Windows 8, hjälp!

Permalänk

Windows 8, hjälp!

Go'kväll Swec!

Datorn är nu ihop satt!! (kommer uppdatera min förra tråd), samt är ingång och rullar på som den ska.

På inköpslistan idag stod dock en SSD, en samsung 840 pro 128GB som jag nu tänkt installera windows 8 på. Till saken, jag har 2X HDD'er, en med windows 7 ultimate samt en intern lagrings disk. Bör jag "Wipa" ut dem innan jag installerar det nya operativsystemet på SSD'n ? Eller kommer windows vara tillräckligt smart och förstå att dem diskarna (HDD) nu enbart ska vara lagringsenheter och därmed INTE tro att det finns två operativ system och på så vis förstöra hela kalaset?

Hoppas jag är begriplig!
Vill göra en "clean" install, men är osäker på processen i Windows.
(PS: Allt är backupat ! )

MVH
- K

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ta ut övriga diskar när du installerar Windows8 och sätt SSD som primär bootdisk i bios efter att du satt in de andra diskarna.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 8 kommer fråga under installationen om du vill behålla filer från windows 7 installationen.

Knappast nått som blir förstört om den detectar två os.

Du kör msconfig i datorn o väljer bort dom operativsystem du inte vill ha i listan när datorn startas.

Annars väljer du bara behåll ingenting.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad och flyttad till Windows 8-forumet.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Står i min fina FAQ. Du ska behålla disken med Windows 7 inkopplad. Detta om du vill uppgradera program och filer. Eller om du installerar W8 uppgradering. Enklaste är att du surfar till MS hemsida laddar ner programmet där du köper en Win 8 Pro upg samt laddar ner filerna. Detta gör du före du monterar SSD och i W7. Sedan väljer du att skapa installationsmedia på USB. När det är klart. Så monterar du SSD. Kollar att den är första disken i systemet, samt att W7 disken också syns. Sedan är det bara att boota från USB välja avancerart. Skapar partioner på SSD'n. Välja om du vill behålla filer o program eller inte. Sedan tuffar det på.