Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort för eyefinity, nvidia surround.

Permalänk

Grafikkort för eyefinity, nvidia surround.

Hej SweClockers!

Kör idag med Nvidia surround med GTX 460 OC SLI ( överklockade till 850Mhz). Känner att det är dags att uppgradera då grafik inställningarna för lida relativt mycket.

Vilket grafik kort skulle ni rekommendera till mig som ska använda detta för 5760x1080P för framförallt FPS spel som BF3, Crisis och far cry 3.

Har en budget på ca 6500kr för ett kort eller eventuellt köra SLI / Crossfire om det skulle ge mig en bättre prestanda.

Tack på förhand för alla svar, hoppas jag startat denna tråd rätt då detta blir min första tråd här

Visa signatur

Asus Gryphon Z87 | Intel Core i5 4670K | Corsair Dominator 16GB | EVGA GTX 780Ti ACX | Samsung EVO Basic 120 GB | Corsair H100i | Bitfenix Phenom M Vit | Corsair CS 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk

Två stycken GTX 670 av valfri modell med bättre kylning och strömförsörjning än referens.

Det ger garanterat mest bang for buck eftersom du verkar vara bekväm med att klocka själv.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Eyefinity fungerar bättre än nVidia surround, SLI bättre än Crossfire, även om den senare går att debateras.
Jag skulle utan tvekan rekommendera antingen ett/två upphottade HD7950 eller om du lyckas klämma in det i priset, en/ett par HD7970.
Det högre grafikminnet och en minnesbandbredd som faktiskt kan utnyttja det (till skillnad från "4 GiB"-varianterna av nVidiakorten) gör det till ett mycket bättre val.

Att de samtidigt är billigare, presterar bättre och klockar bättre än nVidias motsvarigheter gör ju inte saken sämre.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan nVidia Surround och AMDs Eyfinity är såvitt jag förstått det nästintill obefintliga, båda gör samma sak och fungerar lika bra. AMDs lösning stödjer dock 4 skärmar istället för 3 om nu du känner att det skulle vara nödvändigt.
Jag skulle lite snabbt säga att idealkortet för detta är nVidia GTX Titan PGA att det är 50 % bättre än ett 680 och har 6GB VRAM kopplade till endast en GPU, vilket eliminerar SLI eller Crossfire behovet. Dock så är det kostsamt.
För dubbla GPUs lösningar så är nVidia bättre, samt levererar väldigt konsistenta renderingstider utan microstuttering. Något som AMD har haft mycket problem med på senare tid.
Oavsett vad du väljer så skulle jag dock säga att VRAM är nyckeln för en sån här setup med dessa upplösningar.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Skrivet av kira9204:

Skillnaderna mellan nVidia Surround och AMDs Eyfinity är såvitt jag förstått det nästintill obefintliga, båda gör samma sak och fungerar lika bra. AMDs lösning stödjer dock 4 skärmar istället för 3 om nu du känner att det skulle vara nödvändigt.
Jag skulle lite snabbt säga att idealkortet för detta är nVidia GTX Titan PGA att det är 50 % bättre än ett 680 och har 6GB VRAM kopplade till endast en GPU, vilket eliminerar SLI eller Crossfire behovet. Dock så är det kostsamt.
För dubbla GPUs lösningar så är nVidia bättre, samt levererar väldigt konsistenta renderingstider utan microstuttering. Något som AMD har haft mycket problem med på senare tid.
Oavsett vad du väljer så skulle jag dock säga att VRAM är nyckeln för en sån här setup med dessa upplösningar.

Tackar för alla svar, alltid trevligt att få lite bekräftelse från andra då det är en del pengar !

Lutar mot GTX 670 i SLI.

Visa signatur

Asus Gryphon Z87 | Intel Core i5 4670K | Corsair Dominator 16GB | EVGA GTX 780Ti ACX | Samsung EVO Basic 120 GB | Corsair H100i | Bitfenix Phenom M Vit | Corsair CS 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Är svåra frågor då jag även går i samma tankar som TS (Eyefinity eller 3D Surround)

Eftersom det gäller så höga upplösningar samt att man vill kunna kräma på lite grafik kostar det därefter.
När jag snabbt har tittat över prestandatabellerna har jag nått följande slutsats:

Billigaste alternativet är 2x Radeon 7970
Bästa prestandaalternativet är antingen 2x Titanium, 1x ROG ARES II eller 2x GTX 690

Baserat bl.a på http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

Man får 2st Radeon 7970 för ungefär 3200kr styck vilket ger mest prestanda för priset. Ett styck Titanium eller Ares II går på mellan 8000-10000. Ett Ares II ger bättre prestanda än 2x 7970 men till ett dyrare pris.

Nu har jag dock inte tittat närmare på hur bra SLI och Crossfire fungerar samt renderingstider och liknande. Har endast gått efter tabeller för FPS!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"