Permalänk

Värd uppgradering?

Hejsan!
Jag sitter just nu på ett BitFenix Merc Alpha, men funderar på att byta upp mig till ett Fractal Design R4 eller ett NZXT H2. Varför jag vill byta upp mig är delvis för att det chassit jag har nu är rätt så fult, det saknar usb3 i fronten och att hela lådan vibrerar när hårddisken tänker och jag vill därför ha ett tystare chassi. Jag vill då inte betala mer än vad H2 eller R4 kostar.
Vad jag undrar är för det första, om det är värt att byta chassi? Jag har ju inte hur mycket pengar som helst, så jag vill ju inte köpa något för att sedan komma på att det här var ju bara kul första dagen.
För det andra så undrar jag vilket av dessa två chassin ni rekommenderar? H2an är ju så sjuukt snyggt, men jag har även hört en del negativa kommentarer om det. Dessutom har den en extern koppling till usb3 i fronten. R4 verkar dock vara ett säkert kort att gå på, dock är ju det chassit så mainstream Ibland vill man ju ha något annorlunda, men funktioner går väl oftast först

Tacksam för snabba svar!
MVH Andreas

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Skrivet av andy90001:

Hejsan!
Jag sitter just nu på ett BitFenix Merc Alpha, men funderar på att byta upp mig till ett Fractal Design R4 eller ett NZXT H2. Varför jag vill byta upp mig är delvis för att det chassit jag har nu är rätt så fult, det saknar usb3 i fronten och att hela lådan vibrerar när hårddisken tänker och jag vill därför ha ett tystare chassi. Jag vill då inte betala mer än vad H2 eller R4 kostar.
Vad jag undrar är för det första, om det är värt att byta chassi? Jag har ju inte hur mycket pengar som helst, så jag vill ju inte köpa något för att sedan komma på att det här var ju bara kul första dagen.
För det andra så undrar jag vilket av dessa två chassin ni rekommenderar? H2an är ju så sjuukt snyggt, men jag har även hört en del negativa kommentarer om det. Dessutom har den en extern koppling till usb3 i fronten. R4 verkar dock vara ett säkert kort att gå på, dock är ju det chassit så mainstream Ibland vill man ju ha något annorlunda, men funktioner går väl oftast först

Tacksam för snabba svar!
MVH Andreas

Om du ska byta så tycker jag du ska köra R4:an. Tyckte inte om alls att bygga i H2:an. Detta är ju en personlig referens. R4:an är jätte clean, har bra ljudämpning och bra lufttillförsel.

Permalänk
Medlem

Tycket det är en värd uppgradering, ta r4 cleant och fint chassi.
Dock eftersom det är ljuddämpat så blir luften som åker ur chassit väldigt varm. Kompis har r4 och hans dator har fått namnet bastu aggregatet just av den anledningen.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Define R4 är sjukt bra, ska du köpa ett nytt chassi så är det R4 och Arc R2 som gäller. Det är upp till dig om du vill lägga pengar på uppgraderingen men när du väl har gjort den behöver du inte tänka på ett nytt chassi på många år.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Om du ska byta så tycker jag du ska köra R4:an. Tyckte inte om alls att bygga i H2:an. Detta är ju en personlig referens. R4:an är jätte clean, har bra ljudämpning och bra lufttillförsel.

Skrivet av QviW:

Tycket det är en värd uppgradering, ta r4 cleant och fint chassi.
Dock eftersom det är ljuddämpat så blir luften som åker ur chassit väldigt varm. Kompis har r4 och hans dator har fått namnet bastu aggregatet just av den anledningen.

Skrivet av Cruentusa:

Define R4 är sjukt bra, ska du köpa ett nytt chassi så är det R4 och Arc R2 som gäller. Det är upp till dig om du vill lägga pengar på uppgraderingen men när du väl har gjort den behöver du inte tänka på ett nytt chassi på många år.

Tack för svaren! Då blir det troligen ett r4 :).
Men arc R2. Jag har kollat på något som heter Arc Midi R2 med fönster. Hur tror ni det är om man ser till ljudnivå? Kommer det låta precis lika mycket som mitt nuvarande chassi?

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy90001:

Tack för svaren! Då blir det troligen ett r4 :).
Men arc R2. Jag har kollat på något som heter Arc Midi R2 med fönster. Hur tror ni det är om man ser till ljudnivå? Kommer det låta precis lika mycket som mitt nuvarande chassi?

Förmodligen mindre än ditt nuvarande men garanterat mer än R4, det kommer inte låta mycket och de har gjort ett par ändringar i designen som är väldigt bra. Define R4 är ett Arc R1 med annan front, topp och har ljuddämpningsmaterial. Så Arc R2 har ett par nyheter som Define inte har fått än.
Arc R2 är ett väldigt bra chassi och dammfiltret som sitter i fronten är nog det bästa jag sett när det gäller hur smidigt det är att rengöra.
Är det för ljudnivån du vill byta tycker jag du ska ta Define för Arc har mycket mer öppningar som ljud kan smita ut genom.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Förmodligen mindre än ditt nuvarande men garanterat mer än R4, det kommer inte låta mycket och de har gjort ett par ändringar i designen som är väldigt bra. Define R4 är ett Arc R1 med annan front, topp och har ljuddämpningsmaterial. Så Arc R2 har ett par nyheter som Define inte har fått än.
Arc R2 är ett väldigt bra chassi och dammfiltret som sitter i fronten är nog det bästa jag sett när det gäller hur smidigt det är att rengöra.
Är det för ljudnivån du vill byta tycker jag du ska ta Define för Arc har mycket mer öppningar som ljud kan smita ut genom.

Tack för svaret! Det kommer troligen bli ett R4 då mitt huvudmål med det nya chassiköpet ändå ska vara ett tyst system. Jag har ändå inte det mest värmeutvecklande systemet, så det ska nog inte vara något problem. Har även ett par extra chassifläktar som jag skulle kunna sätta in och köra i lågvarv om värmen skulle bli ett problem

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du ska köra på ett R4! Är sjukt nöjd med mitt R3

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk

Kör själv med min R4 och är verkligen nöjd med det!
Cleant, tyst, rymligt och snyggt… ’Nuff said…

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

Tycker absolut att du ska köra på ett R4! Är sjukt nöjd med mitt R3

Skrivet av eatyourdog:

Kör själv med min R4 och är verkligen nöjd med det!
Cleant, tyst, rymligt och snyggt… ’Nuff said…

INGET som ni kan se är negativt?

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy90001:

INGET som ni kan se är negativt?

Bara chassit väger mer än hela min dator, ljudämpad m-atx låda, 2kg hårddiskar, mellanklassgrafikkort och luftkylare på 0.5kg.
Fractals chassin är ganska stora(men det är resten av de moderna atx chassierna också)
Det är inte byggt helt i aluminium och fläktarna är bara ok men fullt tillräckliga så länge man inte ska ha två grafikkort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av andy90001:

INGET som ni kan se är negativt?

Njaa, ifall man måste så
Kan vara lite jobbigt att få på sidan på bakplåten pga. det ljuddämpande materialet och ifall datorn är på fel sida av bordet kan det vara jobbigt med fram-panelen som bara öppnas åt 1 sida...
Men annars är det inget märkvärdigt med chassit

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk

Okej, tack för alla svar! Jag är bara lite rädd att chassit ska bli för tråkigt på utsidan. Jag menar, det är ju inte mycket mer än en svart låda med en bli lampa på Därför tycker jag NZXT H2 är lockande, men jag antar att nackdelarna med det väger över

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |