Windows 8 hos 1,72 procent av internetsurfarna – färre än sjuan

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 hos 1,72 procent av internetsurfarna – färre än sjuan

Övergången till Windows 8 går långsammare än för föregångaren under motsvarande försäljningsperiod. Vid årsskiftet hade endast 1,72 procent internetsurfarna uppgraderat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Intel har ju sin Tick-Tock-arbetsgång...

Microsoft har sin Flipp-Flopp

W98 Flipp
Millennium Flopp
XP Flipp
Vista Flopp
W7 Flipp
W8 ... ...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Inte speciellt konstig, följer samma gamla Microsoft mönster. Windows 8 är något som Microsoft tror marknaden har behov av. Windows 7 var behovet, där den stora skillnaden.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se vad steam säger de gör ju en ny HW survey atm.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

No shit att det går segt. Testade tillsammans med farsan att dra in det på hans laptop samtidigt som SSD inköptes men det var ju bara ett rent helvete så dumt allt är i Windows 8. Finns ju typ 3 st olika inställningsmenyer, Internet Explorer i Metro miljö samt IE i Windows miljö är två olika sessioner och sparar inte ens lösenord och inloggningar mellan varandra. Att köra Windows 8 på en PC är att skjuta sig själv i foten.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är synd att dom tvingar på oss Metro gränssnittet som inte alls är smidigt att jobba med på en arbetsstation där man vill köra flera program samtidigt i olika fönster, synd därför att Win 8 är ett mycket bra OS i grunden. Det är inte alls sant att folk inte kommer att sakna startmenyn, jag gör det och många andra och har löst det med tredjepartprogram. Jag gav Metro chansen ganska länge men ledsnade till slut då jag inte gillade att allt jag startade hoppade upp i fullskärm över hela min 30 tummare, kör nu Classic Shell och är nöjd.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Nämen... nu fattar jag ingenting. Varför går det så trögt med anpassningen? Det är snorbilligt att uppgradera, gränssnittet är bättre, alla som har över 70 i IQ föredrar modern UI framför stenålders-startmenyn, och framför allt: Modern UI fungerar klockrent på befintlig hårdvara.

Ja, så låter det i alla fall på många här på forumet. "1.72% av användarbasen kan inte ha fel", eller?

Om det stämmer att alla med normal intelligensnivå föredrar det nya gränssnittet, samt att ingen ny hårdvara behövs, så borde ju det faktum att en uppgradering kostar ~300Kr innebära en RUSNING efter det nya operativsystemet...

Personligen tror jag att allt utom att det är billigare ör personliga preferenser/ rent skitsnack. Jag har använt Windows 8 ca 2h om dagen på jobbet sedan consumer preview, och jag är inte ett dugg förvånad att det går sämre än sina föregångare.

Edit: Det går inte bara sämre än sjuan, det går till och med sämre än Vista. http://www.idg.se/2.1085/1.484716/windows-8-gar-samre-an-vist...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

jag använder 8an nu, men inte är det många förbättringar som väger upp mot nackdelarna med nya "startmenyn" Hela touch påhittet för datorer är idiotiskt speciellt med glossyskärmar! det är lika idiotiskt som att peta på någons glasögon...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Problemet för W8 är väll att W7 är så pass bra, så det finns inte så stor anledning för gemene man att uppgradera. Den största förändringen är ju anpassningen för surfplattor, men det finns otroligt få sådanna på marknaden (och de är väldigt dyra jämfört med åtminstone Android-plattor) så det nya gränssnittet ses snarare som en nackdel.
Jag är själv väldigt sugen på en x86-platta med W8, och funderar på att installera om HTPC'n också, men har inte riktigt orkat änn...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla tjöt om att varannat Microsoft operativ skulle vara kasst.

Windows Millennium fungerade klockrent för mig.
Windows Vista var visserligen kasst i början, men rättade till sig efter några service-packs (Då hade man visserligen redan övergått till Windows 7, men ändå)

Själv har jag använt Windows 8 i cirka 2 månader nu, och jag är aldrig ens inne i Metro-gränssnittet.
Jag använder det som Windows 7, och det har faktiskt fungerat klockrent. Det känns rappare än Windows 7 dessutom.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Tack och lov, flipp flopp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Det kanske är lite tidigt att ropa flopp när de som köpt nya datorer i julhandeln/mellandagarna knappt har öppnat sina paket ännu? I alla fall inte så att det syns i denna statistiken. Frågan är ju om försäljningen accelererar eller saktar ner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Man bör ha i åtanke att folk inte har köpt nya datorer på löpande band precis i dessa tider med ekonomiskt holabaloo.

Själv kommer jag avstå tills 9:an och se vad som händer. 7 Funkar för bra för att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det kanske är lite tidigt att ropa flopp när de som köpt nya datorer i julhandeln/mellandagarna knappt har öppnat sina paket ännu? I alla fall inte så att det syns i denna statistiken. Frågan är ju om försäljningen accelererar eller saktar ner.

De tidigare operativen lanserades väl också i Oktober? Så det borde ju betyda att de som fick nya datorer med Windows Vista/7 öppnade sina paket tidigare än de som nu får nya datorer med Windows 8 i julklapp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat Betan, och återgick till W7, testade jag återigen RTM versionen utav Windows 8 och bara drygt en månad efter lansering återgick jag till Windows 7 igen efter mer bekymmer än Windows ME..

Helt ärligt vet jag inte om SP1 kommer kunna lösa alla dess problem... Inte nog med det har dom också tagit bort precis alla funktioner jag använder vanligtvis, så Windows 7 var uppenbart val..

Dock kan man kanske notera att jag körde med Asus drivrutiner som var menade för Windows 8, men det gjorde ju inte saken bättre direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Start8! Windows 8 är kanonbra bara man får tillbaka den klassiska startmenyn. Jag köpte en laglig licens för cirka 35 kr. Windows 8 har en del förbättringar jämfört med 7:an. Det går löjligt fort att starta och stänga av datorn, filöverföringen är mer avancerad (bättre info, kan pausa m m) osv.

Jag tycker det är fånigt att man ska behöva använda ett tredjepartsprogram för att kunna använda ett operativsystem. Visst, om någon prompt tvingade mig att köra 8an skulle jag köra classic shell, men det känns inte rätt. Vad händer i Windows 9? Ska vi behöva köpa "Desktop9" för att kunna använda desktopläge. Nej... Andra ska inte få tälja guld från mig på Microsofts idioti.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är fånigt att man ska behöva använda ett tredjepartsprogram för att kunna använda ett operativsystem. Visst, om någon prompt tvingade mig att köra 8an skulle jag köra classic shell, men det känns inte rätt. Vad händer i Windows 9? Ska vi behöva köpa "Desktop9" för att kunna använda desktopläge. Nej... Andra ska inte få tälja guld från mig på Microsofts idioti.

Man behöver inte använda ett tredjepartsprogram för att kunna använda Windows 8 tycker jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nämen... nu fattar jag ingenting. Varför går det så trögt med anpassningen? Det är snorbilligt att uppgradera, gränssnittet är bättre, alla som har över 70 i IQ föredrar modern UI framför stenålders-startmenyn

wow... det var provokativt!

Och helt åt helvette. Jag sitter med Windows 8 sedan Dreamspark lanseringen och funderar allvarligt för första gången någonsin (sen 3.11) att NERgradera till ett äldre OS.

Jag försöker verkligen använda Metro men det är oanvändbart.

Det enda som stämde i ditt inlägg är att det är billigt att upgradera... Microsoft har svårigheter att ge bort skiten.

EDIT: AHA! Det var sarkasm! Sorry. Dags för andra koppen kaffe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

ska bli kul att se vad steam säger de gör ju en ny HW survey atm.

Brukar sidan ligga nere när de uppdaterar? Eller är det Gabe som inte vill visa W8 succén?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man behöver inte använda ett tredjepartsprogram för att kunna använda Windows 8 tycker jag.

Om man vill ha en liknande upplevelse som Windows 7 så måste man det. Microsoft själva säger att det inte är någon större skillnad från tidigare, men ser man unified search och "diskret meny" som ett krav så är det ju genast en signifikant skillnad, och då blir det lite löjligt med alla som sitter och säger att det "bara är att köra start8 så funkar det som innan", för då blir ju i princip tredjepartsprogrammet ett krav för smidig navigering.

Microsoft kunde enkelt löst det genom att ha kvar startmenyn som ett alternativ, men av någon anledning så valde de att inte göra så, och jag förstår inte varför. Oavsett vad man föredrar så är det inget fel på valmöjligheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exodeus:

wow... det var provokativt!

Och helt åt helvette. Jag sitter med Windows 8 sedan Dreamspark lanseringen och funderar allvarligt för första gången någonsin (sen 3.11) att NERgradera till ett äldre OS.

Jag försöker verkligen använda Metro men det är oanvändbart.

Det enda som stämde i ditt inlägg är att det är billigt att upgradera... Microsoft har svårigheter att ge bort skiten.

EDIT: AHA! Det var sarkasm! Sorry. Dags för andra koppen kaffe.

Det var ironi. Du borde läsa hela inlägget innan du kommenterar

strejf är den som älskar allt med win8 inte Ozzed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det var ironi. Du borde läsa hela inlägget innan du kommenterar

strejf är den som älskar allt med win8 inte Ozzed

Och du borde läsa hela HANS inlägg. Längst ner framgår det tydligt att förvirringen beror på koffeinbrist

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om man vill ha en liknande upplevelse som Windows 7 så måste man det. Microsoft själva säger att det inte är någon större skillnad från tidigare, men ser man unified search och "diskret meny" som ett krav så är det ju genast en signifikant skillnad, och då blir det lite löjligt med alla som sitter och säger att det "bara är att köra start8 så funkar det som innan", för då blir ju i princip tredjepartsprogrammet ett krav för smidig navigering.

Microsoft kunde enkelt löst det genom att ha kvar startmenyn som ett alternativ, men av någon anledning så valde de att inte göra så, och jag förstår inte varför. Oavsett vad man föredrar så är det inget fel på valmöjligheter.

Det är rätt självklart varför. De vill trycka på försäljning av RT och WP samtidigt som de vill börja vänja folk vid att använda metro för att kunna flytta dit i framtiden. Efter allt 30% av varje sålt program till windows är bra mycket mer pengar än bara det du får på att sälja OS. Sedan kan de sälja pro variant där du kan ha hela 2 program (50/50) på skärmen och kanske en enterprise version där du kan välja hur fördelningen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man vill ha en liknande upplevelse som Windows 7 så måste man det. Microsoft själva säger att det inte är någon större skillnad från tidigare, men ser man unified search och "diskret meny" som ett krav så är det ju genast en signifikant skillnad, och då blir det lite löjligt med alla som sitter och säger att det "bara är att köra start8 så funkar det som innan", för då blir ju i princip tredjepartsprogrammet ett krav för smidig navigering.

Microsoft kunde enkelt löst det genom att ha kvar startmenyn som ett alternativ, men av någon anledning så valde de att inte göra så, och jag förstår inte varför. Oavsett vad man föredrar så är det inget fel på valmöjligheter.

Minst 1,4 miljoner håller inte med stref och då talar vi endast om classic shell. start8, StartIsBack och övriga är inte ens med.
http://sourceforge.net/projects/classicshell/files/stats/time...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft kunde enkelt löst det genom att ha kvar startmenyn som ett alternativ, men av någon anledning så valde de att inte göra så, och jag förstår inte varför. Oavsett vad man föredrar så är det inget fel på valmöjligheter.

Vista var en mardröm med UAC (men man kunde stänga av eländet och sen fungerade det bra). Men det var ett designval av MS för att tvinga utvecklarna att sluta använda administratörs rättigheter bara för att det kan vara bra att ha.

Windows 7 blev sedan slappare och alla älskar det.

Windows 8 kör Metro i halsen på allt och alla så att utvecklarna börjar utveckla gadgets/appar till det.

Windows 9 kommer att vara användbart igen.

Tyvärr ligger det något i flippflopp principerna som folk pratar om...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Och du borde läsa hela HANS inlägg. Längst ner framgår det tydligt att förvirringen beror på koffeinbrist

Det ändrades samtidigt som jag tryckte citera. Fanns inte när jag tryckte men fanns när det postades Le oops som man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det ändrades samtidigt som jag tryckte citera. Fanns inte när jag tryckte men fanns när det postades Le oops som man säger.

My bad, hoppades att jag var snabb nog men tyvärr inte :\ (mmm kaffe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Vista var en mardröm med UAC (men man kunde stänga av eländet och sen fungerade det bra). Men det var ett designval av MS för att tvinga utvecklarna att sluta använda administratörs rättigheter bara för att det kan vara bra att ha.

Windows 7 blev sedan slappare och alla älskar det.

Windows 8 kör Metro i halsen på allt och alla så att utvecklarna börjar utveckla gadgets/appar till det.

Windows 9 kommer att vara användbart igen.

Tyvärr ligger det något i flippflopp principerna som folk pratar om...

Ja fast som du säger så kan man ju stänga av UAC i både Vista och Windows 7. Att en funktion är påslagen default har jag inget emot så länge den går att stänga av om man inte vill ha den. Det är liksom en grundbult i operativsystem för mig. Om man helt plötsligt tvingas i i ett arbetssätt man inte trivs med, och dessutom inte kan stänga av skiten så är det ju upplagt för Nerd rage. Microsoft kunde sluppit så gott som all negativ feedback på Windows 8 om de låtit folk välja.

Jag hoppas att du har rätt om Windows 9. Fast de ska ju släppa ett nytt som heter Windows blue som inte heller ska ha startmeny, så det ser inte direkt ljust ut.

Sedan kan man fråga sig hur framtiden sett ut för Windows 8 utan startmeny-program. 44% här på forumet skulle gå tillbaka till Windows 7 eller köra Linux om det var omöjligt att installera Start8 och liknande. http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1171174-window...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja fast som du säger så kan man ju stänga av UAC i både Vista och Windows 7. Att en funktion är påslagen default har jag inget emot så länge den går att stänga av om man inte vill ha den. Det är liksom en grundbult i operativsystem för mig. Om man helt plötsligt tvingas i i ett arbetssätt man inte trivs med, och dessutom inte kan stänga av skiten så är det ju upplagt för Nerd rage. Microsoft kunde sluppit så gott som all negativ feedback på Windows 8 om de låtit folk välja.

Jag hoppas att du har rätt om Windows 9. Fast de ska ju släppa ett nytt som heter Windows blue som inte heller ska ha startmeny, så det ser inte direkt ljust ut.

Sedan kan man fråga sig hur framtiden sett ut för Windows 8 utan startmeny-program. 44% här på forumet skulle gå tillbaka till Windows 7 eller köra Linux om det var omöjligt att installera Start8 och liknande. http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1171174-window...

Det finns väl ingen som stänger av UAC fortfarande? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...