Permalänk

Måste starta datorn 2 gånger

Hej

Jag har ett lite lustigt problem med mitt nuvarande system. Om jag startar datorn och drar igång ett spel. Så börjar ljudet spraka i högtalarna efter ca 5-15 min det lägger aldrig av utan blir oftast värre och värre tills datorn tillslut hänger sig. Jag trodde först att mitt ljudkort började ge upp och inhandlade ett nytt (jag använde först ett creative och nu Asus) Men även med nytt ljudkort så kvarstår problemet. Jag har bytt grafikkort säkert 3 gånger sen problemet startade, så det lär inte ligga där heller.
Det kluriga är att så fort datorn hängt sig och man startat om den så dyker aldrig felet upp igen. Eller som jag nu har lärt mig. Startar jag datorn och sen så fort Windows inloggningen kommer - gör jag en omstart av datorn så dyker aldrig felet upp.

Någon som kan ha en aning om vad detta kan bero på?

Systemet är:
Core i7 920 @ 3.8 / 6 gig ram / 128 SSD / GTX 680 / Asus Xonar STX

Permalänk
Avstängd

Utgår ifrån att det interna ljudkortet är disable i Windows?

Permalänk
Medlem

Har du formaterat om burken ?=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Låter som att moderkortet spökar. Men prova en formatering först.

Permalänk

Jo då...det interna ljudkortet har varit både på och av för att se om det kan vara orsaken. Det spelar ingen roll. Jag har haft
moderkortet i 3-4 år med samma processor och installerat om datorn åtminstone 7-8 gånge sedan dess - Det hjälper inte.

Att moderkortet kan spöka är kanske en bra gissning. Moderkort, processor och minne är de delar som jag inte bytt under åren. Men
om det skulle vara moderkortet, borde inte felet dyka upp igen då även efter en omstart. För när jag gjort denna omstart så kan datorn
vara på i flera dagar utan problem....

Permalänk
Medlem

verkar vara vanligt fel men jag ser ingen röd tråd
bästa tipsen:
prova äldre ljudkortsdrivrutiner eller "uni drivers" för asus-kortet du nu använder
kontrollera ditt ramminne
nån hävdar cpu-fel (också med en gammal i7, efter noggranna loggar från kraschloggar)
känner du nån med gammal i7-rigg kan du ju prova byta delar med henom

Permalänk
Medlem

du har inte ett ASUS moderkort händelsevis?

här är en lång lista av folk som har liknande om inte samma fel som du, om jag inte läser fel:

https://vip.asus.com/forum/view.aspx?board_id=1&model=Rampage...

Permalänk

Runeman.....det har jag faktiskt (men förvisso ingen av modellerna som diskuteras där, men det är ju exakt samma problem)

Efter att ha läst din länk så inser jag ju att jag definitivt inte är ensam om detta. Så att det är moderkortet som spökar kan
man nog vara rätt säker på.
Men en lösning verkar inte vara det lättaste. Jag har levt med problemet i 3 år och planerade att uppgradera till
hösten så har jag överlevt med det hittintills så lär jag klara mig några månader till.

Tack Runeman för att du hittade forumet...och alla andra som engagerade sig.

mvh
Niklas

Permalänk
Medlem

så lite så! jag är en hobby-hjälpare, det är min plikt.