Permalänk
Medlem

Skitsnygg sida, lite förvirrande scrollfunktion.
Jag hade däremot ej anställt dig bara pga första rubriken. Det ger mig ett intryck av omogenhet och total brist på självinsikt.

Permalänk

Hemsidan är häftig ja, men ganska krånglig och en äldre människa (tänker på mina föräldrar) skulle nog ha svårt att förstå hur navigeringen funkar.
Även mycket särskrivning vilket inte bådar gott.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Jag klarade inte av scrollfunktionen, att det ska scrolla på två ställen samtidigt, det kanske är en cool grej men i praktiken måste jag säg att det inte funkade så bra. Så det är något som jag skulle ha ändrat på. Sen längst ner under kontakt så den blåa texten som är klickbara, en färgen sticker i mina ögon och jag har svårt att läsa den utan att titta nära på skärmen.

En till sak, om man trycker på en av dina saker ur portfolion, t.ex itslöjd.se och sedan börjar scrolla så är sidan extremt buggig i de olika webbläsarna jag provat, IE8, FF18.0.2 Opera12.14. I vissa fall så kan jag inte ens scrolla ner efter att jag tittat på t.ex itslöjd utan allt bara flimrar och jag ser bara det översta på sidan.

Så igen det var en cool ide men jag tycker inte den går hem när det kommer till praktisk användning, den är svår att använda och förstå hur den fungerar och framförallt buggig.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Tack för all kritik! Har fixat det mesta nu, tog bland annat bort scroll funktionen.

Eh va? Sjävklart har jag skapat scrollfunktionerna själv, vad får dig att tro annat?

Känns bättre att gruppera alla includes i <head> och märker inte någon skillnad på renderingstiden. Men har nu lagt de i body, njut av den 500 millisekunderna kortare renderingstiden.

Well kommentarerna i koden är både på svenska och engelska. Dom engelska kommentarerna är även multiline, dina är enbart single. Om det är din kod varför skriver du både på svenska och engelska?

Sen angående att ha script i headtaggen, det är best practise att lägga dom sist i bodyn, ta det som ett bra tips istället för att dryga?

Permalänk
Medlem

Kan nämna att "objektorienterad programmering" och OOP är samma sak.
Ska man skylta med begrepp så behöver man ha koll på vad dom innebär. (Mycket möjligt en miss på sidan, så jag tipsar om det)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

MYCKET bättre! Snyggt jobbat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkra:

Scrollen bugger.

Kan du förklara lite mer vad som buggar? Vad vill du ska hända, vad händer?

Skrivet av Massy:

Det står avgör "sjäv" istället för själv högst upp på sidan.

Tack! Gaaah, jobbigt att jag gör sådana missar >.>

Skrivet av Xclusiv8:

Skitsnygg sida, lite förvirrande scrollfunktion.
Jag hade däremot ej anställt dig bara pga första rubriken. Det ger mig ett intryck av omogenhet och total brist på självinsikt.

Ok. Vad skulle de hellre vilja se för rubrik?

Skrivet av DilluTioN:

Hemsidan är häftig ja, men ganska krånglig och en äldre människa (tänker på mina föräldrar) skulle nog ha svårt att förstå hur navigeringen funkar.
Även mycket särskrivning vilket inte bådar gott.

Är jätte tacksam om du pekar ut särskrivningarna, har svårt för sånt och hittar inga själv :/

Skrivet av Rappe Rodent:

Jag klarade inte av scrollfunktionen, att det ska scrolla på två ställen samtidigt, det kanske är en cool grej men i praktiken måste jag säg att det inte funkade så bra. Så det är något som jag skulle ha ändrat på. Sen längst ner under kontakt så den blåa texten som är klickbara, en färgen sticker i mina ögon och jag har svårt att läsa den utan att titta nära på skärmen.

En till sak, om man trycker på en av dina saker ur portfolion, t.ex itslöjd.se och sedan börjar scrolla så är sidan extremt buggig i de olika webbläsarna jag provat, IE8, FF18.0.2 Opera12.14. I vissa fall så kan jag inte ens scrolla ner efter att jag tittat på t.ex itslöjd utan allt bara flimrar och jag ser bara det översta på sidan.

Så igen det var en cool ide men jag tycker inte den går hem när det kommer till praktisk användning, den är svår att använda och förstå hur den fungerar och framförallt buggig.

Har ändrat färg nu, är den bättre?

Vad menar du? Du trycker på tex itslöjd.se, sedan scrollar du ner och vad händer då?
För mig funkar det i IE8,9,10, FF (13.0), Opera (12.4). Updaterar FF nu och testar i senaste. Funkar även i FF 18.0.2 för mig.

Skrivet av joss:

Well kommentarerna i koden är både på svenska och engelska. Dom engelska kommentarerna är även multiline, dina är enbart single. Om det är din kod varför skriver du både på svenska och engelska?

Sen angående att ha script i headtaggen, det är best practise att lägga dom sist i bodyn, ta det som ett bra tips istället för att dryga?

Nej, vissa multiline och singleline kommentarer är på svenska, andra på engelska. Men varför? Jag vet inte riktigt, jag har inte tänkt och reflekterat över det. Kanske är det så att om jag nyligen läst någon text på engelska så börjar jag tänka på engelska och omedvetet skriva på engelska.

Drygade för att jag tar illa upp ner du påstår att jag inte har skapat scroll funktionen.

Skrivet av Schrimp:

Kan nämna att "objektorienterad programmering" och OOP är samma sak.
Ska man skylta med begrepp så behöver man ha koll på vad dom innebär. (Mycket möjligt en miss på sidan, så jag tipsar om det)

Shit, miss av mig. Tack! Självklart vet jag att det är samma sak.

Skrivet av Marie96:

MYCKET bättre! Snyggt jobbat!

Tack

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

"Tat lugnt, dessa har ofta väldigt bra dokumentation och inlärnings tiden är några tiotals minuter." De orden som står i fetstil skulle jag ändra p.g.a språkliga fel, jag skulle hellre se "Ta det lugnt" och att du inte särskriver "inlärningstiden". Sedan tycker jag att det skulle vara bättre om du skrev t.e.x "God förmåga att lära in ny kunskap snabbt" än det du skrivit.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

"God förmåga att lära in ny kunskap snabbt"

Det där var väl för all del ett ganska dåligt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det där var väl för all del ett ganska dåligt alternativ

Varför tycker du det?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Hej Andreas

Jag tycker om tanken bakom din hemsida. Dock som det nämnts tidigare är den lite ovänlig för en normal användare, helt ärligt det tog mig ett litet tag att förstå vart jag var när jag tryckte på dina upphängda hemsidor. Vilket är i sig den delen jag skulle vilja tala om.

När man trycker på en upphängd hemsida så dyker en "helt ny" sida ner från toppen och får mig att tappa orienteringen totalt. Den är även rörig med alldeles för många bilder och färgerna sätter en ur fokus. Det gör det inte lättare när de andra hemsidorna ligger under/över den man tryckt på och om man scrollar ner för långt så försvinner hela "den nya" sidan.

Vad jag hade velat se var att när man tryckte på en upphängd hemsida så är man kvar där man tryckt. Tex, bilden förstoras 50% och infon dyker upp bredvid. Skippa alla onödiga bilder. Du vill locka folk till dina projekt genom att klicka på besök, inte ge dom kakan direkt.

Jag hade även velat se de andra sidorna hamnar i en slideshow eller liknande under så man fortfarande har en överblick på hemsidorna och är kvar på samma plats.

Hoppas jag lyckades göra mig förstådd vid denna sena timme.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hade nog skippat scroll funktionen, tycker det är lite förvirrande och lite buggit ibland samt att du får tänka på om det funkar för folk med tidigare browsers, dock är det fin uppvisning av att kunna programmera något liknande.
Andra saken, jag tycker nedanstående text är väldigt oprofessionellt skriven och verkar inte som att du har lagt någon tid historien utan bara skrivit löpande text en gång på 5 minuter. Jag får intrycket av att du vet vad du gör, men själva texten är inte professionellt skriven. Samt skulle skippat egenskapen glad och lagt dit något mer "professionellt" ord som låter bra. Det är viktigt när man marknadsför något att man har ord märkta för den branschen, t ex om man ska sälja en bil så låter ord som robust, säkerhet, miljövänlig väldigt bra i folks öron. Du använder dig mer av ord som t ex, Hej jag heter Anders, jag tillverkar bra bilar som rullar på utan problem. Har meckat med bilar sen jag var liten, tycker det var väldigt intressant i början dock lite svårt att förstå allt med motorn men det har rullat på betydligt bättre nu. Det inger inget professionellt intryck. Folk vill ha garanti för att saker blir gjort och det är professionellt intryck som ger ett kvitto på att personen kommer få saken gjord bra.

"Saknar jag en efterfrågad kunskap, till exempel Klarna betalningsmodul? Ta't lugnt, dessa har ofta väldigt bra dokumentation och inlärningstiden är några tiotals minuter. Så även om jag aldrig har använt mig av just X:s modul så kommer den inte vara något problem när jag väl stöter på den." Ta't lugnt, ord som det verkar inte professionellt. Säg inte vad du inte kan, låt folk kontakta dig och fråga om du kan fixa det. Jag menar, du vet med dig själv din kunskapsnivå och att lära sig klarnas betalningsmodul är väldigt enkelt, men om någon som vill implementera det går till din sida och ser att du aldrig gjort det förut, ja då vill han inte vara din försökskanin. Om du vet med dig själv att du klarar av det, ha istället generell information om att du hållt på med liknande projekt förut. Ditt prio nr 1 är att du blir kontaktad.

"Min historia
Jag heter Andreas och älskar datorer och problemlösning. När jag var liten byggde jag alltid med lego, jag gillade att skapa och lösa problem. När jag blev äldre och fick tillgång till en dator hittade jag spelet Habbo, ett spel där man bland annat bygger rum. Till spelet fanns det många fansiter, hemsidor med nyheter om spelet, guide tips, forum och en massa annat. Jag ville jätte gärna skapa en egen, stor, känd fansite så jag började lära mig koda i HTML och CSS.

Det gick rätt bra, W3schools och Habforum hjälpte mig otroligt mycket. Sen försökte jag lära mig PHP, men det gick riktigt trögt. Programmeringstänket var svårt att lära sig. Allt med if's, loopar, variabler och funktioner. När jag började i 6:an såg jag att skolan hade en datorklubb. Datorklubben hade en gymnasiekurs för oss högstadie-elever, Datalogi A (50p). Under kursen fick vi lära oss grunderna i massor av olika programmeringsspråk, Bash, Scheme, Ruby, Python, C, NQC, och PHP. Vi fick också lära oss om objektorienterad programmering, binära träd, datatyper, arrays, och en massa annat. Jag gick ut kursen med ett MVG .

Efter kursen hade jag lärt mig programmeringstänket och fått in rutinen att sitta flera timmar varje dag och koda. Så bollen började rulla och jag lärde mig PHP med hjälp av vårt kära internet. Än idag rullar bollen och jag lär mig hela tiden mer och mer. Jag är nog lite beroende av att lära mig mer och mer...

Egenskaper
Jag är..
..glad
..ambitiös
..kunskapstörstig
"

Permalänk
Inaktiv

Wosch, riktigt snyggt för att vara gjort av en 16-åring! Får direkt ett topp-modernt intryck, och då har jag sysslat med webbutveckling på min fritid i 16 år snart och känner inte riktigt att just mina design skills slår dina.

Till kritiken: Såg några stavfel, sidan kan helt klart finslipas lite mer (gör en ordentlig graf ). Sen bör du sätta fadern över dina verk på snabbaste preseten (om du använder jquery).. Den verkade smålagga förmig också, vet inte om det är min burk som bara kruppar atm men kan vara värt att tänka på.

All in all, snyggt!