Permalänk
Medlem

Al-qaida

Hej!

Jag gör en SO-fördjupning i al-qaida där vi måste ha 3 källor. jag använder just nu NE skola och Wikipedia. men behöver en bra källat till. Har ni några tips? jag hittade inget bra på google

Permalänk
Medlem

Använd inte Wikipedia som källa. De hänvisar normalt till en källa som du bör ta istället.
Att använda wikipedia som känna är i princip som att använda Sweclockers forum som källa Lite hårt draget dock.

Edit: Stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Hej!

Jag gör en SO-fördjupning i al-qaida där vi måste ha 3 källor. jag använder just nu NE skola och Wikipedia. men behöver en bra källat till. Har ni några tips? jag hittade inget bra på google

Du kan använda Wikipedia så länge du förhåller dig kritiskt till det som sägs. Kolla nyhetsarkiven på SVD och DN, tidningar kan vara ypperliga källor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Huzzbutt:

Du kan använda Wikipedia så länge du förhåller dig kritiskt till det som sägs. Kolla nyhetsarkiven på SVD och DN, tidningar kan vara ypperliga källor.

Jag litar mer på att Wikipedia ger en saklig och korrekt bild av omvärlden än de svenska dagstidningarna. Wikipedia ligger betydligt närmare den akademiska synen på artiklar än den journalistiska vilket är bra.

Sen är det ett allmänt råd att hänvisa till originalkällor i så stor utsträckning det går. Det gäller inte bara Wikipedia utan även om man tittar på artiklar som sammanställer resultat från andra artiklar. Är det specifika resultat är det då bättre att använda originalkällan även om det blir lite mer grävande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag litar mer på att Wikipedia ger en saklig och korrekt bild av omvärlden än de svenska dagstidningarna. Wikipedia ligger betydligt närmare den akademiska synen på artiklar än den journalistiska vilket är bra.

Sen är det ett allmänt råd att hänvisa till originalkällor i så stor utsträckning det går. Det gäller inte bara Wikipedia utan även om man tittar på artiklar som sammanställer resultat från andra artiklar. Är det specifika resultat är det då bättre att använda originalkällan även om det blir lite mer grävande.

Det är sant att tidningar ofta brister i omfattning men även där gäller kritik. SVD under strecket och annan sakprosa kan vara mycket användbart om man inte har tillgång till ett universitetsbibliotek.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

CIA brukar ha bra information om länder och diverse annat.