Funderar på att byta till Mac Mini

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta till Mac Mini

Hej,

Jag har idag en PC från 2009 med en Intel Core i7 920, Asus P6T Deluxe V2, 6GB DDR3 Corsair ramminne som jag använder för musikproduktion. Den börjar bli lite granna slö när jag kör tunga musikprojekt så jag funderar på att uppgradera lite. Det jag funderar på är en Mac Mini med 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7 och 8GB ram. Den har en del fördelar för mig bl. a. den lilla storleken som gör att den enkelt går att ta med. Men frågan jag har är om jag uppleva någon prestandaförbättring jämfört med den jag har idag? Eller blir det väldigt liten skillnad?

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att det blir en märkbar skillnad i prestanda (försämring) om du går från en i7 920 till en 2.3Ghz mobile-i7.. går säkert att hitta någon benchmark av båda om du söker.

Permalänk
Medlem

Okej?

Kollade på denna benchmarklistan och där får min processor 5010 poäng och macens Intel Core i7-3615QM @ 2.30GHz
får 7429 poäng:

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Så det borde ju inte bli en försämring..

Permalänk
Medlem

Även enligt futuremark är 3615QM faktiskt lite snabbare, 6070 score vs 5640. Detta är nog ett mer realistiskt resultat?
http://community.futuremark.com/hardware/cpu/Intel+Core+i7-36...

Ingen stor skillnad dock, och en desktop cpu går ju att överklocka bättre (troligen ingen kylning i en mini som tillåter oc), så om man tar med det som en faktor är i7-920 troligen lite snabbare ändå.

Mitt första svar vara bara från erfarenhet, då min förra desktop cpu var just en i7-920, och min nuvarande laptop har just en 3615QM. Antar att det bara var en psykologisk miss, då desktopen definitivt kändes snabbare.

Permalänk
Medlem

Ajfan.. hade hoppats på bättre prestanda än vad jag har nu, men det verkar ju inte vara så stor skillnad då..

Permalänk
Medlem

Är det svårt att byta till en SSD disk själv på en Mac Mini?

Permalänk
Medlem

Bump..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp inte en Mac-mini... Köp istället mer RAM, sedan moderkort och processor om du tycker det behövs