Partionera stora hårdiskar

Permalänk
Medlem

Partionera stora hårdiskar

Är det någon som har erfarenhet av att pationera stora hårdiskar?... har en på 120gb som jag vill dela på.

Började med att köra igån Fdisk precis som vanligt...men Fdisk visade en siffra för lite (12gb). men jag testade ändå men utan resultat

Testade en nyare vertion av Fdisk. då visade den iaf rätt men den ena hårdisken kom jag inte åt.

Har hör lite om Gdisk. ska ju klara å partionera i NTFS men har inte en aning hur man gör.

Är det nån som har nått bra förslag på vilket program jag ska använda?

Visa signatur

muhahahahaha

Permalänk

Det finns ett annat fdisk, nämligen XFdisk.
Om det klarar av det du vill göra vet jag inte, men det är väl värt ett försök.
Partition Magic annars kanske..

Sök lite på www.google.com så lär du nog hitta något.

Permalänk
Medlem

Partition Magic klarar väl bara av hårdiskar upp till 80gb

Visa signatur

muhahahahaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av festis
Partition Magic klarar väl bara av hårdiskar upp till 80gb

Q: What is the largest hard drive PartitionMagic can support?
A: We have tested with partitions up to 160 GB. For example, a 480 GB hard drive could support three 160 GB partitions.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Använd FDISK. Det fungerar utmärkt. Ange procent istället för MB då du väljer diskstorlek så fungerar det fint. Dvs om du vill ha en 30 GB-partition på din 120GB-disk så anger du 25% istället för 30 GB.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

Annars funkar ju installationsprogrammet till WinXp/2k alldeles utmärkt.

Permalänk

Skippa Fdisk och dos och allt sånt krångligt.

Har du en fungerande dator, plugga in den nya hårddisken, boota upp windows, gå till kontrollpanalen välj administrativa verktyg, välj datorhantering och välj sen diskhanteraren i listan till vänster. Nu dyker alla hårddiskar och skit upp och partitionerna syns. Den nya disken har ett rött märke på sig. högerklicka och välj initialisera. sen högerklickar du på det opartitionerade utrymmet och väljer skapa partition. Sen e de bara att köra på. Klart.

Dock så blir man tvungen att köra NTFS på partitioner större än 32GB har jag för mig. Men det är ingen nackdel. Jag kör NTFS på alla mina diskar och har aldrig haft några problem alls.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros