Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

En rent spontan känsla är att man kanske borde ha lite is i magen och låta Intel jobba på alla dessa barnsjukdomar som folk verkar ha i nuvarande modeller av NUC.

Jag ska börja titta på dem efter sommaren och se om något har hänt, men jag uppskattar givetvis alla som skriver om sina produkter och berätta om såväl fel som framgångar.

Kämpa på

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Känner mig lite delad om NUCen.
Behöver en dator som klarar att spela ALLA sorters video filer utan några som helst problem. Och skicka ut ljudet i 5.1 samtidigt.
Detta från XBMC.
Och som man kan surfa lite på. Och se på microsoftsilverligt material samt youtube utan några problem eller hack alls.

Orkar NUCen detta? Pratar om i3 versionen.
Funderar på att vänta på i5an som tydligen ska komma i april.
Men nu har ju dustin i3an för bara 1799kr.

Ska ha den som htpc till tvn och vill verkligen inte ha något hackande alls. Då är det ingen idé liksom.

Så ni som har NUC med i3 vad tycker ni? Verkar vara en del strul för många och det är lite "av tändande"

Allt funkar som en dröm för mig, installalerade komponenterna, win7, drivare, xbmc och annat på under två timmar. Allt funkar som det skall. Högupplöst silverlight material, 1080p med dts ljud via hdmi, Spotify, Youtube, ja allt som jag använder en HTPC till klarar den galant. Finns den kvar för 1700-1800 så är det bara att slå till, enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du har läst tråden? Var jag kunnat se så är det ganska få som har problem? Och de flesta problemet iallafall för mig var relaterad till XBMC/Windows 8.

Vad du anser vara tillräkligt är ju något du själv får avgöra men för mig så skulle jag inte ens fundera på att köpa något starkare och jag använder den för liknande saker som du gör.

Ja det blev så. Är ju öppet köp 2v utan retur frakt så jag slog till nu när dustin har rea på dom

Skrivet av Ghostrid:

Hett tips!
Dustin kör kampanj på den svarta NUC:en nu i en weekend rush.
1799:- för i3:an istället för 2300:-

http://www.dustinhome.se/product/5010674983/intel-dc3217iye-n...

Ja jag såg det tidigare idag också. Var därför jag börja fundera ordentligt på att skaffa en.

Skrivet av xtQ:

En rent spontan känsla är att man kanske borde ha lite is i magen och låta Intel jobba på alla dessa barnsjukdomar som folk verkar ha i nuvarande modeller av NUC.

Jag ska börja titta på dem efter sommaren och se om något har hänt, men jag uppskattar givetvis alla som skriver om sina produkter och berätta om såväl fel som framgångar.

Kämpa på

Öppet köp ftw

Skrivet av stoffeboffe:

Allt funkar som en dröm för mig, installalerade komponenterna, win7, drivare, xbmc och annat på under två timmar. Allt funkar som det skall. Högupplöst silverlight material, 1080p med dts ljud via hdmi, Spotify, Youtube, ja allt som jag använder en HTPC till klarar den galant. Finns den kvar för 1700-1800 så är det bara att slå till, enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter lovande.
Jag slog till tidigare idag för att vara på säkra sidan.

Blev en intel 525 120gb msata disk till, samt massa ram och wifi kort med 5ghz.
Läste något test där Crucial diskarna rekommenderades, men dom var slut.
Samt att intel 525 diskarna borde vara likvärdiga eller bättre.
Är bara hoppas på det det blir bra det här

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Blev en intel 525 120gb msata disk till, samt massa ram och wifi kort med 5ghz.
Läste något test där Crucial diskarna rekommenderades, men dom var slut.
Samt att intel 525 diskarna borde vara likvärdiga eller bättre.
Är bara hoppas på det det blir bra det här

Spelar ingen större roll vilken SSD du väljer faktiskt, men visst ska man titta på tester så är det väll ADATA eller Crucial som gäller. När jag köpe min OCZ var det inte lätt att få tag på något annat så jag fick ta det trotts att det rent tekniskt skilde sig en hel del på överföringen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Får min nuc idag. Dock utan hårddisk för tillfället. Skall man köra på win7/8 eller openelec medans jag kör via usbminne?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Får min nuc idag. Dock utan hårddisk för tillfället. Skall man köra på win7/8 eller openelec medans jag kör via usbminne?

Svårt att köra W7/8 via USB va ?
Trixa med OpenELEC, kanske du fastnar och slipper installera nåt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Svårt att köra W7/8 via USB va ?
Trixa med OpenELEC, kanske du fastnar och slipper installera nåt annat

Kör på det ett tag då till tillgängligheten på msata diskar är lite bättre. Det verkar ju lite som ödet att 3.0 stable släpptes några minuter efter att jag kolla deras hemsida igår.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Känner mig lite delad om NUCen.
Behöver en dator som klarar att spela ALLA sorters video filer utan några som helst problem. Och skicka ut ljudet i 5.1 samtidigt.
Detta från XBMC.
Och som man kan surfa lite på. Och se på microsoftsilverligt material samt youtube utan några problem eller hack alls.

Orkar NUCen detta? Pratar om i3 versionen.
Funderar på att vänta på i5an som tydligen ska komma i april.
Men nu har ju dustin i3an för bara 1799kr.

Ska ha den som htpc till tvn och vill verkligen inte ha något hackande alls. Då är det ingen idé liksom.

Så ni som har NUC med i3 vad tycker ni? Verkar vara en del strul för många och det är lite "av tändande"

Fungerar perfekt för min del, däremot har jag inte lekt så mycket med XBMC utan kört lite filmer i VLC, mkv, minns inte om det var 720 eller 1080.

Även streamat lite 1080 från youtuben o vad nu "HD" räknas som hos Viaplay o det fungerar utan problem.
Både uppstart och avstängning av Win8 på denna lillla burk tar ett par sekunder/omedelbart.

Allting sker snabbt och direkt och kan inte annat än att rekommendera, men sen har jag bara använt den ett par timmar under en vecka eller två. Än så länge känns den klockren som HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Fungerar perfekt för min del, däremot har jag inte lekt så mycket med XBMC utan kört lite filmer i VLC, mkv, minns inte om det var 720 eller 1080.

Även streamat lite 1080 från youtuben o vad nu "HD" räknas som hos Viaplay o det fungerar utan problem.
Både uppstart och avstängning av Win8 på denna lillla burk tar ett par sekunder/omedelbart.

Allting sker snabbt och direkt och kan inte annat än att rekommendera, men sen har jag bara använt den ett par timmar under en vecka eller två. Än så länge känns den klockren som HTPC.

Låter bra det.
Gick lite overkill med ramen tror jag
Blev 2x Vengance 8gb 1600mhz cl10
Men för mycket ram är ju svårt att ha
Får bli växlings fil på ramen tror jag.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Kör på det ett tag då till tillgängligheten på msata diskar är lite bättre. Det verkar ju lite som ödet att 3.0 stable släpptes några minuter efter att jag kolla deras hemsida igår.

Jag hade samma problem som du, innan jag bestämde mig för att beställa från ProShop. Beställde förra måndagen vid ca 09 och dagen efter på eftermiddagen kunde jag hämta mitt paket. Jag skulle rekommendera den affären, iaf leveransmässigt. Sen om det blir problem med produkten kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Jag hade samma problem som du, innan jag bestämde mig för att beställa från ProShop. Beställde förra måndagen vid ca 09 och dagen efter på eftermiddagen kunde jag hämta mitt paket. Jag skulle rekommendera den affären, iaf leveransmässigt. Sen om det blir problem med produkten kan jag inte uttala mig om.

Beställde ifrån dustin i fredags ner de hade kampanj så det blev jäkligt billigt. Nuc + minnen 2198:-.
Sladden köpte jag på Clas ohlson på fredagen också, 49 kr. Beställer hårddisk om jag inte är nöjd med hur det presterar med usbminne.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Dustin har kampanj igen om det är någon som är intresserad.

LÄNK

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Dustin har kampanj igen om det är någon som är intresserad.

LÄNK

Jag är jättesugen på en sån men efter att ha läst om problemen med en av HDMI-portarna avvaktar jag nog på nya revisioner. Behöver båda HDMI-portarna så jag kan köra mina filmer och serier både på projektorn i vardagsrummet och på TVn i sovrummet.

Skulle gärna vilja ha en med 2.4GHz+ så den pallar med att transcoda 1080p med plex också.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Jag är jättesugen på en sån men efter att ha läst om problemen med en av HDMI-portarna avvaktar jag nog på nya revisioner. Behöver båda HDMI-portarna så jag kan köra mina filmer och serier både på projektorn i vardagsrummet och på TVn i sovrummet.

Skulle gärna vilja ha en med 2.4GHz+ så den pallar med att transcoda 1080p med plex också.

Problemet är ju inte HDMI portarna utan att nätverkskontakten störs så att bandbredden minskar.
Kör du trådlöst så märker du inte av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Problemet är ju inte HDMI portarna utan att nätverkskontakten störs så att bandbredden minskar.
Kör du trådlöst så märker du inte av det.

Tyvärr begränsar detta mig också då jag helst slipper köra trådlöst när NUCen ändå ska stå precis brevid routern. Undviker gärna trådlöst på en fast enhet.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Jag har provat köra 1080p över trådlöst 300Mbps nätverk och det var verkligen inte lyckat trotts att det bara var ca 8 meter från routern. Det uppmättes en kvalité på runt 100 Mbps d.v.s 12,5 MB/s. När det kopierades fil i Windows låg den dock endast på max 5 MB/s, så hur lyckas ni få de trådlösa i er NUC att fixa tunga 1080p filmer?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har provat köra 1080p över trådlöst 300Mbps nätverk och det var verkligen inte lyckat trotts att det bara var ca 8 meter från routern. Det uppmättes en kvalité på runt 100 Mbps d.v.s 12,5 MB/s. När det kopierades fil i Windows låg den dock endast på max 5 MB/s, så hur lyckas ni få de trådlösa i er NUC att fixa tunga 1080p filmer?

5 MB/s är med bred marginal tillräckligt för att spela upp en 3D bluray (max 70mbit), och borde räcka till 3-4 st 1080 filmer samtidigt.
Och trådlöst har ju som bekant en oerhörd skillnad mellan den uppkopplade hastigheten och den tillgängliga.
Men det skiljer även väldigt mycket mellan olik hårdvara såklart, och en hel del drivrutiner fuskar ganska rejält med vilken bandbredd den visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

5 MB/s är med bred marginal tillräckligt för att spela upp en 3D bluray (max 70mbit), och borde räcka till 3-4 st 1080 filmer samtidigt.
Och trådlöst har ju som bekant en oerhörd skillnad mellan den uppkopplade hastigheten och den tillgängliga.
Men det skiljer även väldigt mycket mellan olik hårdvara såklart, och en hel del drivrutiner fuskar ganska rejält med vilken bandbredd den visar.

Okay? Jag kan ju säga att det går inte köra Planet Earth 1080p på den förbindelsen som jag nämnde? Men så fort jag kopplar in LAN kabeln så fungerar det utan problem?

Ändå har jag senastte drivrutiner och kan kan se att min router är inställd på 300mbps.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Okay? Jag kan ju säga att det går inte köra Planet Earth 1080p på den förbindelsen som jag nämnde? Men så fort jag kopplar in LAN kabeln så fungerar det utan problem?

Ändå har jag senastte drivrutiner och kan kan se att min router är inställd på 300mbps.

Vad har du för nätverkskort ?

Permalänk
Medlem

Streacom skall lansera ett passivt kylt chassi för NUC, kan vara intressant:
http://www.streacom.com/news-item/nc1-product-announcement/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad har du för nätverkskort ?

Kortet jag köpte hem är ett ASUS USB-N53.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kortet jag köpte hem är ett ASUS USB-N53.

Ska man inte köra med en sån här i NUCen?
http://www.inet.se/produkt/5405483/intel-wlan-module-n-6235-m...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min NUC igår och körde med OPENELEC på usb-minne men var inte nöjd med det så det beställdes en a-data sx300 64gb ganska omgående. Nu till frågan då, win7 eller win8? Har en oanvänd licens utav win7 som bara ligger just nu vinner man nått på att ha win8? Tanken är att köra xbmc, surfa och lite emulatorer.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jo, jag bara konstaterade att det är inte självklart att få bra flyt med trådlöst.

Skrivet av Subzero299:

Jag fick hem min NUC igår och körde med OPENELEC på usb-minne men var inte nöjd med det så det beställdes en a-data sx300 64gb ganska omgående. Nu till frågan då, win7 eller win8? Har en oanvänd licens utav win7 som bara ligger just nu vinner man nått på att ha win8? Tanken är att köra xbmc, surfa och lite emulatorer.

Spelar ingen större roll, skulle nog förutspråka Win7 ett tag till då det är mer beprövat. Men visst Windows 8 gör sig mycket bättre i vardagsrummet och då tänker jag på den nya startmenyn som passar bra. Desktop har ju aldrig passat särskilt bra i ett vardagsrum.

Jag har en maskin med Windows 7 och en med Windows 8. Gör jag en ominstallation nu så hade jag troligen valt Windows 7.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Det går att streama 1080p trådlöst med 6235-kortet om man har bra wifi-täckning, och en bra router, det funkar fint för mig. Filmen startar på nån sekund och buffrar inte.

Bara för att man har 300mbit/s router och nätverkskort är ju dessa hastigheter man får under optimala förhållanden (kanske bara teoretiskt max?). Jag har routern på nedervåningen, liksom NUC:en. Min stationära dator är på övervåningen

Med min vanliga stationära får 75mbit/s när jag kör bredbandskollen (jag har 100/10 uppkoppling egentligen).
Sätter jag NUC:en på övervåningen bredvid min stationära får jag med NUC:en, återigen mot bredbandskollen 5 mbit/s på 5ghz och 20mbit/s på 2.4ghz. Blev endel problem med buffring när jag streamade från min stationära. Lindrades något av att jag i xbmc ökade buffersizen (http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Advancedsettings.xml#.3C...)

Sätter jag NUC:en på sin plats i tv-rummet har jag 75mbit/s mot bredbandskollen och ingen buffring alls när jag streamar från min stationära. Möjligt att det är min uppkoppling utåt som toppas. Det finns säkert program som kan mäta vilken överföringshastighet och ev packetloss man i praktiken har mellan sina datorer.

Nätverkskortet jag har i NUC:en är ett intel 6235, och routern är en asus RT-N66U, där jag i inställningar ställt upp signalstyrkan till max. Min stationära kör även den trådlöst, med nätverkskortet TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggyfrog:

Det går att streama 1080p trådlöst med 6235-kortet om man har bra wifi-täckning, och en bra router, det funkar fint för mig. Filmen startar på nån sekund och buffrar inte.

Bara för att man har 300mbit/s router och nätverkskort är ju dessa hastigheter man får under optimala förhållanden (kanske bara teoretiskt max?). Jag har routern på nedervåningen, liksom NUC:en. Min stationära dator är på övervåningen

Med min vanliga stationära får 75mbit/s när jag kör bredbandskollen (jag har 100/10 uppkoppling egentligen).
Sätter jag NUC:en på övervåningen bredvid min stationära får jag med NUC:en, återigen mot bredbandskollen 5 mbit/s på 5ghz och 20mbit/s på 2.4ghz. Blev endel problem med buffring när jag streamade från min stationära. Lindrades något av att jag i xbmc ökade buffersizen (http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Advancedsettings.xml#.3C...)

Sätter jag NUC:en på sin plats i tv-rummet har jag 75mbit/s mot bredbandskollen och ingen buffring alls när jag streamar från min stationära. Möjligt att det är min uppkoppling utåt som toppas. Det finns säkert program som kan mäta vilken överföringshastighet och ev packetloss man i praktiken har mellan sina datorer.

Nätverkskortet jag har i NUC:en är ett intel 6235, och routern är en asus RT-N66U, där jag i inställningar ställt upp signalstyrkan till max. Min stationära kör även den trådlöst, med nätverkskortet TP-Link TL-WDN4800

Ja du har en ganska mycket kraftigare router än vad jag har.

Man tycker ju att den borde använda max av vad nätverket klarar när man kopierar och då fick jag 5MB/s, men när man strömade så fick den buffra för jämnan och det blev en del artifactors. Jag valde att köra med LAN kabel. Kanske det har något med att jag bor i lägenhet att göra eller så befann jag mig helt enkelt på fel kanal.

Jag skulle dock inte förlita mig på trådlöst helt efter som det känns ganska ostabilt och omgivningen spelar stor roll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja du har en ganska mycket kraftigare router än vad jag har.

Man tycker ju att den borde använda max av vad nätverket klarar när man kopierar och då fick jag 5MB/s, men när man strömade så fick den buffra för jämnan och det blev en del artifactors. Jag valde att köra med LAN kabel. Kanske det har något med att jag bor i lägenhet att göra eller så befann jag mig helt enkelt på fel kanal.

Jag skulle dock inte förlita mig på trådlöst helt efter som det känns ganska ostabilt och omgivningen spelar stor roll.

Trådlöst kan funka utmärkt.
Men ett bra kort är ju otroligt viktigt.

Permalänk
Medlem

Jag har också lite problem med det trådlösa.
Jag köpte ett N 6300 nätverkskort. Det behöver 3 antenner för 450mbit men ska klara 300mbit utan problem på 2 antenner, som det sitter i nucen.
Men det gör det inte, på 5ghz bandet så ligger den och pendlar mellan 150-180mbit. Jag har dock full mottagning hela tiden. Och kör jag bredbands kollen på nucen kommer jag upp i 60mbit ungefär på mitt 100/100. På laptopen så kommer jag upp i 95mbit.
Jag sitter rätt nära routern som är en Asus N66U. Min laptop får ut 300mbit utan problem. Har windows 8 pro original installerat på båda datorerna.
Kör med samma inställningar på laptopen och nucen.

Vet inte varför det blir så dålig fart även fast mottagningen är full. Har provat flytta den lite men det är samma även fast den står mitt i rummet.

Har beställt en: http://www.ebay.co.uk/itm/251240942933?ssPageName=STRK:MEWNX:...
Som jag hoppas ska hjälpa. Men som sagt så ska nätverkskortet klara sig på 2 antenner utan problem. Vilket gör mig lite små fundersam på varför det är så dålig fart.
Har satt antennerna i 1 och 2 porten på nätverks kortet. Och lämnat port 3 tom.
Det är konfigurationen jag uppfattat man ska köra med 2 antenner? Och att färg på antennerna inte spelar någon roll egentligen.

Sen har jag märkt att när jag kör med mitt trådlösa tangent bord som är kopplat i USB som alltid funkat bra innan på min förra htpc. Så bryts kontakten rätt ofta och muspekaren stannar upp. Samma med skrift. Kan vara någon drivrutin som strular. Vet inte helt än.

***Edit***
Ska tilläggas att jag har svarta versionen av nuc. Och har installerat den senaste BIOS versionen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Vilken OpenELEC build ska man köra?
Denna:
http://openelec.tv/get-openelec/download/viewcategory/5-intel...

?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 13", iPad 2
Stationär: Intel Core i7 2600k, 8GB ram, Geforce 9800 GTX+, flera hårddiskar
HTPC: Intel Core™ 2 Duo E6600, 6 GB ram, Geforce 8800 GTS 320 mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hence:

Jag körde en intel build och allt funkade för mig förutom min Dinovo Mini kontroll.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)