Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Har testat justera lite på inställningen för fläkten och visst låter den nu lite mer, men fortfarande är den riktigt tyst och inget jag stör mig på. Har inte kollat av vad värmen på hårddisken ligger på, men tog nu i alla fall bild på kylflänsarna.
Tror nog inte att man måste modda sin NUC, utan kan nog gå att lösa värmeproblemen med diverse inställningar och ev. val av hårddisk då verkar det som. Det var relativt billigt att testa denna lösning och jag tycker det var kul att se att det faktiskt löste problemet.

Permalänk
Medlem

bra bilder....undrar om det kan räcka med kylflänsar på ovansidan?

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in inställningar för 2 skärmar via hdmi på i3-nucen? Klonad bild osv?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Hur ställer jag in inställningar för 2 skärmar via hdmi på i3-nucen? Klonad bild osv?

som du gör med allt annat höger klick på skrivbordet , inget konstigt bara för det är en NUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkam:

som du gör med allt annat höger klick på skrivbordet , inget konstigt bara för det är en NUC

winkey+p funkar även.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkam:

som du gör med allt annat höger klick på skrivbordet , inget konstigt bara för det är en NUC

jo jag vet hur man brukar göra och att det inte är något specieltl för att det är en nuc, men jag hade inte den valmöjligheten, har provat 2 olika grafikdrivare och chipsetdrivare men får inte möjligheten att ändra "flerskärmsalternativen", tänkte mer om någon annan upplevt samma sak.

Hade dock bara tillgång till den i 2 timmar så hann inte testa mer, ska försöka imorgon

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har inte testat själv iofs (kör SBS istället) men det skall fungera med rätt mjukvara.

Svensktiger jag köpte mig en projektor nyligen - Optoma HD25 och ville bara säga att när jag kopplade in den istället för TV:n och sen startade NUC:en, så fungerade DTS - HD klockrent igen.

(Varför jag citerar dig om detta är för att du försökte hjälpa mig för ett tag sedan angående att jag inte fick det att fungera)

Riktigt skumt, suttit och funderat nu i helgen varför min TV:n "flummar" till min förstärkare att den bara spelar Dolby plus och deaktiverar HD - ljudet i surround.

Kan även förmedla till andra som läser tråden att jag trixat lite för att få maximalt ut av min Nuc.

Det jag inte fått fungerat än är 4K på den, det laggar. Min stationära klarar det galant, men Nucen hänger inte med.

Vet inte exakt mina inställningar jag kör med, (trixxar massor för längesedan), men nu funkar allt annat klockrent. Alltså, inget lagg, ingen fel på sync i varken ljud eller röster. Panorama upplever jag inte "laggar" som vissa haft problem med.

Annars är det ganska maffigt att köra på 90 tum istället för 50 tum plasma. Ljudet blev t.o.m. "maffigare från mina högtalare när skärmen växte

Kan ta bilder om det skulle vara så att någon vill se mina inställningar, bara att citera så ska jag fixa några isf.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Svensktiger jag köpte mig en projektor nyligen - Optoma HD25 och ville bara säga att när jag kopplade in den istället för TV:n och sen startade NUC:en, så fungerade DTS - HD klockrent igen.

(Varför jag citerar dig om detta är för att du försökte hjälpa mig för ett tag sedan angående att jag inte fick det att fungera)

Riktigt skumt, suttit och funderat nu i helgen varför min TV:n "flummar" till min förstärkare att den bara spelar Dolby plus och deaktiverar HD - ljudet i surround.

Kan även förmedla till andra som läser tråden att jag trixat lite för att få maximalt ut av min Nuc.

Det jag inte fått fungerat än är 4K på den, det laggar. Min stationära klarar det galant, men Nucen hänger inte med.

Vet inte exakt mina inställningar jag kör med, (trixxar massor för längesedan), men nu funkar allt annat klockrent. Alltså, inget lagg, ingen fel på sync i varken ljud eller röster. Panorama upplever jag inte "laggar" som vissa haft problem med.

Annars är det ganska maffigt att köra på 90 tum istället för 50 tum plasma. Ljudet blev t.o.m. "maffigare från mina högtalare när skärmen växte

Kan ta bilder om det skulle vara så att någon vill se mina inställningar, bara att citera så ska jag fixa några isf.

gärna lite settings från dig

Permalänk
Skrivet av kotten33:

Idag var jag och köpte en ny enhet på webbhallen och en annan disk, det blev en A-data 64 GB. Den verkar ju funka.

Gött mos! Spana länge på den då dess specar är grymma, men sluta med en m4 då den fanns i lager.

Hoppas denna klarar värmen bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Gött mos! Spana länge på den då dess specar är grymma, men sluta med en m4 då den fanns i lager.

Hoppas denna klarar värmen bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag gjort exakt samma tester med min nya NUC med A-data disken som jag gjorde med Intel 525 120 GB disken och denna disk blir ca 10 grader kallare
med exakt samma konfig

Permalänk
Skrivet av kotten33:

Nu har jag gjort exakt samma tester med min nya NUC med A-data disken som jag gjorde med Intel 525 120 GB disken och denna disk blir ca 10 grader kallare
med exakt samma konfig

Där ser man, lite oväntat men gött för dig

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som fått värmeproblemet och sen inte kunnat använda disken alls efteråt?

Det var nu andra eller tredje gången som disken stängde av sig, men den här gången hjälpte det inte att stänga av och starta om NUC:n. Har även provat att öppna lådan och plocka ur och stoppa tillbaka disken, utan resultat. Har en A-Data SX300 256 GB.

Har beställt en mSATA-adapter så får prova koppla in den i en annan dator nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa mig en htpc. Funderar nu på en Intel NUC och har kommit fram till följande rigg:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3328334/2013-05-11-intel-nuc...

Vad tror ni om den? Jag är väldigt intresserad av att få lagring direkt i datorn istället för NAS eller externt via usb.

Hårddisken är 15mm hög. Står på inet.se att den kanske inte passar alla chassin. Passar den in tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av molg:

Funderar på att köpa mig en htpc. Funderar nu på en Intel NUC och har kommit fram till följande rigg:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3328334/2013-05-11-intel-nuc...

Vad tror ni om den? Jag är väldigt intresserad av att få lagring direkt i datorn istället för NAS eller externt via usb.

Hårddisken är 15mm hög. Står på inet.se att den kanske inte passar alla chassin. Passar den in tro?

Går inte, endast m-sata funkar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Går inte, endast m-sata funkar.

Aha. Då var det inte så många valmöjligheter längre. Tack för info

Permalänk
Medlem

Ska sälja min celeronvariant, som för övrigt fungerade utmärkt som htpc (xbmc 1080p playback), och köpa i5-varianten. Lagt beställningen på dustinhome och hoppas få hem den imorgon. I och med att den har en starkare prolle och Intel HD 4000 så kan jag köra den som medtagbar lanburk. Spelar ju bara LoL så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Oj, där tyckte jag nog allt att Intel drog iväg lite väl med priset... Nästan dubbla pengen för den i5-bestyckade varianten jämfört med min i3 som kostade 1990 kr.

Ser att nykomlingen har USB3, men annars inte så mycket nytt. Eller har jag missat nåt här?

//Per

Permalänk
Medlem

Då vart även jag klar med min Intel NUC, som numera huserar vid min TV.
Jag har tidigare under en månad både testat Nettops och Android baserade boxar men bara blivit djupt besviken av vilken urusel bildkvalité och kompatibilitet dessa haft. Sist ut i mitt test så körde jag ett Acer Revo l70 system med en AMD E-450, den klarade inte köra högsta kvalitén på tex, Netflix eller Viaplay då hårdvaruaccelereringen vart avstängd + att Windows 8 fastnade i en omstart loop pga ett IRQ fel efter ett par dagar.
Hur som helst så blev det en Intel NUC istället och detta är vad jag köpte:
Intel BOXDC3217IYE
Intel 525 Series mSATA 120GB
Kingston ValueRAM 8GB 1333MHz SODIMM
Intel Centrino Advanced-N 6235(WLAN, Bluetooth)
Priset hamnade nätt och jämnt på ca, 3999:-

Bara lagt in Windows 7 nu i tidigt skede, men efter testat lite så måste jag erkänna att jag är djupt imponerad av prestandan man får ut av denna lilla låda.
Kör trådlöst just nu och hade lite problem direkt efter jag hade lagt in drivrutinerna med att få ut bra hastigheter emot internet. Men efter uppdaterat BIOS till senaste version(där bla, fläkten snurrar på 30% för att minska värmeproblem) samt korrigerat lite inställning för det trådlösa nätet här hemma, så blev det mycket bättre. Har testat köra Netflix, Viaplay, Filmnet mfl tjänster och samtliga fungerar stabilt med högsta kvalité.
Min NUC är inkopplad direkt via HDMI till min 7.1 förstärkare och ljudet fungerar toppen såhär långt.
Är som sagt jätte nöjd, och som sagt de skiljer ca, 200kr mellan att bygga en sådan här rigg emot att köpa tex en Nettop som säkert har 4x så låg prestanda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Har också till dem som har problem med värmen med min DC3217IYE och 120GB Intel 525. Tänkte prova byta till en 64GB istället, men har svårt att bestämma mig för en SX300 eller m4. Använder den mest som TV-dator.

Har dock en Samsung 830 SSD i min Macbook och hittade precis Samsung MZMPC064HBDR PM830 64GB. Den verkar rätt OK om jag tolkar:

http://www.tomshardware.com/reviews/msata-ssd-review,3286-7.h...

rätt. Tyvärr verkar det svårt att hitta någon som säljer dem. Finns ett par 256GB på ebay, men mer än så...
Vad tror ni, är det värt att försöka få tag på en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har också till dem som har problem med värmen med min DC3217IYE och 120GB Intel 525. Tänkte prova byta till en 64GB istället, men har svårt att bestämma mig för en SX300 eller m4. Använder den mest som TV-dator.

Har dock en Samsung 830 SSD i min Macbook och hittade precis Samsung MZMPC064HBDR PM830 64GB. Den verkar rätt OK om jag tolkar:

http://www.tomshardware.com/reviews/msata-ssd-review,3286-7.h...

rätt. Tyvärr verkar det svårt att hitta någon som säljer dem. Finns ett par 256GB på ebay, men mer än så...
Vad tror ni, är det värt att försöka få tag på en?

Sökte runt lite grann, och jag tror att följande är korrekt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974935

Jämför man produktkoden MZMPC064HBDR med prisjakts märkning MZ-7PC064 borde detta indikera på att det är samma disk.

Permalänk
Medlem

Tack Slabb^ Tyvärr är det den vanliga 2.5" SATA 830 och inte PM830 som är msata

Permalänk
Medlem

Någon som testat att lira LoL på sin Nuc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Då vart även jag klar med min Intel NUC, som numera huserar vid min TV.
Jag har tidigare under en månad både testat Nettops och Android baserade boxar men bara blivit djupt besviken av vilken urusel bildkvalité och kompatibilitet dessa haft. Sist ut i mitt test så körde jag ett Acer Revo l70 system med en AMD E-450, den klarade inte köra högsta kvalitén på tex, Netflix eller Viaplay då hårdvaruaccelereringen vart avstängd + att Windows 8 fastnade i en omstart loop pga ett IRQ fel efter ett par dagar.
Hur som helst så blev det en Intel NUC istället och detta är vad jag köpte:
Intel BOXDC3217IYE
Intel 525 Series mSATA 120GB
Kingston ValueRAM 8GB 1333MHz SODIMM
Intel Centrino Advanced-N 6235(WLAN, Bluetooth)
Priset hamnade nätt och jämnt på ca, 3999:-

Bara lagt in Windows 7 nu i tidigt skede, men efter testat lite så måste jag erkänna att jag är djupt imponerad av prestandan man får ut av denna lilla låda.
Kör trådlöst just nu och hade lite problem direkt efter jag hade lagt in drivrutinerna med att få ut bra hastigheter emot internet. Men efter uppdaterat BIOS till senaste version(där bla, fläkten snurrar på 30% för att minska värmeproblem) samt korrigerat lite inställning för det trådlösa nätet här hemma, så blev det mycket bättre. Har testat köra Netflix, Viaplay, Filmnet mfl tjänster och samtliga fungerar stabilt med högsta kvalité.
Min NUC är inkopplad direkt via HDMI till min 7.1 förstärkare och ljudet fungerar toppen såhär långt.
Är som sagt jätte nöjd, och som sagt de skiljer ca, 200kr mellan att bygga en sådan här rigg emot att köpa tex en Nettop som säkert har 4x så låg prestanda.

Vart köpte du grejerna? Är sugen på liknande setup. Har du stött på några andra begränsningar? Hur är den ljudmässigt? Har du koll på om det finns liknande nätverkskort med lite högre hastighet. Skaffade precis en AC router och skulle vilja utnyttja bandbredden. Framförallt för att streama film.
Citera gärna när du svarar så jag vet.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej igen grabbar!

Tänkte bara meddela att jag inte orkade vänta på i5-modellen utan istället uppgraderade från celeron till i3-varianten. Av misstag fick jag thunderbolt istället för ethernet. Detta var problematiskt för mig eftersom jag tänkt köra NUC:en som en lanburk för enklare spel och usb-portarna behövs till annat än en wifi-dongel.

Jag köpte Apples thunderbolt-to-ethernet-adapter vilket Windows 8 inte kände igen först. Läste dock att man kan använda denna drivurint, http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/netxtreme_deskto..., och då fungerade det utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Vart köpte du grejerna? Är sugen på liknande setup. Har du stött på några andra begränsningar? Hur är den ljudmässigt? Har du koll på om det finns liknande nätverkskort med lite högre hastighet. Skaffade precis en AC router och skulle vilja utnyttja bandbredden. Framförallt för att streama film.
Citera gärna när du svarar så jag vet.
Tack på förhand.

Jag har i stort sett samma rigg men istället för Ethernet-port har jag thunderbolt (som jag kör Ethernet genom en adapter) och istället för en Intel-disk har jag en A-DATA. Allting köpt från Dustin.

Som du har jag en AC-router, men inga nätverkskort varken till gamingriggen eller HTPC:n som stödjer tekniken. Jag har däremot använt en ASUS-dongel á la Dual Band och streamat 1080p utan några som helst problem.

Ljudnivån är låg och då är jag rätt kräsen. Vid filmtittande i XBMC (1080p) så är det omöjligt att höra någonting. Inte heller vid slösurfande. Det som får fläkten att ens höras är om du Youtubar eller ser på flash-filmer via browsern, då det mjukvarurenderas. Tittar du på Youtube genom XBMC händer dock inte detta. Någon som vet om något bra plugin för hårdvarurenderad flash förresten?

Fråga gärna om något är oklart.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Ska påbörja mitt första HTPC-bygge och har fastnat lite för Intels NUC-lösning.

Funderar på dessa komponenter. Något som saknas utöver strömkabel? Är det någon fördel att köra 2x2 GB minnesstickor eller kan jag lika gärna köra med en på 4 GB och sedan kompletterar med en till om jag får för mig att 8 GB är önskvärt?

Tips på ett IR-öga så att jag kan styra den med min Harmony-fjärr?

Initialt funderar jag på att nöja mig med att köra Openelec på den för att sedan stoppa in Windows om jag känner att bara XBMC inte räcker.

Visst borde det vara bra med ett tangentbord ibland? Kan Logitech Wireless Touch Keyboard k400 vara något att satsa på? Kompakt och med en touch-platta för ev. framtida Windows-installation.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har en Intel 525 msata ssd, har fått värme problem och försöker hitta en ersättare. Har kikat i tråden och sett att A-Data har samma bekymmer? Eller är det bara 256GB versionen. I alla fall, kom gärna med förslag till en ersättare. Tack!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Vart köpte du grejerna? Är sugen på liknande setup. Har du stött på några andra begränsningar? Hur är den ljudmässigt? Har du koll på om det finns liknande nätverkskort med lite högre hastighet. Skaffade precis en AC router och skulle vilja utnyttja bandbredden. Framförallt för att streama film.
Citera gärna när du svarar så jag vet.
Tack på förhand.

Sorry såg inte att du hade kommenterat. Jag köpte allting direkt i en av Netonnets lagershoppar. De hade då diverse paket priser beroende på vilka komponentval man gjorde. Har inte direkt stött på några begränsningar när det gäller hårdvaran, allting jag använder har fungerar perfekt såhär långt.
De som strulade för mig i början var dock Wifi nätverket. De kortet jag använder mig utav verkade bromsa upp hastigheten markant ut mot internet. Men efter pillat lite med drivrutinerna samt sänkt Wifi nätverket till en lägre standard så började de fungera tillräckligt bra. Jag sitter ju på en fiberuppkoppling på 100Mbit/s men kände att de vore så mycket skönare att slippa dra sladdar till TVn om jag kunde slippa. Har mycket annan utrustning som använder Wifi(laptops, smartphones and the list goes on and on) så det vart skönt när problemet gick att komma runt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13534737']Ska påbörja mitt första HTPC-bygge och har fastnat lite för Intels NUC-lösning.

Funderar på dessa komponenter. Något som saknas utöver strömkabel? Är det någon fördel att köra 2x2 GB minnesstickor eller kan jag lika gärna köra med en på 4 GB och sedan kompletterar med en till om jag får för mig att 8 GB är önskvärt?

Tips på ett IR-öga så att jag kan styra den med min Harmony-fjärr?

Initialt funderar jag på att nöja mig med att köra Openelec på den för att sedan stoppa in Windows om jag känner att bara XBMC inte räcker.

Visst borde det vara bra med ett tangentbord ibland? Kan Logitech Wireless Touch Keyboard k400 vara något att satsa på? Kompakt och med en touch-platta för ev. framtida Windows-installation.

Beror på vad du ska göra med datorn men ska du bara använda den till XBMC så lär ett 4GB räcka så länge.

Jag kör själv på HP USB IR, det finns en bra tråd om detta på XBMC forumet. Man kan köpa dem på Ebay för runt 100 kr eller 150 kr inkl fjärr. Man ska ju veta att Harmony fjärren är sjukt seg(Har flera själv, blandannat en Harmony One). De enklare kontrollerna som man kan köpa till IR mottagare är mycket snabbare i regel.

Open elec funkar bra på NUC det lilla jag provat men sammtidigt känns det som att man köpt för fin hårdvara för att bara nöja sig med XBMC. Det finns dot en stor fördel med Openelec och det är att det är lättare att få till att rulla prefekt. Tyvärr sattsar inte XBMC teamet så hårt på Windows längre utan deras huvud mål är att nå ut till så många platformar som möjligt även om det kan störa funktionaliteten i ex Windows. Sen handlar detta så klart också till en viss del om hur petig man är, vissa upplever inget lagg eller synk problem medan andra tycker det är väldigt jobbigt.

Ang K400 så är det troligen det bästa för en maskin som denna just nu om man kan nöja sig med storleken. Tänk bara på att radiomottagaren kan i vissa fall behövas sättas på en USB förlängning och då monteras högre för att man ska få god mottagning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide