Jättestor partition, över flera hårddiskar

Permalänk

Jättestor partition, över flera hårddiskar

Om jag har två eller fler hårddiskar, hur gör jag för att få dessa att bli en enda stor partition tillsammans? Har det nånting att göra med dynamiska diskar? Vad händer då om en disk kraschar?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Syftar du på Win2k's dynamiska diskar så kan man göra detta ja. Fast går en disk åt helvete så försvinner hela skiten, såvida du inte kör RAID5 tex.

Permalänk
Medlem

Det kallas "spanned volume", vetefan vad dom översatt det till i svensk version. I NT4 hette det "Volymset", det kanske hänger kvar.

Du måste använda dynamiska diskar och bäst är nästan om du går till diskhanteraren och trycker på F1 för att få hjälp. Där står det ganska utförligt hur du ska göra. Plugga på ordentligt så att du inte gör bort dig bara.

Krashar en disk blir du av med all data. Det kan dock gå att återskapa om man har tur, datan ligger oftast samlad på en disk (till skillnad från om man kör Raid0 där datan delas upp melllan diskarna).

Mitt tips blir ändå att undvika volymset (om det nu fortfarande heter det). Du ökar risken att tappa data och du får en krångligare diskhantering.

Permalänk

Okej, hittade en del om dynamiska diskar och volymer. Verkar inte vara någon hit direkt. Jag skiter i det

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Klokt beslut!

Permalänk

annars finns ju alltid Suns gamla Just a Bunch Of Disks (JBOD) som gör exakt det du vill.. finns på ett flertal av de raidkort som finns ute

Permalänk
Hedersmedlem

"spanned volume" ÄR JBOD.

Annars kan man montera enheter som kataloger i NTFS-partitioner, då pajar bara en katalog om den disken pajar.

Visa signatur

Nämen hej!