Vilket Program ska man köra för att kolla Anv. av CPU + GPU

Permalänk

Vilket Program ska man köra för att kolla Anv. av CPU + GPU

Hej

Enligt er vilket program är enklast och lättast att använda för att kolla hur mycket av CPU och GPU som används i tex BF3. Nu menar jag då i % av full kapacitet, för att kolla om nån av grejerna "flaskar"

Permalänk
Medlem

msi afterburner för grafikkortet och för prollen kan du ta fram aktivitets hanteraren Ctrl+Alt+ESC sen performence då finns det ett diagram hur den har använts för några sekunder sedan och hur den används nu

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

Hur mycket CPU som används: Aktivitetshanteraren
Hur mycket GPU som används ska nästan alltid vara på 100% load i spel som BF3. Kolla med GPU Temp: http://www.gputemp.com/
Grafikkortet flaskar inte eftersom den är 100% när du spelar. Detta klämmer bara ut mer FPS. Var glad av att din CPU används. Är din CPU på 100% är det dock något fel. (Om du inte har en gammal CPU) Vad har du för CPU?

Permalänk

Jag kör för närvarnade en Phenom II X4 925 på 3,4 Ghz och ett GTX570, 8 Gb minne som körs i 1684 Mhz

Permalänk

Kollade nu genom resurshanteraren, den ger att 85% av processorn används, och att GPU används till 99%, men sen att aktivitetshanteraren inte visar rätt hastighet på processorn det tror jag bara är nåt annat som inte visar rätt... för CPU-Z visar att den går i 3,4 Ghz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rinsewood:

Kollade nu genom resurshanteraren, den ger att 85% av processorn används, och att GPU används till 99%, men sen att aktivitetshanteraren inte visar rätt hastighet på processorn det tror jag bara är nåt annat som inte visar rätt... för CPU-Z visar att den går i 3,4 Ghz

De siffrorna ser väldigt bra ut då det visar att det inte är CPU:n som flaskar iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

När jag speler t.ex. BF3 ligger processorn på ca 90% och graffikkortet på ca 50%. Betyder det att processorn flaskar?

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Elektrohund:

När jag speler t.ex. BF3 ligger processorn på ca 90% och graffikkortet på ca 50%. Betyder det att processorn flaskar?

Ja, om du inte har typ VSync eller liknande på iaf.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Ja, om du inte har typ VSync eller liknande på iaf.

Kör nästan alltid med Vsync då jag hatar tearing. Är det normalt med hög cpu usage med Vsync på eller vad menar du?

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektrohund:

Kör nästan alltid med Vsync då jag hatar tearing. Är det normalt med hög cpu usage med Vsync på eller vad menar du?

När något arbetar 100% så är det det som flaskar.

Om processorn är på 100% och grafikkortet under 100% så flaskar processorn.
Om grafikkortet är på 100% och processorn under 100% så flaskar grafikkortet.

Är båda under 100% och du kör med Vsync så betyder det att du skulle kunna skruva upp inställningarna en aning tills de båda jobbar så mycket det kan. Dock får du ta en extra tänkare på att det kan vara bra att ha dom liggandes runt 90% för att minimera eventuella fpsdrops.

EDIT: GPU-Z och sen tabben sensor är riktigt stabilt för GPU. Annars fungerar ju afterburner om du ändå använder det. För CPU användning så använder jag personligen aktivitetshanteraren eller coretemp.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Elektrohund:

Det är inte ovanligt.

GPU Usage kommer att strypas eftersom GPU'n skiter i allt över 1 frame per 1/Hz sekunder, men eftersom den strypningen sker i GPU och inte i CPU kommer processorn att försöka mata GPU'n med frames även när GPU'n står på tomgång.
Kort sagt kan alltså CPU'n mata grafikkortet med 100 FPS trots att grafikkortet bara behandlar 60.

Detta kan i vissa (inte alla) fall begränsas om man kör vanlig vsync i spelet - dvs inte adaptivt eller det vsync som finns i grafikdrivrutinerna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Finns det inget program som loggar både cpu och gpu användningen, och gärna temperaturer också? Måste man köra ett för varje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det inget program som loggar både cpu och gpu användningen, och gärna temperaturer också? Måste man köra ett för varje?

Jag har iaf inte hittat något, men jag har inte letat på sistone. CoreTemp är väl trevligast för CPU-belastning, eftersom man ser varje kärna för sig.

Jag menar, man kan ju ha en quad-core och ha 25% CPU-belastning i ett spel som bara använder en kärna huvudsakligen och ändå är det CPU som flaskar då (100% / 4 kärnor= 25% i Aktivitetshanterarens visning)

För grafikkortet så kikar jag bara i Catalyst (har bara AMD-kort).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX