SSD för Ubuntu i laptop

Permalänk
Medlem

SSD för Ubuntu i laptop

God dagens alla. Nu är det så att jag, som de flesta här tänkte fråga om rekommendationer till en ny SSD disk. Tänkte om det är något speciellt jagborde tänka på och om det är värt att gå upp till Samsungs 840 pro prisklassen eller om man kommer undan runt 500 lappen.

SSDn skall installeras med Ubuntu 64-bits och användas främst till nörderi och studier, inga stora filer. Har en del externa diskar som lagring för video samt ett stationär till annat, alltså behöver jag inte en större hårddisk.

Vad skulle ni rekommendera mig? Stabilitet premieras :-).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill man ha en stabil disk så rekommenderas en valfri disk från samsung eller intel. I princip så kan ta den billigaste du hittar, prestandaskillnaderna är i praktiken inte speciellt stora mellan modellerna från dessa två tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag har gått upp mig lite i prisklass.. Var iväg och kom hem med en Intel 520 120gb men funderar på att byta imorgon till en Samsung 840 pro 128gb. Vad tror ni? Eller borde jag behålla den jag köpt? 50kr skillnad~~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itson:

Det verkar som jag har gått upp mig lite i prisklass.. Var iväg och kom hem med en Intel 520 120gb men funderar på att byta imorgon till en Samsung 840 pro 128gb. Vad tror ni? Eller borde jag behålla den jag köpt? 50kr skillnad~~

Intel 520 är en av de bästa diskarna, tillsammans med 840 pro. Jag tycker du borde behålla samsungen då den har högre IOPS. 100k vs 50k

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

OCZ är väl grymma på ssd:er, har varit med länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Intel 520 är en av de bästa diskarna, tillsammans med 840 pro. Jag tycker du borde behålla samsungen då den har högre IOPS. 100k vs 50k

Du menar att jag skall ändra till Samsungen. Kollade in siffrorna du syftade på, de har att göra med små filer va? Jag antar att skillnaden i skrivhastighet inte kommer att märkas så tydligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Intel 520 är en av de bästa diskarna, tillsammans med 840 pro. Jag tycker du borde behålla samsungen då den har högre IOPS. 100k vs 50k

520 är en skiten Sandforce som Intel putsat på. Sandforce nåt bara sina dröm specificationer när du skriver och läser nollor vid random data tappar de en hel del prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itson:

Du menar att jag skall ändra till Samsungen. Kollade in siffrorna du syftade på, de har att göra med små filer va? Jag antar att skillnaden i skrivhastighet inte kommer att märkas så tydligt?

Det är inte skillnader i läs/skriv-hastighet du kommer märka tydligast. Det är tiden det tar att leta upp rätt fil som spelar roll. Ju högre IOPS desto fler random filer hinner disken behandla under en sekund. Om Intel-disken läser filer på 4KB på random ställen på disken kontinuerligt hinner den med att behandla 50k filer. Samsung-disken hinner med 100k filer.
Alltså presterar samsungdisken bättre trots lägre sekventiell läs- och skrivhastighet.

EDIT: Men Intel 520 är inte en dålig disk ändå. Det är bara det att 840 pro är bättre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är inte skillnader i läs/skriv-hastighet du kommer märka tydligast. Det är tiden det tar att leta upp rätt fil som spelar roll. Ju högre IOPS desto fler random filer hinner disken behandla under en sekund. Om Intel-disken läser filer på 4KB på random ställen på disken kontinuerligt hinner den med att behandla 50k filer. Samsung-disken hinner med 100k filer.
Alltså presterar samsungdisken bättre trots lägre sekventiell läs- och skrivhastighet.

EDIT: Men Intel 520 är inte en dålig disk ändå. Det är bara det att 840 pro är bättre.

Tack så mycket för era svar. Har övervägt byte sen jag lämnade butiken igår och så får det bli. 50kr mer för 8gb mer utrymme, det är det också värt.