jag kör med ett wifi kort, men skulle kunna ta bort det egentligen då jag bara kör med trådat

Permalänk
Medlem

Hej!

Fick hem min NUC idag, mycket intressant lite grej! Har dock ett problem. Jag har installerat windows 7 och kör sedan xbmc över det. Alla filmer rullar skitbra, utom mina MKV-filer. Dom laggar väldigt mycket, bara hackar fram. Har ni några ideer vad det kan vara för något?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostrid:

Köpte mina på CDON.com (79:- för 8st), verkar som de är tillfälligt slut just nu.
http://cdon.se/hemelektronik/zalman_rhs1_vga_ram_heatsink-113...

Självhäftande så de lossnar om man tar i lagom mycket.

Du ka inte få till några bilder hur det blev i lådan efter detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Hej!

Fick hem min NUC idag, mycket intressant lite grej! Har dock ett problem. Jag har installerat windows 7 och kör sedan xbmc över det. Alla filmer rullar skitbra, utom mina MKV-filer. Dom laggar väldigt mycket, bara hackar fram. Har ni några ideer vad det kan vara för något?

Det brukar vara ljudproblem bakom låga framerates i XBMC.
Testa att klicka i/ur etc vad din reciever klarar i settings.

Permalänk
Medlem

sjukt att man måste montera kylflänsar för att den skall funka och att man då inte kan ha det trådlösa kortet monterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

sjukt att man måste montera kylflänsar för att den skall funka och att man då inte kan ha det trådlösa kortet monterat

De verkar vara ganska många som slipper detta(bland annat jag) så man får anta att detta är knutet till hårddisken i fråga?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

detta problemet är knutet till både NUCen och hårddisken enligt intel. hårdisken klarar inte av höga värmen och omstartas (dock enligt intel ska de ha fixat detta i januari) och nucen har överhettningsproblem (dålig kylning) nya bios uppdateringen ska hjälpa lite men jag har haft problem efter uppdateringen också. man kan köpa nytt chassi till om man vill komma bort från problemet helt. ladda ner Speccy och kolla hur varm ssdn blir vid användning. när jag inte använder nucen ligger den vid lite över 40 grader vilket är helt ok men så fort jag lägger över stora filer eller extractar filer går det upp mot 70 grader och i vissa fall stänger den av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RöjarRalf:

detta problemet är knutet till både NUCen och hårddisken enligt intel. hårdisken klarar inte av höga värmen och omstartas (dock enligt intel ska de ha fixat detta i januari) och nucen har överhettningsproblem (dålig kylning) nya bios uppdateringen ska hjälpa lite men jag har haft problem efter uppdateringen också. man kan köpa nytt chassi till om man vill komma bort från problemet helt. ladda ner Speccy och kolla hur varm ssdn blir vid användning. när jag inte använder nucen ligger den vid lite över 40 grader vilket är helt ok men så fort jag lägger över stora filer eller extractar filer går det upp mot 70 grader och i vissa fall stänger den av.

känns inte helt optimalt att byta chasie bara för att få kylningen okej. Detta var ju ett av anledningarna till att jag valde just NUC, dess litenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det brukar vara ljudproblem bakom låga framerates i XBMC.
Testa att klicka i/ur etc vad din reciever klarar i settings.

Tack för det! Nu kan jag njuta av några härliga rullar ikväll!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

De verkar vara ganska många som slipper detta(bland annat jag) så man får anta att detta är knutet till hårddisken i fråga?

Jag har också Intel 525 120 GB. Under belastning så når den upp mot 93 grader, känns i varmaste laget

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit och lämnat tillbaka NUC och SSD disken, det blev för varmt och jag kan inte ha en dator jag inte an lita på.
Sedan kändes det inte jättebra att behöva montera kylflänsar för att få det att funka.

Ni som har en fungerande NUC utan kylflänsar, vad har ni för diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Ni som har en fungerande NUC utan kylflänsar, vad har ni för diskar?

Kör en Crucial m4 256GB utan problem

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birger72:

Kör en Crucial m4 256GB utan problem

har du din enhet framme eller i ett skåp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

har du din enhet framme eller i ett skåp?

I skåp.
Kör det mesta via nätverk, så disken behöver inte jobba ihjäl sig direkt.
128:an var slut när jag skulle köpa, så det fick bli en 256:a

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av kotten33:

Nu har jag varit och lämnat tillbaka NUC och SSD disken, det blev för varmt och jag kan inte ha en dator jag inte an lita på.
Sedan kändes det inte jättebra att behöva montera kylflänsar för att få det att funka.

Ni som har en fungerande NUC utan kylflänsar, vad har ni för diskar?

m4 64GB och har nucen i ett skåp. Tittar mest på viaplay och mkver, aldrig haft problem.

Edit: kör trådat nätverk och använder hdmi-porten längst från nätverksporten.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

m4 64GB och har nucen i ett skåp. Tittar mest på viaplay och mkver, aldrig haft problem.

jag hade inte heller problem när jag bara tittade på saker, men problemet kom när jag skrev till disken.

Permalänk
Skrivet av kotten33:

jag hade inte heller problem när jag bara tittade på saker, men problemet kom när jag skrev till disken.

Okej. Har tankat lite torrents med 10MB/s utan problem.

Men det är ju riktigt surt att behöva modda skiten för att få det att funka.

Har svårt att tro att i5an skulle vara bättre på detta. Kanske värt att lämna tillbaka och vänta på Gigabytes dito, för er med problem alltså. Eller testa annan disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Jag har en OCZ NOCTI SERIES 60GB MSATA SSD och det fungerar som sagt utan problem än sålänge.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Crucial m4 har ju ganska mycket sämre skrivhastighet, upplever ni det som ett problem.

Jag funderar lite på att testa A-Data SX300 och se om den fungerar bättre och inte blir lika varm

Permalänk
Skrivet av kotten33:

Crucial m4 har ju ganska mycket sämre skrivhastighet, upplever ni det som ett problem.

Jag funderar lite på att testa A-Data SX300 och se om den fungerar bättre och inte blir lika varm

Inte jag i alla fall och då jämför jag med min spelburk med en Intel 330. Sen är den datorn snabbare generellt, men jag är supernöjd med prestandan i m4an. Passar utmärkt till det jag använder NUCen till.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Crucial m4 har ju ganska mycket sämre skrivhastighet, upplever ni det som ett problem.

Jag funderar lite på att testa A-Data SX300 och se om den fungerar bättre och inte blir lika varm

Även OCZ NOCTI SERIES 60GB MSATA SSD har ganska dålig läs/skriv i jämförelse men när jag köpte fanns det inte så mycket annat i lager. Jag var rädd attt det skulle märkas men det gör de inte, möjligen om man sätter två NUCar bredvidvarandra och timar dem men inte annars.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med Wake on Lan ? vad jag än testar så får jag inte det att funka väldigt störande.

Permalänk
Medlem

Dykt upp en i5'a på Dustin:
http://www.dustinhome.se/product/5010743116/intel-dc53427hye-...
3800 pix är på toook för dyrt, man kan bara hoppas att priset gå ner till under 3000:- snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Nu har jag varit och lämnat tillbaka NUC och SSD disken, det blev för varmt och jag kan inte ha en dator jag inte an lita på.
Sedan kändes det inte jättebra att behöva montera kylflänsar för att få det att funka.

Ni som har en fungerande NUC utan kylflänsar, vad har ni för diskar?

Kör med en OCZ Nocti Series mSATA SSD 120GB, utan problem än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har med CrystalDiskInfo följt tempen på min SSD-enhet (Adada SX300, 64 Gbyte) under en kvälls tittande. Tempen går upp mot 80 grader. Utan problem. Kör defaultinställningarna i BIOS-version 0040. Min NUC står öppet.

Kanske sparkar jag in öppna dörrar, men har ni som rapporterar värmeproblem provat att labba med fläktinställningarna i BIOS? Advanced Setup->Cooling. Ledsamt att behöva lämna tillbaka en så användbar dator på grund av värme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perea:

Jag har med CrystalDiskInfo följt tempen på min SSD-enhet (Adada SX300, 64 Gbyte) under en kvälls tittande. Tempen går upp mot 80 grader. Utan problem. Kör defaultinställningarna i BIOS-version 0040. Min NUC står öppet.

Kanske sparkar jag in öppna dörrar, men har ni som rapporterar värmeproblem provat att labba med fläktinställningarna i BIOS? Advanced Setup->Cooling. Ledsamt att behöva lämna tillbaka en så användbar dator på grund av värme...

Idag var jag och köpte en ny enhet på webbhallen och en annan disk, det blev en A-data 64 GB. Den verkar ju funka.