Var lagras program i grafikkort, exem; PhysX, FXAA, m.fl. ( ? )
CPU'n har inget med det att göra. Det är GPU och GPU-minnet. Programmen består av kompilerade "shaders" (googla GLSL för OpenGL och HLSL för Direct3D), finns en del olika men dom mest vanliga är vertex shaders och fragment shaders. Modern OpenGL till exempel kör allting i dessa shaders (till skillnad mot äldre OpenGL, som kör mycket i "fixed pipeline"). Allting ifrån matris-uträkningar till häftiga effekter.
Fragmentshaders/Pixelshaders är program som körs för varje pixel i en buffer(läs bild), så till exempel "Bloom"-effekten gör detta: Kopierar hela framen som visas just nu, förminskar den ~4-8 ggr, förstorar upp den igen till originalstorlek, och "ritar" den bilden på framen med additiv blending (dvs använder den ändrade framen lite som ett "ljus" över framen).
Vertex-shaders är program som körs för varje vertex i en buffer(VBO/VAO), bra skit för "förvrängningar", eller för att simulera vågor i vatten. Som sagt så använder modern opengl Vertexshaders för att bara rita vertices nuförtiden(istället för fixed pipeline), men att simulera vattenvågor är ett bra exempel för att förklara vad det är.
EdIT: För att klargöra, dessa shaders skriver programmerare och sen laddar upp till GPU-minnet, där det körs på GPU'n. Ungefär som vanliga program som laddas in i RAM-minnet och sen körs på CPUn. PhysX är lite av en annan historia då det använder sig av CUDA-architekturen i GPUs bland annat. Google är din vän för såna invecklade grejer.
CPU'n har inget med det att göra. Det är GPU och GPU-minnet. Programmen består av kompilerade "shaders" (googla GLSL för OpenGL och HLSL för Direct3D), finns en del olika men dom mest vanliga är vertex shaders och fragment shaders. Modern OpenGL till exempel kör allting i dessa shaders (till skillnad mot äldre OpenGL, som kör mycket i "fixed pipeline"). Allting ifrån matris-uträkningar till häftiga effekter.
Fragmentshaders/Pixelshaders är program som körs för varje pixel i en buffer(läs bild), så till exempel "Bloom"-effekten gör detta: Kopierar hela framen som visas just nu, förminskar den ~4-8 ggr, förstorar upp den igen till originalstorlek, och "ritar" den bilden på framen med additiv blending (dvs använder den ändrade framen lite som ett "ljus" över framen).
Vertex-shaders är program som körs för varje vertex i en buffer(VBO/VAO), bra skit för "förvrängningar", eller för att simulera vågor i vatten. Som sagt så använder modern opengl Vertexshaders för att bara rita vertices nuförtiden(istället för fixed pipeline), men att simulera vattenvågor är ett bra exempel för att förklara vad det är.
EdIT: För att klargöra, dessa shaders skriver programmerare och sen laddar upp till GPU-minnet, där det körs på GPU'n. Ungefär som vanliga program som laddas in i RAM-minnet och sen körs på CPUn. PhysX är lite av en annan historia då det använder sig av CUDA-architekturen i GPUs bland annat. Google är din vän för såna invecklade grejer.
De GPU minnet, sitter utanför själva GPUn eller är det en integrerad del?
Tackar iallafall för en bra förklaring.
De GPU minnet, sitter utanför själva GPUn eller är det en integrerad del?
Tackar iallafall för en bra förklaring.
Det sitter på grafikkortet. Dom flesta nya grafikkort har typen GDDR5-minne.
- Igår Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk 46
- Igår Nu stiger hårddiskpriserna med uppemot 10 procent 13
- Igår Analytiker: Apple har överskattat intresset för Vision Pro 50
- 24 / 4 AMD, Nvidia och Intel – vad är det för skillnad mellan grafikkortstillverkarna? 26
- 24 / 4 Testpilot: MSI MPG 271QRX - Färgsprakande OLED i 360 Hz 13
- Vart får man tag på halvantika processorer nuförtiden?20
- Fläkt 25 x25 mm18
- Formel 1-tråden8889
- Konsumentverket granskar tio nätbutiker som lurat kunder11
- Fallout 4 Next Gen – Update Notes0
- Deshroud och vilka fläktar att föredra?6
- Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk46
- Hjälp Inno3d 4090 RGB kabel (4070,4080 mfl)1
- Herman Miller X Logitech G Embody Gaming Chair, recension?116
- Nintendo-innehåll tas bort från Garrys Mod17
- Köpes Luftkylning och Fläktar
- Köpes Nvidia Quadro P400,600 eller 620
- Säljes Dell Latitude 7530 15,6”
- Köpes Önskar köpa 6700xt eller 3070
- Säljes Asus Geforce RTX 2070 8GB Strix Gaming OC
- Köpes Köper bärbara datorer, trasiga, utan skärm etc.
- Säljes Lenovo Thinkcentre M73
- Säljes Lenovo Legion Slim 5 14” OLED
- Säljes Asus VG248 24"
- Säljes AMD Ryzen 5 3400G inkl kylare
- Konsumentverket granskar tio nätbutiker som lurat kunder11
- Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk46
- Nintendo-innehåll tas bort från Garrys Mod17
- Nu stiger hårddiskpriserna med uppemot 10 procent13
- Quiz: Vad kan du om Inet?68
- Analytiker: Apple har överskattat intresset för Vision Pro50
- Microsoft rullar ut Startmenyreklam till alla59
- EU röstar igenom ”rätten att reparera”53
- Viaplay sätter ner foten mot delade konton55
- AMD, Nvidia och Intel – vad är det för skillnad mellan grafikkortstillverkarna?26