Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

140mm fläkt till radiator

Hej, letar efter en 140mm fläkt som har bra luft tryck som är lämplig för radiatorer.

Vill absolut inte ha nått som ser ut som man skitit ut den (Noctua). Gärna svart eller vitt, eller en kombination av båda färgerna.
Den ska vara så tyst som möjligt, men kunna skruvas upp till lite högre varvtal vid behov. Runt 1500rpm. Och även PWM styrning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om du inte tycker att dom är för fula så kan du ta dig en titt på Thermalright TY 140 PWM

Vad har du för radiatorer ? Vissa behöver mer och vissa mindre statiskt tryck.

Permalänk

Akasa Viper kanske?
Har haft den och den är riktigt bra!

Fast nu var det ju lufttryck också: hur bra är 3,21mm H2O?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Noiseblockers har några fina alternativ som du bör kika på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Bgears B-Blaster har bäst statiskt tryck. Akasa Vipern är inte dålig heller. Scythe Gentle Typhoon på adapter är också förvånandsvärt bra, bäst i de flesta tester. Thermalright är svåra att montera på en raidator, skulle inte köpa sånt.

EDIT: Eller ja, bäst och bäst. Bäst är väl egentligen San Ace 109P1412M101. Men det är en 38 mm tjock fläkt på 1900 rpm också. 5 mm H2O i statiskt tryck. Men ja, tysta är de ju inte på nån skala.

Cougar Vortex finns inte med PWM i 140-modellen, men det har ryktats att den ska dyka upp. Annars är en fläktkontroller som Sunbeam Rheosmart ett alternativ för Bgears etc.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

letar själv efter en 120mm har hitils slängt 300:- i sjön på en enermax...min revoltec för 52:- var tystare & effektivare...svårt att hitta bra radiator fläktar som är tysta med bra cfg.

NB kanske vore någe

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Hej, letar efter en 140mm fläkt som har bra luft tryck som är lämplig för radiatorer.

Vill absolut inte ha nått som ser ut som man skitit ut den (Noctua). Gärna svart eller vitt, eller en kombination av båda färgerna.
Den ska vara så tyst som möjligt, men kunna skruvas upp till lite högre varvtal vid behov. Runt 1500rpm. Och även PWM styrning.

Cougar Vortex är ett riktigt bra alternativ tycker jag:

https://www.inet.se/produkt/5321908/cougar-vortex-hdb-cf-v14h

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

letar själv efter en 120mm har hitils slängt 300:- i sjön på en enermax...min revoltec för 52:- var tystare & effektivare...svårt att hitta bra radiator fläktar som är tysta med bra cfg.

NB kanske vore någe
http://www.youtube.com/watch?v=G4lY-T98gtE

Schyte Gentle Typhoon är allt jag säger. Välj 1850RPM modellen, dom hörs knappt under 1200RPM oavsett.

Permalänk

Schyte Gentle Typhoon finns inte i 140mm??? hittar inte.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

Bgears B-Blaster finns detssa i nån svensk butik?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

Bgears B-Blaster finns detssa i nån svensk butik?

Tror inte det, jag har letat lite men inte hittat. Finns hos preformance-pcs.com och dylika dock.

Skrivet av mooseslayer:

Schyte Gentle Typhoon finns inte i 140mm??? hittar inte.

Nope. Swiftech Helix 140 är väl den närmaste, också svår att hitta här. Jag har tänkt köpa några ifrån USA och testa med. Om man har plats fungerar Scythe GT bra med adaptrar, typ såna:

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Schyte Gentle Typhoon är allt jag säger. Välj 1850RPM modellen, dom hörs knappt under 1200RPM oavsett.

Jag har flera GT fläktar och älskar dom. Tyvärr finns dom inte i 140mm...

Skrivet av Pholostan:

Tror inte det, jag har letat lite men inte hittat. Finns hos preformance-pcs.com och dylika dock.

Nope. Swiftech Helix 140 är väl den närmaste, också svår att hitta här. Jag har tänkt köpa några ifrån USA och testa med. Om man har plats fungerar Scythe GT bra med adaptrar, typ såna:
http://www.performance-pcs.com/catalog/images/products/BP-FA1...

Tyvärr så har jag inte tillräckligt med utrymme att få en en sådan adapter. Kommer slå i moderkortet annars.

Och hittar inte Swiftech Helix 140 i någon svensk butik... Har inte direkt lust att importera från USA.
Men om du importerar dom från USA, så säg gärna till om dom funkar bra. Och om du åkte på någon tull avgift. Ibland kan man slippa undan det om kostnaden är under ca 500:-

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

Schyte Gentle Typhoon finns inte i 140mm??? hittar inte.

Aha, jag fattade det som du kollade efter 120mm, för du skrev det iaf

Kolla www.coolingstuff.se, han har fläktar för Radiatorer, 140mm

http://www.coolingstuff.se/p/812/enermax-uccl14-cluster-140mm

http://www.coolingstuff.se/p/683/akasa-viper-140mm-pwm

http://www.coolingstuff.se/p/548/cougar-vortex-v14h

http://www.coolingstuff.se/p/706/nb-blacknoise-silent-pro-pk3

Denna såg lovande ut, NB gör bra prylar.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om dessa? http://www.coolingstuff.se/p/499/phobya-nano-g14-pwm-black

Lite låg RPM, men väldigt högt statiskt tryck. Plus att det har PWM, så jag kan då styra det från moderkortet.
Och jag lär köra fläkten mesta av tiden i 1000rpm endån. Fast hade varit nice att kunna dra upp det extra, vid varma dagar.

Någon som provat fläktarna som vet om dom är bra?

Annars ser Akasa Viper och Cougar rätt bra ut... Men vad är det med alla som gör bra radiator fläktar och gräsliga färger? Är dom alla färg blinda eller?

NB fläkten såg annars väldigt lovande ut. Men får köpa till en annan fläkt kontroller då. För kan inte styra icke PWM fläktar från moderkortets CPU fläkt anslutningar. Blir nog kanske en Corsair Link då.. lite dyr bara.

Vill som sagt att datorn ska styra allt efter tempsen, automatiskt vid behov. Då jag har inget emot att fläktarna låter lite när datorn arbetar. Men att dom ska dra ner sig när datorn idlar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tyvärr så har jag inte tillräckligt med utrymme att få en en sådan adapter. Kommer slå i moderkortet annars.

För mig är det tvärt om, adaptern gör att fläkten går fri över moderkortet. Mitt största problem är 8-pins kontakten som sitter precis i överkant på moderkortet och slår i en vanlig 140-fläkt. Irriterande, hade bara lådan varit 5 mm högre. Kliar lite i fingrarna att försöka modda lådan.

Citat:

Och hittar inte Swiftech Helix 140 i någon svensk butik... Har inte direkt lust att importera från USA.
Men om du importerar dom från USA, så säg gärna till om dom funkar bra. Och om du åkte på någon tull avgift. Ibland kan man slippa undan det om kostnaden är under ca 500:-

Nej, i Sverige finns de nog inte, iaf inte ännu. Jag har handlat flera ggr av performance-pcs.com. Tull får man betala ibland, det är lite lotto. De tummar inte på några regler som att skriva osanningar om varornas värde på paketet. Frakten brukar förstås vara dyr, men inte dyrare än den behöver vara. Jag har testat sånadär brevlåds-tjänster som skickar vidare paket, de är inte billigare.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Vill som sagt att datorn ska styra allt efter tempsen, automatiskt vid behov. Då jag har inget emot att fläktarna låter lite när datorn arbetar. Men att dom ska dra ner sig när datorn idlar.

Ett billigt alternativ kan vara Bitfenix Spectre PRO PWM. De har 1800 rpm max och helt okej statiskt tryck ~2.8 mmH2O. Förutsatt att de inte ljuger allt för mycket då, he he. Men en fläkt som varit med på min lista som möjlig 140-kandidat dock.
EDIT: Eller ja, billigt och billigt, Inet tar visst 150 spänn stycket för dem. Webhallen verkar inte ha PWM-varianten.

Citat:

NB fläkten såg annars väldigt lovande ut. Men får köpa till en annan fläkt kontroller då. För kan inte styra icke PWM fläktar från moderkortets CPU fläkt anslutningar. Blir nog kanske en Corsair Link då.. lite dyr bara.

Jag har som sagt kikat på en Sunbeam Rheosmart. Den kan ta PWM-signal och styra icke-PWMfläktar med. Utvärdering här:
http://martinsliquidlab.org/2011/04/03/sunbeam-rheosmart-3/
Den finns i 5.25" också. Meeen förstås är det dåligt med butiker som har den i Sverige. Kanske kan fråga Coolingstuff iofs.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ett billigt alternativ kan vara Bitfenix Spectre PRO PWM. De har 1800 rpm max och helt okej statiskt tryck ~2.8 mmH2O. Förutsatt att de inte ljuger allt för mycket då, he he. Men en fläkt som varit med på min lista som möjlig 140-kandidat dock.
EDIT: Eller ja, billigt och billigt, Inet tar visst 150 spänn stycket för dem. Webhallen verkar inte ha PWM-varianten.

Jag har som sagt kikat på en Sunbeam Rheosmart. Den kan ta PWM-signal och styra icke-PWMfläktar med. Utvärdering här:
http://martinsliquidlab.org/2011/04/03/sunbeam-rheosmart-3/
Den finns i 5.25" också. Meeen förstås är det dåligt med butiker som har den i Sverige. Kanske kan fråga Coolingstuff iofs.

Sitter faktiskt med Bitfenix fläktarna just nu. Köpte dem tillsammans med kylaren. Men har haft lite problem med klickande ljud ifrån dem. Och lite därför jag checka runt för ett bättre alternativ. Fast dom senaste dagarna så har dom varit tysta, och helt klick fria.. så vetifan. Kanske håller mig till dom tills vidare.. Dom kyler väldigt bra och är väldigt tysta när dom inte klickar.

Rheosmart ser annars väldgt nice ut. Fast jag lär nog hoppa på Corsair Link istället. Då den sköter allt via mjukvaran. Och vill inte riktigt ha några styr knappar som sticker ut på fronten. Plus att kunna styra LED ljus efter tempen är rätt så coolt det med. Men får se vad jag hoppar på. Pengar styr lite just nu också.. Och har inte mycket av det för tillfället

EDIT: Typiskt.. Bara några timmar efter jag skrev detta, så börja en av Bitfenix fläktarna att klicka igen... Och det är inte bara en av dom som gör detta. Utan båda två...
Dom har rätt ok luft tryck.. men känns inte som dom var designade att sitta intill en radiator..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Kör på 120mm -> 140mm adapter och Scythe Gentle Typhoon AP-15 ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

Bgears B-Blaster finns detssa i nån svensk butik?

Hittade dem i en hollänsk butik:
http://highflow.nl/fans/ventilatoren/140mm/bgears-b-blaster-140mm-fan-1800rpm.html
Dock rätt dyra, 16.25 EUR var inte billigt. Performance-pcs tar 12 USD eller så, men så är det detdär med frakten.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Och nu såg jag att Specialtech i UK listar Helix 140mm, men de har ingen i lager.
http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/Swiftech-Helix-1...
Men priset var inte nådigt, nästan £16! Att jämföra med knappt 11 USD ifrån USA då.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

hade kört på cougar vortex 140 mm pwm både tystare och bättre än scythe gt.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

Köpte ett par Schyte GT AP-29, alltså high speed varianten, dock den klenaste bara 3000rpm

Dessa kommer med molex bara, dom har gjort så pga. att dom drar såpass mkt kräm att det kan bli för mkt för vissa äldre mb.

Klippte lite sladdar och gjorde om dom till vanlig 3pin, men det riktigt trevliga är att motor och IC's är riktiga PWM prylar på alla high speed modellerna. Det är bara att löda på en 4 pins kontakt. Har ingen duglig lödkolv fn. men ska fixa en.

Här ser man dom 4 anslutningarna bättre. @3000rpm är dom dock fortfarande tystare än corsair orginal fläktarna som medföljde.

Om du skaffar tex Cougar fläktar som inte har en vanlig fulltäckande ram, så är det extra viktigt med tätning mot radiatorn. Det är alltid viktigt men extra viktigt på fläktar med annat än standard ram. Oavsett bör man köra med nån slags tätning, all luft som inte går genom radiatorn är ju bara slöseri typ.

https://www.inet.se/produkt/6300062/vibrationsdampare-for-140...

Permalänk
Medlem

Ser ut som det nog blir Phobya fläktarna endån. http://www.coolingstuff.se/p/499/phobya-nano-g14-pwm-black

Passar bra i chassiet, högt tryck. Och PWM. Bara RPMen är lite lägre än vad jag hade velat.

Men slipper miss-matchande färger. Och dyra import kostnader.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Angående fläktar och deras värden:
Why Static Pressure & Max Flow Specs Are Poor Measures of Fan Performance
Tillverkarna anger max flöde och max statiskt tryck. De siffrorna är egentligen något man får ta med en ganska stor nypa salt. Vaför då? Jo, de har inte så mycket med verkligheten att göra. Max flöde har man bara vid noll motstånd, dvs det får inte vara någonting ivägen för fläkten. Dvs noll statiskt tryck. Max tryck har man bara vid noll flöde, dvs fläktens utflöde är helt blockerat. Inte så troligt att man har det så i verkligheten. Samma problem har man för tex vattenpumpar. Max flöde och max tryck är egentligen inte särskilt intressanta. Vad man vill ha och som Martin visar i artikeln är kurvan över hur tryck och flöde förhåller sig. Inte många tillverkare tillhandahåller sådana av förklarliga skäl. Man vill ju ha en fläkt som presterar bra i verkligheten, men innan tillverkarna tillhandahåller diagram över flöde och tryck får man gissa, testa och svära. Som tur är lägger en hel del folk ned massor med tid på tester, så man slipper svära allt för mycket

Ja, och ljudnivån ska vi inte ens prata om. Där ljuger många tillverkare friskt, men det vet ni nog redan.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ser ut som det nog blir Phobya fläktarna endån.

Jag tror de är helt okej. Flera på overclock.net har såna och är nöjda. Jag hade be quiet! silentwings 2 140 mm på en 60 mm tjock raidator i push-pull. Det gick, men var fortfarande sämre än Scythe GT bara i pull på adaptrar. Fortfarande var sex silentiwings 2 väldigt tysta, men lite för dåligt tryck för att passa på en radiator. Som chassie-fläktar är de helt okej, bra flöde och nästan knäpptysta.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.