Evga GTX670 4gb vs Evga GTX680 2gb?!

Permalänk
Skrivet av norowner:

nope 7970ghz har mer fps än 680 på bland annat bf3..

Jasså? http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_hd_7970_ghz_editi...

Som sagt, GTX 680 ger dig bara några få FPS extra, inget jag tror man märker i slutändan.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Jasså? http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_hd_7970_ghz_editi...

Som sagt, handlar bara om några få FPS, inget jag tror man märker i slutändan.

06/21/2012, jassåå?? du verkar vara efter? det därra är gammalt test.

http://www.techspot.com/review/603-b...rds/page4.html

vsg

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

06/21/2012, jassåå?? du verkar vara efter? det därra är gammalt test.

http://www.techspot.com/review/603-b...rds/page4.html

vsg

Och samma test med OC 680 vs OC 7970 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crim2:

Och samma test med OC 680 vs OC 7970 ghz?

Yes, nochtechardware eller vad dem heter gjorde testet för 6 dagar sen där dem använde en oc 680 och en 7970ghz och oc 680 kom efter 7970ghz med 1 fps.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

7970 är most bang for the buck. Har du dock särskilda skäl som du tycker är värda att offra lite prestanda för, så kan nvidia vara det du behöver. Kör du inte flera skärmar så är prestandafördelen liten.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

670-680 kan inte använda 4gb fullt ut då deras minnesbud är för liten. sedan så är amd mycket bättre vid höga upplösningar. har du kikat på 7970ghz? kostar ca 3500 och presterar bättre än 680 och du kan koppla in flera skärmar medans med 680-670 måste du ha addapters.

Att 7970 skulle vara mycket bättre i höga upplösningar är nog att ta i. Vad jag sett det väldigt jämt och beror på spel i många fall, och Nvidia brukar landa på toppen med GTX 680 2GB i 2560x1600 px. Speciellt nu med de nya drivrutiner som Nvidia släppt.

TS: köp inte 4GB,minnesbussen på 256 bit klarar inte av att använda allt minne och 2GB-varianten är i många fall bättre. Det var därför Nvidia själva inte släppte 4GB VRAM först, utan gjorde det efter påtryckningar eftersom efterfrågan fanns.

Därför de antagligen kör på en 512 bitars minnesbuss på GTX 780/790 med 4GB VRAM.

2GB VRAM räcker gott och väl just nu iaf, man kan maxa BF3 i 2560x1440 på det och det drar runt 1,8GB VRAM.

Jag tycker alltså att du bör köpa ett GTX 680 2GB, det kommer att ge dig bäst prestanda mot det du nämnde. 7970 är billigare men det finns en anledning till det och det känns inte som att de har samma kvalitet som Nvidia på något sätt. Du kommer inte att ångra dig om du köper ett GTX 680, det finns för övrigt runt 3 000 kronor begagnat ibland vilket är ett mycket fint pris/prestanda/funktionalitet.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Yes, nochtechardware eller vad dem heter gjorde testet för 6 dagar sen där dem använde en oc 680 och en 7970ghz och oc 680 kom efter 7970ghz med 1 fps.

Precis, de presterar då i princip lika men GTX 680 tycker jag har skönare drivrutiner, stabilare renderingstider (alla orkar inte sitta med RadeonPro för varje spel man ska testa), lägre strömförbruknin, tystare, adaptive vsync och TXAA + bättre skalning overall I SLI har jag fått för mig (lite osäker på detta, men skalningar är definitivt inte dålig iaf).

Så då med likvärdig prestanda så skulle jag gått på GTX 680 pga alla andra mervärden jag ser där mot 7970. Det kanske kostar några hundra mer, men det är det väl värt imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis, de presterar då i princip lika men GTX 680 tycker jag har skönare drivrutiner, stabilare renderingstider (alla orkar inte sitta med RadeonPro för varje spel man ska testa), lägre strömförbruknin, tystare, adaptive vsync och TXAA + bättre skalning overall I SLI har jag fått för mig (lite osäker på detta, men skalningar är definitivt inte dålig iaf).

Så då med likvärdig prestanda så skulle jag gått på GTX 680 pga alla andra mervärden jag ser där mot 7970. Det kanske kostar några hundra mer, men det är det väl värt imo.

Skickades från m.sweclockers.com

några hundringar? kostar 1200kr mer ^^ + att drivrutinerna på 7970 är bra just nu, sedan så är det inte alla spel som behövs med RadeonPro utan bara dem nysläppta så som farcry 3..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

några hundrinar? kostar 1200kr mer ^^ + att drivrutinerna på 7970 är bra just nu, sedan så är det inte alla spel som behövs med RadeonPro utan bara dem nysläppta så som farcry 3..

Som sagt mycket mer pill med andra mjukvaror som RadeonPro osv för nya spel om man vill slippa ojämna renderingstider. Det är inte optimalt för en lösning med flera kort heller mot GTX 680 imo då det verkar vara mer problem med det + då behöver man verkligen pilla med RadeonPro för att slippa micro-stuttering. Och Nvidia har jag inte hört så mycket negstivt/problem med drivrutiner som det är med AMD. Så med 7970 blir det mer pill och trixande för att få det lika bra som GTX 680, men det är billigare.

Så 7970 är ett prisvärt och bra kort om du är beredd på att behöva trixa lite mer med inställningar för att få allt optimalt. Det är speciellt ett bra kort om du inte ska köra flera grafikkort pga dess micro-stuttering.

Om du vill ha ett kort som andas kvalitet, har låga och jämna renderingstider från fabrik, även i SLI, så är GTX 680 ett bra val. Speciellt om du har planer på att köra två kort just eftersom du har så bra och jämna renderingstider mellan alla frames utan att behöva göra något och det gäller i alla spel. Dessutom, min subjektiva åsikt, är att drivrutinerna är bättre på alla sätt och har inte lika mycket problem som AMD har.

Jag skulle klassa dem ungefär såhär:

7970 är ett kraftfullt grafikkort med riktigt bra pris/prestanda, men kräver lite mer av användaren för att få till det bra. Drivrutiner och funktioner är på någon nivå under GTX 680.

GTX 680 är ett kraftfullt grafikkort som är mer "plug and play" mot 7970 och kräver inte pillande i mjukvara från tredje part för att ge bra flyt i spel. Det är mer ett komplett paket med trevliga drivrutiner utan allt för stora brister och grafikkortet har "extra" funktioner så som adaptive vsync och TXAA. GTX 680 känns mer som en premium-produkt jämfört med 7970 och kostar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Som sagt mycket mer pill med andra mjukvaror som RadeonPro osv för nya spel om man vill slippa ojämna renderingstider. Det är inte optimalt för en lösning med flera kort heller mot GTX 680 imo då det verkar vara mer problem med det + då behöver man verkligen pilla med RadeonPro för att slippa micro-stuttering. Och Nvidia har jag inte hört så mycket negstivt/problem med drivrutiner som det är med AMD. Så med 7970 blir det mer pill och trixande för att få det lika bra som GTX 680, men det är billigare.

Så 7970 är ett prisvärt och bra kort om du är beredd på att behöva trixa lite mer med inställningar för att få allt optimalt. Det är speciellt ett bra kort om du inte ska köra flera grafikkort pga dess micro-stuttering.

Om du vill ha ett kort som andas kvalitet, har låga och jämna renderingstider från fabrik, även i SLI, så är GTX 680 ett bra val. Speciellt om du har planer på att köra två kort just eftersom du har så bra och jämna renderingstider mellan alla frames utan att behöva göra något och det gäller i alla spel. Dessutom, min subjektiva åsikt, är att drivrutinerna är bättre på alla sätt och har inte lika mycket problem som AMD har.

Jag skulle klassa dem ungefär såhär:

7970 är ett kraftfullt grafikkort med riktigt bra pris/prestanda, men kräver lite mer av användaren för att få till det bra. Drivrutiner och funktioner är på någon nivå under GTX 680.

GTX 680 är ett kraftfullt grafikkort som är mer "plug and play" mot 7970 och kräver inte pillande i mjukvara från tredje part för att ge bra flyt i spel. Det är mer ett komplett paket med trevliga drivrutiner utan allt för stora brister och grafikkortet har "extra" funktioner så som adaptive vsync och TXAA. GTX 680 känns mer som en premium-produkt jämfört med 7970 och kostar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt välformulerat svar som pekar väldigt träffande på de problem som man måste hantera om man väljer ett eller annat märke. Stort kudos
Ett länk som får fungera som ett förtydligande angående micro-stuttering är från techreport som filmar det du beskrev.
http://techreport.com/review/24051/geforce-versus-radeon-capt...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av norowner:

några hundringar? kostar 1200kr mer ^^ + att drivrutinerna på 7970 är bra just nu, sedan så är det inte alla spel som behövs med RadeonPro utan bara dem nysläppta så som farcry 3..

Alltså jag vet inte riktigt hur du resonerar ibland, känns som att du snöat in dig lite på att 7970 är bäst.

Till TS: Asus DC2 680 kostar nu 3990 på Webhallen, ett mycket billigt pris för en av de absolut bästa korten på marknaden.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Skrivet av Willekillen:

Alltså jag vet inte riktigt hur du resonerar ibland, känns som att du snöat in dig lite på att 7970 är bäst.

Till TS: Asus DC2 680 kostar nu 3990 på Webhallen, ett mycket billigt pris för en av de absolut bästa korten på marknaden.

"Snöat in"?
Vad menar du? Om Norowner försöker förklara vad han tycker, och alla börjar kasta skit på honom, så är det snarare ni som är insnöade.

Till TS: 7970 är ett bättre kort än 680. Det har mer prestanda i samma klockhastighet, klockar bättre, har mer teoretisk prestanda och är billigare.

Om man klagar över att behöva installera något extra program eller behöva pilla lite med inställningar för att det ska fungera bra, så kan man behöva läsa på lite innan man köper eller inte köpa alls. För att köpa något som är dyrare men egentligen sämre är inte särskilt smart enligt min åsikt.

Stå på dig, Norowner.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Väldigt välformulerat svar som pekar väldigt träffande på de problem som man måste hantera om man väljer ett eller annat märke. Stort kudos
Ett länk som får fungera som ett förtydligande angående micro-stuttering är från techreport som filmar det du beskrev.
http://techreport.com/review/24051/geforce-versus-radeon-capt...

Skrivet av aMp:

Som sagt mycket mer pill med andra mjukvaror som RadeonPro osv för nya spel om man vill slippa ojämna renderingstider. Det är inte optimalt för en lösning med flera kort heller mot GTX 680 imo då det verkar vara mer problem med det + då behöver man verkligen pilla med RadeonPro för att slippa micro-stuttering. Och Nvidia har jag inte hört så mycket negstivt/problem med drivrutiner som det är med AMD. Så med 7970 blir det mer pill och trixande för att få det lika bra som GTX 680, men det är billigare.

Så 7970 är ett prisvärt och bra kort om du är beredd på att behöva trixa lite mer med inställningar för att få allt optimalt. Det är speciellt ett bra kort om du inte ska köra flera grafikkort pga dess micro-stuttering.

Om du vill ha ett kort som andas kvalitet, har låga och jämna renderingstider från fabrik, även i SLI, så är GTX 680 ett bra val. Speciellt om du har planer på att köra två kort just eftersom du har så bra och jämna renderingstider mellan alla frames utan att behöva göra något och det gäller i alla spel. Dessutom, min subjektiva åsikt, är att drivrutinerna är bättre på alla sätt och har inte lika mycket problem som AMD har.

Jag skulle klassa dem ungefär såhär:

7970 är ett kraftfullt grafikkort med riktigt bra pris/prestanda, men kräver lite mer av användaren för att få till det bra. Drivrutiner och funktioner är på någon nivå under GTX 680.

GTX 680 är ett kraftfullt grafikkort som är mer "plug and play" mot 7970 och kräver inte pillande i mjukvara från tredje part för att ge bra flyt i spel. Det är mer ett komplett paket med trevliga drivrutiner utan allt för stora brister och grafikkortet har "extra" funktioner så som adaptive vsync och TXAA. GTX 680 känns mer som en premium-produkt jämfört med 7970 och kostar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Willekillen:

Alltså jag vet inte riktigt hur du resonerar ibland, känns som att du snöat in dig lite på att 7970 är bäst.

Till TS: Asus DC2 680 kostar nu 3990 på Webhallen, ett mycket billigt pris för en av de absolut bästa korten på marknaden.

flippa inte, min bror har 2 st 7970, min kompis har 7970ghz, och jag har byggt datorn åt dem, drivrutinerna funkar prima och ingen av dem har skällt på mig, TESTA INNAN NI SNACKAR SNÄLLA och att ni säger att man måste ha radeonpro för att alla spel ska funka? NEJ det är bara senaste spelen så som far cry 3 osv, sen så har amd börjat snacka med dem som har gjort radeon pro för att köpa upp den o lägga in den i deras drivrutin, sluta böla, gillar ni inte att pilla lite med grafikkortet så varsegod gå köp ett överdyrt kort som man kan få bättre för ca 1000kr billigare, mer vram(3gb) mer minnesbus osv osv.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

"Snöat in"?
Vad menar du? Om Norowner försöker förklara vad han tycker, och alla börjar kasta skit på honom, så är det snarare ni som är insnöade.

Till TS: 7970 är ett bättre kort än 680. Det har mer prestanda i samma klockhastighet, klockar bättre, har mer teoretisk prestanda och är billigare.

Om man klagar över att behöva installera något extra program eller behöva pilla lite med inställningar för att det ska fungera bra, så kan man behöva läsa på lite innan man köper eller inte köpa alls. För att köpa något som är dyrare men egentligen sämre är inte särskilt smart enligt min åsikt.

Stå på dig, Norowner.

hehe läste nyss, står alltid på mig men jag var i tråden (mellandagsreor) och skrattade åt inet som skämmde ut sig :/

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Ja, kände att "snöat in" passade årstiden!

Som sagt, rekommenderar GTX 680 till TS för den bättre prestandan och avsaknaden av microstuttering. Kom dock ihåg, att vad du en väljer så kommer du bli OTROLIGT NÖJD. Båda är monster kort!

Angående ATI vs Nvidia frågan så har jag alltid hållt på ATI, men om du kikar på båda våra signaturer så är det nog rätt så naturligt att vi sjabblar!

Hursomhelst, god jul till er alla!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk

Till TS:

Här har du ett Asus DC2 GTX 680: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160661-asus_geforce_g...
3990:-

Här har du ett HD 7970 GHz edition: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757654
3450:-

Du kommer bli nöjd vilket du än väljer!

God jul!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davitto:

Norowner, nog för att du är en fanboy för AMD men du går liiite för långt nu. 7970 presterar inte bättre än 680, dessutom microstuttering på amds kort.

7970 GHZ edition presterar bättre än GTX 680 i de flesta fallen (även om det är max ett par %) och MS är inget man märker vid singel GPU lösningar.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Skrivet av Willekillen:

rekommenderar GTX 680 till TS för den bättre prestandan

Vad? Länka någon uppdaterad källa på att 680 har mer prestanda än ett 7970 GHz, som är dess närmsta konkurrent prismässigt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willekillen:

Njae, jag skulle hävda att ett oklockat 680 är bättre än ett 7970 GHz edition, som egentligen är ett överklockat 7970 - skulle du dessutom överklocka ditt 680 så skulle klyftan bli ännu större mellan de två korten. Tyvärr så lider båda versionerna av 7970 i singel konfiguration av microstuttering, GHz edition är samma kort fast överklockat och med en annan BIOS.

Jag hade själv tänkt att först köpa ett 7970 GHz (har alltid köpt rött), men sedan så visade det sig att den led av microstuttering, var några FPS bakom 680 och inte all presterade lika bra i Adobe's program som 680 p.g.a avsaknaden av CUDA.

I slutändan handlar det om att välja ett kort som du gillar och som passar dina önskemål och krav. Du kommer bli oerhört nöjd vilket alternativ du än går med. Några FPS hit och dit kommer du knappast att märka.

God jul!

Fel. Ett 7970 GHZ edition presterar bättre än ett GTX 680 i de flesta applikationerna och dessutom i BF3 (som är framtagen till Nvidia kort dessutom). Det du tänker på är de gamla HD7970 som blev piskade av GTX 680 vid lansering av Nvidias motsvarighet men som sedan blivit omkörd av just AMD iom. GHZ edition.

Skrivet av Willekillen:

Alltså jag vet inte riktigt hur du resonerar ibland, känns som att du snöat in dig lite på att 7970 är bäst.

Till TS: Asus DC2 680 kostar nu 3990 på Webhallen, ett mycket billigt pris för en av de absolut bästa korten på marknaden.

Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. HD7970 är ett bättre kort både i prestanda och pris. Att sedan vissa är för lata för att klicka lite i Radeon pro (tar ett par minuter) för att få en jämnare prestanda är ju bara roligt. Framförallt när dessa personer sitter och gör exakt samma procedur när de pillrar med SLI profiler i Nvidias kontrollpanel. Om personen har blivit insnöad så sitter du i en iglo på nordpolen.

Skrivet av Willekillen:

Ja, kände att "snöat in" passade årstiden!

Som sagt, rekommenderar GTX 680 till TS för den bättre prestandan och avsaknaden av microstuttering. Kom dock ihåg, att vad du en väljer så kommer du bli OTROLIGT NÖJD. Båda är monster kort!

Angående ATI vs Nvidia frågan så har jag alltid hållt på ATI, men om du kikar på båda våra signaturer så är det nog rätt så naturligt att vi sjabblar!

Hursomhelst, god jul till er alla!

Du börjar mer och mer låta som en repad skiva som så fort man ha läst en artikel om MS hos AMD (som löses med Radeon pro) så börjar du tro att det är en katastrofal sak hos just AMD. Problemet är väl att om du bara tog dig tid (ist för att gnälla) att installera radeon pro så hade MS försvunnit och du suttit där med ett kort som faktiskt presterar bättre i vissa fall än GTX 680 och allt som oftast nästan identiskt. Visst.. Nvidia har Cuda och PhysX. Men får du något ut av det i de flesta spelen? Svar nej. De flesta spelen stödjer inte denna funktion.. Även om det finns en del spel som gör det. Sedan vad har relevansen med folks signaturer med ämnet att göra? Att vara ett fanboy har inget med ens komponenter att göra utan har helt och skärt att göra med resonemanget som denne för.-

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Vad? Länka någon uppdaterad källa på att 680 har mer prestanda än ett 7970 GHz, som är dess närmsta konkurrent prismässigt.

Okej, skulle kanske sagt bättre spelupplevelse med Adaptive V-sync, GPU Boost och näst intill ingen microstuttering. Sedan presterar det oändligt mycket bättre i Adobe programmen, är tystare då det inte krävs lika mycket för att kyla den med. Klockar bättre. Sedan vilket som presterar bäst verkar det råda delade meningar om.

I slutändan handlar det om att välja det kort som passar för just dig, och vad TS än väljer så tror jag att han kommer bli extremt nöjd i vilket fall.

Min plan var själv att köpa ett 7970 GHz edition men efter lite research så blev det ett 680. Har dock kört ATI nästan hela mitt datorbyggar liv. Om 7970 presterar några FPS bättre i ett spel, och 680 presterar några få FPS bättre i ett annat spel så spelar det ingen större roll enligt mig.

God jul!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willekillen:

Okej, skulle kanske sagt bättre spelupplevelse med Adaptive V-sync, GPU Boost och näst intill ingen microstuttering. Sedan presterar det oändligt mycket bättre i Adobe programmen, är tystare då det inte krävs lika mycket för att kyla den med. Klockar bättre. Sedan vilket som presterar bäst verkar det råda delade meningar om.

I slutändan handlar det om att välja det kort som passar för just dig, och vad TS än väljer så tror jag att han kommer bli extremt nöjd i vilket fall.

Min plan var själv att köpa ett 7970 GHz edition men efter lite research så blev det ett 680. Har dock kört ATI nästan hela mitt datorbyggar liv. Om 7970 presterar några FPS bättre i ett spel, och 680 presterar några få FPS bättre i ett annat spel så spelar det ingen större roll enligt mig.

God jul!

Seriöst? Du verkar ju vara ett Nvidiatroll utan dess like. AMDs HD7970 har alltid varit ett betydligt mer klockningsvänligt kort och Nvidia är inte i närheten av att kunna nå den råa klockningspotential som HD7970 har. Sedan angående kylningen så borde du ta och titta på referenskylarna som Nvidia fått fram på GTX 670 och 660.. De är rent skräp. Låter som en jetturbin.. och kyler som ett cementblock. Medan AMDs referenskylare inte är de bästa men de är betydligt bättre än Nvidias. Sedan vilka som presterar bäst råder det inga delade meningar om... HD7970 presterar bäst.. Ta bara på test som är två månader gamla eller yngre. Du verkar yttra dig om saker du inte förstår dig på dessutom. Nvidia är inte de enda som har GPU boost.. AMD har sin egen motsvarighet till GPU boost.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

"Snöat in"?
Vad menar du? Om Norowner försöker förklara vad han tycker, och alla börjar kasta skit på honom, så är det snarare ni som är insnöade.

Till TS: 7970 är ett bättre kort än 680. Det har mer prestanda i samma klockhastighet, klockar bättre, har mer teoretisk prestanda och är billigare.

Om man klagar över att behöva installera något extra program eller behöva pilla lite med inställningar för att det ska fungera bra, så kan man behöva läsa på lite innan man köper eller inte köpa alls. För att köpa något som är dyrare men egentligen sämre är inte särskilt smart enligt min åsikt.

Stå på dig, Norowner.

Jag tycker att det är fel att säga att 7970 är ett bättre kort än GTX 680. De är väldigt jämna och likvärdiga i rå FPS, men Nvidia bjuder på mer än det. Som jag skrev lite högre upp så skulle jag klassa GTX 680 som ett premium-kort med ett väldigt bra "paket" med drivrutiner och funktioner som ger ett mervärde.

7970 är mer ett ensamt kraftfullt grafikkort till lägre pris, men har inte samma premium-känsla och "plug and play" funktionalitet som GTX 680 har. Det kräver mer av användaren och det är fler saker som kan strula med drivrutiner och inställningarna i RadeonPro tex.

Pratar vi ljudnivå, temperaturer och strömförbrukning med standsrdkylare är GTX 680 också före om jag inte minns helt fel, detta är dock bara en liten parentes i sammanhanget, men med tillräckligt många sådana saker som är till GTX 680s fördel så gör det ändå att de blir ett mer komplett och bättre anpassad lösning för många situationer.

Jag är ingen "fanboy" med Nvidia (mina tre senaste gfx har varit AMD/ATI) - det är bara det att jag verkligen känner att de har dragit det längsta strået denna generations grafikkort. Och jag har testat och sett med egna ögon båda lösningarna och hur det presterar och flyter samt vad mina kompisar har haft mest problem med. Där ligger 7970 i toppen, över problem och oflyt mot GTX 680 som fungerar smidigt utan problem med bra flyt. Och detta har jagaalltså själv sett och suttit och trixat med och jämfört.

Om 7970 och GTX 680 skulle kosta exakt lika - vilket kort skulle du välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Om 7970 och GTX 680 skulle kosta exakt lika - vilket kort skulle du välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade varit klippt och skuret.. Baserat på vilken titel jag skulle spela.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Seriöst? Du verkar ju vara ett Nvidiatroll utan dess like. AMDs HD7970 har alltid varit ett betydligt mer klockningsvänligt kort och Nvidia är inte i närheten av att kunna nå den råa klockningspotential som HD7970 har. Sedan angående kylningen så borde du ta och titta på referenskylarna som Nvidia fått fram på GTX 670 och 660.. De är rent skräp. Låter som en jetturbin.. och kyler som ett cementblock. Medan AMDs referenskylare inte är de bästa men de är betydligt bättre än Nvidias. Sedan vilka som presterar bäst råder det inga delade meningar om... HD7970 presterar bäst.. Ta bara på test som är två månader gamla eller yngre. Du verkar yttra dig om saker du inte förstår dig på dessutom. Nvidia är inte de enda som har GPU boost.. AMD har sin egen motsvarighet till GPU boost.

Man kan inte tycka olikt dig utan att antingen inte förstå vad man pratar om eller att vara ett Nvidia troll? Alltså, jag repeterar mig gång på gång att båda korten är riktigt bra och att jag alltid köpt ATI tidigare (Nvidia troll, mhm?). Jag har sagt det flera gånger innan i denna tråd men säger det igen; TS kommer bli extremt nöjd vilket kort han än slår till på, då båda korten är riktigt bra.

Nej, om du inte kan ha en vettig diskussion så gå och käka en pepparkaka och drick lite glögg istället.

God jul på dig!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willekillen:

Man kan inte tycka olikt dig utan att antingen inte förstå vad man pratar om eller att vara ett Nvidia troll? Alltså, jag repeterar mig gång på gång att båda korten är riktigt bra och att jag alltid köpt ATI tidigare (Nvidia troll, mhm?). Jag har sagt det flera gånger innan i denna tråd men säger det igen; TS kommer bli extremt nöjd vilket kort han än slår till på, då båda korten är riktigt bra.

Nej, om du inte kan ha en vettig diskussion så gå och käka en pepparkaka och drick lite glögg istället.

God jul på dig!

Det är inte att din åsikt är skild från min som gör att jag uppfattar dig som ett troll alt. ett fanboy utan det är din bristande förmåga att ta till dig information och samtidigt din bristande kunskap i ämnet (som du framför som du vet bättre än de som lägger fram beviset att du har fel) som gör att man uppfattar dig som det. Du påstår att GTX 680 har en klyfta gentemot HD7970.. Du bevisas ha fel.. då blir det "1 FPS mer..", du blir åter igen bevisad motsatsen. Ett par kommentarer nedan SÄGER DU ÅTER IGEN att GTX 680 har mer prestanda än HD7970.. Antingen är du fruktansvärt tjuraktig.. eller så är du ett troll/fanboy. Ännu ett fel du har är att du påstår att GTX 680 klockar bättre än AMD (Inte ATI, som inte hetat ATI sedan de köptes upp av AMD), vilket är långt ifrån sant. GTX 680 PRESTERAR inte bättre än HD7970 i adobe heller (var du har fått den informationen ifrån kan man ju undra).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Seriöst? Du verkar ju vara ett Nvidiatroll utan dess like. AMDs HD7970 har alltid varit ett betydligt mer klockningsvänligt kort och Nvidia är inte i närheten av att kunna nå den råa klockningspotential som HD7970 har. Sedan angående kylningen så borde du ta och titta på referenskylarna som Nvidia fått fram på GTX 670 och 660.. De är rent skräp. Låter som en jetturbin.. och kyler som ett cementblock. Medan AMDs referenskylare inte är de bästa men de är betydligt bättre än Nvidias. Sedan vilka som presterar bäst råder det inga delade meningar om... HD7970 presterar bäst.. Ta bara på test som är två månader gamla eller yngre. Du verkar yttra dig om saker du inte förstår dig på dessutom. Nvidia är inte de enda som har GPU boost.. AMD har sin egen motsvarighet till GPU boost.

Om vi kan koncentrera oss på korten istället då AMD klockar bättre är sant - men att säga att Nvidias referenskylare låter mer än AMD:s låter mer att du är AMDtrollen här. Mitt EVGA 660 (referens) är väldigt tyst och ligger ungefär 65 grader i load. Man behöver inte skruva upp fläkten till högsta när man spelar. Angående prestandan mellan 680 och 7970 (notera UTAN GHz) så har de ungefär samma prestanda beroende på vilket spel man vill lira. Lirar man exempelvis Borderlands 2 så köper man verkligen inget AMD kort. Dessutom var NVIDIA först med sin GPU Boost teknik men AMD "kopierade" funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om vi kan koncentrera oss på korten istället då AMD klockar bättre är sant - men att säga att Nvidias referenskylare låter mer än AMD:s låter mer att du är AMDtrollen här. Mitt EVGA 660 (referens) är väldigt tyst och ligger ungefär 65 grader i load. Man behöver inte skruva upp fläkten till högsta när man spelar. Angående prestandan mellan 680 och 7970 (notera UTAN GHz) så har de ungefär samma prestanda beroende på vilket spel man vill lira. Lirar man exempelvis Borderlands 2 så köper man verkligen inget AMD kort. Dessutom var NVIDIA först med sin GPU Boost teknik men AMD "kopierade" funktionen.

Har en referens kort ifrån amd, den är tajt ihop med asusen(andra kortet) och jag får som max 62c när jag kör bf3 med allt på ultra, och inget ljud man blir chockat utav.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Om vi kan koncentrera oss på korten istället då AMD klockar bättre är sant - men att säga att Nvidias referenskylare låter mer än AMD:s låter mer att du är AMDtrollen här. Mitt EVGA 660 (referens) är väldigt tyst och ligger ungefär 65 grader i load. Man behöver inte skruva upp fläkten till högsta när man spelar. Angående prestandan mellan 680 och 7970 (notera UTAN GHz) så har de ungefär samma prestanda beroende på vilket spel man vill lira. Lirar man exempelvis Borderlands 2 så köper man verkligen inget AMD kort. Dessutom var NVIDIA först med sin GPU Boost teknik men AMD "kopierade" funktionen.

Nvidia var först med GPU boost funktionen ja. Marknaden ser dock ut så att man kopierar koncept från varandra hela tiden. Och referenskylaren hos GTX 660 och GTX 670 har fått utstå enorm kritik pga. att de just är högljuda och kyler dåligt. Sedan om EVGA har lyckats motverka detta på något sätt kan jag inte uttala mig om. Och du har även rätt i att det finns vissa titlar som Nvidia med hjälp av PhysX passar bättre. Borderlands dock är skräckexempel där tillverkarna av spelet beter sig som nötter och försöker förstöra för AMD. De tar bort en hel del texturer per default när de upptäcker att man har en AMD GPU igång bla. Om detta är på inrådan av Nvidia eller att Gearbox helt enkelt försöker ställa sig in hos Nvidia vill jag lämna osagt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

... Du bevisas ha fel.. då blir det "1 FPS mer..",

Som sagt, jag vet inte hur jag bevisas fel när någon skriver att 7970 presterar 1 FPS mer.

Skrivet av Tumnus:

... Ett par kommentarer nedan SÄGER DU ÅTER IGEN att GTX 680 har mer prestanda än HD7970.. Antingen är du fruktansvärt tjuraktig.. eller så är du ett troll/fanboy.

Rättade mig ett inlägg längre ner och sa att enligt mig så ger GTX 680 en bättre spelupplevelse.

Skrivet av Tumnus:

... GTX 680 PRESTERAR inte bättre än HD7970 i adobe heller (var du har fått den informationen ifrån kan man ju undra).

Här kan du se att CUDA är snabbare än OpenCL i Blender. Så, jo, GTX680 presterar marginellt bättre i de Adobe program som kan utnyttja din GPU (med just CUDA) för lite snabbare SMID's. Men det där är ett test gjort i Blender säger du, yes, och här kan du läsa varför detta gäller för Adobe's program också. Där kan du bland annat också läsa att visa av de senaste CS6 programmen inte ens stöjder OpenCL, vilket är den implemtation ATI använder.

Skrivet av Tumnus:

... (Inte ATI, som inte hetat ATI sedan de köptes upp av AMD)

Att jag kallar det ATI istället för AMD beror på att när jag köpte mitt första ATI kort så hette det just det. Jag tror att man förstår vad jag menar i vilket fall. Du verkar leta efter att skapa konflikt. Det är jul förfan, cheer up!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

nope 7970ghz har mer fps än 680 på bland annat bf3..

Är du säker?

http://www.guru3d.com/miraserver/images/2012/amd-7970-ghz/Unt...

http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_hd_7970_ghz_edition_review,1.html

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11