diskettenheten syns men funkar ej

Permalänk

diskettenheten syns men funkar ej

Har lite problem med min diskettenhet, den syns och identifieras riktig av xp men sen när jag ska komma åt den så säger den att det inte finns någon diskett i, ingen lampa lyser eller liknande vid läsförsök, testat med två olika kablar. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Vänt kabeln åt rätt håll så inte fel kontakt sitter i moderkortet?

Permalänk

testade bägge hållen... sitter styrstift på kabeln så fel kan den nog inte sitta iofs.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem och har provat två olika kablar, en ny och en från stenåldern (1995) vilket även floppyn är från. Dessutom lyser dioden på floppyn konstant fån det att man slår på strömmen.

Visa signatur

AMD Duron 1100 | Samsung 768 DDR | Windows XP | Soltek SL-75DRV4 | nVIDIA Quadro 64MB | 60 GB Maxtor DiamondMax Plus 9 och pajad 200 GB Seagate

Toshiba satellite 2.4 GHz 512MB 30GB 3xUSB 1xSD

Permalänk

ska försöka få tag i en annan diskettstation och se om det är den som lagt av.
måste boota från floopy då jag ska köra ibms feature tool och tysta min 120gxp lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netz
Jag har exakt samma problem och har provat två olika kablar, en ny och en från stenåldern (1995) vilket även floppyn är från. Dessutom lyser dioden på floppyn konstant fån det att man slår på strömmen.

om den lyser hela tiden så har du definitvt satt kabeln fel..

en del råkar stoppa in den delen av kabeln som ska in i moderkortet in i floppyn istället.. eller upp och ner på något sätt..
går att sätta kabeln fel ganska så lätt..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

tack för svaret, du hade rätt. de första kablarna jag hade gick bara att sätta åt ett håll både vid moderkortet och floppyn.

provade en ny vändbar kabel och det funkade direkt

tack!

Visa signatur

AMD Duron 1100 | Samsung 768 DDR | Windows XP | Soltek SL-75DRV4 | nVIDIA Quadro 64MB | 60 GB Maxtor DiamondMax Plus 9 och pajad 200 GB Seagate

Toshiba satellite 2.4 GHz 512MB 30GB 3xUSB 1xSD