Evga GTX670 4gb vs Evga GTX680 2gb?!

Permalänk
Medlem

Driver du med mig eller? Dem därra testerna är gjorde 21/6... komigen vakna o kom ikapp oss. Vi är i slutet utav månaden december.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Driver du med mig eller? Dem därra testerna är gjorde 21/6... komigen vakna o kom ikapp oss. Vi är i slutet utav månaden december.

Oj, sorry

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Här kan du se att CUDA är snabbare än OpenCL i Blender. Så, jo, GTX680 presterar marginellt bättre i de Adobe program som kan utnyttja din GPU (med just CUDA) för lite snabbare SMID's. Men det där är ett test gjort i Blender säger du, yes, och här kan du läsa varför detta gäller för Adobe's program också. Där kan du bland annat också läsa att visa av de senaste CS6 programmen inte ens stöjder OpenCL, vilket är den implemtation ATI använder.

Du måste ha sjuka mängder filter och skit innan du kommer få en märkbar skillnad mellan ett bra och dåligt grafikkort i adobes produkter. Mycket viktigare att du har en snabb cpu, snabbt minne och mycket minne.

Sedan att CUDA är snabbare än OpenCL är både rätt och fel. CUDA har man jobbat lite längre med och ger därför fördelar rent mjukvarumässigt mot OpenCL.

Men om du vill veta hur bra ett kort presterar med OpenCL ska du titta på Luxrender. Just nu bästa renderaren som kan nyttja dina GPUer riktigt bra och det är närmast verkligheten du kan komma. Och köper du kort som ska hålla 1-2 år kan det vara bra och titta på just Luxrender för det är nog där Adobe och andra mjukvaruutvecklare kommer vara om några år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Du måste ha sjuka mängder filter och skit innan du kommer få en märkbar skillnad mellan ett bra och dåligt grafikkort i adobes produkter. Mycket viktigare att du har en snabb cpu, snabbt minne och mycket minne.

Sedan att CUDA är snabbare än OpenCL är både rätt och fel. CUDA har man jobbat lite längre med och ger därför fördelar rent mjukvarumässigt mot OpenCL.

Men om du vill veta hur bra ett kort presterar med OpenCL ska du titta på Luxrender. Just nu bästa renderaren som kan nyttja dina GPUer riktigt bra och det är närmast verkligheten du kan komma. Och köper du kort som ska hålla 1-2 år kan det vara bra och titta på just Luxrender för det är nog där Adobe och andra mjukvaruutvecklare kommer vara om några år.

Väl talat! Håller med om att CUDA har fått lite mer tid att mogna på sig. Är nog bara en tidsfråga innan OpenCL tar sig ikapp.

Som sagt TS; du kommer bli extremt nöjd både om du väljer ett GTX 680 eller ett 7970!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

7970. Ut presterar 670 och 680 och klarar 3-4 skärmar helt galant, Och priset e betydligt mindre

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Superlight:

Är du fanboy eller vad fan är det med dig?

Det ska komma från personen som syns i varenda Nvidia vs AMD tråd och enbart rekommenderar Nvidia till allt och alla oavsett användningsområde samt budget. O.o

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Det är spännande att någon med en i5a och 6gb ram bryr sig extremt mycket om cuda kärnor. Eller har TS 16gram och köpte fel processor?

Permalänk
Medlem

Tror TS kommer bli hur nöjd som helst, även om han väljer 7970, 7970 GHz, 680, eller 670. Det är sådana marginella skillnader att jag inte fattar vad hysterin kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nvidia var först med GPU boost funktionen ja. Marknaden ser dock ut så att man kopierar koncept från varandra hela tiden. Och referenskylaren hos GTX 660 och GTX 670 har fått utstå enorm kritik pga. att de just är högljuda och kyler dåligt. Sedan om EVGA har lyckats motverka detta på något sätt kan jag inte uttala mig om. Och du har även rätt i att det finns vissa titlar som Nvidia med hjälp av PhysX passar bättre. Borderlands dock är skräckexempel där tillverkarna av spelet beter sig som nötter och försöker förstöra för AMD. De tar bort en hel del texturer per default när de upptäcker att man har en AMD GPU igång bla. Om detta är på inrådan av Nvidia eller att Gearbox helt enkelt försöker ställa sig in hos Nvidia vill jag lämna osagt.

Hade faktiskt ingen aning att de gjorde så mer än att jag tog upp Borderlands 2 som ett Nvidia optimerad spel. Referenskylaren på 670 och 680 är faktiskt tystare.
http://techreport.com/review/22653/nvidia-geforce-gtx-680-gra...

Skrivet av Firkraag:

Det ska komma från personen som syns i varenda Nvidia vs AMD tråd och enbart rekommenderar Nvidia till allt och alla oavsett användningsområde samt budget. O.o

Jag skriver även liten motivering varför. Vad fanboy betyder för mig är när någon skriver t.ex "7970 har bättre prestanda än 680" när man inte vet vilka spel trådskaparen ska spela eller bara skriva 7970/680 och skicka svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Väldigt välformulerat svar som pekar väldigt träffande på de problem som man måste hantera om man väljer ett eller annat märke. Stort kudos
Ett länk som får fungera som ett förtydligande angående micro-stuttering är från techreport som filmar det du beskrev.
http://techreport.com/review/24051/geforce-versus-radeon-capt...

Tackar, jag känner också att det blev en rätt simpel men ändå korrekt sammanfattning av de olika korten, ur mitt perspektiv (som dock är baserat på tester och egen erfarenhet av både GTX 680 och 7970 och båda i CFX/SLI också så jag har hands-on erfarenhet av båda och vet verkligen vad jag tycker).

Tack för länken btw, att det var så grov och synlig microstuttering på ett AMD-kort visste jag inte, det är värre än vad jag sett tidigare själv tom.

God Jul!

Skrivet av Willekillen:

Alltså jag vet inte riktigt hur du resonerar ibland, känns som att du snöat in dig lite på att 7970 är bäst.

Till TS: Asus DC2 680 kostar nu 3990 på Webhallen, ett mycket billigt pris för en av de absolut bästa korten på marknaden.

Ja, 4 000 kronor för det grafikkortet som presterar bra, klockar bra, ger mycket bättre flyt och kommer med ett extra "premium-värde" mot 7970 är ett bra pris!

Skrivet av Slaktardej:

"Snöat in"?
Vad menar du? Om Norowner försöker förklara vad han tycker, och alla börjar kasta skit på honom, så är det snarare ni som är insnöade.

Till TS: 7970 är ett bättre kort än 680. Det har mer prestanda i samma klockhastighet, klockar bättre, har mer teoretisk prestanda och är billigare.

Om man klagar över att behöva installera något extra program eller behöva pilla lite med inställningar för att det ska fungera bra, så kan man behöva läsa på lite innan man köper eller inte köpa alls. För att köpa något som är dyrare men egentligen sämre är inte särskilt smart enligt min åsikt.

Stå på dig, Norowner.

Att man ska behöva ta till ett tredjeparts-program och läsa på för att få ett grafikkort att fungera som det egentligen borde, och som dess konkurrent gör utan problem är bara ett stort fail.

Och att köpa ett GTX 680 är ÅTERIGEN inte sämre, det handlar inte bara om rå FPS. Det är som att bara gå efter typ hur många RPM en hårddisk har och säga att den är bäst, utan att väga in andra saker och funktioner som cache, antal skivor i, MTB, garanti tid osv.

Med ett GTX 680 får du en helt klart mer "smooth" spelupplevelse direkt ur box utan att behöva läsa på eller göra några speciella inställningar utöver det man brukar med nytt grafikkort (som om man ska tvinga av/på vsync osv). Så jag skulle säga att GTX 680 är bättre om det har 80 FPS men flyter på bra, mot ett 7970 GHz ed. som ger 100 FPS och inte flyter på lika bra pga microstuttering. Det är ett exempel på att du kan inte säga att kort X är bäst bara för att det har högre FPS. Och skillnaden på FPS är ofta bara några procent vilket inte gör någon skillnad: antingen kan du spela spelet med inställningarna X med båda korten med liknande FPS eller så kan du det inte med något av korten.

Det finns ett fåtal undantag på spel som fungerar mycket bättre med AMD eller Nvidia men de ska inte räknas här om det ska vara en vettig jämförelse. Men vet man med sig att man spelar ett spel som ett kort är mycket bättre på då är det såklart relevant och då går man ju förmodligen efter det.

Skrivet av norowner:

flippa inte, min bror har 2 st 7970, min kompis har 7970ghz, och jag har byggt datorn åt dem, drivrutinerna funkar prima och ingen av dem har skällt på mig, TESTA INNAN NI SNACKAR SNÄLLA och att ni säger att man måste ha radeonpro för att alla spel ska funka? NEJ det är bara senaste spelen så som far cry 3 osv, sen så har amd börjat snacka med dem som har gjort radeon pro för att köpa upp den o lägga in den i deras drivrutin, sluta böla, gillar ni inte att pilla lite med grafikkortet så varsegod gå köp ett överdyrt kort som man kan få bättre för ca 1000kr billigare, mer vram(3gb) mer minnesbus osv osv.

Men herregud, vilken nivå du går ner till.

Jag har själv kompisar med både 7970 (single och 2-way CFX) och GTX 680 (single och 2-way SLI) så jag har timmars erfarenhet IRL av båda korten och har varit med och spelat med båda varianterna och trixat och pillat lite.

Kort sagt:

GTX 680
Min kompis med GTX 680 SLI (han hade först ett i 2-3 månader innan han köpte ett till) har i princip aldrig haft några problem. Han är inte så insatt som jag så om han har problem han inte kan lösa frågar han mig, men vad jag kan minnas är det inget som jag behövt göra åt honom, han har klarat allt själv från det att jag satte i det andra kortet i hans dator. Det har bara flutit på som en dröm utan problem och riktigt bra prestanda och OC-möjligheter.

7970
Mina två kompisar som har 7970 CFX (en började med ett kort och köpte sedan ett till, den andra köpte två på en gång) har haft mer problem. Det har varit prestanda-problem med vissa spel, helt klart mycket tydlig microstuttering, framförallt med två kort, men även med ett ensamt 7970 men då var det inte lika störande och det gick att spela utan att spelupplevelsen blev helt förstörd. Det kan man dock inte säga om när dem båda har kört CFX med två 7970 med helt olika setups (olika moderkort, socket, CPU, chipset, PSU och minnen). Det har varit prestanda-drops, sämre stöd i drivrutiner, högre ljudnivå, varmare i chassi - men framför allt microstuttering som tom en enögd pirat skulle se. Detta utan RadeonPro då, det hjälper i vissa spel, men i andra så hjälper det inte alls imo.

Slutsats
GTX 680 är ett kort som ger en bättre spel- och användarupplevelse gentemot AMD 7970, helt klart utan något tvivel om saken. Det känns mer påkostat och mer "utvecklat" och genomtänkt helt enkelt. Det ger det den där premium-känslan över 7970.

----

RadeonPro hjälper, men det är sjukt att man ska behöva ta en mjukvara från tredje part för att få AMDs bästa grafikkort för konsumenter att ge ett skönt flyt i spel. Och att AMD pratar med utvecklarna av RadeonPro är ju bra, men det ändrar ju inte situationen nu. Det är något de skulle fixat innan release då de knappast kan ha gått förbi osett under hela utvecklingen och testningen av produkterna. Det visar bara hur AMD jobbar att de ignorerar ett sådant problem och satsar mest på att bara få så hög, rå, FPS som möjligt på bekostnad av sämre användarupplevelse vid spelande.

Jag "bölar" absolut inte, men det känns nästan som att du gör det när du skriver som du gör. Det är inget personligt detta, det handlar varken om dig eller mig utan om grafikkort så det finns ingen anledning att "böla". Sedan att du återigen skriver att det är ett bättre grafikkort får mig bara att sucka. Jag kollade på prisjakt precis och prisskillnaden är mer eller mindre ~750 kronor. Så du drar i med priset också om att det är så mycket billigare. Sedan att det har mer VRAM och bredare minnesbuss har ju inget med saken att göra, det är saker som påverkar prestandan och FPS är ju just det som du och andra baserar er slutsats att "7970 är bäst" på. Om något så visar det ju att Nvidia har gjort sitt kort mycket effektivare eftersom det presterar i princip lika, men med 2GB VRAM och 256 bits minnesbuss. Och det är just sådant, bra optimeringar och bra prestanda som pressas ut på rätt sätt för att få bra bra flyt med kanske lite lägre FPS, än bara ren FPS och dra slutsatsen att det skulle vara bäst bara pga det.

Skrivet av Hankburger:

7970 GHZ edition presterar bättre än GTX 680 i de flesta fallen (även om det är max ett par %) och MS är inget man märker vid singel GPU lösningar.

Ja, 7970 GHz ed. kanske kan vara några procent bättre i de flesta fall mot GTX 680, det argumenterar jag inte emot. Men fortfarande så är det då AMDs "råa FPS" som inte ger samma flyt och spelupplevelse som Nvidia som har optimerat det mycket bättre och ger jämna renderingstider och låg microstuttering. Och microstuttering märker man visst vid singel-kort. Kolla bara denna video som astrob0y tidigare länkade. Man ser klart och tydligt att med enbart ett kort så får man microstuttering. Jag har inte kollat på videon jättenoga, men i början ganska snabbt ser man två spikes/hack på AMD-sidan medan det flyter på bra på Nvidia-sidan. Sedan tycker jag i slutet av videon att det under flera sekunder är lite små-hackigt på AMD-sidan och flyter fortfarande på fin-fint på Nvidia-sidan.

Kolla själv, översta videon är bäst att se det på imo:
http://techreport.com/review/24051/geforce-versus-radeon-capt...

Skrivet av Willekillen:

Okej, skulle kanske sagt bättre spelupplevelse med Adaptive V-sync, GPU Boost och näst intill ingen microstuttering. Sedan presterar det oändligt mycket bättre i Adobe programmen, är tystare då det inte krävs lika mycket för att kyla den med. Klockar bättre. Sedan vilket som presterar bäst verkar det råda delade meningar om.

I slutändan handlar det om att välja det kort som passar för just dig, och vad TS än väljer så tror jag att han kommer bli extremt nöjd i vilket fall.

Min plan var själv att köpa ett 7970 GHz edition men efter lite research så blev det ett 680. Har dock kört ATI nästan hela mitt datorbyggar liv. Om 7970 presterar några FPS bättre i ett spel, och 680 presterar några få FPS bättre i ett annat spel så spelar det ingen större roll enligt mig.

God jul!

Precis, det ger en helt klart bättre spelupplevelsen, utan massa krångel eller saker man måste läsa på om och eventuellt få problem med. Det har funktioner som ger det ett tydligt mervärde mot 7970 och bättre drivrutiner enligt mig som har sysslat med båda, där det är färre problem med Nvidia.

Det är därför jag tjatar om att GTX 680 är mer en "premium-produkt med bättre overall paket" när man ser till helheten med tex prestandan, drivrutiner, överklockning, extra funktioner, kylning, ljudnivå, optimering osv. Och att 7970 mer är ett prispressat monsterkort som sprutar ut FPS, men för det kanske inte nödvändigtvis är bättre pga det.

Skrivet av Tumnus:

Hade varit klippt och skuret.. Baserat på vilken titel jag skulle spela.

Okey, låter klokt. Men säg om det skulle vara för spel som varken favoriserar AMD eller Nvidia då? För mig är valet enkelt och du vet vad jag skulle tagit.

***********************************************************************************

Oj oj oj, nu blev det verkligen WoT (Wall of Text), men jag kände verkligen att jag måste försöka få fram det jag vill säga och få folk att förstå är att FPS:en inte är helt avgörande för vilket kort som ger bäst spelupplevelse, utan andra faktorer spelar in. Exempel på det är drivrutiner, avsaknad av microstuttering, bra optimeringar osv kan göra så att ett 10-15-20% långsammare kort gällande FPS kan ge en mycket bättre spelupplevelse, på ett enklare sätt utan krångel, plug and play! Det känns dessutom mer framtidssäkert då man ser hur hårt och bra de jobbar med att utveckla drivrutinerna för att få ut bästa möjliga spelupplevelse från grafikkortet!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag skriver även liten motivering varför. Vad fanboy betyder för mig är när någon skriver t.ex "7970 har bättre prestanda än 680" när man inte vet vilka spel trådskaparen ska spela eller bara skriva 7970/680 och skicka svaret.

Precis. Jag har skrivit ganska mycket senaste tiden om Nvidias GTX 680/690 men jag är ingen fanboy för det. Jag har testat AMDs 7970 och vet hur det är så jag kan jämföra bra och jag vet vad som ger bäst upplevelse, enligt mig men jag har svårt att se att någon skulle tycka att spela med lite microstuttering skulle vara bättre än att spela väldigt "smooth" som med GTX 680 och tom GTX 690 som jag själv har.

Jag har tidigare innan detta GTX 690 använt enbart AMD/ATI senaste 4 åren minst och har haft tre stycken grafikkort från dem i rad, men efter att ha testat både 7970 med ett kort och två kort samt GTX 680 ett kort och två kort hos kompisar så tog det inte lång tid tills jag såg fördelarna med Nvidias 600-serie och då gick över till Nvidia för första gången sedan jag köpte mitt 8800 GTS 512MB.

Min definition på fanboy är precis som du säger, folk som skriver direkt, rakt av att "7970 är mycket bättre, läs bara tester det har högre FPS i nästan allt". Visst det kan ha lite bättre FPS, eller mycket bättre FPS i enskilda titlar (men det går ju även åt Nvidias håll) - men att det har högst AVG FPS betyder INTE rakt av att det är ett grafikkort som kommer att ge dig bästa spelupplevelsen!

Microstuttering spelar en roll här, likaså lägst FPS då alla kort ibland får FPS-drops (stora eller små) vilket är störande trots att man kanske annars har en hög FPS. Och just i denna diskussion 7970 vs. GTX 680 tycker JAG att GTX 680 är det klart bättre valet så länge du inte framförallt skall spela ett spel som just AMD ger markant högre FPS och prestanda i.

Prisskillnaden på 750 kronor ger dig ett GTX 680 som i princip är "plug and play" och du behöver bara sätta i grafikkortet och installera rätt drivrutiner så är du klar för att spela. Och då spelar du med ett bra flow utan "spikes" pga microstuttering och behöver som sagt inte en annan fristående mjukvara för att få till ett bra flyt. Dessutom känns det som en premium-produkt då inte bara grafikkortet är bra utan hela paketet med drivrutiner och funktioner.

Jag är dock en person som inte köper "budget", utan ska jag köpa något så är jag alltid beredd att lägga ut lite extra pengar för att få det där extra som tex GTX 680 har. Och 750 kronors skillnad är inte så mycket i ett helt system för säg 15 000 kronor.

Mvh

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Om 7970 och GTX 680 skulle kosta exakt lika - vilket kort skulle du välja?

Skickades från m.sweclockers.com

7970. Det spelar ingen roll att man behöver pilla - I grund och botten är det ett bättre kort.
Se bara t.ex double precision: Vem springer cirklar runt vem där?
AMD:s kort går att använda till så mycket mer än bara spelande. Nvidias kort är inriktade på bara spel, och för att sänka strömanvändningen har de förlöjligat prestandan i CUDA-coresen.

Nej, tack, jag har inget emot att pilla lite, när jag vet vad jag egentligen får.
Sedan har ju 680 en så löjligt fjantig 256-bits minnesbuss också. Vilket verkligen inte hjälper Nvidia enligt mig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

7970. Det spelar ingen roll att man behöver pilla - I grund och botten är det ett bättre kort.
Se bara t.ex double precision: Vem springer cirklar runt vem där?
AMD:s kort går att använda till så mycket mer än bara spelande. Nvidias kort är inriktade på bara spel, och för att sänka strömanvändningen har de förlöjligat prestandan i CUDA-coresen.

Nej, tack, jag har inget emot att pilla lite, när jag vet vad jag egentligen får.
Sedan har ju 680 en så löjligt fjantig 256-bits minnesbuss också. Vilket verkligen inte hjälper Nvidia enligt mig.

Om vi tittar bakåt en generation mellan GTX 400/500 och 5000/6000 - vilka hade bättre GPGPU prestanda där? Den här gången har Nvidia valt slopa GPGPU-kraften. Diskussionen om GPGPU är inte så intressant eftersom de verkar byta varje generation. GTX 680 skulle egentligen vara en mellanklass kort och valde därför den låga minnesbussen. Det är "storebror" Kepler som ska få den höga minnesbussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Prisskillnaden på 750 kronor ger dig ett GTX 680 som i princip är "plug and play" och du behöver bara sätta i grafikkortet och installera rätt drivrutiner så är du klar för att spela. Och då spelar du med ett bra flow utan "spikes" pga microstuttering och behöver som sagt inte en annan fristående mjukvara för att få till ett bra flyt. Dessutom känns det som en premium-produkt då inte bara grafikkortet är bra utan hela paketet med drivrutiner och funktioner.

Nu talar du inte hela sanningen. Som jag skrev tidigare i tråden måste du göra profiler för varje spel i nvidia control panel för att slippa ms i dom spel där det är problem.
Sedan verkar nvidias drivrutiner har många fler grafiska problem i jämförelse med AMDs.

Jag kommer inte ihåg när jag senast hade problem med artifakter i spel med AMD men nu verkar det som om 30% av alla spel jag spelar har ett mindre problem. Svårt att upptäcka om man inte kört AMD innan men när jag bytte till Nvidia märkte jag direkt i spel som Far Cry 3, World of Warcraft och Saints Row 3 att spelen inte renderade korrekt i alla situationer. Spel som Skyrim där jag använder många grafiska mods som förbättrar bilden rejält fungerade bra på AMD men nu med Nvidia är det CTD på en gång.

Men visst går det att bara koppla in kortet och köra. Men då får du aldrig den ultimata spelupplevelsen och vad är meningen med att köra många GTX 680 om man inte ska sikta på få så snygga spel som möjligt?

Skrivet av Slaktardej:

Nvidias kort är inriktade på bara spel, och för att sänka strömanvändningen har de förlöjligat prestandan i CUDA-coresen.

Tror det var för att man börjat använda GPGPU till 3D program, CAD osv. och då är det bättre att köpa 3st GTX 580 än köpa ett Quadro 6000 som kostar många gånger mer och presterar sämre än ett enda GTX 580.

Men hur som helst är det bättre stöd för CUDA idag än OpenCL så ser ingen direkt fördel att köra på AMD om man är ute efter GPGPU i dagsläget. Man byter ändå kort innan det blir aktuellt med OpenCL.
För mig spelar det ingen roll att 7970 är 40% snabbare i Luxrenderer för jag använder inte Lux. Men å andra sidan använder jag inte CUDA till något vettigt heller. Men i dom få program där det finns stöd för GPGPU så är det stöd för CUDA. Det betyder att när jag photoshoppar har jag en liten förbättring där som kanske inte är märkbar men den finns. I Adobe Premiere är det knappt någon skillnad då jag oftast jobbar med 1080p videos men skulle jag skala om videos och annat skulle jag tjäna på använda CUDA. I Vray RT kan jag köra active shade på CUDA och där är den 20% snabbare än motsvarande Radeon med OpenCL, men den är så jävla buggig så använder den nästan aldrig.

Hur som helst poängen är att om det finns stöd för GPGPU så är det i dom flesta fallen stöd för CUDA. Något som troligtvis kommer ändras i framtiden men då har man mest troligt ersatt sina Nvidia och AMD kort så något direkt argument för köp av kort är det inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Om vi tittar bakåt en generation mellan GTX 400/500 och 5000/6000 - vilka hade bättre GPGPU prestanda där? Den här gången har Nvidia valt slopa GPGPU-kraften. Diskussionen om GPGPU är inte så intressant eftersom de verkar byta varje generation. GTX 680 skulle egentligen vara en mellanklass kort och valde därför den låga minnesbussen. Det är "storebror" Kepler som ska få den höga minnesbussen.

Så du menar att helt plötsligt är GPGPU inte intressant? Och eftersom det växlat så är det inte något man kan ta med i diskussionen?
Ursäkta mig, men diskussionen var här mellan 680 och 7970. Inte AMD vs Nvidia.

Dessutom så har GCN en större kapacitet än Kepler när det gäller beräkningar, då GCN lämpar sig mycket bra för både Single- och Double-precision.

Minnesbussen bör vara proportionell mot minnet, och när jag sa att 680:s minnesbuss var fjantig, så var det kanske lite grovt. Det jag menade var att den är alldeles för klen för att kunna hantera 4GB som vissa försöker trycka på andra. 384-bits däremot är mycket mer kapabel till att hantera stora mängder minne, med rätt klockfrekvens.

Man får se snart vem som lyckas bäst, 8970 eller 780, då 680 är en relativt liten krets. 780 kommer därför med all sannolikhet att dra enorma mängder ström eller vara nerklockad för att inte hamna över 8970:s 250W TDP. (Anledningen till att GK110 kommer att dra mycket ström är att den är mycket större än GK104).

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Så du menar att helt plötsligt är GPGPU inte intressant? Och eftersom det växlat så är det inte något man kan ta med i diskussionen?
Ursäkta mig, men diskussionen var här mellan 680 och 7970. Inte AMD vs Nvidia.

Dessutom så har GCN en större kapacitet än Kepler när det gäller beräkningar, då GCN lämpar sig mycket bra för både Single- och Double-precision.

Minnesbussen bör vara proportionell mot minnet, och när jag sa att 680:s minnesbuss var fjantig, så var det kanske lite grovt. Det jag menade var att den är alldeles för klen för att kunna hantera 4GB som vissa försöker trycka på andra. 384-bits däremot är mycket mer kapabel till att hantera stora mängder minne, med rätt klockfrekvens.

Man får se snart vem som lyckas bäst, 8970 eller 780, då 680 är en relativt liten krets. 780 kommer därför med all sannolikhet att dra enorma mängder ström eller vara nerklockad för att inte hamna över 8970:s 250W TDP. (Anledningen till att GK110 kommer att dra mycket ström är att den är mycket större än GK104).

GPGPU är intressant men just nu är det så begränsat att man måste ge det några år till innan man kan använda det som ett argument för köpa kort X.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Så du menar att helt plötsligt är GPGPU inte intressant? Och eftersom det växlat så är det inte något man kan ta med i diskussionen?
Ursäkta mig, men diskussionen var här mellan 680 och 7970. Inte AMD vs Nvidia.

Dessutom så har GCN en större kapacitet än Kepler när det gäller beräkningar, då GCN lämpar sig mycket bra för både Single- och Double-precision.

Minnesbussen bör vara proportionell mot minnet, och när jag sa att 680:s minnesbuss var fjantig, så var det kanske lite grovt. Det jag menade var att den är alldeles för klen för att kunna hantera 4GB som vissa försöker trycka på andra. 384-bits däremot är mycket mer kapabel till att hantera stora mängder minne, med rätt klockfrekvens.

Man får se snart vem som lyckas bäst, 8970 eller 780, då 680 är en relativt liten krets. 780 kommer därför med all sannolikhet att dra enorma mängder ström eller vara nerklockad för att inte hamna över 8970:s 250W TDP. (Anledningen till att GK110 kommer att dra mycket ström är att den är mycket större än GK104).

Är det ens bekräftat att GK110 kommer som konsumentkort? Det är ingen annan utvecklad arkitektur som då möjligtvis är mindre som Nvidia siktar på, de borde ha lärt sig en bra läxa efter "Fermi" tycker man... Speciellt nu när de har varit på tronen ett tag gällande rå FPS tills 7970 GHz edition kom.

Jag hoppas verkligen att AMD kommer igen med nästa generation och ser till att inte släppa kort med så stora problem med micro-stuttering som de har nu, eller att fixen för det finns enkelt i drivrutinerna. Och för Nvidia hoppas jag på att de går på samma spår som de är på men med den omtalade 512 bitars minnesbussen och 4GB VRAM. Det i kombination med att kanske utöka antalet transistorer lite, men inte för mycket och fortsätta att optimera GPUn så att den blir ännu snabbare och effektivare.

Det bästa är ju om korten är riktigt likvärdiga så att det blir priskrig för att vinna kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Så du menar att helt plötsligt är GPGPU inte intressant? Och eftersom det växlat så är det inte något man kan ta med i diskussionen?
Ursäkta mig, men diskussionen var här mellan 680 och 7970. Inte AMD vs Nvidia.

Dessutom så har GCN en större kapacitet än Kepler när det gäller beräkningar, då GCN lämpar sig mycket bra för både Single- och Double-precision.

Minnesbussen bör vara proportionell mot minnet, och när jag sa att 680:s minnesbuss var fjantig, så var det kanske lite grovt. Det jag menade var att den är alldeles för klen för att kunna hantera 4GB som vissa försöker trycka på andra. 384-bits däremot är mycket mer kapabel till att hantera stora mängder minne, med rätt klockfrekvens.

Man får se snart vem som lyckas bäst, 8970 eller 780, då 680 är en relativt liten krets. 780 kommer därför med all sannolikhet att dra enorma mängder ström eller vara nerklockad för att inte hamna över 8970:s 250W TDP. (Anledningen till att GK110 kommer att dra mycket ström är att den är mycket större än GK104).

Nej, jag tycker inte att GPGPU är inte så intressent eftersom det enda de håller på är att byta varje generation som sagt. Nästa gång blir det kanske AMD som slopar GPGPU-prestandan. Men visst, ska man ha ett kort till GPGPU så är det 7970 att föredra. Dessutom är det inte ens säkert att GK110 kommer ett GK110 är idag ett Tesla (beräkningskort.). Jag har för mig att Nvidia skulle använda en annan GPU där.

http://news.softpedia.com/news/NVIDIA-GeForce-GTX-780-Uses-GK...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

flippa inte, min bror har 2 st 7970, min kompis har 7970ghz, och jag har byggt datorn åt dem, drivrutinerna funkar prima och ingen av dem har skällt på mig, TESTA INNAN NI SNACKAR SNÄLLA och att ni säger att man måste ha radeonpro för att alla spel ska funka? NEJ det är bara senaste spelen så som far cry 3 osv, sen så har amd börjat snacka med dem som har gjort radeon pro för att köpa upp den o lägga in den i deras drivrutin, sluta böla, gillar ni inte att pilla lite med grafikkortet så varsegod gå köp ett överdyrt kort som man kan få bättre för ca 1000kr billigare, mer vram(3gb) mer minnesbus osv osv.

trist att forum:en har blivit så knepiga att man måste skriva en liten disclamir såsom "flippa inte". Förstår vad du menar med den
Jag har byggt en dator med ett 7950 och jag kan inte påstå att jag var så nöjd över hur spelupplevelsen blev med det kortet - fps:n var bra men det hackade till lite väl mycket till och från. Dock var det några månader sedan. Radeonpro löste problemet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

trist att forum:en har blivit så knepiga att man måste skriva en liten disclamir såsom "flippa inte". Förstår vad du menar med den
Jag har byggt en dator med ett 7950 och jag kan inte påstå att jag var så nöjd över hur spelupplevelsen blev med det kortet - fps:n var bra men det hackade till lite väl mycket till och från. Dock var det några månader sedan. Radeonpro löste problemet.

glad att du löste det

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av aMp:

Är det ens bekräftat att GK110 kommer som konsumentkort? Det är ingen annan utvecklad arkitektur som då möjligtvis är mindre som Nvidia siktar på, de borde ha lärt sig en bra läxa efter "Fermi" tycker man... Speciellt nu när de har varit på tronen ett tag gällande rå FPS tills 7970 GHz edition kom.

Jag hoppas verkligen att AMD kommer igen med nästa generation och ser till att inte släppa kort med så stora problem med micro-stuttering som de har nu, eller att fixen för det finns enkelt i drivrutinerna. Och för Nvidia hoppas jag på att de går på samma spår som de är på men med den omtalade 512 bitars minnesbussen och 4GB VRAM. Det i kombination med att kanske utöka antalet transistorer lite, men inte för mycket och fortsätta att optimera GPUn så att den blir ännu snabbare och effektivare.

Det bästa är ju om korten är riktigt likvärdiga så att det blir priskrig för att vinna kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 2x 7970 hemma och 4x 680 hemma.

istället för jag ska skriva 3 A4 för det kan jag om dessa sakerna.

7970 ÄR INTE PLUG EN PLAY.

680 ÄR DET och NEJ du behöver inte göra någon ting i Nvidia controll panel.

Jag har spelet med 4x 680 / 3x 680 sedan Release samma dag 23 mars tror jag de va och jag har inte stöt på ETT enda problem i 5 datorer.

Med 7970 massa problem i 3 way 4 way 2 way. och jag har 2 datorer hemma nu med singel 7970 det funkar bra men fan inte CF.

Skulle jag ha 1 kort idag är det 7970l, men 2 kort + är det Nvidia all the way behöver inga adaptrar ingenting.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Här har du nog det senaste testet där dom gemför flera olika 680 och 7970 kort.
2012-12-19 15:43 Radeon HD 7970 och Geforce GTX 680 - 11 grafikkort i kraftfull jämförelse

Att döma helt generelt så har 7970 betydligt bättre prestanda per krona och 680 har mindre stuttering med flera kort. Sen om det är värt det lägre priset är helt upp till dig. Nya kort kommer väl om ett halvår och då kommer båda att bli gemförbara med 760 ti och 8870 som lär kosta betydligt mindre.

Jag kan tänka mig att folk utan brand loyalty känner att det är värt att spara 800-2000~kr för att köra crossfire med radeonpro. Valet är ditt och jag rekommenderar att du läser sidan då de jämför populära och specifika modeler, sedan att allt är på svenska är bara en bonus. Förutom fps så jämför dom även strömförbrukning och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Alltså detta känns som tråden har spårat ur rätt rejält.
Nvidia vs AMD fanboys så det skriker om det från vissa personer i denna tråd.

Hur motiverar ni era uttalande när ni bara skriver 7970 utpresterar 680 lätt.
Inga länkar, inga tester bara ett uttalande.

Ser att vissa skickar länkar, vissa är nya och vissa är gamla tester.

Idag med Nvidia 310.70 WHQL och AMD senaste Beta 12.11 Beta 11 eller vad det är uppe på nu.

Så är det som hugget och stucket, skiljer så jäkla lite i FPS så det är löjligt hur ser du skiljnad på 3-5 FPS i ett spel?

Det är väl vid 60 FPS eller 120 FPS beroende på vilken uppdaterings frekvens man har.

Jag säger som jag säger till alla som sitter och väger mellan Nvidia och AMD kampen.

När det gäller 7970 vs 680 så får du exat samma prestandard i det mesta titlar.
Skiljer inte så mycket i de högre upplösningarna heller, tom att 680 slår 7970 i 2560x1440 ex.

Sen så är minnesbussen på 256bit på 680 men det märker du inte i 2GB utan mer i 4GB korten.
Medans 7970 har 348bit med 3GB eller 6GB där du inte märker av det.

Som sagt hugget som stucket, ta vilket kort du tycker känns bästa för dig. Du kommer inte märka någon skillnad i 7970 eller 680.
Utom som sagt i vissa titlar, men overall så är det jämnt mellan Nvidia och AMD.
I denna stund, får väl se vad som händer i nästa drivrutin uppdatering.

Lite tester:
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1455/pg6/asus-geforce-g...

http://www.hardocp.com/article/2012/12/04/gtx_680_vs_radeon_h...

Permalänk
Medlem

Ni alla har helt galet fel! Självklart vill man ha Intel HD4000, ni vill väl maxa alla spel!?

*Alt-tabbar tillbaka in i Batman Arkham City med 5fps*

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Jag ska köpa ett 680 och det står nu mellan två kort.

Kort 1
Kort 2

Jag lutar mig mot MSI men några expertråd kan ju aldrig skada

Permalänk
Skrivet av 2394:

Lånar tråden lite

Jag ska köpa ett 680 och det står nu mellan två kort.

Kort 1
Kort 2

Jag lutar mig mot MSI men några expertråd kan ju aldrig skada

MSI-kortet. Det kommer att ha mer prestanda, och ett 680 kan inte använda 4GB minne.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

MSI-kortet. Det kommer att ha mer prestanda, och ett 680 kan inte använda 4GB minne.

Då får det bli ett MSI-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har 2x 7970 hemma och 4x 680 hemma.

istället för jag ska skriva 3 A4 för det kan jag om dessa sakerna.

7970 ÄR INTE PLUG EN PLAY.

680 ÄR DET och NEJ du behöver inte göra någon ting i Nvidia controll panel.

Jag har spelet med 4x 680 / 3x 680 sedan Release samma dag 23 mars tror jag de va och jag har inte stöt på ETT enda problem i 5 datorer.

Med 7970 massa problem i 3 way 4 way 2 way. och jag har 2 datorer hemma nu med singel 7970 det funkar bra men fan inte CF.

Skulle jag ha 1 kort idag är det 7970l, men 2 kort + är det Nvidia all the way behöver inga adaptrar ingenting.

Precis, det är exakt min erfarenhet också, och det manser mest på fforum på internet - mer problem med CFX 7970 än GTX 680 SLI. Bra att någon annan "vågar" säga som det är trots att folk här slänger ur sig ordet fanboy direkt man talar bra om något.

Det är väl mest personer som bara läst tester och inte testat och märkt skillnader och problem IRL själva som skriver det. Dig har jag sett en del på forumet och du är riktigt vettig och vet vad du talar om!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av aMp:

Precis, det är exakt min erfarenhet också, och det manser mest på fforum på internet - mer problem med CFX 7970 än GTX 680 SLI. Bra att någon annan "vågar" säga som det är trots att folk här slänger ur sig ordet fanboy direkt man talar bra om något.

Det är väl mest personer som bara läst tester och inte testat och märkt skillnader och problem IRL själva som skriver det. Dig har jag sett en del på forumet och du är riktigt vettig och vet vad du talar om!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försöker vara neutral för annars blir man automatiskt fanboy, och jag skriver bara såna saker om jag har testat det själv.

Va samma när Vertex 2 kom och folk sa att dom va ass snabba så sa jag köp inte dom jag har 400 stycken på jobbet dom BSOD hela tiden köp corsair force eller något men folk sket i det för att siffrorna va högre.

Inte så att jag ljuger så att folk köper dåliga saker precis, då ska man ju inte va här.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240